Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ سید منتظر شبر در مورد مراکز و تعداد کودکان تحت سرپرستی بهزیستی هم گفت: در سه مرکز بهزیستی، دو مرکز به پسران با ظرفیت ۱۹۰ نفر و یک مرکز به دختران با ظرفیت ۲۵ نفر اختصاص دارد که به ترتیب در رده سنی زیر ۱۲ سال، تعداد پسران ۶۰ نفر و بالای ۱۲ سال ۱۳۰ کودک پسر نگهداری می‌شود که تعداد دختران در مجموع ۲۵ نفر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در پاسخ به این پرسش که ورودی‌ها به مراکز تغییر یافته یا خیر ادامه داد: این نسبت در این سال‌ها تغییری نکرده چرا که کودکانی که شرایط ترخیص داشتند ترخیص شدند و موارد جدید به مرکز وارد شده اند. ورود کودکان به مراکز هم روزانه تغییر می‌کنند به عنوان مثال در بازه زمانی کمتر و در زمانی دیگر این تعداد دو برابر می‌شود.

حضانت کودک بدسرپرست سلب می‌شود

شبر درباره موضوع گرفتن حضانت کودکان کار از والدین بدسرپست هم توضیح داد: اگر مقام قضایی تشخیص بدهد که کودکی دارای پدر و مادر فاقد صلاحیت و عبارتی بدسرپست است می‌تواند از آنان سلب حضانت کند و بهزیستی هم امکان این را دارد که حضانت این کودکان را به شخصی دیگر به عنوان فرزندخوانده واگذار کند.

وی تاکید کرد: شرایط سلب حضانت باید محرز باشد تا دست قاضی برای صدور این حکم باز باشد، به عنوان مثال وقتی قاضی در بررسی‌ها در یابد که این کودک در خیابان به کار اجباری گماشته شده است، پدر و مادر وی کارتن خواب هستند، نیاز‌های اولیه کودک و خود را نمی‌توانند تامین کنند، اجازه رفتن به مدرسه به او نمی‌دهند، کمترین سرپناه را نمی‌توانند بای کودک ایجاد کنند، از کودک به عنوان یک کالاو ابزاری برای رد و بدل کردن مواد مخدر و منبع درآمد استفاده می‌کنند و او را اجاره می‌دهند. اینجا مقام قضایی سلب حضانت کرده و به بهزیستی واگذار می‌کند. اما صِرف بودن کودک در خیابان سلب حضانت نمی‌کند.

شرایط فرزندخواندگی در راستای دوراندیشی چیده شده است

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه این گفتگو، در پاسخ به چرایی سخت گیری در مورد واگذاری کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند گفت: سخت گیری‌های ما در حدی است که بررسی کنیم خانواده متقاضی از شرایط روحی روانی مناسب، عدم سوءپیشینه و آسیب‌های اجتماعی، عدم اعتیاد، سلامت جسمی در حدی که بتواند یک فرزند را نگهداری کند، برخوردار باشد.

وی افزود: نکته مهم در امر فرزندخواندگی، وضعیت اقتصادی خانواده متقاضی است تا آنجا که بتواند مایحتاج خود و کودک را فراهم کند، اما متاسفانه این مساله از مواردی است که همواره انگشت اتهام را به سمت بهزیستی نشانه رفته مبنی بر اینکه بهزیستی دنبال خانواده‌های متمول می‌گردد. در حالی که معتقدیم متقاضیان نباید از جمله افراد فاقد شغل و مسکن و وامانده از تامین مایحتاج خود باشند. مواردی داشتیم که فرزند خوانده به بهزیستی اعتراض کرده که چرا سرپرستی من را به این خانواده که در خرج و مخارج خود مانده اند واگذار کرده اید.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان معیار ما پولدار بودن خانواده متقاضی نیست و معتقدیم پول عامل خوشبختی نیست. چرا که شاهدیم میزان طلاق در خانواده‌های متمول بیشتر است و نشان می‌دهد که خانواده به هم پیوسته‌ای از نظر اجتماعی نیستند.

در برابر یک کودک، ۱۰ متقاضی فرزندخواندگی داریم

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره شرایط فرزندخواندگی به مادران مجرد هم خاطرنشان کرد: در قانون فرزندخواندگی مصوب ۱۳۵۳ به افراد مجرد اجازه فرزندخواندگی داده نمی‌شود؛ این قانون در سال ۱۳۹۲ اصلاح و به زنان مجرد اجازه داشتن فرزندخوانده را داد، اما مردان مجرد همچنان از این قاعده دور هستند.

وی ادامه داد: زنان مجرد بالای ۳۰ سال شرایط تقاضای فرزندخواندگی را دارند؛ زنانی که دیگر قصد ازدواج ندارند البته ازدواج بعد از گرفتن فرزندخوانده، منع قانونی بر این افراد متصور نمی‌کند. اما باید توجه داشت که اولویت بندی در واگذاری فرزند وجود دارد و خانواده‌هایی که شرایط بچه دار شدن را هرگز ندارند بر زنی که مجرد است اولویت دارد.

شبر علاوه بر شرط سنی، تمامی شرایط حاکم بر فرزندخواندگی از جمله داشتن سلامت جسمی، روحی و اقتصادی را برای فرزندخواندگی مادران مجرد عنوان کرد و گفت: اگر شاهد هستیم که پروسه واگذاری فرزند به طول می‌انجامد به این دلیل است که کودک واجد شرایط فرزندخواندگی کم داریم. به عبارتی کودکی که دارای سرپرست است یا هنوز سلب حضانت نشده را می‌توان به فرزندخواندگی داد و اغلب کودکان در شیرخوارگاه دارای این شرایط هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برابر یک کودک، ۱۰ متقاضی داریم و همین امر باعث طولانی شدن پروسه فرزندخواندگی شده است و شرایط بهزیستی دست و پا گیر نیست.

این مسوول بهزیستی یادآور شد: مطابق قانون، به زنان مجرد، فقط حضانت فرزند دختر واگذار می‌شود و نه فرزند پسر. به مردان مجرد نه دختر و نه فرزند پسر واگذار نمی‌شود. منبع: ایرنا خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 کودک بی سرپرست بهزیستی حضانت کودکان کار فرزندخواندگی متقاضی فرزندخواندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۷۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

به گفته دکتر فرح بخش رئیس دادگستری شهرستان زرند بر اثر شدت بارندگی سیلابی شدن معابر این شهرستان خانمی به همراه دو فرزند خردسالش از ساختمان دادگستری شهرستان زرند خارج و در محل درب ورودی دادگستری منتظر رسیدن آژانس می‌شود.

در این حین که به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب جوی آب جلوی دادگستری همانند بخشی از خیابان مملو از آب و گل بود پای یکی از فرزندان این خانم سر می‌خورد و به داخل جوی آب می‌افتد، بلافاصله با فریاد کمک خواهی مادر و کمک سرباز دادگستری تلاش برای نجات جان کودک گرفتار در جوی آب اقدام می‌کند 

در حالی که توجه شاهدان معطوف نجات فرزند اول می‌باشد متاسفانه فرزند دوم این خانم نیز داخل جوی آب سقوط می‌کند و جریان آب او را به دهانه پل ورودی دادگستری می‌برد که در این لحظه یکی از کارمندان دادگستری زرند به نام کردی که شاهد افتادن این کودک به داخل جوی مملو از آب بود به کمک او می‌شتابد و وی را به طرز معجزه آسایی از داخل سوراخ مملو از آب پل ورودی دادگستری زرند نجات می‌دهد.

 

رئیس دادگستری زرند سپس با حضور در بیمارستان در جریان درمان کودکان قرار گرفت. 

وی از اقدام تحسین بر انگیز کارمند و سرباز دادگستری و همچنین کادر درمان در نجات کودکان قدردانی کرد. 

لازم به ذکر است آقای کردی کارمند دادگستری زرند که در جریان کمک به کودک دوم خودش دچار آسیب دیدگی می‌شود ساعتی را در بیمارستان بستری بود. 

 کردی هم گفت: زمانی که متوجه افتادن این کودک به درون جوی آب شدم فوراً وارد عمل شدم و توانستم دست این کودک را که جریان آب او را به داخل سوراخ پل برده بود بگیرم و او را نجات دهم؛ و این اتفاق در حالی افتاد که مادر این کودک پیگیر نجات فرزند اولش بود و اصلاً متوجه افتادن کودک دیگرش در درون جوی آب نشده بود.

 

امین عربپور رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان زرند هم گفت: در ساعت ۱۳:۱۳ امروز ظهر بدنبال گزارش مردمی مبنی بر وقوع حادثه برای دو کودک خردسال بدلیل سقوط و گرفتار شدن در مسیر سیلاب بلافاصله نزدیک‌ترین تیم فوریت‌های پزشکی به محل حادثه (ورودی دادگستری) اعزام میگردد. 

امین عرب پور ادامه داد: خوشبختانه قبل از رسیدن امبولانس به محل دو دختربچه ۴ و ۷ ساله توسط یکی از کارمندان دادگستری از سیلاب نجات داده شده بودند در نهایت دو کودک حادثه دیده و کارمند ناجی بعد از انجام اقدامات لازم جهت بررسی بیشتر و معاینات تکمیلی توسط امبولانس به بیمارستان سینای زرند منتقل شدند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • انسیه خزعلی: فرآیند فرزندخواندگی تسهیل شد
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی