Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درد را اگر بخواهیم معنا کنیم برای هر فردی معنی و تجربه ای متفاوت دارد ، بنوعی شاید بتوان گفت امکان ندارد یک سردرد را دو نفر تجربه کنند! اما موضوعی که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی و تشریح آن بپردازد، بررسی انواع مقیاس درد و نحوه محاسبه شدت درد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه و رسم محاسبه شدت درد

درد پدیده‌ای شخصی و حسی محسوب می شود پس اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم، درد قابل اندازه گیری نیست و نمی‌توان آن را مانند قند یا فشارخون محاسبه کرد و درمانی متناسب برگزید!

این مطلب را از دست ندهید: بررسی انواع کمردرد و نشانه‌های آن

اما با این حال درد‌ها را براساس شدت آن‌ها از صفر تا ۱۰ تقسیم بندی می‌کنند که عدد صفر به معنای نبود درد و عدد ۱۰ هم بدترین میزان دردی است که، می‌توان تصور کرد.

بطور مثال، اگر فردی با دردی مراجعه کند که با توجه به تقسیم بندی پزشکی درحدود ۷-۸ تخمین زده شود ما هدفمان این خواهد بود که درد بیمار را به مرور زمان به کمتر از ۴ کاهش دهیم، چرا که درد حدود ۸-۷ فعالیت جسمی فرد را کاهش می‌دهد و تاثیرات نامطلوبی روی روان برجا می‌گذارد.

در حالی که اگر شدت درد به کمتر از ۴ کاهش پیدا کند درد قابل تحمل شده و فرد از نظر روانی و جسمی به ثبات خواهد رسید.

مقیاس درد چیست، بر چند نوع است و چگونه از آن استفاده می‌شود؟

مقیاس درد می‌تواند در براورد ارزیابی درد حاد یا ناگهانی فرد، مفید باشد. با این حال این ابزار گاهی اوقات فرایند ارزیابی درد را ساده‌تر می‌کند.

نکته ای که شاید توجهتان را جلب کند این است که؛ درد می‌تواند چند بعدی باشد. درد می‌تواند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد و قسمت‌های مختلف زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد و  به همین علت مقیاس‌های درد چند بعدی یکی از مفیدترین و موثرترین روش‌های ارزیابی درد پیچیده یا مزمن (طولانی مدت) است.

مقیاس درد ابزاری است که پزشکان برای کمک به ارزیابی میزان درد بیمار استفاده می‌کنند. بطور مثال، یک فرد معمولا خودش درد را با استفاده از یک مقیاس مخصوص طراحی شده، گاهی اوقات با کمک یک پزشک، والدین یا سرپرست خود گزارش می‌دهد.

مقیاس درد ممکن است موقع پذیرش به بیمارستان، به هنگام ویزیت پزشک، به هنگام فعالیت فیزیکی یا پس از جراحی استفاده شود. پزشکان از مقیاس درد برای درک بهتر جنبه‌های خاصی از درد شخص استفاده می‌کنند. برخی از این جنبه‌ها عبارتند از مدت زمان درد، شدت و نوع.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی انواع دل درد و دلیل آن/ علت درد‌های شکمی در نواحی مختلف چیست؟

مقیاس درد همچنین به پزشکان برای تشخیص دقیق، ایجاد یک طرح دقیق درمان و اندازه گیری اثربخشی درمان، کمک می‌کند. مقیاس درد برای همه افراد در تمامی سنین از نوزاد تا سالمند و همچنین افرادی که دارای مهارت‌های ارتباطی کمی هستند، وجود دارد.

چه نوع مقیاس دردی وجود دارد؟

دو نوع طبقه بندی مقیاس درد وجود دارد که شامل چندین نوع مقیاس درد است.

مقیاس درد تک بعدی

این نوع مقیاس درد روشی ساده برای افراد برای نرخ شدت درد است. آن‌ها از کلمات، تصاویر یا صفات برای اندازه گیری درد یا تسکین درد استفاده می‌کنند.

برخی از مقیاس‌های تک بعدی درد رایج شامل موارد زیر است:

مقیاس عددی نرخ بندی درد (NRS)

این مقیاس درد از بقیه متداول‌تر است. شخص درد خود را با استفاده از یک مقیاس ۰ تا ۱۰ یا ۰ تا ۵ نرخ بندی می‌کند. صفر به معنی بدون درد است و ۵ یا ۱۰ به معنی بدترین وضعیت درد است. این سطوح شدت درد ممکن است پس از درمان اولیه یا به صورت دوره‌ای پس از درمان برآورد شود.

مقیاس آنالوگ بصری (VAS)

این مقیاس درد نشان‌دهنده یک خط ۱۰ سانتی‌متری چاپ شده بر روی یک تکه کاغذ است با نشان‌گر‌هایی در هر انتها و در یک انتها «بدون درد» و در انتهای دیگر «بدترین درد» یا «درد غیرقابل وصف» است. شخص یک علامت ضربدر × روی خط برای نشان دادن شدت درد خود می‌گذارد.

بعد یک پزشک خط را با یک خط کش اندازه می‌گیرد تا نمره درد را به دست آورد.

مقیاس‌های طبقه بندی

این مقیاس درد به افراد روشی ساده برای نرخ گذاری حساسیت دردشان را با استفاده از توصیف کلامی و بصری از دردشان توضیح دهند. بعضی از مثال‌ها عبارتند از خفیف، ناراحت کننده، مضطرب کننده، وحشتناک و مشقت بار.

این مطلب را از دست ندهید: انواع کمر درد در جوانان ایرانی!

برای کودکان، معمولا مقیاس‌های درد با استفاده از تصاویر چهره‌ها استفاده می‌شود. یک کودک ممکن است با تصاویری از هشت صورت مختلف با عبارات مختلف درد خود را اظهار کند. کودک چهره‌ای را انتخاب می‌کند که احساس می‌کند بیشتر با سطح درد فعلی خود سازگار است.

ابزار چند بعدی

ابزار چند بعدی برای برآورد درد چندان معمول نیستند و البته بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که آن‌ها خیلی ارزشمند هستند فقط استفاده از آن‌ها بصورت نادرست انجام می‌شود.

یکی از نمونه‌ها عبارتند از:

ابزار ارزیابی درد اولیه

این ابزار برای استفاده در طول یک ارزیابی اولیه طراحی شده است. این به پزشک کمک می‌کند تا اطلاعاتی را از فرد در مورد ویژگی‌های درد، روش اظهار درد شخص و چگونگی اثر درد بر زندگی روزمره شخصی، بدست آورد.

این مطلب را از دست ندهید: علت درد در پشت سر + راهکار‌های درمانی و پیشگیری

این مقیاس درد شامل استفاده از یک نمودار کاغذی است. در این نمودار یک بدن نشان داده می‌شود که شخص می‌تواند محل درد خود را مشخص کند و همچنین مقیاسی برای نرخ گذاری شدت درد و فضایی برای نظرات بیشتر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شدت درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۷۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سفر به استان سمنان چه سوغاتی بخریم ؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  انواع سفال و سرامیک ، سوزن دوزی ، انواع حوله و پارچه دستبافت و نمد بافی و انواع بافته ها‌ی داری ، صنایع چوبی  و انواع نان قند‌ی و سنتی و شیرینی‌های خانگی و انواع خشکبار و آبنبات همگی از سوغاتی‌های شهر‌های مختلف استان سمنان است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • شب یا صبح؛ بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتی است؟/ ۵ دستور برای رفتن روی ترازو
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • خصوصیات جالب پاندا و بررسی انواع مختلف آن (+عکس)
  • ◄ شرکت های بزرگ مقیاس رانندگان کامیون را نقره داغ کردند
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۱۰ درصد
  • در سفر به استان سمنان چه سوغاتی بخریم ؟
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان