Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه  از اداره‎ کل میراث فرهنگی خوزستان احمدرضا حسینی بروجنی با اشاره به عملیات کاوش نجات‎ بخشی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز که در راستای اجرای طرح آبرسانی دشت رامهرمز در پاییز و زمستان ۱۳۹۷ انجام شد افزود: در نتیجه کاوش‎ها مشخص شد که این بخش در دوره اشکانی به شکل گورستان استفاده می‎شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه در کاوش‎ها که به سرپرستی میثم حسین‎زاده باستان‎شناس اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت، ۲ عدد تابوت نیز کشف شد ادامه داد: در این زمان عملیات پاکسازی، مستندسازی، مطالعه روی بقایای استخوانی، مرمت و استحکام‎بخشی اولیه تابوت‎ها و استخوان‎ها توسط باستان‎شناسان، استخوان‎شناسان و تیم مرمت‎گران آثار تاریخی حاضر در تیم کاوش با دقت و به صورت کامل انجام شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: به دلیل نیاز به حفظ انسجام و پیوستگی یافته‎های فرهنگی گورستان و نیز پیگیری، تکمیل کاوش میدانی و انجام مطالعات نهایی، در روز‌های گذشته پس از مستندنگاری و مطالعات علمی استخوان‎شناسی توسط متخصصان باستان‎شناس و انسان‎شناس و نیز پس از سبک‎سازی، تثبیت، حفاظت، مرمت و بلوک‎برداری تابوت‎ها توسط مرمت‎گران اشیای تاریخی، تدفین‎های تابوتی توسط تیمی از کارشناسان اموال تاریخی اداره ‎کل میراث فرهنگی خوزستان به سرپرستی مجید سروش‎نیا باستان‎شناس اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در چند مرحله و به تدریج از سطح محوطه باستانی جوبجی رامهرمز به مخازن امن از پیش تعیین‎شده سازمان میراث فرهنگی منتقل و در اختیار محققان قرار گرفت.

حسینی‎بروجنی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد تا با اجرای گام به گام برنامه زمان‎بندی پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی برای این بخش از محوطه، مجموع یافته‎ها در محوطه جوبجی پس از تکمیل مطالعات، ساماندهی و به صورت سایت‎موزه‎ای از آثار ارزشمند تاریخی و سنت‎های متنوع تدفین انسانی به علاقمندان معرفی شود.

منطقه جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است.

کار کاوش و نجات‌بخشی در منطقه‌ای جوبجی از پاییز پارسال به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد که تیر امسال چند تابوت در این منطقه کشف شد. منبع:اداره‎ کل میراث فرهنگی خوزستان 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رامهرمز میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته ۶ محوطه باستانی، ۲ اثر طبیعی، ۶ اثر معنوی و ۶ اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و ۵۴ اثر رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: ۴ کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به ۹ اثر رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۸ اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است.

شاه‌وردی در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت اشیا تاریخی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته ۶۵ اشیا منقول حفاظت و مرمت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته، ۶۷ بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است افزود: مرمت این آثار غالباً توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خردادماه سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد.

شاه وردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم، افزود: ۶۸ فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده است که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و… تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

کد خبر 6078535

دیگر خبرها

  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • ساختمان‌های تاریخی نوغانداری تربت حیدریه ثبت ملی شد
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • کشف ۳۳قطعه شی تاریخی در رودبار
  • کشف یک گوردخمه ساسانی در شیراز + تصاویر
  • کشف۳۳ قلم شی تاریخی در گیلان