Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@06:41:00 GMT

نقش اسید چرب از یاد رفته در بیماری‌های قلبی!

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۸۹۳۴

نقش اسید چرب از یاد رفته در بیماری‌های قلبی!

یافته‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد مصرف نوع خاصی از اسیدهای چرب امگا ۶ ، نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری مطالعات، نقش اسیدهای چرب امگا ۳ بر بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار داده‌اند اما اسیدهای چرب امگا ۶، عضو دیگر این خانواده، همواره مورد غفلت جامعه پزشکی قرار گرفته‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان انگلیسی به تازگی نقش این اسیدهای چرب پرفایده را بر امراض قلبی ارزیابی کردند.

تصلب شرایین زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌ها در رگ‌های خونی تشکیل شده و این موضوع منجر به باریک و سفت‌شدن عروق شود. این عارضه با گذر زمان می‌تواند باعث مسدودشدن شریان‌ها شود و در نتیجه زمینه ایجاد بیماری‌های تهدیدکننده زندگی مانند سکته مغزی و قلبی را فراهم کند.

گروهی از محققان دانشگاه "کاردیف" در انگلستان به تازگی تاثیر اسیدهای چرب امگا ۶ را بر تصلب شرایین، بررسی کردند. آن‌ها به منظور انجام این تحقیق، عملکرد نوعی اسید چرب چند غیر اشباع امگا ۶ (omega-۶ polyunsaturated fatty acid) به نام "اسید دیهومو گاما لینولنیک" (dihomo-gamma-linolenic acid) را در نمونه موش‌های مبتلا به تصلب شرایین بررسی کردند.

"لینولئیک اسید" و "آراشیدونیک اسید"، دو بخش مهم اسیدهای چرب امگا ۶ را تشکیل می‌دهد. این مطالعه بر تاثیر اسید دیهومو گاما لینولنیک (DGLA ) روی سلول‌های ایمنی موش‌ها متمرکز بود. محققان طی انجام این مطالعه به چندین ساز و کار که اسیدهای ضروری از طریق آن‌ها ممکن است از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری کند، پی بردند.

نتایج این مطالعه نشان داد اسید چرب امگا ۶ (DGLA) می‌تواند تاثیرات مثبتی در پیشگیری از  بیماری تصلب شرایین داشته باشد. این نوع اسید در کنترل فرآیندهای مرتبط با التهاب و توانایی سلول‌ها در از بین بردن کلسترول، موثر است.

به گفته محققان، DGLA اثر محافظتی بر فرآیندهای مرتبط با تصلب شرایین در سلول‌های اندوتلیال و سلول‌های ماهیچه صاف (دو نوع سلول مهم مرتبط با گرفتگی عروق) دارد و با کاهش تراوش پروتون (proton leak)، عملکرد میتوکندری را بهبود می‌بخشد.

نتایج این مطالعه در مجله Biochimica et Biophysica Acta Molecular Basis of Disease منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اسیدهای چرب امگا ۳ بیماری های قلبی عروقی تازه های پزشکی مکمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت مدرک بورد تخصصی پزشکی بازساختی آمریکا

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دکتر مریم اسدی دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی مولکولی علوم پزشکی شیراز با ۹۷درصد پاسخ صحیح موفق به دریافت مدرک بورد تخصصی پزشکی بازساختی آمریکا شد.

علیقلی با اشاره به تز دکتری تخصصی دکتر اسدی، گفت: این پژوهشگر موفق تولید و ارزیابی سلول‌های CAR NK برای هدف قرار دادن برخی سلول‌های سرطان خون شده است.

اسدی دستاورد‌های دیگری همچون چندین ثبت اختراع و چاپ مقاله پژوهشی در مجلات معتبر و مدال دو دوره المپیاد کشوری را دارد.

دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی مولکولی این دانشکده و عضو انجمن پزشکی بازساختی آمریکا گفت: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت، به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

او ادامه داد: در این رشته از سلول‌های بنیادی، بالغ و فرآورده‌های آنها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد‌های پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف، مفاصل، تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم و بازسازی پوست، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن و درمان ناباروری است.

مریم اسدی گفت: در حال حاضر سلول درمانی برای بازسازی پوست و مو، درمان بیماری پیسی درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت و سایر زخم‌ها و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی
  • نوشیدن چای کامبوچا می تواند به کاهش چربی کمک کند
  • طراحی نرم‌افزار اندازه‌گیری علائم حیاتی با چهره انسان توسط محققان کشور
  • بیماری لثه یک عامل پنهان در بیماری فیبریلاسیون دهلیزی
  • بازماندگان کووید شدید ماه‌ها بعد با مشکلات سلامتی مواجه می شوند
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون
  • راهی برای دوری از سرطان و بیماری‌های قلبی
  • دریافت مدرک بورد تخصصی پزشکی بازساختی آمریکا
  • آیا سلول درمانی CAR-T می تواند پیوند کلیه را بهبود بخشد؟