Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشست رسانه‌اي و مراسم رونمايي از پوستر سيزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان صبحِ امروز با حضور هومان اسعدي دبير جشنواره، علي ثابت‌نيا مديرعامل انجمن موسيقي ايران، حسين عليزاده، حميدرضا اردلان، آذين موحد و مهرداد پاکباز از اعضاي هيأت داوران در دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي اين نشست «علي ثابت‌نيا» مديرعامل انجمن موسيقي ايران ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري سيزدهمين جشنواره ملي «موسيقي جوان» توضيح داد: «خوشبختانه در حوزه آماري ما شاهد رشد چشمگيري در بخش‌هاي مختلف جشنواره بوده‌ايم به طوري که در دوره دهم 1267، دوره دوازدهم 1633 نفر و دوره سيزدهم 2121 هنرمند متقاضي حضور در جشنواره بوده‌اند. ما در سال گذشته با ارسال مواد تبليغاتي جشنواره، اين افتخار را داشتيم که شاهد رشد 20 درصدي استقبال از جشنواره نسبت به دوره‌هاي قبل باشيم و اميدوارم در سال‌هاي آينده با تدابير بيشتري که در حوزه اطلاع رساني و تبليغات انجام مي‌دهيم، شاهد رشد بيشتر چه در زمينه کيفي و چه در زمينه کمي باشيم. خوشبختانه ما در اين دوره از تمامي استان‌هاي کشور شاهد حضور شرکت کنندگان بوديم و اين اتفاق خوبي است که مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد.»‌
او با بيان اينکه تلاش مي‌کند تا استانداردهاي جشنواره را حفظ کند،‌ مي‌گويد: «با وجود رشد فزاينده آمارهاي مربوط به جشنواره، بودجه جشنواره اصلاً تغيير نکرد. در سال‌هاي پيش مطرح مي‌شد که وظيفه جشنواره بايد برگزاري يک رويداد و همزمان معرفي استعدادها باشد. البته ما در يکي دو رشته زير مجموعه جشنواره مباحث مربوط به کارگاه‌هاي آموزشي براي برگزيدگان را پيگيري کرده‌ايم؛ برگزاري کارگاه آموزشي ساز ني به صورت آزمايشي، ارسال نامه به نمايندگان شعب انجمن براي حمايت آموزشي و پژوهشي از برگزيدگان از جمله اقدامات ماست.»
هومان اسعدي دبير سيزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان هم در اين نشست بيان کرد: «همان طور که آمار و آرقام جشنواره نشان مي‌دهد خوشبختانه گستردگي جشنواره هم بيشتر شده و اين باعث خوشحالي ماست. البته يکي از مسائل ما در حوزه مکانيزم داوري است که در اين زمينه تدابير اثرگذار و خوبي انجام گرفته که در اين زمينه مي‌توان به داوري ويدئويي آثار اشاره کرد. اين در حالي است که تمامي مراحل داوري به صورت کدگذاري شده انجام گرفته تا در اين زمينه هيچ مورد حاشيه‌اي به وجود نيايد. ما در اثناي برگزاري جشنواره دست به يک اقدام جديد زديم و آن برگزاري جلسات نقد و بررسي آثار به صحنه رفته در روزپاياني هر اجراست که مي‌تواند براي شرکت کندگان بار آموزشي هم داشته باشد.»
او با بيانِ اينکه در چند سال گذشته ما نسبت به رده‌سني 24 تا 29 سال جشنواره خيلي وضعيت جالبي نداشتيم؛ اما خوشبختانه در اين دوره رده سني ج شاهد رشد کيفي و کمي بسيار خوبي بوده که نشان دهنده استمرار يک حرکت جدي در جشنواره است که نتايج خوبي را براي اين دوره رقم زده است: «با توجه به گسترش جشنواره و حضور 2 هزار و 121 شرکت‌کننده که در بخش موسيقي نواحي داراي ويژگي‌هاي خاصي است، مساله بودجه کار را سخت مي‌کند که اميدوارم با تدابير انجام گرفته بتوانيم شرايط بهتري را براي اين بخش فراهم کنيم. ضمن اينکه واقعاً جا دارد صدا و سيما وارد ماجراي جشنواره شود و از لجاجت بي معناي خود دست بردارد و اين بار سازها را نشان دهد. من واقعاً نمي‌دانم وقتي يک نوازنده کم سن و سال روي صحنه ساز مي‌زند، چرا نمايش او بر صحنه را نشان نمي‌دهند. اين نکته‌اي است که رسانه ملي بايد به آن توجه کند. شما چه بخواهيد و چه نخواهيد اين سازها در شبکه‌هاي مختلف ماهواره‌اي ديده مي‌شود، پس چه بهتر سازهاي ايراني و بومي ما از رسانه ملي پخش شود.»
اين مدرس دانشگاه در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ماجراي برنامه‌هاي استعداديابي تلويزيون و ارتباط آن با رويدادهايي چون جشنواره موسيقي جوان اشاره کرد و گفت: «ما در اينجا اصلاً تمرکزي روي برنامه خاصي در تلويزيون نداريم، من در اينجا عمده بحثم را متمرکز بر فضاي مجازي مي‌کنم. به هر حال افرادي بودند که در دوره‌هاي مختلف جشنواره شرکت کردند اما به دليل اينکه خيلي زود وارد فضاي حرفه‌اي موسيقي شدند، موضوع آموزش را فراموش کردند. در اين راه فقط صداوسيما مقصر نيست انچه در اين ميان مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد بحث فضاي مجازي است که اصلاً ربطي به يک نفر ندارد. شايد جالب است بدانيد که موضوع استعداديابي اصلي در همان مرکز حفظ و اشاعه موسيقي ايران بود که مغز متفکري چون داريوش صفوت چه کارهاي ارزشمندي براي موسيقي اين سرزمين انجام دادند.»‌
به گفته‌ي اسعدي اين جشنواره يک برنامه استعداديابي ويژه است که بهتر است تهيه‌کنندگان تلويزيون به جاي نمايش ستاره‌هاي تبليغاتي‌شان در «تلنت شوهاي تبليغاتي» استعدادهاي همين جشنواره را پوشش دهند: «مگر اين جشنواره هماني نيست که دوستان در حوزه استعداد مي‌خواهند؟ پس چه بهتر که در حوزه آوازي و خوانندگي به اين موضوع توجه بيشتري کنند که فکر مي‌کنم بهترين هنرمندان و مدرسان عرصه موسيقي درآن حضور دارند.»
دبير سيزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان با اشاره به شرايط مالي اين دوره از جشنواره توضيح داد: «تا همين چند ماه پيش که ما نزديک به ايام برگزاري جشنواره بوديم شرايط به گونه‌اي بود که من براي حضور در اين دوره شرايطي را مطرح کردم. حتي ماجرا چنين شکل گرفت که اصلاً نمي‌خواستيم اين جشنواره را برگزار کنيم. کما اينکه نزديک بود که بسياري از بخش‌هاي اين رويداد نيز حذف شود. خوشبختانه با مذاکرات و تلاش‌هايي که در اين زمينه صورت گرفت ما امسال شاهد برگزاري دوره سيزدهم خواهيم بود. به هر حال با با اين شرايط مالي فعلي برگزاري جشنواره شبيه معجزه است. حتي من هنوز مي‌ترسم که اين جشنواره برگزار شود يا نشود؟ اما به هر حال اميدوارم در اين زمينه اتفاقات خوبي بيفتد.»
حسين عليزاده عضو هيات داوران بخش موسيقي دستگاهي جشنواره موسيقي جوان هم در اين نشست رسانه‌اي بيان کرد: «تمام اتفاقات مثبتي که در جشنواره موسيقي جوان افتاده نشان دهنده عزمي است که توسط هنرمنداني چون هومان اسعدي و همکارانش شکل گرفته است. انجمن موسيقي ايران هم که مديريت آن دائم در حال تغيير است سياست‌هاي خوب خود را ادامه داده است. اين جشنواره حرمتي پيدا کرده که هر مديري در آنجا حضور پيدا مي‌کند تلاش خود را مي‌دهد که راه جشنواره را ادامه دهد. علي ثابت‌نيا هم در انجمن تلاش کرده تا اتحاد خوبي را در اين رويداد فراهم کند و ما وقتي در اين شرايط به کار مشغوليم واقعاً خوشحاليم.»
وي افزود: «جشنواره موسيقي جوان يک رويداد مهم موسيقي است که واقعاً کار بزرگي را رقم زده است. مسلماً هر چيزي هم که پيشرفت مي‌کند نشان دهنده تداوم يک حرکت است. اين جشنواره يک رويداد پاک و معصوم است که هرکسي به آن نرسيده باخته است. متاسفانه يک نفر در صدا و سيما نيست که مسئوليتي براي موسيقي داشته باشد. آن‌ها فکر ضد فرهنگي دارند که اصلاً توجهي به موسيقي و رويدادهايي چون «موسيقي جوان» ندارند و واي به حال مملکتي که صداوسيماي آن درکي از موسيقي ندارد.»
اين هنرمند پيشکسوت تأکيد کرد: «ما هميشه معترض به موسيقي و شرايط آن هستيم که متاسفانه صدا و سيما در آن نقش زيادي دارد. متاسفانه وقتي جايي پولي نداشته باشد نهادي چون صدا و سيما وارد آن نمي‌شود. متاسفانه بعد از چهل سال ديگر دير است که به اين ماجرا بپردازيم؛ اما ما وظيفه داريم که در اين تريبون‌ها اعتراض خود را اعلام کنيم. ما در ايران يکسري کارهايي را انجام مي‌دهيم اما وقتي بزرگ‌تر مي‌شود، کارها هم مشکل مي‌شود. ما قطعاً انجمن موسيقي و وزارت ارشاد نيستيم. ما فقط هنرمنداني در قالب هيات داوران هستيم که معتقديم اگر در هر جاي دنيا چنين خروجي از جشنواره‌هاي ملي موسيقي جوان انجام مي‌گرفت حمايت‌ها بسيار جدي‌تر مي‌شد. پس اين مساله‌اي است که ارتباطي به ما ندارد. شما اهالي رسانه هم بايد طلب کنيد که بعد از برگزاري جشنواره چه سرنوشتي در انتظار برگزيدگان آن است. اين پرسشي است که ما هم از برگزارکنندگان جشنواره داريم. متاسفانه نگاه حکومتي به يک مقوله‌اي که از تبليغات دور است قطعاً نگاه خوبي نيست و ما هم در اين زمينه با شما اهالي رسانه همدرد هستيم.»‌
اين آهنگساز و نوازنده موسيقي ايراني با انتقاد از حضور برندگان جشنواره‌هاي موسيقي در برنامه‌هاي تلويزيوني پربيننده تصريح کرد: «من به همه پدر و مادرها توصيه مي‌کنم از چهره‌هاي اين جشنواره سو استفاده نکنند. اين بچه‌ها متاسفانه بعد از اينکه در جايي شهرت پيدا مي‌کنند در جاهاي ديگر مورد سو استفاده‌هاي تبليغاتي قرار مي‌گيرند. من به پدر و مادرهايي که دنبال چنين روشي براي شهرت کاذب هستند به شدت معترض هستم. چرا که چنين رويکردي موجب مي‌شود کودکان پيشرفت نکنند. جالب اينکه صدا و سيما هم در اين شرايط از کودکان حمايت مي‌کند که به جاي نفع به آن‌ها ضرر مي‌رساند.»
به گفته‌ي اين آهنگ‌ساز برجسته قطعاً جشنواره موسيقي جوان تا به حال به اين موضوع فکر نکرده بود. شرايط به وجود آمده اتفاقات غير مترقبه‌اي است که بايد الان به آن فکر کرد: «جالب است شما بدانيد همين اجرايي که برخي از هنرمندان نوجوان در اين برنامه‌ها دارند، قطعاً با راي منفي هيات داوران همين جشنواره روبه‌رو مي‌شد. ما راجع به اين موضوع از اين پس بيشتر صحبت مي‌کنيم و قطعاً شرايط جديدي را در اين حوزه پديد آورد. به اعتقاد من جشنواره موسيقي جوان بايد با اين موضوع جديد برخورد جديدي داشته باشد. قطعاً اگر برنامه‌هاي رسانه ملي سالم بود ما استقبال مي‌کرديم. به اعتقاد من اين اتفاقات در تبليغاتي ترين شکل ممکن است که من مقصر اصلي را پدر و مادر اين هنرمندان مي‌دانم که اجازه مي‌دهند فرزندانشان در اين برنامه‌ها شرکت کرده و از شهرت کاذب برخوردار شوند.»‌
اين مدرس موسيقي گفت: «ما صبح تا شب از برنامه‌هاي خارجي رسانه‌هاي غربي انتقاد مي‌کنيم اما جالب اينکه خودمان از روي آن‌ها تقليد مي‌کنيم. شما بدانيد در همان برنامه‌ها وقتي استعدادي کشف مي‌کنند از او حمايت‌هاي دانشگاهي و مالي مي‌کنند که گرچه آن هم مافيا دارد اما غيرقابل مقايسه با شرايط ما نيست. در حالي که ما فقط از اين موضوعات استفاده تبليغاتي مي‌کنيم. ما در اين جشنواره فقط مي‌خواهيم بکوشيم که اين کودکان و نوجوانان هنرمند شرکت‌کننده که صداهاي آسماني دارند، فارغ از هرگونه جريان تبليغاتي و چهره‌سازي سعي در ارائه يک هنر آسماني داشته باشند. جالب اينکه در اين شرايط تبليغاتي فقط خوانندگان هستند که در برنامه تلويزيوني ستاره مي‌شوند در حالي که نوازندگان هيچ ارزشي ندارند.»‌
عليزاده تأکيد کرد: «اتفاقاً يکي از ويژگي‌هاي جشنواره موسيقي جوان عدم توجه به همين مسائل تبليغي است که براي آن در اين سيزده دوره تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته است. به اعتقاد من جشنواره ملي موسيقي جوان بايد داراي يک سازماني شود که بتواند تعدادي از هنرمندان برگزيده اين رويدادها را به شکلي هدف مند پرورش داده و آتيه هنري او را تامين کند.»‌
حميدرضا اردلان مدير بخش موسيقي نواحي جشنواره ملي موسيقي جوان هم در ادامه اين نشست رسانه‌اي گفت: «هرچه دوره‌هاي جشنواره بيشتر مي‌شود تعداد نوازندگان بانو نسبت به دوره‌هاي قبل بيشتر مي‌شود. نکته حايز اهميت اينجاست که زن‌ها در اجراي مقام‌هاي موسيقي دقت بيشتري دارند که در برخي مواقع حتي بيشتر از هنرمندان مرد است و اين نکته‌اي است که من در اين دوره از جشنواره شاهد آن بودم. بحث ديگري که در اين ميان مي‌توان به آن توجه کرد بحث مبادله فرهنگ‌ها در اين رويداد ملي است موضوعي که رسانه ملي در اجراي آن ناموفق بوده و ما نشانه افول اين تبادل فرهنگ‌ها را مي‌بينيم. جشنواره موسيقي جوان به اعتقاد من ناب‌ترين محل براي اين تبادل فرهنگ هاست که اتفاق از سوي جامعه موسيقي کشور هم جدي گرفته شده‌است.»
وي ادامه داد: «برگزاري جشنواره موسيقي جوان باعث شده که بسياري از سازهاي مهجور موسيقي نواحي ما از حالت گوشه‌نشيني خود خارج شده و در معرفت شنيداري جامعه ما کمک قابل توجهي کند. متاسفانه ما در شرايطي هستيم که مديران ما به سرمايه‌هاي معنوي خود توجهي ندارند. به اعتقاد من همين مديران به اعتقاد من حتي يک موسيقي مقامي نشنيده‌اند پس وقتي گوش اين مدير يک موسيقي مقامي نشنيده باشد پس چه انتظاري مي‌توان داشت. به اعتقاد من جشنواره موسيقي جوان محلي براي تعمير گوش هاست.»
مهرداد پاکباز عضو هيات داوران بخش موسيقي کلاسيک هم در اين برنامه با اشاره به ويژگي‌هاي فني اين جشنواره اظهار کرد: «من فکر مي‌کنم جشنواره ملي موسيقي جوان عنوان بسيار مناسبي است و مانند نفت يک سرمايه بزرگ است که بايد با هدف‌هاي خوب مورد توجه قرار گيرد. در غير اين صورت وارد شرايطي مي‌شود که تخريب آن بهتر از سودهاي آن است.»
سيزدهمين جشنوارۀ ملي موسيقي جوان با دبيري هومان اسعدي و با مشارکت استادان موسيقي کشور توسط انجمن موسيقي ايران، با حمايت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دفتر موسيقي و با همکاري بنياد رودکي از 5 مردادماه تا 5 شهريورماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۵۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد منفی ژاپن برای اولین بار/ شمشیر سامورایی ها دیگر برنده نیست

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ژاپن به دنبال تساوی برابر تاجیکستان در دیدار آخری مرحله گروهی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۴ امتیازی شد و بعد از تاجیکستان و قرقیزستان ۵ امتیازی در رده سوم قرار گرفت و از راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی بازماند.

ژاپن در دیدار اول برابر قرقیزستان با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد و در دیدار دوم موفق شد با ۵ گل کره جنوبی را شکست دهد. این تیم همواره یکی از قدرت‌های فوتسال آسیا بوده است و در کنار ایران تنها تیمی است که سابقه قهرمانی در این مسابقات را دارد.

در ۱۶ دوره اخیر جام ملت‌های آسیا تیم ملی ایران ۱۲ دوره و ژاپن ۴ دوره قهرمان شدند. ضمن اینکه ژاپنی‌ها در ۱۵ دوره موفق به رسیدن به نیمه نهایی شدند و تنها در سال ۲۰۱۶ بود که این تیم با شکست برابر ویتنام از راهیابی به نیمه نهایی بازماند.

اما نکته قابل توجه این است که در تمام ۱۶ دوره‌ای که از این مسابقات می‌گذرد ژاپن همواره از مرحله گروهی بالا آمده است و این نخستین بار در تاریخ فوتسال جام ملت‌ها است که ژاپن نتوانست از مرحله گروهی صعود کند.

اما این حذف تبعات بزرگ دیگری هم برای ژاپن داشت. این مسابقات حکم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را داشت و سامورایی‌ها با این شکست شانس حضور در جام جهانی را هم از دست دادند.

ژاپنی‌ها در دوره گذشته این مسابقات در دیدار نخست برابر عربستان با نتیجه عجیب ۲ بر یک شکست خوردند اما در ادامه توانستند به دیدار نهایی برسند و با برتری برابر ایران عنوان قهرمانی را کسب کنند.

در این دوره هم وقتی ژاپنی‌ها در دیدار نخست برابر قرقیزستان تن به شکست دادند بسیاری معتقد بودند این یک تلنگر به سامورایی‌ها بود و وقتی در دیدار دوم با ۵ گل از سد کره جنوبی گذشتند این فرضیه قوی‌تر شد اما دیدار این تیم برابر تاجیکستان نشان داد که ژاپنی‌ها دیگر تیم مقتدر سال‌های قبل نیستند و به نظر می‌رسد فوتسال این کشور وارد دوره‌ای بحرانی شده است.

اما صعود قرقیزستان و تاجیکستان در این گروه و صعود مقتدرانه ازبکستان نشان داد معادله قدرت در فوتسال آسیا تغییر کرده است و به نظر می‌رسد باید در آینده منتظر اتفاقات غیرمنتظره ای باشیم که تیم‌های منطقه آسیای مرکزی مانند ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان رقم خواهند زد.

کد خبر 6085681

دیگر خبرها

  • مشخص شدن داوران یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
  • افزایش چشمگیر سطح اجراها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • رکورد منفی ژاپن برای اولین بار/ شمشیر سامورایی ها دیگر برنده نیست
  • برگزاری دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان و داوران دادرس
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • جشنواره شمیم ریحان در استان قم برگزار می‌شود