Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری جشنواره جوان با انتقاد شدید از رویکرد صداوسیما در قبال موسیقی و همچنین برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون همراه بود. در این نشست همچنین هشدار داده شد که باید قوانینی وضع شود تا از استفاده ابزاری و تبلیغاتی خانواده‌ها از کودکان هنرمند و برگزیده‌شان، جلوگیری شود.
به گزارش ایسنا، نشست رسانه‌ای «سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» و رونمایی از پوستر این جشنواره یکشنبه (۳۰ ‌تیر ماه) با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، آذین موحد و مهرداد پاکباز از اعضای هیات داوران، هومان اسعدی (دبیر جشنواره) و علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی) در دفتر موسیقی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسین علیزاده در بخشی از این نشست خاطرنشان کرد: جشنواره جوان حرمتی پیدا کرده است که هر کسی وارد شود سعی می‌کند بیشتر به این جشنواره خدمت کند. آقای ثابت‌نیا هم در امور جشنواره ثابت قدم هستند.   در اینجا اتحاد خیلی خوبی به وجود آمده و همه با یک هدف کار می‌کنیم و با این حال که شرایط سخت است، با لذت کار می‌کنیم. گاهی یادمان می‌رود که کجا زندگی می‌کنیم و یادمان می‌رود که شرایط موسیقی در ایران چقدر دشوار است. جشنواره جوان یک چیز ویژه خودش است و هیچ‌کس باور نمی‌کند در ایران و در این شرایط چنین چیزی برگزار شود.
علیزاده با بیان اینکه هر چیزی که تداوم پیدا می‌کند پیشرفت خواهد کرد، گفت: این جشنواره پاک و معصوم است و هر کس به آن نرسد باخته است.
او تصریح کرد: سال‌ها گفتیم و معتقدم که حتی یک نفر در صداوسیما فکر فرهنگی ندارد. صداوسیما که موسیقی را جزو فرهنگ نمی‌داند؛ پس فکرشان ضدفرهنگ است. وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن اهمیت موسیقی را درک نکند. موسیقی متعلق به تمام تاریخ این فرهنگ است.   امیدوارم با تلاش‌های آقای اسعدی (دبیر جشنواره جوان) بعد از این سال‌ها نتیجه بگیریم و اگر نگیریم ما همیشه به شرایط موسیقی و شرایطی که صداوسیما برای موسیقی ایجاد کرده است، معترض خواهیم بود.
این نوازنده و آهنگساز اضافه کرد: ما وظیفه‌مان گفتن است؛ قطعا سال‌ها برای شعار دادن دیر است. این جشنواره نتیجه کار ملی است. هر هنری پول در آن باشد صدا و سیما در آن پیش قدم است. هر هنری هم که پول درآر نباشد و معنوی باشد، صدا و سیما به فکرش نیست.
این آهنگساز در ادامه به استفاده تبلیغاتی والدین از کودکانی که در جشنواره مقام می‌آورند، پرداخت و گفت: امیدوارم پدر و مادرها از فرزندانی که در جشنواره چهره می‌شوند، سوء استفاده نکنند. باید از والدین تعهد بگیریم که فرزندان خود را با یک هدف تبلیغاتی دنبال نکنند و بدانند شرکت‌کنندگانی که در جشنواره موفق می‌شوند، مسئولیتشان بیشتر است و باید بیشتر کار کنند.   کسی که در کودکی به جایی می‌رسد برایش یک خطر است و ممکن است دیگر پیشرفت نکند و همان حد بماند؛ چراکه در دوره‌ای به او بسیار توجه می‌شود ولی پس از مدتی رها می‌شود و این امر او را سرخورده خواهد کرد. زمانی که صداوسیما بخواهد از این کودکان حمایت کند، از بخشی این کار را می‌کند که نتیجه منفی خواهد داشت.  
علیزاده سپس گفت: کسی که در سنین پایین مطرح می‌شود، در معرض خطر قرار می‌گیرد و دیگر کار را ادامه نمی‌دهد. صداوسیما هم از منظری به این جشنواره توجه می‌کند که باز هم توجه مناسبی نیست و به پیشرفت این جوانان و نوجوانان ضربه می‌زند.
از این استاد موسیقی سوال شد که جشنواره جوان برای جلوگیری از حضور برگزیدگان آوازخوان جشنواره در سنین پایین در تلویزیون چه تدابیری اندیشیده است؟   که پاسخ داد: این موضوعی جدید است. ما درباره‌اش فکر کرده‌ایم و باز هم درباره‌اش صحبت می‌کنیم. شرایطی خواهیم گذاشت که شرط گذاشته شود آیا یک بچه از لحاظ فکری به سن بلوغ رسیده است که برای شرکت در برنامه تلویزیونی تصمیم بگیرد. به نظرم جشنواره با این موضوع جدید باید برخورد جدیدی داشته باشد. والدین می‌توانند مخرب عمل کنند و این می‌تواند به ضرر آن بچه باشد.
اگر صدا و سیما برنامه‌های خوب داشت ما هم استقبال می‌کردیم. اما همه چیز تبلیغاتی است و این اتفاق از ناآگاهی والدین سرچشمه می‌گیرد. ما نمی‌توانیم جلوی والدین را بگیریم. در درجه اول والدین باید حواسشان باشد. اما قطعا برخورد جشنواره از این به بعد با این مسئله جدی‌تر خواهد بود.
علیزاده با اشاره به یکی از برنامه‌های تلویزیون با موضوع استعدادیابی گفت: متاسفانه ما صبح تا شب علیه غرب شعار می‌دهیم ولی حتی شکل و ظاهر برنامه‌هایمان مثل آنهاست. در برنامه‌های تلویزیونی ما تبلیغات، در بالاترین سطح اهمیت است. اما در برنامه‌های تلویزیونی در غرب، فردی که برنده می‌شود هم جنبه تبلیغاتی دارد که قصد دارند چهره‌سازی می‌کنند و هم از طرفی به رشد آن فرد کمک می‌کنند. ما می‌خواهیم موسیقی کشور را از منجلابی که در آن هست بیرون بیاوریم.   حرام و حلال کردن موسیقی درباره جشنواره غلط است؛ چراکه در جشنواره موسیقی جوان این بچه‌ها کاری آسمانی می‌کنند. چرا تهران را با لس‌آنجلس مقایسه می‌کنید؟ جریانات تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند امریکا بسیار مافیا دارد و پیچیده است.
او بیان کرد که تمام کار جشنواره در سیزده دوره را نمی‌توان فقط به یک خواننده نسبت داد و افزود: در جشنواره جوان نابغه‌هایی هستند که در سطح جهان نابغه‌ بوده ولی چون نوازنده هستند در هیچ برنامه تلویزیونی از آنها استقبال نمی‌شود. این است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم نباید هر چیزی را از اروپا تقلید کنیم چون آنها سازنده عمل می‌کنند.
علیزاده ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان تقلید ندارد و به طور ناب از فرهنگ ماست. من گاهی خجالت می‌کشم که شکل ظاهری تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی‌هاست. رادیو و تلویزیونی که بیشترین شعارها بر علیه امریکا را دارد، بزرگترین مقلدِ برنامه‌های تبلیغاتیِ امریکاست.
او سپس این پرسش را مطرح کرد که آتیه بچه‌هایی که در جشنواره جوان برگزیده می‌شوند چه می‌شود؟ و خودش پاسخ داد: جشنواره باید بودجه عالی داشته باشد و به یک سازمان تبدیل شود و از بچه‌ها استعدادیابی کند و می‌تواند جوانان را از روزمرگی درآورد. باز هم دست این جشنواره درد نکند که با همین بودجه کم به یک تکیه گاه ملی تبدیل شده است. همه باید از لحاظ اقتصادی به آن یاری دهند.   به نظر من بهتر است که هنرستان‌ها به جای اینکه برای جذب هنرجو درخواست دهند از همین برگزیدگان استفاده کند. موفق بودن این جشنواره به دلیل مستقل بودن آن است. اگر مشکلات مالی آن حل شود، مشکلات معنوی نخواهد داشت. نگاه حکومتی نسبت به یک مقوله فرهنگی خیلی فقیر است.
علیزاده در ادامه گفت: هیچ محدودیتی برای ردیف‌ها نیست. ما مرتب به این موضوع فکر می‌کنیم که بچه‌ها بتوانند اصول را رعایت کنند. از طرفی می‌خواهیم که آنچه که خودشان خلق می‌کنند را بنوازند. جشنواره جایی برای استعدادیابی است. همه آدم‌ها استعداد دارند ولی مسیرش باید مشخص شود. جشنواره حسنش این است که از سن‌هایی پایین استعدادیابی می‌کند. ما با خانواده‌های آگاه هم طرف هستیم.   ما نگاه نخبه‌گرایی نداریم. در هنر اگر شما یک استعداد متوسط داشته باشید ولی پشت کار داشته باشید، موفق خواهید شد. مهم پشت کار است. کشور ما دچار سیاست‌زدگی است و رفتارهای بسیار مادی دارد. کسی از خارج نمی‌خواهد به جشنواره‌های ما بیاید، ما خیلی هنر کردیم جوانان از روستاهای اطراف را جذب کردیم.
این نوازنده ایرانی در ابتدای نشست جشنواره جوان خاطرنشان کرد: در این جشنواره با چهره‌های بسیار جوانی برخورد می‌کنیم که اصلا برای ما باورپذیر نیست. پسر بچه‌ای آمده بود که افشاری می‌نواخت و ما متعجب که این پسر کی وقت کرده این ردیف را یاد بگیرد.   تشکر می‌کنم از هومان اسعدی (دبیر جشنواره جوان) که بسیاری از این جوانان مدیون زحمات او هستند. هیچ وقت شرایط برای موسیقی ایده‌آل نیست، ولی با این حال سعی می‌کنیم با حداقل امکانات کار خود را انجام دهیم. خوشبختانه سیاست‌های انجمن موسیقی حتی اگر مدیر آن عوض می‌شده، مثبت بوده و به برگزاری جشنواره موسیقی جوان کمک کرده است.


منبع: عصر ایران

کلیدواژه: موسیقی جوان حسین علیزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستندی از معمار و هنرمند برجسته ایرانی، فرداشب در تلویزیون

مستند «نغمه های لرزاده» پرتره ای درباره حسین لرزاده، معمار و هنرمند برجسته ایرانی، یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ساعت ۲۱:۰۰ از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این فیلم از مجموعه مستندهای «چونان سرو» است که در پاسداشت مفاخر ایران ساخته شده و از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

کتایون جهانگیری کارگردان این فیلم با اشاره به گوشه‌ای از زندگینامه استاد لرزاده گفت: حسین لرزاده در سال 1285 در تهران به دنیا آمد. پدرش، استاد محمد لرزاده از معماران نامی دوره قاجار و همکار حاج‌حسن صنیع‌الدیوان بود. در سن هفت سالگی به مکتبخانه «میرزا حسن» در نزدیکی چهارراه حاج‌رضا (خیابان بلورسازی) رفت و بعد از آن برای مدتی در مدرسه دیگری (مقابل منزل محتشم‌السلطنه) فرستاده شد و استعدادهای هنری خود را از همان زمان بروز داد. در محضر درس پدر از بهترین‌ها بود، در حالی که دیگر هنرآموزان از سختی کار در رنج بودند.

ماجرای اولین مستند شهید آوینی که جایی پخش نشده، چیست؟

او اضافه کرد: حسین لرزاده پس از طی دوره ابتدایی به دبیرستان سلطانی واقع در پل امیربهادر رفت و بعد از آن مدتی در مدرسه کمال‌الملک و اندکی پس از آن در محضر سیدمحمدتقی نقاش‌باشی شاگردی کرد. لرزاده در تمام دوران نوجوانی، علاوه بر تحصیل، نزد پدر به فراگیری معماری مشغول بود و عشق و استعداد فراوانش نسبت به این هنر، از او یک هنرمند تمام‌عیار معماری ساخت.

جهانگیری افزود: لرزاده در دوران عمر خود موفق به کسب افتخارات بسیاری در عرصه هنر معماری  شد، که از آن جمله می‌توان به مدال فردوسی در سال 1313 (به مناسبت هزاره حکیم فردوسی و به منظور طراحی و ساخت ساختمان مقبره حکیم توس) اشاره کرد. همچنین نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر در بزرگداشت نام‌آوران علم و ادب و هنر در سال 1381 نیز به او تعلق گرفت.

کارگردان فیلم «نغمه‌های لرزاده» تأکید کرد: در این فیلم با بهره‌گیری پژوهش‌های تخصصی و با استفاده از روایت‌های دسته اول تنی چند از شاگردان، نزدیکان و بستگان استاد لرزاده، اندیشه و سلوک فرهنگی و هنری این چهره تأثیرگذار عرصه معماری ایران – اسلامی به تصویر کشیده شده است.

جهانگیری در پایان گفت: حبیب الله عطار از شاگردان لرزاده، تأکید می‌کند که او دارای شخصیت چندگانه بود تا جایی که می‌توان وی را به القابی همچون عارف، شاعر، هنرمند و مهمتر از همه، معمار ستود. با آن که لرزاده تحصیلات آکادمیک نداشت، تمام محاسباتش براساس اصول هندسی و معماری انجام شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: کتایون جهانگیری، تهیه‌کننده: سعید وزیری، مشاور هنری: مصطفی رزاق کریمی، مشاور رسانه‌ای: صدرا صدوقی، مدیر اجرایی و ارتباطات: بهروز آریان، امور مالی و اداری: عاطفه زارع آرندی، تصویربردار: مهدی شاه حسینی، تدوینگر: درسا جهانگیری، نریتور: رهبر قنبری، صدابردار استودیویی: عرفان یزدی، صداگذار: سیاوش حیدری، اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، دستیار تصویر: سیاوش عیدانی.

مجموعه 25 قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم‌های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه‌کنندگی محمد سعید وزیری و با کارگردانی فیلمسازانی چون مسعود طاهری، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، کتایون جهانگیری، محمد حسین محمدی، محسن عسکری‌زاده و فاطمه رسول‌زاده از شبکه مستند پخش می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای کنسرت پایتخت آماده‌ام/ قصه همکاری با مهیار علیزاده
  • صدای همیشه جوان
  • امدادرسانی اورژانس هوایی کردستان به مادر باردار
  • دارار حیایی: پدرم تا کی می‌تواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
  • مستندی از معمار و هنرمند برجسته ایرانی، فرداشب در تلویزیون
  •  پسر امین حیایی: پدرم تا کی می‌تواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
  • دارار حیایی پسر امین حیایی: پدرم تا کی می‌تواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
  • ببینید | انتقاد صریح یک روحانی روی آنتن تلویزیون درباره شیوه مبارزه با فساد: دارند به شعور مردم توهین می‌کنند
  • پدرم تا کی باید نقش یک پسر جوان را بازی کند؟ | گفت و گوی با فرزند امین حیایی
  • دارا حیایی: پدرم تا کی می‌تواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟