Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@07:05:55 GMT

اشتغال رویای جوانان بیکاری لرستانی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۱۵۱۰

اشتغال رویای جوانان بیکاری لرستانی

بیکاری حصاری برای شکوفایی استعدادها و توانمندی های جوانان لرستانی است و اشتغال رویای بزرگ جوانان این دیار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، بیکاری قصه ای کهن در دیاری که چهارمین استان پر آب کشور و دارای استعدادهای و توانمندی های بیشمار خدادادی خوانده می شود.

 

استعدادها و توانمندی های استان لرستان، در پس سخنرانی های شیرین و گوش فریب مسئولان همچنان نهفته مانده است و خبری از اراده ای  استوار برای بهره برداری از این استعدادها و توانمندی ها برای رونق اشتغال، تولید و اقتصاد در این دیار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استعداد جوانان و غیور مردان و زنان این دیار هم در حصاری از نبود زیرساخت ها و بیکاری قرار گرفته است.

 

مردم لرستان از دهه های اخیر با بیکاری جوانان خو گرفته اند و جوانان با نیم نگاهی به وضعیت بیکاری موجود در استان و جوانان بیکار خانواده و اقوام راهی دانشگاه ها می شوند.

 

نیروی انسانی جوان و جویای کار سرمایه اولیه برای رشد و توسعه است که در کنار وجود استعدادهای خدادادی می تواند منشاء رونق تولید و اقتصاد و اشتغال باشد.

 

 

اما این سرمایه ها در استان لرستان به دلیل کم‌توجهی‌های تاریخی به زیرساخت‌ها و حتی کم‌توجهی در انتصاب مسئولان استانی در عصر رشد و پیشرفت، کماکان ناشناخته مانده و بسیاری از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های استان هنوز شناسایی نشده است.

 

اندک فرصت های اشتغال هم در دست قدرت اقوام است و در لایه های نرم، آشنا بازی، سفارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران و مسئولان جابه جا می گردد و مردم عادی سهمی از استخدام های دولتی ندارند.

 

امروز خانواده های لرستانی با آسیب بیکاری فرزندان و رواج اعتیاد مواجه هستند و پدران به رغم بزرگ شدن فرزندان و پیر شدن خود ناچار به کسب درآمد برای گذران زندگی خود و فرزندانی که هرگز مستقل نمی شوند، هستند.

 

نیروهای جوان تحصیل کرده و نکرده ای که بهترین روزهای جوانی خود را در لا به لای برگه های روزنامه برای یافتن آگهی اشتغال، میدان های کارگری می گذارند و مجبور به تحمل فقر و نشستن کنج خانه است،  نه تنها فرصت حضور موثر در جامعه بلکه فرصت تشکیل خانواده را هم از دست می دهد.

 

البته کم نیستند جوانان پرتوانی که پس از نا امیدی در کسب فرصت اشتغال در شهر و استان خود، کوله بار هجرت بر دوش، دیار خود را به امید یافتن کاری ترک کرده و از خانواده خود دور می‌شوند.

 

 

این افراد به رغم توانمندی ها بالا از نظر تحصیلی، به دنبال کارخانه ای برای مشغول شدن به عنوان کارگر و کسب درآمدی اندک برای گذران زندگی هستند.

 

سال هاست که اندک صنایع استان لرستان در بازی دولت و بخش خصوصی  می چرخد و به تعطیلی کشیده شده است.

 

به رغم سخنان گل و بلبل از مسئولان مبنی بر شاخص های کشاورزی در استان لرستان، به دلایلی چون دیم بودن غالب زمین های کشاورزی در استان، کمبود آب در استان پر باران کشور و نبود سدهای قدرتمند بیشتر زراعت در لرستان به صورت دیم است.

 

قصه تازه در عرصه کشاورزی استان لرستان، اجاره زمین های کشاورزی به کشاورزان استان های همسایه است که در فصل کاشت و برداشت زمین های کشاورزی را اجاره کرده و به نفع خود سرمایه کشاورزی و خاک مساعد در استان را از مردم می گیرند واین امر به نوعی دیگر موجب بیکاری جوانان بویژه جوانان روستایی در استان شده است.

 

 

 بیکاری امنیت روانی جامعه را به خطر انداخته است و رفع مشکل بیکاری نیازمند برنامه‌ریزی جامع و جدی است.

 

آسیب پذیری نسل جوان در مقابل بیکاری

 

 

«رضا امرایی»، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با اشاره به آسیب پذیری نسل جوان در برابر بیکاری، گفت: کاری سبب محدود شدن منابع تامین نیازهای مادی و روانی فرد و به تبع آن محدودیت در روابط اجتماعی، ایفای نقش اجتماعی و احساس مفید بودن در شخص می شود که پیامد آن احساس ناکارآمدی، یاس و نا امیدی و عدم کفایت اجتماعی است.

 

وی افزود: بیکاری پدیده ای ویرانگر است و تبعات سنگین و منفی اجتماعی چون اعتیاد، آسیب های اجتماعی و عدم ازدواج جوانان را در پی دارد.

 

امرایی، با اشاره به تاثیرات بیکاری روی جوانان، بیان کرد:  افزایش فشارهای روحی روانی جوانان، کاهش انگیزه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، افزایش مهاجرت، رشد سن ازدواج، مشاجرات خانوادگی و  آسیب های اجتماعی از پیامدهای معضل بیکاری است.

 

این کارشناس مسائل اجتماعی، با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در بین افراد بیکار، بیان کرد:  جوانانی که به دلایلی نمی توانند در زمان مناسب ازدواج کنند تنش های روحی و روانی به شکل اضطراب و پرخاشگری در فرد ظاهر شده و فرد در مسیر اهداف فردی و حتی اجتماعی با موانع زیادی برخورد می کند.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از جوانان  به دلیل بیکاری دچار مشکلاتی مانند افسردگی، استرس، احساس خود کم بینی و مانند آن می شوند، که این عوامل می تواند در دراز مدت به بیماری های روحی وروانی جدی تبدیل شود.

 

رتبه نخست لرستان در مهاجرت

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان، با اشاره به اینکه استان لرستان بالاترین نرخ مهاجرت در کشور را دارد، گفت: متاسفانه از ظرفیت ها و پتانسیل های این استان تاکنون به خوبی استفاده نشده است.

 

«علی هادی چگنی»، افزود: استان لرستان دارای استعدادها و توانمندهای بیشمار خدادادی است که متاسفانه تاکنون از این استعدادها به خوبی استفاده نشده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان لرستان، با اشاره به شاخص بیکاری و مهاجرت در استان لرستان، اظهار داشت: متاسفانه زیرساخت های لازم برای تحقق رشد و توسعه استان لرستان ایجاد نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه  لرستان در بحث مهاجرت رتبه نخست کشور را دارد، افزود: سالانه 12 هزار نفراز استان لرستان مهاجرت می کنند.

 

چگنی، با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت های استان، افزود: با جذب فرصت های سرمایه گذاری و برنامه محوری باید در راستای ایجاد زیرساخت ها در استان و تقویت شاخص های مناسب رشد و توسعه در استان اقدام شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان، بیان کرد:  در استان هم باید با اندیشیدن تمهیدات لازم بستر حضور فرصت های سرمایه گذاری در استان تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه برای تحقق رشد و توسعه استان و تقویت فرصت های سرمایه گذاری بسیاری از موانع در سطح استان برطرف شده است، خاطرنشان کرد: اما مشکلات اساسی وجود دارد که از عهده استان خارج است و نیاز به حمایت خاص مسئولان دارد.

 

چگنی، با تاکید بر ضرورت مشارکت مسئولان برای رفع موانع توسعه استان لرستان، افزود: تحقق توسعه در استان لرستان خواسته جدی مردم استان است که انتظار می رود این مطالبه مورد توجه جدی دولتمردان قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه اگر زیرساخت ها در استان ایجاد شود، می توانیم سرمایه گذاران را جذب کنبم، بیان کرد: در جهت رفع محرومیت از چهره استان لرستان انتظار می رود هلدینگ های سرمایه گذاری در استان لرستان مشغول به فعالیت شوند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان، با برشمردن برخی توانمندی های استان لرستان، افزود: آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز از مهم ترین سرمایه های استان لرستان است.

 

چگنی،  با اشاره به اینکه استان لرستان: در مجموع و مساحت 1.7 مساحت کشور را دارد و 2.2 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، گفت: استان لرستان در بحث تولید حبوبات و انجیر و همچنین آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی رتبه اول کشور را دارد.

 

وی با بیان اینکه لرستان در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد،معادن سنگ در لرستان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند.

 

چگنی، با برشمردن شاخص های گردشگری در استان، افزود: استان لرستان با دارا بودن پنج هزار اثر طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری و طبیعت گردی در ظرفیت بالایی دارد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت: حدود 735 کیلومتر خطوط لوله از لرستان عبور می‌کند اما دریغ از یک پالایشگاه که بتوان از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد.

 

بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای اقتصادی لرستان

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، از اجرای طرح نوین کارورزی و بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای اقتصادی لرستان خبرداد.

 

»علی آشتاب«، با اشاره به اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان  دانشگاهی، افزود: این طرح مختص به شغل اولی‌ها و افرادی است که در مراکز کاریابی ثبت نام کرده‌اند و حتما نباید سابقه پرداخت بیمه آنها بیش از سه ماه باشد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، افزود: هزینه آموزش برای مقطع تحصیلی کارشناسی، 500 هزار تومان مقطع 600 و دکتری 700 هزار تومان است که این هزینه و حق بیمه را نیز دولت پرداخت می‌کند.

 

وی، با بیان اینکه دوره کارورزی 2 سال است، تصریح کرد: دوره مقدماتی طرح کارورزی سه ماه است و اگر پس از گذشت سه ماه جذب بنگاه‌های اقتصادی شوند حق بیمه برای 21 ماه دیگر را نیز دولت پرداخت می‌کند.

 

آشتاب، با اشاره به اینکه ظرف سه ماه اول حدود 300 نفر در لرستان در این طرح ثبت نام کرده‌اند، افزود: تفاوت این دوره با دوره‌های دیگر افزایش زمان کارورزی است که از 6 ماه به دو سال ارتقاء پیدا کرده است.

 

وی گفت: فارغ‌التحصیلان می‌توانند با مراجعه به سامانه کارورز ایران که مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی است ثبت نام کنند، پس از ثبت اطلاعات کارفرما از بین کارورزها نیروی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند، قرارداد منعقد شده بین کارورز، بنگاه اقتصادی و اداره کار است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی لرستان، به مزایای طرح کارورزی، تصریح کرد: حضور در طرح‌های کارورزی ضعف و خلاء مهارت و سابقه کار فارغ التحصیلان را جبران می‌کند، از دیگر مزایای این طرح کاهش قیمت محصول و جبران کمبود نیروی انسانی بنگاه‌ها است.

 

آشتاب، اظهار کرد: از همه فعالان بخش اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی از جمله اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، نظام مهندسی، انجمن صنفی پیمانکاران تقاضا داریم از این فرصت و مشوق استفاده کنند تا علاوه بر جبران کمبود نیروی انسانی زمینه معرفی و بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز فراهم شود.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه خراسان جنوبي اردبیل شیراز روزنامه بیرجند مقام معظم رهبری زلزله مسجدسلیمان خراسان جنوبی بیکاری تولید اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۱۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان روز سه‌شنبه در دوره منطقه‌ای آموزش و توانمندسازی تسهیل گران اقتصاد مقاومتی با اشاره به عملیات موفقیت آمیر وعده صاق گفت: عملیات وعده صادق به پشتیبانی نیرو‌های انقلابی ابهت پوشالی رژیم صهیونسیتی را درهم شکست.
سردار نعمت اله باقری افزود: امیدواریم شاهد محقق شدن پیش‌بینی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تا ۲۵ سال آینده این رژیم اشغالگر نابود می‌شود باشیم. 
حجت‌الاسلام علی درویشی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه لرستان در این مراسم فلسفه وجودی حکومت دینی را برقراری عدالت و توجه به قشر محروم و محرومیت زدایی دانست و افزود: خدمت رسانی بی منت به مردم موجب افزایش حس نوعدوستی، انصاف، عدالت و محبت در جامعه می‌شود.
احسان جهانبخش مسئول سازمان بسیج سازندگی لرستان نیز در این آیین با اشاره به اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در لرستان در سال گذشته گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال نیز همین مقدار به اشتغال استان اختصاص یابد.
دبیر قرار گاه اقتصاد مقاومتی کشور نیز در این جلسه گفت: سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای مشاغل خرد و خانگی در اختیار مردم قرار گرفت و پیش بینی می‌کنیم این مبلغ امسال به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.
 فرحی گفت: پیش بینی می‌کنیم با این اعتبار بتوانیم ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کنیمم که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۰ هزار بیشتر است. 
دوره منطقه‌ای آموزش و توانمندسازی تسهیل گران اقتصاد مقاومتی با حضور ۱۶۰ تسهیل گر از ۱۰ استان کشور به مدت دو روز با موضوع آموزش تسهیل گری و ایجاد اشتغال در خرم آباد برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند؟
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز
  • بیکاری زیبنده جوانان شهر شرینو نیست
  • نرخ بیکاری در اردستان به ۷.۸۲ رسید