Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:28:23 GMT

امسال ۲۷ راس دام در زنجان طعمه گرگ شدند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۱۶۶۲

امسال ۲۷ راس دام در زنجان طعمه گرگ شدند

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این تعداد دام در سطح مناطق مختلف روستایی استان و بر اثر بی احتیاطی و سهل‌انگاری طعمه گرگ شدند.

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه تلف شدن این تعداد دام اهلی در پی سه مورد حمله گرگ اتفاق افتاد، افزود: پنج راس گوسفند در حین چرا و ۲۲ راس دام (یک گاو و ۲۱ راس گوسفند) نیز در محل نگهداری، طعمه گرگ شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: پارسال در سطح استان زنجان، ۱۱ مورد حمله گرگ به دام‌های اهلی اتفاق افتاد که بر اثر آن سه راس گاو، یک راس اسب و قریب ۴۶ راس بز و گوسفند، دریده شدند که اگر محل نگهداری دام ها از اقدامات حفاظتی مناسب برخوردار بود به حتم این تعداد دام تلف نمی شدند.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال در زنجان، حمله گرگ به انسان اتفاق نیفتاد، اظهار داشت: دست اندازی انسان‌ها به طبیعت و حیات وحش موجب برهم خوردن نظم محیط زیست و چرخه غذایی می‌شود که در این صورت جانور درنده ای چون گرگ از فرط گرسنگی و به دنبال یافتن طعمه به حریم روستاها و شهرها نزدیک می‌شوند.
رستمی تصریح کرد: در فصول زمستان و بهار، روستائیان باید مواظب حمله گرگ به دام‌های درحال چرا و همچنین کودکان و سالمندان باشند تا حوادث تلخ و ناگوار اتفاق نیفتد چراکه این حیوان وحشی در صورت کمبود طعمه در طبیعت، به ناچار به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک می‌شود که این نیز برای دامداران و روستاییان خالی از تهدید و خطر نیست.
وی تاکید کرد: چوپانان هنگام چرای دام‌ها باید برای مراقبت از گله احتیاط بیشتری کرده و از سگ‌های گله تنومند استفاده کنند و دامداران نیز چوپانی و هدایت گله را به کودکان و افراد ضعیف و کم تجربه واگذار نکنند.
رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: روستاییان برای مراقبت از دام‌ها باید اقدامات حفاظتی را به شکل مناسب انجام داده و هشدارها را نیز جدی بگیرند و مراقبت بیشتری از سالمندان و کودکان که قدرت مقابله و دفاع در برابر هجوم گرگ را ندارند به عمل آورند و اجازه ندهند به تنهایی در مکان‌ها و زمان‌های خلوت، تردد کنند.
سال ۹۶ بیش از ۱۵۰ راس دام و طی سال های ۹۵ و ۹۴ نیز به ترتیب ۱۱۰ و ۲۶۹ راس در سطح این استان بر اثر حمله گرگ‌ها دریده و تلف و ۱۳ نفر از شهروندان و روستاییان این استان نیز بر اثر حمله گرگ زخمی شدند و سال ۹۴ و ۹۳ نیز به ترتیب ۱ و ۲ نفر مورد حمله این حیوان وحشی قرار گرفتند.

۶۰۸۴/‌۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • وعده جدید: ورزشگاه آزادی متحول می‌شود
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است
  • ‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • به اتفاق اصفهان نمی‌توان گفت «حمله»!
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم