Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به شکایت انگلیس از ایران پیرو توقیف یک کشتی، گفت: بررسی ادعای انگلیس احتمالاً یک هفته تا یک ماه زمان می‌برد، با تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های موجود در مکان‌یابی ماهواره‌ای و دریایی به‌سرعت مشخص می‌شود که کشتی کجا بوده و چه مسیری طی می‌کرده است. تاریخ انتشار: 15:13 - 30 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۹۲۳ محسن جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به ماجرای توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس و سپس توقیف نفتکش انگلیسی از سوی نیرو‌های سپاه اظهار کرد: انگلیس نفتکش ایرانی را به‌واسطه تحریم‌ سوریه از سوی اتحادیه اروپا توقیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتحادیه هرگونه سوخت‌رسانی به سوریه را ممنوع اعلام کرده است.
وی افزود: مقامات کشورمان مقصد این نفتکش را غیر از سوریه اعلام کرده‌اند اما انگلیسی‌ها چون معتقدند مقصد آن سوریه بوده این نفتکش را توقیف کرده‌اند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران جزو اتحادیه اروپا نیست خود را شامل این تحریم نمی‌داند، آنها نمی‌توانند تحریم جهانی اعمال کنند و تنها سازمان ملل  است که از این حق برخوردار است.
کارشناس مسائل بین الملل به کنوانسیون حقوق دریا‌ها اشاره کرد و گفت: این کنوانسیون در سال ۱۹۸۲ تصویب شد و تمام کشور‌ها بعد از چندین سال مذاکره و البته برخی با حق تحفظ به آن پیوستند، ایران هم آن را امضا کرده  ولی هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.
جلیلوند افزود: ایران یک قانون حقوق دریا‌ها دارد که در دهه ۷۰ شمسی تصویب کرده است. لذا براساس همین قانون، حقوق دریایی خود را به رسمیت می‌شناسد.
وی با اشاره به مناقشات اخیر ایران و آمریکا در قضیه سرنگونی پهپاد این کشور نیز عنوان کرد: آمریکایی‌ها براساس کنوانسیون حقوق دریا‌ها معتقدند فاصله ۱۲ مایلی برای آب‌های ساحلی پذیرفتنی است، آنها مدعی هستند پهپادشان در آب‌های بین المللی بوده و ایران آن را هدف قرار داده است ولی ایران به استناد اینکه  این پهپاد بر فراز یکی از جزایرش بوده است، به آن شلیک است.
این استاد دانشگاه  افزود: سایر کشورها به‌خاطر فواصل جزایر و نیز تعدادشان برای پذیرفتن و اجرای این کنوانسیون قدری حق تحفظ قائل شده‌اند و بحث‌هایی هم در این باره وجود دارد.
جلیلوند با اشاره به اقدام انگلیس در شکایت از ایران به شورای امنیت اظهارکرد: انگلیس با این ادعا که نفتکش در آب‌های بین‌المللی بوده علیه ایران به شورای امنیت  شکایت کرده است اما ایران شواهد خود مبنی بر برخورد این نفتکش با کشتی صیادی و خلاف جهت حرکت کردن آن را دارد، البته صرف شکایت برای انگلیس کاری از پیش نمی‌بزد زیرا امروز با تجهیزات الکترونیکی و ماهواره‌ای همه چیز مشخص می‌شود.   کارشناس مسائل بین المللی توضبح داد: تنگه هرمز کلا ۳۳ کیلومتر عرض دارد و تنها در ۲ مایل ار آن است که کشتی‌های سنگین می‌توانند، تردد کنند. آن دو مایل هم چون بین ایران، عمان و امارات قرار داد، قابل مناقشه است. بنابراین برای اثبات ادعای واهی انگلیس باید اقدامات کارشناسی و تحقیقاتی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بررسی ادعای انگلیس احتمالا از یک هفته تا یک ماه زمان می‌برد، اظهارکرد: با تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های موجود در مکان‌یابی ماهواره‌ای و دریایی به‌سرعت مشخص می‌شود که کشتی کجا بوده و چه مسیری طی می‌کرده است؛ باز باید منتظر ماند شورای امنیت چه تصمیمی می‌گبرد.
جلیلوند عنوان کرد: انگلیسی‌ها می‌دانستند که با توقیف نفتکش ایران ممکن است با چنین عکس العملی از سوی ایران روبرو شوند ولی مخصوصا یک نفتکش خالی را فرستادند. به نظر می‌رسد آنها طبق گفته «بوریس جانسون» چون می‌خواهند از اتحادیه اروپا جدا و به آمریکا نزدیک شوند، دست به چنین اقدامات تنش آفرینی در این منطقه زده‌اند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: انگلیس هم اکنون نیاز به بحران و رخدادی دارد تا به‌واسطه آن خود را از تروئیکا اتحادیه اروپا جدا کرده و به آمریکا نزدیک کند. صحبت روز گذشته ترامپ مبنی بر حمایت و استقبالش از نخست وزیر بعدی انگلیس، نشان می‌دهد که یک توافقاتی با بوریس جانسون و تیمش شده تا به نحوی انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شود و در سیاست‌های خود به آمریکا ملحق شود. لذا تنش‌های اخیر بین ایران و انگیس را سیاسی می‌دانم تا حقوقی؛ بحث بسیار پیچیده‌ است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: توقیف نفتکش ایران و انگلیس اتحادیه اروپا عمان و امارات خلیج فارس و تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۳۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رضا بنی‌اسدی‌فر فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا، از کشف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت رژیم صهیونیستی از یک تریلر در مرز بازرگان خبر داد.

وی گفت: چندی پیش یک دستگاه کامیون تریلر از یکی از کشورهای همسایه غربی به منظور ترانزیت کالا از خاک جمهوری اسلامی ایران به مقصد کشوری دیگر وارد گمرک مرزی بازرگان شد. کالاهای خودروی مذکور توسط یکی از شرکت‌های داخلی به عنوان کود شیمیایی به گمرک اظهار کالا شده بود.

وی با اشاره به انجام بررسی مأموران از بار این کامیون گفت: در بررسی‌های اسنادی این محموله که وزنی معادل ۲۲ تن و ۱۰۴ کیلوگرم داشت مشخص شد که کود شیمیایی از نوع نیترات پتاسیم و با مارک HAIFA محصول و ساخت رژیم صهیونیستی است.

بنی‌اسدی‌فر با تاکید بر اینکه در تعاقب با بررسی اسناد و تطبیق آن با قوانین و به استناد آئین نامه اجرایی ماده ۹ قانون مقررات صادرات و واردات، هرگونه معامله تجاری با رژیم اشغالگر قدس ممنوع است، اظهار کرد: ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی این محموله را قاچاق تلقی کرده و با هماهنگی انجام گرفته با مرجع قضائی خودرو و کالا توقیف و برای سیر مراحل قانونی پرونده قضائی تشکیل شد.

کد خبر 6086429

دیگر خبرها

  • بررسی ادعای تخریب رادار اس ۳۰۰ پایگاه هشتم شکاری اصفهان
  • توقیف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت اسرائیل
  • ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • توقیف بیش از ۲۲ تن کود شیمیایی ساخت رژیم جعلی صهیونیستی
  • توقیف محموله ساخت اسرائیل در مرز ایران + جزئیات ماجرا
  • توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان
  • سپاه با مدیریت جهادی و اخلاص ماندگار شد
  • توقیف ۲۵ هزار لیتر گازوییل قاچاق در بوانات