Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@15:14:03 GMT

واکنش ناتو به توقیف نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۹۲۲۳

واکنش ناتو به توقیف نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران

سازمان ناتو به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران واکنش نشان داد و گفت: از راهکار‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضعیت استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ناتو، این سازمان در بیانیه‌ای به توقیف نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران واکنش نشان داده و خواستار آزادی آن شد.

در این بیانیه با این ادعا که دو کشتی از سوی ایران توقیف شده است، مطرح شد: ما توقیف دو نفت‌کش تجاری در تنگه هرمز را محکوم می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این [اقدام]چالشی واضح برای آزادی بین‌المللی کشتیرانی ایجاد می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم فورا کشتی‌ها و کارکنان آن‌ها را آزاد کند.

ناتو همچنین در این بیانیه گفت: انگلیس به وضوح گفته است که اولویت آن‌ها مواجهه از طریق گفتمان و دیپلماسی با این وضعیت است. ناتو از راهکار‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضعیت حمایت می‌کند.

این سازمان همچنین این ادعا را مطرح کرد که تمام متحدان نگران «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» هستند.

به گزارش ایسنا، ادعای توقیف دو نفت‌کش در حالی از سوی ایران مطرح می‌شود که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

توقیف این نفت‌کش انگلیسی در آب‌های ایران با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است، اگرچه متحدان اروپایی انگلیس در زمان توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایرانی گریس ۱ توسط انگلیس، سکوت اختیار کردند.

همچنین جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفتگو کرده است. وی گفت: در گفتگو با وزیر خارجه ظریف یاس خود را از اینکه (او) یک‌شنبه گذشته به من اطمینان داد که ایران خواهان کاهش تنش‌هاست، اما اکنون برخلاف آن عمل کرده است، ابراز کردم.

هانت افزود: اگر به دنبال راه‌حل هستیم، باید دست به عمل بزنیم، نه حرف. کشتیرانی انگلیس باید مورد محافظت قرار گیرد و چنین نیز خواهد شد.

وزارت امورخارجه ایران نیز اعلام کرد: وزیر امور خارجه انگلستان در تماسی تلفنی با وزیر امورخارجه کشورمان که در کاراکاس حضور دارد، در خصوص آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی‌ها گفتگو کرد.

در این گفتگو ظریف یادآور شد که بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام جمهوری اسلامی بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتی رانی ایران و با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ناتو توقیف نفتکش انگلیسی نفتکش تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۹۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین واکنش کاخ سفید به توقیف کشتی اسرائیلی در خلیج فارس

«آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز شنبه گفت که واشنگتن فوری خواستار آزادی این کشتی و خدمه بین‌الملی آن است.

کاخ سفید به توقیف کشتی MSC AIRES وابسته به رژیم صهیونیستی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد.

به گزارش تسنیم، «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز شنبه گفت که واشنگتن فوری خواستار آزادی این کشتی و خدمه بین‌الملی آن است.

سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید درحالیکه آمریکا هرگز حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در دمشق را محکوم نکرده، مدعی شد که توقیف یک کشتی غیرنظامی که دست به اقدام تحریک آمیز نزده، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

واتسون در حساب ایکس خود مدعی شد که خدمه این کشتی شامل تبعه‌هایی از هند، فیلیپین، پاکستان، روسیه و استونی بودند.

وی اینطور مطرح کرد که این باید محکوم شود و آمریکا با شرکای خودایران را برای اقدام‌هایش پاسخگو می‌کند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر امروز، شنبه، یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کردند.

برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد، با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به‌نام «ایال عوفر» است.

شرکت کشتیرانی زودیاک که در بانک‌های داده عمومی به‌عنوان مالک کامپو اسکوئر آمده، متعلق به ایال عوفر، میلیارد اسرائیلی است.

دیگر خبرها

  • اولین واکنش کاخ سفید به توقیف کشتی اسرائیلی در خلیج فارس
  • اولین واکنش کاخ سفید به توقیف کشتی صهیونیستی
  • کاخ سفید خواستار آزادی کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل از سوی ایران شد
  • اظهارات عجیب و یاوه گویی وزیر دفاع انگلیس درباره توقیف کشتی اسرائیلی
  • واکنش کاخ سفید به توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل توسط ایران
  • واکنش آمریکا به توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی
  • واکنش انگلیس به توقیف کشتی اسرائیل توسط ایران: غیرقابل قبول و ناقض حقوق بین‌ الملل است
  • واکنش تل‌آویو به توقیف کشتی‌ توسط سپاه: عواقب تشدید اوضاع را متحمل خواهید شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف کشتی صهیونیستی در تنگه هرمز
  • واکنش انگلیس به توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز