Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پاسداشت و نگهداری از میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان جزو وظایف ذاتی و اهم ماموریت های میراث فرهنگی کشور است که توجه و عمل به این وظیفه نه تنها برای تاریخ و فرهنگ کشور گامی بسیار ارزشمند و مفید است، بلکه در میان مردم و شهروندان نیز انگیزه های دفاع و حراست از میراث گذشتگان را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربع جزو نادر آثار به جای مانده از دوران افتخارآمیز «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو ها است که عظمت تاریخی آن بسیار فراتر و وسیع تر از میدان نقش جهان اصفهان بوده و بنا به دلایلی و بر اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی تفاوتی های تاریخی، هم اکنون این مجموعه بزرگ، گوشه هایی از آن عظمت را یدک می کشد.

این مجموعه ۷۰۰ ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و چنان روایت شده است که در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند و بر اساس اسناد تاریخی این میدان به مدت ۴۰۰ سال محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.

در حال حاضر از این مجموعه بی نظیر متاسفانه محوطه ای کوچک با بنای مسجد مشهور و قدیمی صاحب الامر، مدرسه اکبریه و مخروبه ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه بر جای مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اجرای عملیات مرمت و بازسازی مجموعه حسن پادشاه جزو اولویت های نخستین کارهای مرمتی و بازسازی این اداره کل است، افزود: بدون تردید ما تمام توان و امکانات فنی و اداری و البته اعتباری خود را برای اجرای این طرح بزرگ به کار گرفته ایم.

مرتضی آبدار شروع عملیات مرمت مجموعه حسن پادشاه را به طور رسمی از اواخر دهه ۱۳۸۰ اعلام و اضافه کرد: پس از مطالعات و پژوهش های تخصصی، مرمت و بازسازی این مجموعه پس از تصویب شورای فنی اداره کل و شورای راهبردی مجموعه جهانی بازار تبریز با اجرای عملیات مرمت و بازسازی و بازپیرایی شکل اصلی بنا با قراردادن پازلی قطعات باقی مانده از بنای تخریب شده بر روی هم، در بخش گنبدخانه این مجموعه با مشارکت تیم فنی معاونت میراث فرهنگی استان آغاز شد.

وی اظهار داشت: عملیات مرمتی این مجموعه طی سال های گذشته و سال ۹۷ به طور مستمر در حال انجام بوده و در سال جاری نیز با حضور کارشناسان فنی میراث فرهنگی استان این مراحل ادامه دارد.

آبدار یادآوری کرد: در سال گذشته مرمت معماری بخش شمالی و جنوب غربی مدرسه اکبریه در این مجموعه آغاز شد و بخش جبهه شرقی و جنوب شرقی مجموعه نیز مورد مرمت قرار گرفت.

وی میزان اعتبار مصوب برای بازسازی و مرمت مجموعه حسن پادشاه را ۷۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد که در راستای تداوم و تکمیل مراحل حاضر مرمتی و بازسازی مجموعه به تصویب رسیده است.

آبدار دلیل طولانی بودن مدت زمان عملیات مرمتی این مجموعه را پژوهش های تخصصی و فنی به لحاظ اهمیت تاریخی این مجموعه عنوان و اضافه کرد: با توجه به پایتختی تبریز در دوره های ترکمانان و صفویهف این مجموعه در این ادوار نقشی مهم در حوزه های حکومتی، هنری و علمی داشته است، بنابراین برای مرمت و بازسازی بقایای آن مجوزهای لازم پیرو پژوهش های تخصصی و مطالعات و اقدامات فنی و کارشناسی مورد نیاز است.

وی ادامه مرمت حجره های جنوب شرقی مدرسه و تداوم پژوهش و مرمت بخش شرقی مجموعه با اقدامات پژوهشی در ایوان غربی را از جمله فعالیت های سالجاری میراث فرهنگی در مجموعه حسن پادشاه برشمرد.

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی و حوزه باسان شناسی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به وضعیت نامناسب مجموعه تاریخی حسن پادشاه متشکل از مسجد، مدرسه، غسالخانه، میدان، عمارت هشت بهشت، باغ نصیریه، مجموعه جعفر پاشا، دارالمساکین و یک باب کلیسا اشاره کرد و گفت: اما طی سال های اخیر با تلاش های انجام شده و بنا بر نظر کارشناسان، مدرسه این مجموعه تاریخی که به لحاظ معماری و ساختمانی دچار آسیب های جدی بود، در اولویت مرمت قرار گرفته است.

محمد فتحی اظهار داشت: ساختمان مدرسه در ضلع غربی این مجموعه از بین رفته است، در ضلع شرقی نیز تقریبا' طاق ها از بین رفته، اما نوع معماری آن قابل رویت است.

وی با بیان اینکه هجرات بخش شمالی مجموعه نیز دچار آسیب های جدی است، اضافه کرد: اما هجرات بخش جنوبی سالم ترین قسمت مدرسه مجموعه حسن پادشاه است که رد معماری آن قابل مشاهده است و با مرمت می توان از خراب شدن و از بین رفتن این اثر تاریخی بسیار مهم در تبریز جلوگیری کرد.

فتحی با بیان اینکه مرمت و ساماندهی هجرات شمالی و جنوبی مدرسه حسن پادشاه شروع شده است، افزود: با ادامه مرمت های کنونی می توان مجموعه را به حالت تثبیت رساند.

وی اعتبارات تخصیصی برای اجرای طرح مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه را ناکافی دانست و پیش بین کرد مرمت و ساماندهی کامل فقط مدرسه این مجموعه حداقل ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

در وصف اهمیت تاریخی و ارزش مجموعه بیهمتای حسن پاشاه تبریز همین بس که شاردن، سیاح فرانسوی، در سال ۱۰۸۲ هجری قمری و روزگار سلطنت شاه سلیمان صفوی در تبریز از این میدان دیدن کرده و درباره آن نوشته است: "میدان تبریز بزرگ ترین میادین عالم است که من دیده‌ام و خیلی بزرگ تر از میدان اصفهان می باشد".

مرمت و احیای مجموعه حسن پادشاه درحقیقت گامی مهم و موثر برای بازگرداندن بزرگی و تاریخ سازی تبریز در ادوار مختلف است که این امر مستلزم عزم و اراده ای جدی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

گزارش: سیدیحیی مرتضائی

۳۰۳۸/‏۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید سعید صفوی در جلسه هماهنگی بیشتر و اولویت‌بندی مرمت بنای حسینیه تکیه مسجد یری پایین متناسب با اعتبار بنا و با حضور اعضای هیئت امنای مسجد یری پایین، معاون میراث‌فرهنگی، مسئول دفتر فنی و کارشناسان در اتاق جلسه اداره‌کل تشکیل شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان افزود: مرمت تکیه یکی از ضرورت‌های و اولویت‌ها در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود. عملیات سامان‌دهی و مرمت در قالب پروژه مشارکتی با همکاری هیأت امنای تکیه مسجد یری پایین و نظارت کارشناسان مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

صفوی ادامه داد: آواربرداری سقف، بام سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق و نیمه عمیق، برچیدن‌اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی در بنا انجام خواهد شد. سال گذشته بخش مهمی از شبستان مسجد یری پایین با مشارکت اداره کل و اعضای هیئت امنای مسجد مرمت شد که هم اکنون نمازگزاران مراسم خود را در این مسجد آغاز کرده اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان گفت: این تکیه در اختیار هیأت امناست و هرگونه دخل و تصرف و مرمت و تعمیر در آثار ثبت‌شده استان با نظارت و هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت خواهد گرفت.

صفوی افزود: اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص یافته شده که برای مرمت تکیه و پایگاه انجام شده است و هیئت امنا هم به جذب‌مشارکت مردمی و تهیه مصالح اقدام خواهند کرد تا روند مرمت تسریع یابد.

مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط است و در فهرست آثار تاریخی زنجان به ثبت رسیده است.

کد خبر 6080129

دیگر خبرها

  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • تجلیل از استادکار پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی قزوین
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور