Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@18:05:36 GMT

نانوایان استان از پخت نان سبوس‎دار طفره می‎روند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۷۱۸۹

نانوایان استان از پخت نان سبوس‎دار طفره می‎روند

به گزارش ایرنا محمود قنبری روز یکشنبه در نشست کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات حکومتی استان اظهار داشت: اکنون بخش زیادی از خانوارها علاقه دارند که نان سبوسدار مصرف کنند اما متاسفانه نانوایی ها متاثر از یک فرهنگ غلط به عرضه نان سفید گرایش یافته و از افزودن سبوس به آرد خودداری می کنند.
وی افزود: این در حالی است که بخشی از شهروندان به دلیل افزایش آگاهی ها و وقوف به اثرات مثبت سبوس در نان، نه تنها مشتری پروپاقرص نان سبوس دارند بلکه حتی نان جو را از نانوایی های فانتزی تهیه می کنند که این نشانگر آن است که فرهنگ مردم در حال تغییر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قنبری از دستگاه های متولی از جمله معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهادهای مربوط خواست تا با ارایه آموزش های لازم، فواید نان سبوس دار را به مردم اطلاع رسانی کنند و گفت: سبوس دارای فایده های زیادی است که مصرف آن باید در سبد مصرف خانواده گنجانده شود اما باید به شکل درست و استاندارد مورد استفاده قرار گیرد که این امر نظارت بیشتری را می طلبد.
وی اظهار داشت: متاسفانه اکنون حتی نان های سنگک نیز در این استان با آرد سفید تهیه می شود که از کیفیت لازم برخوردار نیست در صورتی که باید هر نانی با آرد مخصوص به آن تهیه شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی از وضعیت تخته کار برخی از نانوایی های استان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی نانوایان هنوز با تخته چوبی کار میکنند که این امر نیز باید اصلاح و تخته های مناسب و قابل شست و شو جایگزین آن شود.

سرانه مصرف آرد خراسان شمالی بیش از کشور است
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز گفت: سرانه مصرف آرد در این استان بیش از دیگر استان ها است که احتمالا ناشی از عرضه خارج از شبکه آرد است و ضرورت دارد با نظارت بیشتر بر کار نانوایی ها و مصرف آرد آنها، این وضعیت کنترل شود.

وحیدرضا فریدونی بر لزوم ترویج فرهنگ استفاده از نان سبوس دار در بین مردم تاکید و بیان کرد: باید برای تغییر ذائقه مردم به سوی مصرف نان سبوسدار اقدامات فرهنگی انجام شود و این امر اگر از سوی دستگاه های متولی باشد بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرد.
وی خواستار اصلاح میزان سبوس گیری آرد شد و افزود: متاسفانه در فرایند تولید کارخانه های آرد، سبوس از آن جدا می شود و بعد در فرایندی دیگر به آن افزوده می شود.
فریدونی با اشاره به ارزش غذایی بالای سبوس گندم، اظهار داشت: نان های تولیدی در واحدهای نانوایی این استان به علت سبوسگیری بالا، سفیدرنگ می شود که اگرچه ظاهر نان ممکن است مورد پسند شهروندان باشد اما ارزش غذایی آن بسیار کم است، در صورتی که نان های تیره که دارای سبوس بیشتری است ارزش غذایی بالاتری هم دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی نیز بر استفاده از سبوس در آرد نانوایی ها تاکید کرد و گفت: این امر مهم چندین بار در کمیسیون ها مطرح و مصوب شده است و باید دستگاه ها نسبت به اجرایی کردن آن تلاش کنند.
سیدجواد سیدالموسی اظهار داشت: با وجود اینکه مصرف سبوس در نان توسط کارشناسان سفارش شده اما نانوایی ها از این امر خودداری می کنند که این امر نیز باید فرهنگ سازی شود .
اکنون یکهزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه پز و حدود ۳۰۰ واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است و ماهانه به طور میانگین ۷ هزار تن آرد بین نانوایی های استان توزیع می شود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر، ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بخش عمده آن به کشت غلات اختصاص دارد.
خراسان شمالی برای ذخیره ۳۰۰ هزار تن گندم ظرفیت سازی کرده است.
۳۰۰۷/۵۱۳۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد گندم خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

جلسه رسیدگی به تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد روز سه‌شنبه در دادسرای مشهد تشکیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از دادگستری خراسان رضوی، در پی انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر تخلف صورت گرفته در اتحادیه نانوایان مشهد به دستور دادستان مشهد، معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرا رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داد.

براساس این گزارش، امروز (28 فروردین ماه) جلسه رسیدگی به ریاست معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شد.

قاضی سید هادی شریعت‌یار پس از تشکیل جلسه و شنیدن دفاعیات متهمان گفت: نتیجه این رسیدگی به زودی اعلام خواهد شد.

به گزارش تسنیم، پیش از این برای رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دلیل تخلف خارج از عرضه آرد، پرونده تعزیراتی تشکیل و میزان محکومیت وی پرداخت شد، اما در روزهای اخیر این موضوع در فضای مجازی دوباره مطرح و مطالبه‌ای مبنی بر ممانعت از فعالیت افراد دارای تخلف در پست‌های ریاستی و مدیریتی شکل گرفته است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • قدردانی از فعالان و برترین‌ های حوزه گندم، آرد و نان در گلستان
  • برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان
  • پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!
  • فیلم| یک قدم تا اعلام جرم؛ تایید تخلفات عجیب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد توسط معاون دادستان
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
  • پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • (ویدئو) زنده شدن یک نانوایی در غزه