Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: بود و نبود اینستکس فرقی به حال کشور ندارد و ایران نباید انتظار چندانی از کشورهای اروپایی داشته باشد؛ چراکه تجربه تعامل ایران با کشورهای اروپایی یک تجربه کاملا شکست خورده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که آیا اینستکس می تواند راهکاری برای بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد، اظهارداشت: نشست کمیته مشترک برجام در وین خروجی قابل قبولی نداشت و برخلاف آنچه که انتظار می رفت کشورهای اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند، این نشان می دهد که کشورهای اروپایی ها قصد دارند از رهگذر وقت کشی و همچنین با قراردادن تعدادی پیش شرط ایران را مجبور به انجام تعهداتش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اروپایی ها هیچگاه به تعهدات برجام عمل نکردند/ روی اینستکس و راهکار تبادل مالی نمی‌توان حساب کرد

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی هیچگاه به آن تعهداتی که در برجام آمده و مورد تاکید قرار گرفته عمل نکردند، بیان کرد: روی اینستکس و راهکار تبادل مالی نمی توان حساب کرد زیرا به نظر می رسد که تجربه 4سال گذشته تعامل ایران با کشورهای اروپایی یک تجربه کاملا شکست خورده است.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: کشورهای اروپایی ثابت کردند که تابعی از اراده آمریکا هستند و تصمیم مستقلی نمی توانند بگیرند بنابراین در موضوع اقتصاد باید به امکانات داخلی و تولید ملی تکیه کرد و انتظار چندانی از کشورهای اروپایی نمی توان داشت.

 

بود و نبود اینستکس هیچ فرقی به حال ایران ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ، بود و نبود اینستکس هیچ فرقی به حال ایران ندارد، تاکید کرد: ایران انتظار چندانی از کشورهای اروپایی نمی تواند داشته باشد و به نظر می رسد که این بازی یک طرفه ای است که اروپایی ها تلاش می کنند برنده نهایی باشند و ایران هم بازنده آن است.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که چقدر امکان پذیرش شروط اینستکس از طرف ایران وجود دارد توضیح داد: به نظر می رسد این شرایط هیچ ارتباطی به برجام ندارد و ایران باید شرایط خودش را به طرف مقابل تحمیل و دیکته کند. اگر ایران هر انچه را که کشورهای اروپایی تحمیل می کنند بپذیرد، به معنایی تسلیم در برابر کشورهای اروپایی و عقب نشینی از حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است.


کشورهای اروپایی هرگز به خاطر ایران با آمریکا وارد چالش نمی شوند

وی درباره تبعات تحریم اینستکس توسط آمریکا برای ایران بیان داشت: آمریکا بانک هایی که با ایران تعامل کنند را تهدید به تحریم کرده است، طبیعی است که آمریکا به تهدیداتش عمل کند و به نظر می رسد که کشورهای اروپایی هرگز حاضر نمی شوند به خاطر ایران با آمریکا دچار چالش شوند و به همین علت ایران باید ساز و کار بومی خودش را در رابطه با مسائل مالی و اقتصادی تعریف کند.

این کارشناس سیاسی افزود: در حال حاضر هم بانک های اروپایی ایران را تحریم کرده اند و این تحریم ها در آینده تشدید خواهد شد مگر اینکه اروپایی ها احساس کنند که ایران در برابر خواسته های آن ها تسلیم شده است.



اجرای اینستکس هیچگونه ارزشی برای ایران نخواهد داشت

هانی زاده با بیان اینکه درصورت اجرای اینستکس نه پولی به ایران وارد و نه پولی از آن خارج می شود، تصریح کرد: اگر اینستکس عملیاتی می شد یک طرفه بود و هیچگونه ارزشی برای ایران از لحاظ مالی و اقتصادی نداشت و کشورهای اروپایی با این طرح زیرکانه و موذیانه تلاش می کنند که ایران را وادار به تسلیم کنند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس در چارچوب تحریم ها فعالیت می کند، تشریح کرد: در صورت اجرای اینستکس کالاهایی که وارد کشور می شود برخی از کالاهای دست سومی هستند که شامل تحریم نیستند و آن را به عنوان بخشی از انجام تعهدات اینستکس تحمیل می کنند و به این صورت نشان می دهند که یک دروازه اقتصادی برای ایران گشوده اند، و برخی از کالاهایی که تحریم شدنی نیستند را به عنوان برگ تعامل با ایران رو خواهند کرد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: با اجرای اینستکس شرایط برای ایران فرقی نمی کند و همین کالاهای دست سومی که در حال حاضر تحریم نیست و برای ورود آن به کشور مشکلی وجود ندارد را به عنوان عنصر تبادل و راهکار تبادل مالی بین ایران و اروپا مطرح می کنند و اروپایی ها تلاش می کنند تا به نوعی وارد کردن کالاهایی که تحریم نیستند و در تمام بازارهای جهانی وجود دارد و کشور احتیاجی به آن ندارد را به عنوان راهکار تبادل مالی تلقی کنند.

 

با اینستکس هم مشکل بازگشت پول نفت به کشور حل نمی‌شود

هانی زاده خاطرنشان کرد: با وجود اینستکس مشکل فروش نفت و بازگشت پول آن همچنان به عنوان چالشی جدی ادامه دارد؛ زیرا اینستکس هیچ فکری برای آن نکرده است و ایران باید ساز و کار بومی خودش را در این خصوص تعریف کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط اینستکس اجرای کامل اف ای تی اف است ادامه داد: اروپایی ها تلاش می کنند مشکل فروش نفت را به نوعی با اف ای تی اف ارتباط دهند و به علت اینکه ایران اف ای تی اف را کاملا اجرا نکرده  مورد تایید اینستکس هم قرار نمی گیرد و اساسا هیچ حسابی هم برای واریز پول حاصل از فروش نفت ایران باز نمی کنند و فشارها تشدید می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهارداشت: به نظر می رسد که نشست وین راهکار مناسبی ارائه نکرده است و ایران همچنان باید حجم تعهدات خود را کاهش دهد و با شرایطی که فراهم می کند به کشورهای اروپایی فشار آورد.

هانی زاده در پایان تاکید کرد: ایران باید به همان نقطه قبل از برجام بازگردد و غنی سازی را شروع کند و ذخایر  اورانیوم را که کمتر از 300 کیلو گرم تعیین شده است را افزایش دهد. در حال حاضر هیچ امیدی به طرف اروپایی نیست؛ زیرا هیچگونه گام عملی برای همکاری بین ایران و اروپا برداشته نشده است و اروپا باید برای به دست اوردن اعتماد ایران بدون پیش شرط تمام ساز و کار تبادل مالی و همچنین انتقال پول فروش نفت با ایران را تعریف کند و یک ساز و کار الزام اور برای همه کشورهای اروپایی راه اندازی کند که ملزم به اجرای آن باشند.
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۷۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اسلامی در حال اجرای طرح های بزرگ در 20 کشور جهان است

به گزارش حوزه سیاست خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ابرپروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا، به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی، بهره‌برداری از این پروژه را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست.

رئیس جمهور نمایش همبستگی، همدلی و همراهی دو کشور و دو ملت آسیایی را از ویژگی‌های مهم‌ این پروژه دانست و تصریح کرد: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب نماد، تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.

رئیسی با اشاره به تامین مالی این طرح از سوی سریلانکا و تامین و انتقال خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران، تامین آب شرب و آب کشاورزی برای 5 هزار هکتار اراضی جدید و آغاز به کار یک نیروگاه 120 مگاواتی را از دستاوردهای این پروژه برای مردم سریلانکا دانست و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از 20 کشور جهان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آنهاست، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای عالی‌قدر ما از جمله شهید سلیمانی «ما می‌توانیم» را به ملت ما آموختند. دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ایران اراده کرد که پیشرفته باشد؛ خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق یافت و دشمن ناکام ماند.

رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در پیشرفت سریلانکا شریک شده و تمام تجربیات خویش را که نتیجه 45 سال مجاهدت و تلاش مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد و با صدور خدمات فنی و مهندسی در پیشرفت سریلانکا مشارکت داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی، همسایه و کشورهای مستقل خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط بین ما و شما و دیگر کشورهای همسو و مستقل می‌تواند آینده‌ای درخشان برای دو کشور و دو ملت رقم بزند. بدانید با توکل بر خدا و اعتماد به داشته‌های بسیار خودمان می‌توانیم مسیر پیشرفت را به سرعت طی کنیم.

رئیسی گفت: برخی کشورهای و نظام سلطه موافق تقویت روابط ما با یکدیگر نیستند و می‌خواهند به ما القا کنند که نمی‌توانیم با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کنیم، اما ما در عمل این نظر و القای نظام سلطه را باطل کرده‌ایم.

رئیس جمهور در پایان از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه عظیم در سریلانکا، تشکر کرد.

پیش از دکتر رئیسی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا نیز در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار داشت: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید.

رئیس جمهور سریلانکا با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید. امروز کشورهای ما به‌عنوان کشورهای جنوب، به دنبال اثبات هویت‌های خودشان هستند و چنین پروژه‌های هویت و توانایی‌های ما را به جهانیان اثبات می‌کند.

دیگر خبرها

  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • ایران اسلامی در حال اجرای طرح های بزرگ در 20 کشور جهان است
  • رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق خطای بزرگ رژیم صهیونیستی بود
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشتباه رژیم صهیونیستی بود
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا