Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@12:18:14 GMT

آجرهای فضایی که گرما و برق تولید می کنند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۲۰۴۳

آجرهای فضایی که گرما و برق تولید می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، مدت‌ها است که مهندسان فضایی سنگ پوشه ماه (یا همان رگولیت) را به عنوان یک ماده اولیه برای احداث سازه در این سیاره در نظر گرفته اند. اکنون محققان سازمان فضایی اروپا در نظر دارند از آن برای ذخیره انرژی نیز استفاده کنند.

در همین راستا سازمان فضایی اروپا با همکاری شرکت «آزیمیت اسپیس» پروژه تحقیقاتی به نام «کشف و آمادگی» انجام دادند تا قابلیت سنگ پوشه ماه برای جذب انرژی خورشیدی طی روز و استفاده از آن برای تولید برق در شب این سیاره را بررسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اطلاعات سازمان فضایی اروپا نه تنها می‌توان سنگ پوشه ماه را به شکل آجر درآورد، بلکه این آجرها را می‌توان طوری تولید کرد تا قابلیت ذخیره گرما را داشته باشند. برای مطالعه این ایده، محققان نوعی سنگ پوشه مصنوعی ماه ابداع کردند. آنها برای تولید سنگ پوشه مصنوعی، نمونه‌هایی را تحلیل کردند که در مأموریت آپولو به زمین ارسال شده بود.

پس از این مرحله از سنگ پوشه مصنوعی آجرهایی ساخته شد. همچنین پیش از آنکه آجرها برای تولید برق به موتور حرارتی متصل شوند، تحت شرایط اقیمی ماه گرم شدند.

لوکا سلوتی از شرکت آزیمیت اسپیس می‌گوید: هر فناوری که برای ماه توسعه می‌یابد، باید قادر به تحمل شرایط آب وهوایی بسیار سخت مانند شب‌های طولانی، دمایی بین ۱۷۳- تا ۱۲۷ درجه سانتیگراد و البته فشار بسیار کم باشد. ما در تحقیقاتمان این شرایط را شبیه سازی کردیم تا محیطی مشابه فضای ماه برای آزمایش آجرها به وجود بیاوریم.

او در ادامه افزود: با استفاده از خاک ماه می‌توان گرما را در این سیاره ذخیره کرد. استفاده از سنگ‌پوشه ماه برای ذخیره گرما در ماه به ما امکان می‌دهد که از مواد موجود در سطح ماه برای ساخت و ساز استفاده کنیم.

کد خبر 4672040

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی فناوری فضایی نوآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ایتنا - یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند.
سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و هوای اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) گزارش دادند که دمای هوا در اروپا تقریبا دو برابر میانگین نرخ جهانی شروع به گرم شدن است.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، این دو نهاد هشدار دادند که گرمای زمین، سلامتی انسان‌ها، ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی و فعالیت‌های اقتصادی را به خطر قرار می‌دهد.

در گزارش این دو نهاد ناظر بر وضعیت آب و هوا، تاکید شده است که گرمای زمین در اروپا از دهه ۱۹۸۰ میلادی حدود دو برابر بیشتر از میانگین جهانی افزایش یافته و به تبع آن شمار مرگ و میر ناشی از گرما نیز افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

افزایش شدت گرما در سال جاری
این دو نهاد در گزارش خود اشاره کردند که رکوردهای افزایش گرما، امسال نیز ادامه یافته است؛ سه ماه اول سال ۲۰۲۴، گرم‌ترین‌ماه‌ها از سال ۱۹۴۰ بوده است.

در حال حاضر رکورد بیشترین دمای اروپا ۴۸.۸ درجه سانتی‌گراد است که در سال ۲۰۲۱ در سیسیل ایتالیا به ثبت رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که تغییرات آب‌وهوایی منجر به افزایش موج گرما، آتش‌سوزی‌های جنگلی، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید کرده است.

در این گزارش آمده است که بیش از ۱۵۰ نفر در سال گذشته به طور مستقیم در ارتباط با طوفان، سیل و آتش سوزی جان خود را از دست داده‌اند.

هزینه خسارات اقتصادی ناشی از آب‌وهوا در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۳.۴ میلیارد یورو (حدود ۱۴.۳ میلیارد دلار) برآورد شده است.

دیگر خبرها

  • نامه جالب یک پدر برای خانواده اش درباره استفاده از کولر!
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • ادعای جدید کریمی قدوسی درباره ساخت کلاهک هسته ای /با موشک کاتیوشا که نمی توان تهدید هسته ای را پاسخ داد /حرف سِری و خاصی نزدم، آژانس هم مطلع است
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • دعوا بر سر دستمال ارزشمند لیونل مسی!
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند
  • ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش