Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بازار تاریخی فرش مشهد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین بازارهای این کلانشهر است.

مرجان اکبری افزود: مرمت بازار فرش مشهد هم اکنون در مرحله تهیه نقشه و طرح توسط دانشگاه خیام است تا در صورت تأیید نهایی سازمان مرکزی میراث فرهنگی عملیات اجرایی مرمت آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هنوز برآورد هزینه مرمت این بازار انجام نشده است اظهار داشت: با توجه به سه جانبه بودن عملیات مرمت، مشارکت در هزینه مرمت نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و شهرداری مشهد در این زمینه همکاری و علاقه مندی بسیار دارد.

وی گفت: بازار فرش مشهد سومین بازار تاریخی در این استان است که احیا و مرمت می‌شود.

اکبری با بیان اینکه بازار سرپوشیده نیشابور در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است افزود: قدمت این بازار به دوران زندیه، صفویه و قاجاریه باز می‌گردد و بیش از ۵۰۰ سال عمر دارد.

وی اظهار داشت: همچنین بازار سرپوشیده تاریخی سبزوار با قدمت بیش از ۵۰۰ سال مرمت و احیا شده و هم اکنون فعال می‌باشد.

وی گفت: ثبت و مرمت محورهای تاریخی و بازارهای قدیمی از سال ۱۳۷۵ در دستور کار قرار گرفت و در این راستا روند ثبت و مرمت بازارهای تاریخی در خراسان رضوی نیز آغاز شد.

بازار فرش فروشان مشهد از بازارهای قدیمی این شهر است که جزئی از بازار بزرگ مشهد بوده است.

بازار بزرگ مشهد در حاشیه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قرار داشت که بخش اعظم آن بعد از طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی تخریب شد.

بازار فرش فروشان قسمتی از همین بازار است که در میدان بیت المقدس (فلکه آب) واقع شده است. بنای این بازار قدیمی و از خشت و گل بوده و سقف گنبدی شکل دارد.

این بازار تاریخی ۱۱۰ متر طول دارد و ۷۳ پلاک در آن شناسایی شده و راه دسترسی به حجره‌های آن از داخل دالان بازار است.

هم اکنون یک هزار و ۵۶۱ اثر تاریخی استان خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۷۴۹۶/‏۶۰۵۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۷۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال نخستین سری از تابلو عکس آماده شده شهدا به شهر گچساران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در آستانه برگزاری کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین اجلاسیه شهدای ارتش استان، تعدادی از این تابلو‌ها بعد از تکمیل مراحل بازسازی و مرمت، جهت نصب بر روی تیر‌های برق در سطح شهر از مبدأ یاسوج به گچساران منتقل شد. سایر تابلو‌های شهدای استان نیز با سرعت در حال بازسازی و مرمت بوده که به زودی در سطح شهر‌های استان نصب خواهد شد. گفتنی است کنگره ملی دو هزار شهید کهگیلویه و بویراحمد قرار است مهرماه امسال برگزار شود.

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • انتقال نخستین سری از تابلو عکس آماده شده شهدا به شهر گچساران
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان