Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-29@15:33:25 GMT

جزئیات رفع توقیف کشتی ایرانی در بندر جده عربستان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۷۸۱۸

جزئیات رفع توقیف کشتی ایرانی در بندر جده عربستان

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جزئیات خروج نفتکش ایرانی «هپینس» از آب‌های عربستان و حرکت آن به سمت آب‌های سرزمینی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، جلیل اسلامی درباره رفع توقیف نفتکش «هپینس ۱» از بندر جده عربستان گفت: این نفتکش از ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بود که فروردین امسال از بندر عسلویه به سمت اروپا بارگیری کرده بود اما در ۷۰ مایلی بندر جده عربستان، برای این شناور سانحه‌ای رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اثر این سانحه، آب وارد موتورخانه کشتی شد و ماشین‌آلات آن از کار افتاد؛ بنابراین دیگر امکان حرکت برای آن وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اقتداری که جلوی محاصره دریایی ایران را می گیرد فضاسازی انگلیس علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل

به گفته اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی نفتکش ایران برای بهبود وضعیت این شناور پیگیری‌های لازم را انجام دادند و نهایتاً با توجه به اینکه نزدیک‌ترین بندر به محل سانحه، بندر جده در عربستان بود، شناور مذکور به این بندر منتقل شد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: پس از انتقال به بندر جده، اقدامات اولیه برای تعمیر کشتی جهت جلوگیری از غرق‌شدگی آن صورت گرفت. سپس با هزینه شرکت ملی نفتکش، تعمیرات اساسی انجام شد و آب موجود در موتورخانه نفتکش هپینس به طور کامل تخلیه شد. برای انتقال این نفتکش به ایران، جهت ایمنی بیشتر، امنیت بالاتر، هزینه‌های کمتر و سرعت بیشتر یدک‌کش‌های ایران به بندر جده اعزام شدند اما عربستان به دلایل مختلف اجازه خروج به کشتی ایرانی را نداد.

وی تصریح کرد: از خرداد ماه امسال نفتکش هپینس آماده خارج شدن از بندر جده بود اما عربستانی‌ها بهانه‌های مختلفی برای جلوگیری از خارج شدن این نفتکش مطرح می‌کردند که ابتدا بهانه هزینه بود؛ در نتیجه هزینه‌های حضور این نفتکش در بندر جده را پرداخت کردیم. پس از آن باز هم اجازه خروج ندادند و این‌بار مسئله تائیدیه‌های بین‌المللی را بهانه کردند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: وزارت امور خارجه نیز از طریق سفارت سوئیس در عربستان به عنوان حافظ منافع ایران در این کشور، پیگیری‌های لازم را انجام می‌داد اما عربستانی‌ها همچنان از خروج این نفتکش از بندر جده جلوگیری می‌کردند.

وی گفت: نهایتاً هفته گذشته اجلاس سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در لندن برگزار شد که در این نشست، ایران اعلام کرد بیانیه سازمان دریانوردی علیه اقدامات عربستان مبنی بر جلوگیری از خارج شدن هپینس از بندر جده قرائت شود. عربستانی‌ها مایل نبودند که این بیانیه خوانده شود و قول همکاری به ما دادند اما باز هم مانع از خروج نفتکش ایرانی از این بندر شدند. نهایتاً بیانیه IMO علیه اقدامات عربستان قرائت شد.

اسلامی افزود: در لندن با سفارت عربستان در انگلیس مذاکره کردیم. همچنین انجمن بین‌المللی صنفی دریانوردان (ITF) همکاری و میانجیگری کرد. در نهایت صبح روز گذشته عربستان اجازه خروج هپینس از بندر جده را صادر کرد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: دیروز بعدازظهر (۲۹ تیرماه) نفتکش ایرانی از عربستان خارج شد که بخشی از راهنمایی این شناور توسط عربستانی‌ها بود و پس از آن با توجه به اینکه یدک‌کش ایرانی در حال حمل این کشتی است و سرعت آن چندان بالا نیست، بنابراین در حال حاضر از آب‌های عربستان خارج شده و وارد آب‌های بین‌المللی دریای عمان شده است اما تا زمان ورود به آب‌های ایران طول می‌کشد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی کشتی ایرانی توقیف کشتی ایرانی عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۷۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی بانوان فعال حوزه زنان، از اقدامات خزعلی در سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جمعی از بانوان فعال حوزه زنان، دانشگاه‌ها و نهاد‌های مردمی در بیانیه‌ای از اقدامات اخیر انسیه خزعلی در سفر به سازمان ملل و دفاع از جایگاه بانوان و خانواده ایرانی، قدردانی کردند.

متن تقدیر نامه و قدردانی از معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به شرح ذیل است:

"بسم الله الرحمن الرحیم"

ملت شریف ایران و زنان آزاده ایرانی

استکبار جهانی، تاریخ قابل سرزنش خود را که نمونه اش در رابطه با بومیان و مهاجران آمریکایی قابل مشاهده است از طریق تاسیس مقری در نیویورک پوشش می‌دهد و در کمال وقاحت با دلایل اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و اقتصادی غیر واقعی، تبعیض و طرد دیگران را توجیه می‌کند.

این عقب نشینی از "حقیقت" به "قدرت مطلق" یک انحراف زمانی نیست، بلکه یک تکرار دائمی در تاریخ ایالات متحده است که فاجعه غزه و کشتار قریب به ۳۰ هزار نفر در کمتر از ۵ ماه، رذالت‌ها و درنده خویی‌های این رژیم‌های استکباری را برای جهانیان روشن نمود.

سال گذشته آمریکا با کمک اسراییل و جاسوسان و هم پیاله گانش، مرگ ناگهانی یک دختر جوان ایرانی را دستمایه‌ای برای خوشه چینی اهداف از پیش تعیین شده خود نمود و برای فشار جوامع بین المللی که همواره یکی از قطعات پازل آنها برای پیشبرد اهدافشان بوده، اینبار سناریوی حذف ایران از کمیسیون مقام زن را کلید زدند.

این اقدام نه از جهت اهمیت آن کمیسیون، که از ترس شنیده شدن گفتمان جمهوری اسلامی ایران و تشریح حرف‌های ناگفته و ناشنیده صورت پذیرفت، و طراحان آن خیلی زود از بازتاب رسانه‌ای و مکاتبات دیپلماتیک مقامات ایرانی در مجلس و دولت غافلگیر شدند و خود را در مقام متهم یافتند، تا اینکه ریاست جمهوری ایران با ایراد سخنانی در خصوص" جنبش تعهد به خانواده" روح تازه‌ای به کالبد مرده‌ی سازمان ملل دمید و رژه‌ی نماینده‌ی رژیم صهیونیستی با عکس مرحومه امینی در نقش یک سرباز پیاده نظام هنگام سخنرانی ریاست جمهوری ایران هم اثری نداشته و با برخورد تحقیر آمیز نیرو‌های امنیتی سازمان مواجه شد.

در ادامه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در سفر اخیر خود به نیویورک ضمن تبیین و تشریح گفتمان جمهوری اسلامی و افشای چهره واقعی مدعیان دروغین حمایت از ملل که قریب به ۵ ماه است از هیچ نوع جنایتی در حق زنان و کودکان و نوزادان فلسطینی فرو گذار نکردند، با دیدار‌های چند جانبه و یکجانبه و ساماندهی کشور‌های دوست در راستای تعهد به خانواده به نوعی تیر رها شده‌ی مدعیان دروغین حمایت از حقوق زنان را که در تازه‌ترین آمارِ خشونت علیه زنان که از سوی سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی انتشار یافته، آمریکا و دانمارک مقام اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند را به سمت خودشان برگرداند.

اقدامات معاونت زنان در این سفر از سوی تشنگان دانستن حقیقت مورد توجه ویژه بوده به طوری که ابتکارشان در ارائه پنل مستقل به ریاست ایران با استقبال در خور توجه شرکت کنندگان قرار گرفته و شجاعت و تاکید و صراحت در پیشنهاد اخراج رژیم صهیونیستی و بازگشت ایران به کمیسیون مقام زن و تلاش برای هم گرایی دیگر کشور‌ها در اجرایی ساختن این در خواست که سال گذشته برخی منتقدان این اخراج را در خور این حد از مکاتبه و پیگیری نمی‌دیدند، اما امروز از سوی آنان نیز مورد تحسین قرار گرفته و از سوی دیگر معادلات استکبار را بر هم زد.

بدینوسیله بانوان فعال دانشگاهی و نهاد‌های مردمی فعال در حوزه زنان و خانواده، اساتید و نخبگان ضمن تقدیر از اقدامات شایسته دولت و معاونت زنان و خانواده در احقاق حقوق زنان آزاده ایرانی برای بازگشت به کمیسیون مقام زن، زحمات و دستاورد‌های این نشست را ارج نهاده و در ادامه برای همراهی در راه رسیدن به نقطه مطلوب و تقویت گفتمان تمدن نوین اسلامی که یکی از شاخصه هایش ارائه الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی است اعلام آمادگی می‌نمایند.

دیگر خبرها

  • قدردانی بانوان فعال حوزه زنان، از اقدامات خزعلی در سازمان ملل
  • فروریختن پل در آمریکا زنجیره تامین را مختل کرد
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • ببینید | فروریختن پل در بالتیمور
  • مرگ احتمالی ۶ نفر در حادثه فرو ریختن پل در آمریکا
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)
  • ثبت حضور بیش از ۱۶ هزار گردشگر در اسکله های خرمشهر