Web Analytics Made Easy - Statcounter

 شبکه «بی‌بی‌سی» متن یک فایل صوتی از پیام‌های رادیویی رد و بدل شده در عملیات توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» در خلیج فارس را منتشر کرده است. در این فایل مکالمات کوتاهی از نفتکش انگلیسی، نیروهای نظامی ایران و ناوچه انگلیسی که در نزدیکی عملیات حضور داشته است وجود دارد. 

براساس این گزارش، آنچه که به نظر از قایق ایرانی شنیده می‌شود این است که به ناوچه «اچ ام اس مونتروس» انگلیس می‌گوید که «قصد دارد از تانکر نفتکش به دلایل امنیتی بازرسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در این مکالمه رادیویی که توسط شرکت امنیتی «دریاد گلوبال» به دست آمده است، از قایق ایرانی شنیده می‌شود که به نفتکش، که احتمالا استینا ایمپرو است، می‌گوید که «مسیر خود را تغییر دهد»، و ادامه می‌دهد، «اگر می‌خواهید ایمن بمانید از دستور پیروی کنید.»

سپس، ناوچه اچ‌ام‌اس خود را معرفی می‌کند و به نفتکش انگلیسی می‌گوید: «اگر در حال عبور از "آبهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در تنگه" (هرمز) هستید، تحت قوانین بین‌المللی عبور شما نباید مورد تهدید یا مانع قرار بگیرد و با مشکلی مواجه شود..»

براساس این گزارش، ناوچه انگلیسی سپس از قایق ایرانی می‌خواهد تایید کند که «قصد ندارد با هلی برن بر روی عرشه نفتکش، قوانین بین المللی را نقض کند...»

ایران اعلام کرده است که علت توقیف این کشتی انگلیسی نقض قوانین و مقررات بین المللی بوده است. روایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره جزئیات توقیف این نفتکش و تصاویر عملیات مربوط که روز گذشته از سوی سپاه به صورت عمومی منتشر شده به روایت این مکالکات رادیویی نزدیک است.

به گزارش فارس، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح چرایی و چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی در عصر جمعه (28 تیر) در تنگه هرمز، اظهار کرد: «نفتکش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

وی افزود: «نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.»

بی بی سی در ادامه گفته، هفته پیش ناوچه اچ ام اس عملیات مشابه موفقی را در حمایت از یک نفتکش که با پرچم انگلیس تردد می‌کرد انجام داده بود اما در عملیات اخیر موفق به جلوگیری از توقیف نفتکش استینا ایمپرو نشد.

 نفتکش توقیف شده انگلیسی هم اکنون در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است  و سیر مراحل رسیدگی قانونی و قضایی در جریان است و پرونده ای در زمینه نقض قوانین بین المللی برای ان تشکیل شده است.

انتشار این فایل صوتی و تایید روایت ایران در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این منابع غربی مدعی شده بودند که نفتکش توقیف‌شده، اسکورت نظامی نداشته است.

23310311

کد خبر 1281979

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران ایران و انگلیس نفتکش ایران و انگلیس باشگاه استقلال انگلیس ایران و آمریکا سپاه پاسداران باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» نوشته رضا وحید به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب زندگینامه شهید اکبر خردپیشه شیرازی است.

شهید اکبر خرد پیشه شیرازی طلبه حوزه علمیه قم، پایه گذار کمیته دِه بید فارس و فرمانده گردان تبوک در عملیات بیت المقدس بوده است. وی همچنین مسؤول آموزش پادگان ۲۱ حمزه تهران، فرمانده یکان دریایی سپاه، مسؤول پادگان شهدای خیبر قم و آموزش سربازان و بسیجیان بوده است.

شهید خرد پیشه شیرازی پس از چند سال فعالیت در مسوولیت‌های مختلف در عملیات کربلای ۴ در جزیره بوارین به شهارت رسید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

روزهای آموزش که تمام شد، نوبت پذیرش اکبر شد، اما بعد از آموزش گفتند: «چند روز برو مرخصی و شنبه بیا سپاه.»

وقتی بعد از دو سه روز آمد سپاه، دید خبری نیست. هر روز می‌‏آمد و تا ظهر در آسایشگاه می‌نشست؛ ولی کسی کاری به او نمی‌‏سپرد. دیگر خسته شده بود. یک روز آمد آسایشگاه و دید تعدادی نیرو آمد. پرسید: «خبریه؟!» گفتند: «قراره توی میدون آستانه رژه بریم.»

تعدادی کلت و کلاش تاشو بود که بچه‌ها سرش دعوا داشتند. یک تیربار هم کناری افتاده بود؛ ولی کسی به آن محل نمی‌‏گذاشت. شیخ ‏اکبر تیربار را برداشت و روی کولش گذاشت و دو سه ردیف نوار فشنگش را دور کمرش بست و آماده شد برای رژه.

وقتی با آن تیربار سنگین جلوی فرمانده آن وقت سپاه، مرحوم حجت‌الاسلام «ایرانی» رژه رفت، از اکبر خوشش آمد و مشخصاتش را از بچه‌ها گرفت.

این کتاب با ۳۵۲ صفحه و قیمت ۱۴۰ هزارتومان عرضه شده است.

کد خبر 6086231 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»
  • انتشار بین المللی ۱۰ چارت جدید ناوبری الکترونیکی خلیج فارس
  • روایت خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی از موشک سپاه در پایگاه اسرائیل | فیلم
  • ایران در دفاع از اسلام و حق خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آید
  • روایت رشادت های شهیدچمران در مستند رادیویی قهرمان ایرانی
  • توییت عجیب و جنجالی کریمی قدوسی
  • فراجا وظایف ذاتی و قانونی در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد