Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:06:03 GMT

خیز چین برای تبدیل به قطب «هوش مصنوعی» جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۲۰۳۱

خیز چین برای تبدیل به قطب «هوش مصنوعی» جهان

تبدیل هوش مصنوعی به هوش واقعی که اکنون در دستور کار محققان چینی قرار دارد از این لحاظ اهمیت دارد که می تواند به آنها برای رشد قلمروهای فنی و صنعتی کمک کند و همزمان باعث شود تا دستگاه های صنعتی، علمی و فنی از دانش بیشتری نسبت به انسان برخوردار شوند گامی که شاید به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما با شدت شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه چین بتواند دستگاه های فنی بسازد که دانش بالاتری از انسان داشته باشند و بهره وری بیشتری نیز در اختیار بگذارد اصلی ترین چالش دانشمندان چین محسوب می شود چین امیدوار است به پیشرو کشورهای دیگر در توسعه هوش مصنوعی تبدیل شود و هم اکنون رقابت شدیدی میان شرکت های فنی و صنعتی و هوش مصنوعی چون علی بابا، تنسنت و بایدو برای این منظور در جریان است.

«شو یانگ شونگ» از کارشناسان آکادمی علوم چین می گوید: هوش مصنوعی می تواند به یک انقلاب صنعتی منجر شود به همین دلیل چین بشدت بر روی توسعه این علم متمرکز شده است انرژی فراوانی از این بخش می تواند به عرصه های صنعتی، علمی و فنی تزریق شود.

وی افزود در زمان حاضر فقط معدودی از بخش ها از این علم جدید بهره می گیرند که می توان به قلمروهای امنیتی، بانکی و مالی اشاره کرد اما لازم است که هوش مصنوعی در عرصه های صنعتی دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.

«جانگ یونگ» از کارشناسان علوم هوش مصنوعی می گوید ما در شرکت های مختلف در سراسر چین آزمایشگاه هایی ایجاد کرده ایم که هدف آنها باز کردن راه بکارگیری هوش مصنوعی در عرصه های مختلف از کشاورزی گرفته تا خدمات پزشکی است.

«ون هابو» بنیانگذار شرکت بلک هاک که در عرصه هوش مصنوعی فعالیت می گوید، تصریح کرد که راه طولانی در پیش است تا بتوان از این فناوری در عرصه های مختلف علمی و صنعتی بهره گرفت.

وی می افزاید که دقت بالایی در بخش های امنیتی، مالی و بانکی نیاز است و برای همین عملکرد دستگاه های هوش مصنوعی باید بسیار دقیق و با قابلیت های بالا باشد در غیر این صورت مخاطرات فراوانی بوجود می آید و خدمات این بخش ها به جامعه را مختل می کند.

در حال حاضر همانظور که گفته شد در چین بیش از سه هزار و ۳۴۰ موسسه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند که نزدیک به ۲۰ درصد از کل موسسات سراسر جهان را شامل می شود و رقم چشمگیری به حساب می آید انتظار می رود که ارزش بازار هوش مصنوعی چین در پایان سال جاری میلادی به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد که در این صورت در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی بیانگر ۵۲ درصد رشد خواهد بود.

پارک هوش مصنوعی چین در سال ۲۰۱۷ میلادی در شمال پکن افتتاح شد و درهای آن پس از یک دوره ۱۰ ماهه بازسازی به روی علاقه‌مندان گشوده شد، در این پارک اتوبوس‌های خودران و المان‌های خیابانی که داده‌های انسانی را ثبت و تحلیل می‌کنند و قادر به پاسخگویی به انسان هستند، به نمایش گذاشته شده است.

مسئولان این پارک هوش مصنوعی اعلام کرده اند بیش از ۱۰ شرکت و سازمان دولتی برای ساخت این پارک سهیم بوده‌اند این پارک در نتیجه امضای قرارداد تحقیقات مشترک میان مدیریت پارک هایدیان و شرکت اینترنتی بایدو برای تاسیس «شهرک هوشمند» آماده شده است.

این تازه اول ماجرا است خبرهای جدید حاکی از رقابت بسیار نزدیک چین با شرکت‌های هوش مصنوعی اروپایی و آمریکایی است و طبق اعلام مقامات چینی، آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در سال‌های نه‌چندان دور به مرکز هوش مصنوعی جهان تبدیل شوند.

برخی بر این باورند که چین با این رشد سریع در سال ۲۰۳۰ میلادی به قطب اصلی هوش مصنوعی دنیا تبدیل خواهد شد. افزون بر این چین در صورت حفظ روند فعلی تحقیقاتش، تا چهار سال آینده در تحقیقات حوزه هوش مصنوعی و مقاله‌های منتشرشده در این حوزه جای اروپا را خواهد گرفت.

براوردهای آماری نشان می دهد کل هزینه سیستم‌های هوش مصنوعی در چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود این بودجه تا سال ۲۰۲۰ به بالای ۷۰ میلیارد دلار برسد.

برآورد کارشناسان نشان می دهد فناوری هوش مصنوعی چین در سال‌های آتی بدون شک دنیا را خواهد بلعید و از تمامی کشورهای پیشرفته‌ای که میزبان فناوری‌های نوین در جهان هستند، پیشی خواهد گرفت و رتبه نخست را در این زمینه همچون بسیاری دیگر از حوزه‌های دانش و فناوری، به خود اختصاص خواهد داد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟

آزمایش‌کنندگان اولیه فناوری Voice Engine پذیرفته اند تا بدون رضایت افراد هویت آنها جعل نشود و توضیح دادند که صدا‌ها توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

اخیراً نوع جدیدی از دیپ فیک معروف به «کلونینگ صدا» ظاهر شده است که از هوش مصنوعی (AI) برای تقلید صدای شما استفاده می‌کند.

 OpenAI، سازنده ChatGPT، در توسعه از نرم افزار شبیه سازی صوتی جدیدتر است، اما آن را برای عموم منتشر نمی‌کند.

شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد. این فناوری مشکوک می‌تواند صدای هر کسی را تنها در ۱۵ ثانیه پس از سخنرانی ضبط شده کپی کند.

شرکت OpenAI استفاده عمومی از این فناوری را "بسیار خطرناک" در نظر گرفت.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: ما می‌دانیم که تولید صوتی که صدای مردم را تقلید می‌کند، خطرات قابل‌توجهی را به همراه دارد، و به‌ویژه در سال‌های انتخاباتی مهم است.

OpenAI توضیح داد که قصد دارد این فناوری را با برخی آزمایش کند، "اما در حال حاضر آن را به خاطر خطرات بالقوه‌ای که دارد، در مقیاس بزرگ منتشر نخواهد کرد".

همچنین توضیح داد که آزمایش‌کنندگان اولیه Voice Engine موافقت کردند که بدون رضایت آنها جعل هویت افراد را جعل نکنند و اینکه این صدا‌ها توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

تعدادی از استارت‌آپ‌ها در حال حاضر فناوری بازتولید صدا را می‌فروشند که برخی از آنها در دسترس عموم یا مشتریان تجاری منتخب مانند استودیو‌های سرگرمی است.

منبع: المیادین

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • فناوری در خدمت جنایت
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • سپاه پاسداران به سرمایه ملی و جهان اسلام تبدیل شد
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • رونمایی از کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت
  • نفرت از صهیونیست‌ها به نقطه پایان این رژیم کودک‌کُش تبدیل خواهدشد
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!