ترکیب اکران تغییر میکند/ نمایش ۱۰ هفتهای «شبی که ماه کامل شد»
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۴۵۸۸
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از مصوبات جدید این شورا خبر داد.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خروجی جلسه امروز ۳۰ تیرماه این شورا گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلمهای «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی در گروه سینمایی «آزادی»، «سرکوب» ساخته رضا گوران در گروه سینمایی آستارا، «تپلی و من» ساخته حسین قناعت در گروه فرهنگ به جای فیلمهای «ما همه باهم هستیم» ساخته کمال تبریزی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی و «کار کثیف» از چهارشنبه دوم مرداد ماه اکران شوند اما اکران این آثار در زیرگروهها ادامه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: سقف نمایش فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار خاتمه یافته ولی طبق ماده ۱۴ نظام نامه فصل چهار، فیلمهای ارزشی، دفاع مقدسی و انقلابی میتوانند در صورتی که کف فروش را پر کنند تا سقف ۱۰ هفته نمایش داشته باشند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان اظهار کرد: فیلم سینمایی «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی از چهارشنبه دوم مردادماه فقط در سانس فوق العاده و پردیسهای هفت سالنه امکان نمایش دارد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: اکران سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازماندهها» خیر!
سال گذشته در اوج طوفان الأقصی خبر رسید قرار است فیلمهایی درباره غزه و فلسطین ساخته شود و میبنیم اکنون «وعده صادق» محقق شد؛ اما جزئیاتی از این پروژهها مشخص نیست. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آبانماه سال گذشته خبری در فضای رسانه منتشر شد مبنی بر برنامهریزیهای جدّی برای ساخت 6 فیلم با موضوع غزه و فلسطین؛ در این اخبار آمد که در این فرآیند برخی از تولیدات به مرحله عقد قرارداد هم رسیده، اما تاکنون جزئیاتی از این پروژهها مشخص نشده و «بازمانده» سیفالله داد همچنان تنها اثر برجسته در ویترین سینمای ایران با موضوع فلسطین است.
این خبرها همزمان با پاییز 1402 و فجایعی که در غزه رخ داد سرزبانها افتاد؛ مسئولان فرهنگی خصوصاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این فیلمهای جدید خبر داد. او با حضور در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» این خبر را برای اولین بار اعلام کرد که «همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت «بازمانده 2» با تهیهکننده (منوچهر محمدی) وارد مذاکره شدند و این فیلم در مسیر ساخت قرار میگیرد.»
حتی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم بر حمایت از ثبت و ضبط این مقطع از تاریخ سرزمین فلسطین در قالب آثار کوتاه، مستند، انیمشن و سینمایی با محوریت روایت و انعکاس جنایات صهیونیستها در غزه تأکید کرد. حتی طرح این برنامهها و وعدهها به جشنواره پویانمایی تهران هم کشیده شد. رئیس مرکز صبا در نشستی با موضوع فلسطین از بازسازی فیلم «بازمانده» به صورت یک مینی سریال هفت قسمتی در این مسیر قدم برداشته و دنبال ساخت فصل دومی هستند داستان بزرگ شدن کودکی که محور داستان «بازمانده» بوده و پیوستنِ او به گروههای مقاومت را به تصویر بکشد.
اما هنوز نه از این وعدهها خبری شده و نه جزئیاتی از ساخت بازمانده2؛ با این اوصاف هنوز روی آنتن تلویزیون «بازمانده» گذشته، «شکارچی شنبه»، «سی و سه روز» و حتی «هیام» محمد درمنش، «وفا» محمدحسین لطیفی، «سرب» مسعود کیمیایی و «قناری» جواد ارکانی را میبینیم. کارهایی که البته هیچکدام نتواستند به شهرتِ «بازمانده» برسند.
اگر فرض قرار دهیم اکنون قرار است فیلمی درباره فلسطین، غزه و جنایات اسرائیل ساخته شود اولاً لازم است که مدنظر داشته باشیم نباید رفع تکلیفی ساخته شود و ثانیاً باید همه اتفاقات روز را درنظر بگیرد؛ چرا که براساس اصول فیلم باید روندی پیشرو داشته باشد نه اینکه فقط صرفاً یک واقعهای را مستندنگاری کرده به تصویر بکشد.
شاید برای تاکید به مهم بتوان اینجا نام «فائودا» (عبارت فائودا در زبان عربی به معنی هرج و مج است) را آورد که در سال 2015 ساخته شد؛ صهیونیستها به کمک نتفلیکس ماموریتی با اسم رمز فائودا را روایت کردند که شباهت بسیار زیادی به جنایات اخیر آنها در بیمارستان غزه دارد و کاراکتر اصلی سریال برای رسیدن به اهدافش به ظاهر علاقمند به نقش مقابل خود یعنی پزشکی در همین بیمارستان میشود...
نکته جالب توجه این است که در این سریال صهیونیستها در تلاش هستند از خودشان یک چهره جعلی برای پنهان کردن جنایاتی که انجام میدهند برای مخاطبان به نمایش بگذارند و به نوعی خودشان را حافظ منافع مردم فلسطین معرفی کنند نه یک اشغالگر.
جالبی ماجرا اینجاست که روند سریال بگونهای است که انگار از آینده خبر میدهد و شاهد مثالی براین قاعده است که فیلم یا سریال باید به این سبک و سیاق ساخته شود نه اینکه صرفاً یک مستندنگاریای صرف در قامتِ یک درام به تصویر کشیده شود و ظاهرا هندیها از این سریال و قاعده به خوبی پیروی میکنند چون هندیها برای بومیکردن "فائودا"، سریالی با مضمون رابطه پیچیده بین هند و پاکستان را درحال ساخت دارند .
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟بههرحال همانطور که قبلا نیز اشاره شد شاخصترین اثر درباره فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی، «بازمانده» که براساس داستانی با نام «بازگشت به حیفا» از غسان کنفانی در سال 1373 ساخته شد و جایزه ویژه هیئت داوران چهاردهمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرد و نامزد بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد. سلمی المصری، هنا نصور، هانی سعدی، مهنا قطیش، فیلدا قطیش، قیلدا سمور، غسان مسعود، جیانا عید، بسام کوسا، علا کوکش و جمال سلیمان در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
این درحالی است که امروز به نظر میرسد نهادهای مرتبط با این امر مثل صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی و ... باید برای ساخت آثاری با استانداردهای بینالمللی در زمینه نمایش جنایات رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام با به تصویر کشیدن دقیق حقایق خونریزیهای سرزمین اشغالی برنامهریزی دقیقی داشته باشند تا دوباره آثاری همچون سریال صهیونیستی یاد شده با کمک کمپانیهای وابسته روایتی جعلی از ماجرا به مخاطبان ارائه نکنند.
پس یقین داریم ساخت آثار نمایشی درباره جنایات اسرائیل، طوفان الأقصی و وعده صادق یک ضرورت است؛ چرا که رژیم صهیونیستی همواره برای نمایشِ کارهای کوچک خود و انکار اقدامات بزرگ در منطقه از جمله وعده صادق و طوفانالأقصی کوشیده با هیاهوی رسانهای و ساخت آثار نمایشی تصویری چه در قالب انیمیشن و چه سریالها و فیلمها این اتفاقات را منکر شود و به نوعی به تحریف این تاریخ و حقایقِ آن بپردازد.
باید برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از تحریفِ هالیوود با ساختِ پروژههای دروغین علیه فلسطین و جریانِ مقاومت، از هنرمندان مطالبهگری کند تا فیلمهای خوب و موفقی در این زمینه ساخته شوند.
سینمای ایران بعد از انقلاب تلاش زیادی برای پرداختن به موضوع فلسطین کرد. برخی از آثار ساخته شده، ارزشمند و قابل قدردانی است اما بیتردید فیلم «بازمانده» را باید تأثیرگذارترین فیلم سینمایی در این باره دانست.
جای خالی سریالها و فیلمهایی که صدایِ مقاومت و مظلومیتِ فلسطینیان را برمیآورد و جنایت اسرائیلیها را به تصویر میکشد؛ همچنان احساس میشود. چرا که در میانِ فیلمهای سینمایی که تلویزیون روی آنتن میبرد یا بعضاً سریالهایی که تولیدیهای خود صداوسیما به شمار میرود هر ساله روی آنتن میروند و دوباره تکرار میشوند.
این تکلیف بر دوشِ مسئولان فرهنگی و هنری کشور با میدانداری هنرمندان است که باید به کمکاریها پایان دهند.
انتهای پیام/