Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،بانک مرکزی داده‌های کل مانده تسهیلات و سپرده‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا پایان سال ۱۳۹۷ را به تفکیک استان، منتشر کرده است. بر این اساس، مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری در پایان سال، حدود ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی به‌طور متوسط، هر ایرانی در سال گذشته، بیش از ۱۸ میلیون تومان تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از نیمی از تسهیلات بانکی در تهران

توزیع تسهیلات و مقدار سرانه آن در استان‌های کشور، نشان از تمرکز دسترسی به منابع بانکی در استان تهران دارد. مجموع تسهیلات بانکی در استان تهران، بیش از ۹۷۵ هزار میلیارد تومان بوده و این به معنای سهم ۶۵ درصدی پایتخت است. آن‌طور که بانک مرکزی استدلال کرده، دلیل این اختلاف، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران است که موجب افزایش سهم تهران از تسهیلات بانکی شده است.

۳۵ درصد باقی‌مانده تسهیلات در سال ۱۳۹۷ به سایر استان‌ها اختصاص یافته و البته، آمارهای مربوط به مناطق آزاد، به‌صورت جداگانه، گزارش شده است. تسهیلات بانکی در مجموع مناطق آزاد کشور، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده و به این معناست که دسترسی هفت منطقه آزاد تجاری کشور به منابع بانکی، تقریباً به‌اندازه استان مرکزی بوده است.

بیشترین و کمترین دسترسی به تسهیلات بانکی در استان‌ها

پس از تهران، اصفهان با بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان، خراسان رضوی با ۴۶ هزار میلیارد تومان و فارس با بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان بیشترین تسهیلات را از شبکه بانکی کشور دریافت کرده‌اند. خراسان جنوبی با حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان، ایلام با بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد تومان و کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان، در انتهای جدول فهرست استان‌ها از نظر مجموع تسهیلات دریافتی، قرار دارند.

سهم استان‌های کمتر برخوردار از تسهیلات بانکی

اگر تولید ناخالص داخلی سرانه را به‌عنوان شاخصی برای سطح توسعه‌یافتگی استان‌ها در نظر بگیریم، می‌توانیم رابطه بین تسهیلات بانکی و توسعه‌یافتگی استان‌ها را بررسی کنیم. انتظار می‌رود استان‌های با درآمد سرانه کمتر، تسهیلات بیشتری دریافت کرده باشند، اما در واقع چنین نیست.

بر اساس داده‌های تولید ناخالص داخلی سرانه بدون نفت که توسط مرکز آمار منتشر می‌شود، در سال ۱۳۹۴ سه استان لرستان، کردستان و سیستان و بلوچستان، پایین‌ترین درآمد سرانه در بین استان‌های کشور را داشته‌اند. تسهیلات سرانه دریافتی در این استان‌ها نیز، در انتهای فهرست تسهیلات سرانه قرار دارد.

 تولید و تسهیلات سرانه به تفکیک استان

تولید سرانه در لرستان، حدود هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و تسهیلات سرانه، تقریباً پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در کردستان تولید سرانه، حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و تسهیلات سرانه کمی بیشتر از پنج میلیون تومان است. سیستان و بلوچستان، کمترین میزان تولید سرانه یعنی حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را در سطح کشور دارد و میزان تسهیلات سرانه این استان نیز، تقریباً دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و کمترین مقدار در بین استان‌های کشور است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی اینفوگرافیک تسهیلات تولید ناخالص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی به چرخه تولید برگشتند گفت: ۲۲ فقره پرونده اخذ تسهیلات بانکی به مدیریت سرمایه گذاری ارجاع شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، احمد بختیاری امروز در جمع خبرنگاران در تشریح برنامه امسال این مرکز اظهار داشت:  تولید حداقل 7 هزار و 500 تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی از طریق گسترش پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره، قنوات، تلفیق آبزی‌پروری با گلخانه‌ها و افزایش تولید در واحد سطح با مکانیزاسیون در سال جدید پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید پنج میلیون و 650 هزار قطعه ماهیان زینتی و زالوی طبی در سال 1403 بیان کرد: همچنین تولید 25میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در مراکز حد واسط، دستیابی به سرانه حدود 9 کیلوگرمی مصرف آبزیان و اجرای جشنواره‌ها و دوره‌های طبخ آبزیان و توسعه بازار آبزیان از دیگر برنامه‌های این واحد در سال جدید است.

بختیاری از آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با دیگر فعالیت‌های کشاورزی در استان همدان خبر داد و افزود: این مهم همزمان با سراسر کشور و در راستای تحقق شعار سال با جدیت پیگیری می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این طرح جهادی با اهدافی همچون استفاده بهینه و دو منظوره، افزایش بهره‌وری آب، افزایش تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سلامت، ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق روستایی، افزایش محصولات زراعی و در آمد روستائیان، جلوگیری از مهاجرت و افزایش سرانه مصرف آبزیان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح نقش موثری در امنیت غذایی جامعه دارد بیان کرد: در کشور 500هزار چاه کشاورزی و 65 هزار استخر ذخیره آب ساخته شده وجود دارد که تاکنون 11 هزار و 800 استخر ماهی دار شده و با اجرای این طرح 15 هزار استخر دیگر ماهی دار می‌شود.

بختیاری اعلام کرد: در همدان نیز حدود 15 هزار چاه، چشمه قنات و رودخانه وجود دارد و طبق برآوردها حداقل دو هزار استخر ذخیره آب کشاورزی خاکی، بتونی و ژئوممبران موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کمتر از پنج درصد منابع آبی استان در زمینه تولید آبزیان به کار گرفته شده است عنوان کرد: سال گذشته در 65 واحد پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی حدود پنج میلیون و 250 هزار قطعه ماهی زینتی و زالوی طبی تولید شده است.

بختیاری با بیان اینکه در مجموع زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 380 شغل در این صنعت فراهم شده است اعلام کرد: از سوی دیگر سرانه مصرف آبزیان استان حدود 8.6کیلوگرم است به طوری که در راستای افزایش سرانه مصرف 11 جشنواره طبخ آبزیان در شهرستان‌های استان با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی اجرا شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۳۵۰۰ تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • ۱۳ هزار فقره تسهیلات بانکی به مردم استان سمنان پرداخت شد
  • جذب ۵۵۹ میلیارد ریال تسهیلات بانکی مکانیزاسیون در استان قزوین
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین