Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد خوشبخت، کارگردان تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره چرایی و چگونگی ساخت سریال «آچمز» اظهار کرد: داستان این سریال نوشته سعید فرهادی، فیلمنامه‌نویس جوان کشورمان است. وقتی این سناریو به من پیشنهاد شد به طور همزمان اثر دیگری هم پیشنهاد شده بود، اما با توجه به ظرفیتی که در این فیلم‌نامه دیدم ترجیح دادم آچمز را کارگردانی کنم، البته جدا از علاقه قلبی که به فیلمنامه داشتم سناریو را کامل و قابل قبول یافتم، زیرا معمولاً بسیاری از فیلمنامه‌ها کامل نیستند، و به همین جهت تأثیر نامطلوبی برای کلیت اثر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 

وی افزود: وقتی فیلمنامه را پذیرفتم، جلسات متعددی با نویسنده داشتم تا بتوانیم به یک نقطه مشترک برسیم، البته در این مسیر بحث‌هایی هم داشتیم که منتج به نتیجه شد. مثلاً من می‌خواستم قصه از جای شروع شود که «مصیب» (یکی از شخصیت‌های سریال) با سه جوان فیلم رو‌به‌رو می‌شود، اما نویسنده تأکید داشت برای بهتر شدن داستانش نیازمند این مقدمه است، به همین جهت توصیه او را پذیرفتم و سریال با شرایطی که شاهدش هستیم، جلوی دوربین رفت. این سریال با زحمات فراوانی تولید شده است، برای مثال به صحنه افتادن هومن برق نورد در چاله اشاره می‌کنم که نمونه آن را در کمتر مجموعه تلویزیونی دیده‌ایم.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: این سریال درباره موقعیتی سخن می‌گوید که ممکن است برای هریک از ما رخ دهد. به ویژه در موقعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود، این مسئله بیشتر نمود پیدا می‌کند، زیرا ممکن است برخی مدیران در شرایطی نامطلوب رشد پیدا می‌کنند و لایق پستی که به آن دست می‌یابند، نیستند.  
وی درباره اقتصادی مقاومتی و جایگاه آن در سریال چنین توضیح داد: یکی از موضوعات و دغدغه‌های اصلی در این سریال بحث کم آبی است و آموزش مصرف درست می‌تواند ما را در بهبود شرایط یاری کند، به ویژه در شرایط فعلی که کشور به شدت درگیر این مسئله است به نظرم باید فرهنگ‌سازی درستی در این زمینه صورت گیرد و در این میان برای این‌که به کسی بر نخورد و برای سریال مشکلی پیش نیاید یک سازمان تخیلی به نام سازمان توسعه و منابع ایجاد کردیم. 

وی درباره سکانس جنجالی این فیلم که هومن برق‌نورد برای گوسفندان سخنرانی می‌کند چنین توضیح داد: اگر بخواهم حقیقت را بگویم باید گفت که ما تنها این صحنه را ضبط کردیم، چون خودمان نیز احتمال این‌که اجازه دهند این صحنه پخش شود را نمی‌دادیم، البته جسارت مدیران شبکه سه هم در پخش شدن این قبیل سکانس‌ها نقش داشت و زمینه را برای بسیاری از شبکه‌های دیگر هم باز کرد، زیرا سیما فیلم و پخش توصیه می‌کردند این صحنه حذف شود، اما مدیران شبکه دو و مشخصاً «مهدی آذرپندار» با اعتمادی که به عوامل داشتند، مسئولیت پخش را پذیرفتند و این اقدامی جسورانه از جانب مدیران شبکه بود. 

خوشبخت در پاسخ به این سؤال که این سکانس جنجالی به چه کسی اشاره دارد؟ گفت: به هیچ وجه فرد خاصی به ویژه مدیران رده بالا، مورد نظرمان نبوده، بلکه مقدمه‌ای بود برای اینکه بگوید آدمی که هیچ تخصص در کار‌های علمی ندارد و تنها به واسطه حرف زدن به پست‌های بالا می‌رسد، چگونه رشد می‌کند؛ اتفاقی که شاید مشابهش را بسیار دیده باشید.  
وی با بیان این‌که آچمز یک سریال طنز نیست گفت: بارها بسیاری از مخاطبان از من پرسیده‌اند آیا آچمز یک اثر طنز است؟ به نظرم بهترین تعریف این است که این سریال برداشتی از زندگی واقعی است، چون لحظات شاد و غمگین فراوانی داریم، بنابراین این سریال شکلی از زندگی است که در آن لحظه‌های متفاوتی وجود دارد.

کارگردان سریال آچمز در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که سانسور‌های این سریال آیا به کلیت اثر آسیب نرسانده است، گفت: در برخی از بخش‌ها پرش قصه را به خوبی عیان است و نمی‌توان گفت که سانسور‌ها روی کیفیت سریال تأثیر منفی نداشته است، اما سعی کردیم صحنه‌های مورد نظرمان را به گونه‌ای بگیریم که اگر بخش‌هایی در هر قسمت سانسور شد، باز آسیب چندانی به کلیت مجموعه وارد نشود. 

این کارگردان با تأکید بر اینکه نقد تزویر و دورویی از آموزه‌ای دینی و اسلامی است  و ما هم این اثر را با همین نگاه تولید کردیم تأکید کرد: درباره سبک زندگی این روزها بحث‌های فراوانی در جامعه هنری وجود دارد به ویژه درباره سبک زندگی ایرانی – اسلامی. در این اثر تلاش کردم با نشان دادن آسیب‌ها به این موضوع ورود کنم و به نقد تزویر و ریاکاری بپردازم و سعی کردم بیان کنم تمسک به این شیوه‌ها محکوم به فناست. 

خوشبخت درباره چینش بازیگران در «آچمز» هم گفت: اکثر بازیگران اصلی انتخاب‌های اولمان بودند. برای مثال هومن برق‌نورد و امیرحسین رستمی، سارا خوئینی‌ها و بیتا سحرخیز جزء اولویت‌ها بودند، البته از هادی عطائی و پریسا مقتدی به عنوان بازیگران تئاتر هم استفاده کردیم. البته از این ترکیب بسیار راضی‌ام زیرا احساس می‌کنم همخوانی لازم با نقش‌ها را دارند. 

وی در پایان تأکید کرد: سعی کردم این سریال میزانسن‌های متنوعی داشته باشد بر خلاف بسیاری از آثار که محدود و محصور در یک فضای آپارتمانی‌‌اند.  تصویربرداری در صحنه‌های متفاوت و بالا بردن کیفیت اجرایی هیچ ربطی به طول زمان فیلم‌برداری ندارد، زیرا در این مجموعه ثابت شد زمان فیلم‌برداری با وجود افزایش تعداد قسمت‌ها از زمان‌بندی اولیه کمتر بود.  انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس خوشبخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۸۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکانس‌هایی از فیلم مصلحت

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284 بازدید 5 فیلم مصلحت به کارگردانی و نویسندگی حسین دارابی محصول سال 1399 است. «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان که یکی از مقامات بلندپایه‌ قوه‌ قضائیه است، مرتکب قتل می‌شود، اما از پذیرفتن آن سر باز می‌زند و اطرافیان پدرش به خاطر «مصلحت» انقلاب، سعی می‌کنند کسی دیگر را به جای او متهم جلوه دهند. فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، نازنین فراهانی، سهی‌بانو ذوالقدر، مهدی فریضه، علی دل‌پیشه، حسن تسعیری، مجید جعفری، وحید نفر، شهاب عباسیان، امیر شمس و محمدرضا سروستانی در این فیلم مقابل دوربین روزبه رایگا بازی کردند. فردین خلعتبری موسیقی متن این فیلم را ساخت و سیاوش کردجان این اثر را تدوین کرد. سکانس‌هایی از این فیلم را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • آخر هفته چی ببینیم؟
  • سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل
  • تغییر صدا و چهره رحمان و رحیم سریال پایتخت بعد ۹ سال (فیلم)
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • سکانس‌هایی از فیلم معجزه عشق
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • سکانس‌هایی از فیلم مصلحت
  • ببینید | سکانس ماندگار از پانتومیم ترانه علیدوستی در فیلم درباره الی