Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ گونه جانوری این استان در معرض تهدید و انقراض قرار دارند. ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ استانها کهگیلویه و بویراحمد نظرات - اخبار استانها -

جمشید عبدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت:  12 گونه جانوری این استان از جمله پلنگ، کبگ دری، عقلاب طلایی، شاهین، بحری، کرکس مصری، دلیجه  در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از مناطق تحت مدیریت با هدف حفظ تنوع زیستی مهمترین برنامه محیط زیست دانست و عنوان کرد: از یک هزار و256 گونه مهره‌دار در کشور 300 گونه در این استان زندگی می‌کنند.

عبدی‌پور ابراز کرد: در برنامه ششم توسعه و در بخشی از ماده 38 قانون، بحث تهیه و اجرای برنامه‌های عمل گونه‌های در معرض تهدید و انقراض جانوری حیات وحش کشور را داریم که براساس آن مکلف هستیم یک برنامه پنج ساله را تهیه و اجرا کنیم.

پاسخ اداره کل محیط زیست استان اردبیل به وضعیت دریاچه نئور"نخبگان و محققان" مورد ادعای سازمان محیط زیست در اجرای طرح "بایوجمی" چه کسانی هستند؟!جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست به یک گزارش درباره طرح طوبی

معاون فنی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اسن سوال خبرنگار تسنیم که چند گونه گیاهی در استان در معرض انقراض و تهدید است، ادامه داد: دو هزار و 160 گونه گیاهی در استان داریم که هنوز اطلاعات دقیقی در زمینه تهدید و انقراض این گونه‌ها نداریم.

عبدی‌پور با بیان اینکه 40 گونه گیاهی مختص کهگیلویه و بویراحمد داریم، افزود: 475 گونه گیاهی دارویی در نقاط مختلف استان رشد می‌کنند که این مهم به عنوان یک سرمایه ارزشمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ن

R41452/P/S6,69/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگ بنیون بهشتِ گردشگری بوشهر

ایسنا/گیلان اگر قصد سفر به استان بوشهر را دارید، پیشنهاد می‌شود، حتماً به تنگ بنیون واقع در شهرستان تنگستان در این منطقه سر بزنید. این تنگ در حقیقت متشکل از پوشش گیاهی بی‌نظیر و متراکمی در میان کوه‌های خاییز، در امتداد رشته‌ کوه‌ زاگرس است. زیبایی خیره‌کننده آن، سالانه گردشگران بی‌شماری را به سمت خود می‌کشاند.

تنگ بنیون کجاست؟

تنگ بنیون در نزدیکی جنوب روستای بنیون، واقع در اهرم، مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر، قرار دارد. این تنگ به بافت گیاهی متراکم خود که در میان کوهستان محصور شده، شهرت دارد.

این منطقه از لحاظ آب و هوایی و اقلیمی برای گونه‌های گیاهی و جانوری خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

کوهستان‌های اطراف تنگ، که پیش‌تر ذکر شده بودند، در حقیقت کوه‌های خاییز نام دارند، که از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند و بلندترین کوه این منطقه به نام بیرمی معروف است. این کوه‌ها در منطقه خاییز واقع در جنوب شرقی شهرستان تنگستان با وسعتی حدود ۳۵۰۰۰ هکتار قرار گرفته‌اند.

تنگ بنیون، شامل دو چشمه اصلی به عمق حدودی ۱ متر است که آب زلال و شفاف رودخانه جاری در میان بافت گیاهی آن، توسط این دو چشمه تأمین می‌شود. گردشگران در فصول گرم سال، می‌توانند در این آب شنا کنند.

امکانات تفریحی تنگ بنیون

اغلب گردشگرانی که برای بازدید از تنگ بنیون به این منطقه می‌آیند، از جمله طبیعت دوستان هستند که با هدف لذت بردن از مناظر سرسبز و درختان مملو از شکوفه‌های بهاری در فصل بهار به این تنگ سر می‌زنند. اما در این منطقه امکانات تفریحی دیگری نیز وجود دارد.

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات تنگ بنیون، به ویژه در فصول گرم سال، آبتنی در آب‌های زلال و شفاف این تنگ برای علاقه‌مندان به شنا است.

افراد می‌توانند با به همراه داشتن لوازم شنا، در این تنگ، بدون خطر و با امنیت کامل، آبتنی کرده و از مناظر اطراف لذت ببرند.

حیات وحش اطراف تنگ بنیون

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که، تنگ بنیون را نه تنها برای رشد گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی بی‌نظیر و چشم‌اندازی زیبا برای انسان‌ها مهیا کرده است، بلکه می‌توان از این تنگ به عنوان زیستگاهی برای انواع گونه‌های جانوری یاد کرد.

طبق آخرین آمارها، این منطقه اقامتگاه حدود ۲۰ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و هم‌چنین ۹۵ گونه پرنده است.

هم‌چنین در سال‌های اخیر، کوچ برخی پرندگان مهاجر به منطقه تنگ بنیون مشاهده شده است. این موضوع نشان می‌دهد، شرایط جغرافیایی تنگ برای مهاجرت گونه‌های خاص پرندگان نیز مناسب است.

بهترین زمان بازدید از تنگ بنیون

با توجه به اینکه تنگ بنیون در استان بوشهر واقع شده است و این استان به دلیل هم‌جواری با آب‌های نیلگون خلیج فارس، آب و هوایی گرم و شرجی دارد، سفر به این منطقه در فصل تابستان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

هم چنین به دلیل شرایط جغرافیایی کوهستانی این منطقه فصول سرد سال، پاییز و زمستان، ممکن است شاهد بارندگی‌ و سرمای شدید هوا به ویژه پس از غروب آفتاب باشیم. بنابراین بهترین زمان بازدید از تنگ بنیون در استان بوشهر، اوایل فصل بهار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • تنگ بنیون بهشتِ گردشگری بوشهر
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • نمایش تنوع اکوسیستمی لرستان در موزه تاریخ طبیعی + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه