Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ناصر کرمی راد روز یکشنبه در حاشیه نشست هم‌اندیشی تهیه طرح‌های راهبردی پیشنهادی حفاظت و بهره برداری پایدار آبزیان دریای خزر دربابلسر به خبرنگار ایرنا افزود: همسو حمایت دفتر زیست محیطی سازمان ملل از طرح راهبرد حمایت از مناطق تحت حفاظت فرعی جوامع محلی، پروژه حمایت از ۲ اتحادیه صیادی پره و ۲ رودخانه شیلاتی استان مازندران در حال تهیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دفتر زیست محیطی سازمان ملل به چندین شاخص که منجر به تقویت و انسجام جامعه محلی و تاثیر مثبت و رو به جلو در حفاظت زیست محیطی آبزیان شود، توجه می‌کند، توضیح داد: سازمان شیلات ایران باکمک برنامه عمران ملل متحد تلاش دارد تا با ارائه تسهیلات بلاعوض ازمحل طرح وبرنامه فوق گام‌های موثری درجهت حفاظت و بهره برداری پایدار ذخایر آبزیان دریای خزر بردارد.

دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان و به لحاظ وجود گونه‌های با ارزش ماهیان خاویاری از جایگاه ویژه ای در دنیای آبزیان برخوردار است، گونه هائی که از میلیون‌ها سال قبل توانستند نسل خویش را حفظ کنند.
گفته شده همکاری همه جانبه کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند نقش ارزنده‌ای در حفظ و بازسازی این ذخائر ایفاء کند و جمهوری اسلامی ایران همسو با این رویکرد، قدم‌های اساسی را برداشته و جدا از توجه به بحث بازسازی ذخائر با ایجاد یگان‌های حفاظت منابع آبزیان مسئله حفاظت از این ماهیان را در شمال کشور به طور جدی پیگیری می‌کند.

رها سازی ۲۹۰ میلیون قطعه انواع آبزیان امسال در دریای خزر

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: طبق اهداف برنامه ششم توسعه، امسال ۴۳۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در سه حوزه شامل ۲۹۰ میلیون قطعه در دریای خزر، ۳۸ میلیون قطعه در آب‌های داخلی و ۱۰۲ میلیون قطعه در خلیج فارس و دریای عمان رهاسازی می‌شود.

کرمی راد ادامه داد: در حوزه دریای خزر رها سازی ۲۸۶ میلیون قطعه ماهی استخوانی و چهار میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری را در برنامه داریم و همه رهاسازی‌ها همچون ماهیان سفید که رود کوچ هستند، در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تولید و رهاسازی ماهیان استخوانی حاصل تکثیر مصنوعی است، گفت: با تلاش‌های صیادی انجام شده در استان مازندران در سال ۹۶ حدود سه هزار تن صید ماهیان استخوانی انجام شد که در سال ۹۷ به بیش از ۹ هزار تن صید رسید.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران تصریح کرد: برنامه رها سازی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان نیز امسال ۹۰ میلیون قطعه انواع میگو و ۱۲ میلیون قطعه انواع ماهیان دریایی است.

وی اضافه کرد: در حوزه آب‌های داخلی نیز ۳۸ میلیون قطعه کپور ماهیان و ماهیان بومی رهاسازی می‌شود.

استان مازندران ۳۳۸ کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد و علاوه بر فعالیت چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب صید و صیادی و فعالیت ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکا؛ با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می‌شود. این استان با ۱۷ درصد تولید آبزیان کشور صاحب رتبه نخست در این زمینه است.

طبق آمار شیلات مازندران، پارسال ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شد که با توجه به بارندگی‌های مناسب، رها سازی بیش از ۱۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی، بهره برداری ۶۰ مزرعه بزرگ و کوچک انواع ماهیان گرم آبی، سرد آبی و خاویاری، انتظار است تا تولید امسال به ۱۱۵ هزار تن برسد.

۶۹۹۰/‏۱۸۹۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای خزر مازندران اقتصادی سازمان شیلات ایران شیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی استان با پیگیری‌های انجام شده وارد چرخه تولید و پرورش ماهی شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، احمد بختیاری مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز اجرای طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در استان همدان و ضرورت تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم افزود: دستورالعمل این طرح به دستور مقام عالی وزارت توسط سازمان شیلات ایران با مشارکت شیلات استان‌ها تهیه و به تایید وزیر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح جهادی با اهدافی همچون استفاده بهینه و دو منظوره و افزایش بهره‌وری آب اجرا می‌شود افزود: همچنین افزایش تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سلامت، ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق روستایی، افزایش محصولات زراعی و درآمد روستائیان، جلوگیری از مهاجرت و افزایش سرانه مصرف آبزیان شمار دیگری از اهداف است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه این طرح نقش موثری در امنیت غذایی جامعه خواهد داشت یادآور شد: در کشور ۵۰۰ هزار چاه کشاورزی و ۶۵ هزار استخر ذخیره آب ساخته شده وجود دارد که تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ استخر ماهی دار شده و با اجرای این طرح ۱۵ هزار استخر دیگر ماهی دار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز طبق آخرین آمار‌ها حدود ۱۵ هزار چاه، چشمه قنات و رودخانه وجود دارد همچنین طبق برآورد‌ها حداقل ۲ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی خاکی، بتونی و ژئوممبران موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه با وجود همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته کمتر از پنج درصد منابع آبی استان در زمینه تولید آبزیان به کار گرفته شده است تصریح کرد: با تامین تسهیلات مورد نیاز، تامین نیروی کارشناس و متخصص و اجرای برنامه‌های ترویجی به منظور آشنایی کشاورزان و مشارکت آنها، قابلیت افزایش تعداد واحد‌های دو منظور شیلاتی به مرز ۱۰ درصد منابع موجود و جهش تولید در پرورش آبزیان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۹۰۰ تن انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در ۵۰۲ مزرعه و استخر‌های ذخیره تولید شده است گفت: ۲۲ میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در ۱۰ مرکز حد واسط تولید و ۱۰۰ هزار بچه ماهی گرم‌آبی نیز رهاسازی شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: در ۶۵ واحد پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی و زالوی طبی در سال گذشته تولید شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و ۳۸۰ شغل در این صنعت فراهم شده است یادآور شد: از سوی دیگر سرانه مصرف آبزیان استان حدود ۸.۶ کیلوگرم است به طوری که در راستای افزایش سرانه مصرف، ۱۱ جشنواره طبخ آبزیان در شهرستان‌های استان با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی اجرا شده است.

بختیاری از برگزاری ۱۲۸ دوره آموزشی عملی و تئوری طبخ آبزیان با شرکت سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان طی سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: یک‌هزار نفر از آبزی پروران و متقاضیان پرورش ماهی دوره عمومی و تخصصی آبزیان را با استفاده از اعتبارات عمرانی شیلات گذراندند.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی با پیگیری‌های انجام شده وارد چرخه تولید شده‌اند افزود: ۲۲ فقره پرونده اخذ تسهیلات بانکی به مدیریت سرمایه گذاری ارجاع شده که از این میزان تنها به چهار فقره تسهیلات تعلق گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح برنامه سال جاری اضافه کرد: تولید حداقل ۷ هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی از طریق گسترش پرورش ماهی در استخر‌های دو منظوره، قنوات، تلفیق آبزی‌پروری با گلخانه‌ها و افزایش تولید در واحد سطح با مکانیزاسیون طی امسال پیش‌بینی می‌شود.

وی در پایان به پیش‌بینی تولید ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه ماهیان زینتی و زالوی طبی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: تولید ۲۵ میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در مراکز حد واسط، دستیابی به سرانه حدود ۹ کیلوگرمی مصرف آبزیان و اجرای جشنواره‌ها و دوره‌های طبخ آبزیان و توسعه بازار آبزیان از دیگر برنامه‌های این واحد در سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان
  • شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل