Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با کاهش درآمدهای دولت از محل صادرات نفت خام در شرایط تحریمی، الزام قطع وابستگی بودجه به نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این در حالیست که در سال های گذشته، استراتژی مدونی برای توسعه صنایع پایین دست نفت اتخاذ نشده که هم اکنون بتوان از مواهب آن بهره مند شد.

تنها به فکر جایگزینی واردات بودیم

در این رابطه جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پس از دوره سوم ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی، کشور فاقد یک استراتژی برای توسعه صنایع به ویژه صنایع پایین دست بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی در ادامه افزود: سیاست مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری، استراتژی توسعه صنایع با هدف جایگزینی واردات بود. یعنی اقلام مود نیاز که حجم بالای واردات را به خود اختصاص می داد در داخل تولید شود تا هم تکنولوژی به کشور ورود پیدا کند و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

از توسعه صنایع مستعد صادرات غافل شدیم

این نماینده مجلس ادامه داد: این سیاست برای شروع و کاستن از وابستگی به محصولات خارجی اقدامی موثر بود اما در ادامه ما این زنجیره را تکمیل نکردیم یعنی بعد از کاهش واردات، فکری به حال توسعه صادرات نکردیم. در حالیکه می بایست سیاست جایگزینی واردات به استراتژی تولید کالاهایی با رویکرد صادرات و کسب بازارهای هدف تبدیل می شود.

از تجربیات مشابه درس بگیریم

میرزایی به تجربه مشابه کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: در این کشور نیز تقریبا همزمان با ما، این اتفاقات رخ داد بدین صورت که در زمان کنعان اورن، سیاست جایگزینی واردات در پیش گرفته شد و پس از او در زمان تورگوت اوزال، سیاست توسعه صادرات سرلوحه امور قرار گرفت.

به اعتقاد این عضو کمیسیون انرژی مجلس، کشور در همان سیاست ابتدایی جایگزینی واردات درجا زد و تمام منابع نیز در همین راستا تزریق شد. نتیجه این شد که پس از مدتی با مجتمع هایی مواجه شدیم که کالاهایشان فقط در داخل کشور بازار داشته و سهمی در بازارهای صادراتی از آنِ خود نکردیم و اگر هم زمینه صادرات فراهم شده، برای کوتاه مدت این اتفاق رخ داده است.

میرزایی افزود: اما به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش توسعه کالاهای صادراتی، اکنون دولت فعلی با چالش های عدیده ای روبرو است. از این رو در حال حاضردولت همزمان باید صادرات را تشویق کند و با کمبود منابع به سمت توسعه زیرساخت های صارداتی حرکت کند که به نظر میرزایی این موضوع زمان بر خواهد بود. چراکه باید با رویکرد صادرات، کارخانه ها و مجتمع ها را بازسازی کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر دولت برای تامین مالی این پروژه ها در فشار است.

راهکار چیست؟

به گفته جلال میرزایی دولت برای رهایی از کمبود منابع، دو راهکار پیش رو دارد: افزایش مالیات و کاهش یارانه اقشار پُردرآمد. وی تاکید کرد که تنها جایی که دولت قدرت مانور برای تامین مالی و کاستن هزینه ها دارد، مالیات و یارانه است. این نماینده مجلس اما با اشاره به بازتوزیع ثروت در میان اقشار کم درآمد گفت:  اخذ مالیات و قطع یارانه ثروتمندان، می توان به شیوه صحیح به بازتوزیع ثروت در میان اقشار آسیب پذیر پرداخت.

چالش های پیش روی دولت

میرزایی در پایان به مشکلات بر سر راه برای تحقق بازتوزیع ثروت و تامین مالی دولت از دو راه پیش روی ذکر شده اشاره کرد و گفت: چالش اصلی، حل این مساله است که دولت چطور می تواند هم منابع حاصل از مالیات و یارانه را به اقشار کم درآمد تخصیص دهد و هم از این منبع برای تامین هزینه ها بهره ببرد، که البته پیدا کردن راه برای مقابه با این چالش کمی پیچیده است. ضمن اینکه در حال حاضر در دولت بر سر دو موضوع ذکر شده اجماع وجود ندارد. در نتیجه این طور می توان جمع بندی کرد که دولت هم اکنون درگیر دو چالش است، یکی اینکه راهی برای تامین مالی و دیگر نحوه توزیع منابع میان اقشار کم درآمد.

دولت چاره ای جز افزایش نرخ سوخت ندارد

اما میرزایی این موضوع را نیز بیان کرد که افزایش مالیات در زمان رکود اقتصادی، امری سخت و دشوار برای دولت خواهد بود. در نتیجه باید دولت در داخل خود به اجماعی بر سر افزایش نرخ حامل های انرژی برسد که بتواند با اتخاذ سیاستی دقیق، پروژه افزایش قیمت سوخت را با کمترین هزینه اجرایی کند چرا که چاره ای جز این برای کاهش هزینه های دولت وجود ندارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دولت صادرات نفت بودجه نفت واردات انرژی ریاست جمهوری انقلاب ارز ترکیه سرمایه گذاری مالیات ثروت درآمد یارانه مشکلات کاهش هزینه بودجه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مالیات نفت یارانه نفت خام جلال میرزایی نرخ سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی

به گزارش همشهری انلاین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در تجمعی در کارولینای شمالی مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه یک «قصاب» است و واشنگتن می‌تواند در صورت افزایش مالیات‌های میلیاردرها از اوکراین همچنان حمایت کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید نوشت که جو بایدن در سخنرانی خطاب به رای‌دهندگان در کارولینای شمالی در عین حال از یک طرح برای افزایش مالیات بر درآمد افراد قشر پردرآمد و رساندن نرخ این مالیات از ۸.۲ درصد به ۲۵ درصد صحبت کرده است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، این طرح می‌تواند باعث کسب ۴۰۰ میلیارد دلار از راه این مالیات در عرض ۱۰ سال آینده شود.

رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: «تصور کنید ما با این پول چه کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم. ما می‌توانستیم به شکلی اساسی کسری بودجه فدرال را کم کنیم. ما می‌توانستیم خدمات مراقبت در منزل را تضمین کنیم. ما می توانستیم خیلی کارهای اساسی دیگر را انجام دهیم از جمله اینکه سرانجام حمایت از اوکراین در برابر پوتین قصاب را تضمین کنیم.»

بایدن که تا کنون توهین‌های مکرری به رئیس جمهور روسیه داشته پیش از این نیز از پوتین با لفظ قصاب و خونریز توصیف کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار از یک اردوگاه آوارگان اوکراینی در ورشو با پرسش از سوی خبرنگاران درباره اینکه پوتین مواجه شده و پاسخ داد: «او یک خونریز است.»

اوایل اسفند ماه گذشته نیز رئیس جمهور آمریکا به پوتین در یک مراسم خصوصی در سان فرانسیسکو توهین کرده و او را «دیوانه» و «حرامزاده» خوانده بود.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در آن زمان در واکنش به این توهین بایدن گفت: «این اظهارات سخیف از زبان رئیس دولت آمریکا بعید بود توهین او به رئیس‌جمهور یک کشور مانند پوتین ننگ بزرگ برای خود ایالات متحده است.»

بایدن همچنین به تمدید تحریم‌ها علیه روسیه برای یک سال دیگر به بهانه دست داشتن در حملات سایبری پرداخت. دولت بایدن مدعی شده است فعالیت‌های شرورانه چشمگیر در فضای مجازی همچنان تهدیدی نا معمول و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کند.

جو بایدن یک لایحه برای تامین بودجه دولت خود به ارزش ۱.۲ تریلیون دلار را امضا و از مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرد لایحه بودجه‌ای به بن‌بست خورده شامل کمک‌ها برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کند.

کد خبر 840922 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه روسیه - ولادیمیر پوتین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد شد
  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • یارانه سوخت هواپیما‌ را حذف کنید
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • بایدن باز هم به پوتین توهین کرد
  • توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود