Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@01:40:19 GMT

مرمت ارگ کریم‌خان زند آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۴۶۶۳

مرمت ارگ کریم‌خان زند آغاز شد

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی فارس امروز، 30 تیرماه از آغاز عملیات مرمت بخش‌هایی از بنای تاریخی ارگ کریم‌خان زند خبر داد و گفت: مرمت این بنای تاریخی دوره زندیه با اعتباری بالغ بر 3 میلیاردریال از محل اعتبارات ملی و استانی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این مرمت در بخش‌های سازه آجری بادگیری‌ها، تعمیرات آجرکاری و بندکشی برج‌های چهارگانه، جان پناهای بخش خارجی بام، اجرای کف فرش اتاق واقع در ضلع جنوبی ارگ، مسقف كردن حوض واقع در گوشه جنوب غرب بام با استفاده از سازه موقت، توسط مرمتگران و متخصصین میراث فرهنگی فارس در دست انجام است.
امیری به مدت زمان اجرای پروژه نیز اشاره کرد و گفت: عملیات مرمت از 20 تیرماه 98 آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا آخر شهریورماه سال جاری پایان یابد.
بنا بر این گزارش، در سه ماه ابتدای سال 98، در مجموع 234 هزار و 745 بازدید داخلی و خارجی از این مکان تاریخی صورت گرفته است.
ارگ کریم‌خانی، مهم‌ترین و بزرگترین بنا از دوران زندیه است که در سال 1180 هجری قمری به دستور کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز ساخته شد و به عنوان مرکز حکومت وی و خاندان زندیه و همچنین محل سکونت آنان مورد استفاده قرار گرفت. این بنای ارزشمند در سال 1351 با شماره 918 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یادآور می‌شود، ارگ كریم‌خانی به همراه مسجد و حمام وكیل به عنوان مجموعه گردشگری زندیه،‌ در طول سال پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و حارجی است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي ارگ كريم خان زند مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد

«حسین محمودی»گفت: لازم است با همکاری و هم افزایی بین بخشی ارگانها، کسبه و مالکان بازار اراک مرمت اساسی در این مجموعه ارزشمند انجام گیرد.

وی با بیان اینکه، مرمت اقدام مستمری در حفظ بناهای تاریخی و گردشگری است، ادامه داد: برای جلوگیری از خسارت احتمالی در بارش‌ها، باید مسیر آبراه‌های بام بازار اراک از مسیر اصولی و کارشناسی انجام شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نمزدگی جزئی در برخی سراهای بازار تاریخی اراک وجود دارد اما نگران کننده نیست.

محمودی افزود: سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی و ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری اراک برای مرمت بازار تاریخی اراک هزینه شد .

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاریه با ۲۰ سرا و تیمچه است، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. این اثر ارزشمند تاریخی، دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • تاریخی‌ترین بنای فلاورجان
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • اِسپیَ مزگتِ؛ مسجدی رها شده در جنگل‌های گیلان
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • بازدید ۳۵۰۰ گردشگر از دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق ماکو پذیرای گردشگران
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی
  • بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد