Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:33:26 GMT

۳۰ هکتار از مراتع شهرستان زنجان طعمه آتش شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۹۲۵۳

۳۰ هکتار از مراتع شهرستان زنجان طعمه آتش شد

فرمانده انتظامی شهرستان زنجان گفت: این حادثه آتش سوزی در سطح ۳۰ هکتار از مزارع و مراتع ملی روستای دوران شهرستان زنجان از توابع این استان، اتفاق افتاد و به گندم زار و مراتع این شهرستان خسارت زد.

سرهنگ مختار شیرمحمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال اعلام یک فقره آتش سوزی در اراضی روستای دوران، بلافاصله ماموران انتظامی شهرستان زنجان به محل اعزام و با کمک نیروهای امدادی و اهالی، پس از حدود ۳ ساعت تلاش بی وقفه، حریق مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: بر اثر این آتش سوزی ۲۰ هکتار گندم زار و ۱۰ هکتار از مراتع ملی روستای دوران شهرستان زنجان در آتش سوخت که تلاش برای یافتن عامل یا عاملان این آتش سوزی ادامه دارد و کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند.

۶۰۸۴/‏۸۰۶۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی مراتع حوادث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۹۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند

به گزارش قدس خراسان، با اینکه کشاورزی و باغبانی خراسان را کمتر به گل و گلابش می‌شناسند؛ اما چند سالی است با گسترش کاشت گل محمدی در این منطقه و با فرارسیدن اردیبهشت، عطر و بوی این گل در بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی می‌پیچد. طبق آمار تقریباً همه نقاط استان به کاشت گل محمدی روی آورده و شهرستانی را نمی‌توان یافت که از داشتن این موهبت الهی بی‌بهره باشد هرچند شرایط کاشت و داشت این گیاه با آنچه در اذهان جا افتاده، متفاوت است.

شرایط برای برداشت بهتر، فراهم است

روستای فرخد در چند کیلومتری مشهد یکی از خاستگاه‌های گل محمدی در استان بوده و یک دهه می‌گذرد که سخن از گل و گلابش بر سر زبان‌ها افتاده است.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد درباره شرایط امسال برداشت گل محمدی از مزارع این روستا به قدس می‌گوید: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های بهتری که امسال شاهد بودیم، انتظار می‌رود برداشت گل محمدی در مزارع روستای فرخد با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود.

محمد امیرخانی ادامه می‌دهد: البته به واسطه سردتر بودن هوا در حالی که هر سال حدود پنجم تا هفتم اردیبهشت شرایط برای چیدن گل فراهم بود؛ اما به نظر می‌رسد این شرایط امسال زودتر از دهم اردیبهشت مهیا نشود.

فعالیت ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هکتار مزرعه گل محمدی در روستای فرخد وجود دارد، اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر که بارش کمتر شده بود، از هر هکتار ۵/۴ تا ۵ تن برداشت گل داشتیم؛ اما با شرایط بهتری که امسال وجود دارد، انتظار می‌رود دست‌کم ۶ تن در هر هکتار برداشت گل تر را شاهد باشیم.

امیرخانی همچنین درخصوص تعداد کارگاه‌های فعال گلاب‌گیری در روستای فرخد می‌افزاید: با دو مجوزی که دیروز برای شروع به کار دو کارگاه جدید صادر شد، تعداد کارگاه‌های فعال گلاب‌گیری فرخد به ۳۸ مورد رسید که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در روستای ما داشته است. به جرئت می‌توانم ادعا کنم کیفیت گلاب روستای فرخد از بهترین گلاب قمصر کاشان بهتر است.

افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در استان

با اینکه به تصور بسیاری از افراد سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی رو به افزایش است؛ اما مدیر باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی استان با ارائه آماری خبر از کاهش سطح زیر کشت این محصول دوست‌داشتنی می‌دهد.

محمد رجب‌زاده در این باره می‌گوید: در یکی دو سال اخیر هر سال نزدیک به ۲۰۰ هکتار از میزان سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی کاسته شده است. دلیل آن هم بیشتر روی آوردن غیراصولی به ایجاد مزارع گل محمدی در دشت‌ها به ویژه در شهرستان تایباد است؛ چرا که به لحاظ علمی درختچه‌های گل محمدی باید در مناطق کوهپایه‌ای که هوای سردتری دارند، کاشته شوند تا هم آب بهتری دردسترس آن‌ها باشد و هم درجه هوای سردتری برای گل‌دهی و رشد آن‌ها فراهم شود. از این رو وقتی حدود ۴۰۰ هکتار از زمین‌های دشت تایباد زیر کشت گل محمدی رفت، خیلی زود کشاورزان متوجه شدند این گونه گیاهی، مناسب کاشت در چنین شرایطی نیست و در حال حاضر از آن ۴۰۰هکتار مزرعه تنها ۱۲۰ هکتار باقی مانده است.

دلایل افت سطح زیر کشت

وی ادامه می‌دهد: نکته بعدی که به اشتباه میان مردم جا افتاده، این است که گل محمدی گیاه کم‌آب‌بر بوده و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. بله در نگاه نخست این‌گونه است؛ گل محمدی دفعات آبیاری کمی در طول سال نیاز دارد؛ اما هنگام آبیاری باید آب به میزان کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد که بتواند گل‌دهی خوبی داشته باشد.

حدود ۳هزار تن برداشت گل در سال گذشته

مدیر باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: ما در استان از میزان سطح زیرکشت هزار و ۷۱۰ هکتار سال ۱۴۰۱ به هزار و ۳۶۰ هکتار رسیدیم و سال پیش این رقم هزار و ۳۲۷ هکتار بود که امسال انتظار می‌رود به هزار تا هزار و ۱۰۰ هکتار کاهش یابد. عواملی از جمله آشنا نبودن کشاورزان به شرایط کاشت و داشت و همچنین هزینه‌های بالای برداشت محصول را که به صورت سنتی و با استفاده از کارگر انجام می‌شود، می‌توان دخیل در کاهش سطح زیر کشت دانست.

رجب‌زاده همچنین درباره میزان گلاب‌گیری سال گذشته در خراسان رضوی بیان می‌کند: همان‌طور که عنوان شد، سال گذشته هزار و ۳۲۷ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در استان داشتیم که از این میزان زمین ۲هزار و ۸۲۵ تن گل تر برداشت و حدود ۵۰ تا ۶۰درصد آن برای گلاب‌گیری استفاده شد. بقیه آن نیز به صورت خشک شده وارد بازارهای داخلی و صادرات شد. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۲۶.۷ درصد است
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • انفجار گاز در روستای آساوله سنندج + فیلم
  • انفجار گاز در روستای آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان