Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح انگلیس برای مصادره دارایی ها و تحریم ایران، سفر هیئت بلندپایه حماس به تهران، کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای ترکیه در شمال عراق و نامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل درباره نفتکش توقیف شده از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه ناتو علیه ایران و درخواست برای آزادی کشتی انگلیسی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی بیانیه‌ای به اقدامات اخیر ایران واکنش نشان داد و آن را چالشی برای آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی تلقی کرد.

در بخشی از ادعاهای ناتو می‌خوانیم: توقیف ۲ کشتی تجاری در تنگه هرمز را محکوم می‌کنیم. از ایران می‌خواهیم که کشتی‌ها و خدمه آنها را فوراً آزاد کند.

این بیانیه مدعی است: انگلیس به وضوح گفته که اولویتش حل مسئله از راه گفتگو و دیپلماسی است. ناتو از همه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این مسئله حمایت می‌کند. همه متحدان از رفتارهای ثبات‌زدای ایران نگران هستند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که نه تنها ایران تایید کرده که فقط یک نفتکش انگلیسی به نام «اِستنا ایمپرو» را آنهم به دلیل برخورد با قایق صیادی، حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرده، بلکه رسانه‌های جهانی تایید کردند که کشتی دوم مورد نظر ناتو (مصدر) به مسیر خود در خلیج فارس بازگشته است.

گفتنی است جمعه شب گذشته، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان، کشتی انگلیس استِنا ایمپرو را به دلایلی که پیشتر ذکر شد؛ توقیف کرد.

طرح انگلیس برای مصادره دارایی ها و تحریم ایران

رسانه انگلیسی «دیلی تلگراف» مدعی است که وزرای کابینه لندن در واکنش به توقیف نفتکش استِنا ایمپرو، به دنبال طرحی برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی هستند.

به ادعای این رسانه، قرار است جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس امروز یکشنبه از مجموعه اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی رونمایی کند که می‌تواند شامل ضبط دارایی‌های ایران نیز باشد.

همچنین احتمال می‌رود که لندن به دنبال احیاء تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا باشد که در سال ۲۰۱۶، به دنبال توافق هسته‌ای با ایران برچیده شدند.

گفتنی است در پی توقیف نفتکش انگلیسی استِنا ایمپرو، لندن از ایران به شورای امنیت شکایت کرده است.

در این نامه، انگلیس مدعی شده که توقیف نقتکش آن‌ها توسط نیروهای ایرانی در آب‌های دریای عمان صورت گرفته است نه خلیج فارس و هیچ مدرکی از برخورد این نفتکش با کشتی صیادی ایران وجود ندارد و لذا اقدام ایرانی‌ها در توقیف نفتکش مذکور غیرقانونی است.

انگلیس در این نامه همچنین بدون اشاره به اقدام مشابه این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق، مدعی شده که تهدید ناوبری در گذرگاه‌های بین‌المللی غیرقابل قبول است و این تهدید، یک تنش‌زایی بزرگ و نگران‌کننده محسوب می‌شود.

سفر هیئت بلندپایه حماس به تهران

هیئت بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) به ریاست معاون اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش روز گذشته وارد تهران شده است.

ریاست این هیئت را صالح عاروری معاون اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش برعهده دارد و قرار است با مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کند.

این سفر در شرایط منطقه‌ای حساسی صورت می‌گیرد و هنیه رهبر حماس آن را سفری مهم خوانده و گفته است که منتظر نتایج مهمی از این سفر هستیم.

کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای ترکیه در شمال عراق

وزارت دفاع ترکیه از کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان این کشور در شمال عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش؛ در جریان عملیات نیروهای ترکیه در شمال عراق و درگیری با پ ک ک، یک نظامی ترکیه کشته و ۶ نفر دیگر از نظامیان این کشور هم زخمی شدند.

این در حالی است که چند روز قبل ترکیه مرحله دوم عملیات پنجه را در شمال عراق آغاز کرده است.

نامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل درباره نفتکش توقیف شده

بریتانیا روز شنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده که نفتکش توقیف شده این کشور توسط نیروهای ایرانی در حال حرکت در آبهای سرزمینی عمان بوده است.

بریتانیا در این نامه ادعا کرده است که این اقدام نیروهای ایرانی یک دخالت غیرقانونی به شمار می‌رود.

دفتر نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در نامه به شورای امنیت افزود: این کشتی در حال حرکت در مسیر قانونی خود در یک تنگه بین‌المللی و مطابق با قوانین بین‌المللی بوده است. بر اساس قوانین بین‌المللی، حق عبور از مسیرهای ترانزیتی نباید از سوی هیچ کشوری منع شود و بنابر این اقدام ایران یک دخالت غیرقانونی محسوب می‌شود.

این نامه به دفتر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز ارسال شده است.

در نامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: تنش‌های فعلی به شدت نگران کننده است و اولویت ما تنش زدایی است. ما به دنبال تقابل با ایران نیستیم. ولی این اقدام غیرقابل قبول بوده و به شدت عبور ایمن کشتی‌ها از طریق یک آبراه و تنگه بین‌المللی را تهدید می‌کند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران انگلیس آمریکا اروپا برجام صندوق توسعه ملی تنگه هرمز اسماعیل هنیه جان بولتون نفتکش سازمان بنادر و دریانوردی آیت الله جنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۸۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار تلفات جاده ای در تعطیلات عید فطر در ترکیه

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ در تصادفات جاده‌ای تعطیلات عید فطر در ترکیه ۷۵ تن کشته و ده هزار و ۸۱۰ نفر زخمی شدند.
علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد در تعطیلات ۹ روزه عید فطر امسال شش هزار و ۵۳۰ تصادف به فوت، جرح و خسارت مالی منجر شده است.
به گفته یرلی کایا این سوانح جاده‌ای ۷۵ کشته و ده هزار و ۸۱۰ زخمی برجای گذاشته است.
همچنین در این دوره سه میلیون و ۶۴۲ هزار و ۵۳۸ خودرو از سوی ۲۶ هزار و ۸۰۴ پرسنل راهنمایی و رانندگی مستقر در جاده‌های کشور کنترل و ۴۸۵ هزار و ۷۱۰ خاطی جریمه شده اند.
سال گذشته در سوانح جاده‌ای ترکیه دو هزار و ۹۸۴ تن کشته و ۳۵۴ هزار و ۳۲۳ تن نیز زخمی شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

علی یرلی کایا - وزیر کشور ترکیه

دیگر خبرها

  • مخالفت با تحریم‌های جدید علیه تهران  
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم‌های جدید علیه تهران
  • درخواست کمک رئیس رژیم صهیونیستی از آلمان و انگلیس
  • «جنگ علیه زنان»؛ سازمان ملل: اسرائیل در 6 ماه ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است
  • سازمان ملل: «جنگ علیه زنان»؛ اسرائیل در 6 ماه گذشته، ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است
  • آمار تلفات جاده ای در تعطیلات عید فطر در ترکیه
  • درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
  • درخواست تازه وزیرخارجه اسرائیل از انگلیس و فرانسه
  • کشته و زخمی شدن نیروهای تیپ گولانی در عملیات حزب‌الله
  • درخواست ضدایرانی وزیرخارجه اسرائیل از انگلیس و فرانسه