Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتهام شیرمحمدعلی و انگیزه قاتلین او

دیروز نخستین دادگاه قاتلین علیرضا شیرمحمدعلی برگزار شد. این دو نفر متهم‌اند علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی امنیتی را با ضربات تیزی در زندان فشافویه به قتل رسانده‌اند. در گزارش روزنامه ایران از دادگاه، انگیزه قتل شیرمحمدعلی را از زبان محمدرضا، متهم ردیف اول اینگونه بیان می‌شود:

«من و همدستم ۳۲ ماه در شرایط بدی در زندان فشافویه بودیم ومی‌خواستیم هرچه زودتر به زندان رجایی شهر منتقل شویم اما کسی حرفمان را گوش نمی‌کرد از یک ماه قبل تهدید کرده بودیم اگر ما را از این زندان منتقل نکنند دست به قتل می‌زنیم روز حادثه شیشه کشیده بودیم و با حمیدرضا تصمیم گرفتیم مرحوم را بکشیم ما با او اختلافی نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درواقع یک قربانی بود. روز حادثه وقتی از بند بیرون آمدیم در یک چشم به هم زدن مرحوم را به بهانه مصرف شیشه به اتاق خودمان کشاندیم بعد من با تیزی دست ساز خودم از پشت سر به او ضربه‌ای زدم ودر همان لحظه هم همدستم حمیدرضا با سرامیکی که در دستش بود به جانش افتاد آنقدر شیشه کشیده بودیم که نمی‌دانستیم چه کار می‌کنیم باز هم می‌گویم ما هیچ انگیزه‌ای برای قتل مرحوم نداشتیم فقط برای رها شدن از زندان فشافویه که مانند جهنم بود دست به این کار زدیم.»

قاضی بابایی، قاضی این دادگاه هم در گفت‌و‌گو با ایران درباره اتهام مرحوم شیرمحمدعلی گفت: «این جوان در یک پرونده سیاسی به اتهام توهین به مقدسات به هشت سال زندان محکوم شده بود علیرضا قبلاً در یک تولیدی پوشاک کار می‌کرد و بعد هم وارد دانشگاه شد اما فریب یک گروه سیاسی را خورده و به‌دنبال انتشار یک عکس در پروفایلش که دارای مضمون توهین به مقدسات بود بازداشت شد. اما بیگناه در زندان کشته شد.»

بیشتر بخوانید:

زوایای پنهان قتل «علیرضا شیرمحمدعلی» در زندان

در این زمینه دو نکته به نظر می‌رسد: اول اینکه وضعیت زندان فشافویه، بنا به گفته قاتلین آنقدر بد است که این دو نفر برای خلاصی از آنجا حاضر شده‌اند مرتکب قتل شوند. به نظر می‌رسد آقای رئیسی در اسرع وقت باید به وضعیت این زندان رسیدگی کنند؛ به‌خصوص آنکه ایشان با ابلاغ دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی نشان داده‌اند به حفظ حقوق مجرمین و متهمین، اهتمام دارند.

نکته دوم به اتهام مرحوم شیرمحمدعلی برمی‌گردد که به گفته قاضی بابایی انتشار یک عکس در پروفایل مجازی‌اش بوده است. ای کاش دستگاه قضایی در بررسی پرونده‌های سیاسی و امنیتی، شرایط متهم و احتمال فریب‌خوردن او را هم در نظر بگیرد. اگر چنانچه قاضی بابایی گفته است آن مرحوم فریب یک گروه سیاسی را خورده بود، شاید می‌شد با رافت بیشتر با او برخورد کرد و حکم سبکتری برایش در نظر گرفت و اگر آنگونه می‌شد شاید این جوان اکنون زنده بود.

***

جهانگیری اگر کارایی ندارد در دولت نماند

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره وضعیت دولت روحانی به فارس گفت: «دولتی که نتواند سریع‌ تصمیم بگیرد عملکرد درستی نخواهد داشت. البته سریع تصمیم گرفتن به معنای تصمیم ابلهانه نیست، چون بسیاری از تصمیم‌های احمدی‌نژاد را نادرست می‌دانم. سریع به این معنا نیست که وقتی الان پیشنهادی می‌شود، ۲ دقیقه دیگر تصمیم بگیریم. باید کمیته‌ای تشکیل شود و این کمیته هر تصمیمی که گرفت، انجامش بدهند و روی این مسئله یک ماه یا ۲۰ روز وقت بگذارند؛ نه اینکه ۴ سال به صورت متناوب تکرار شود و هرکسی هم که چیزی می‌گوید مرتب بگویند این می‌خواهد دولت را براندازی کند. دولت اصلا با این وضعیت می‌افتد و احتیاجی نیست که کسی دولت را بیندازد. با وضعیت فروش نفت و درآمدهای ریالی و انواع و اقسام مشکلات بودجه هزار مسئله وجود دارد...

در جریان اصلاحات هر کسی برای خودش حرف می‌زند و بنابراین اگر من حرفی می‌زنم، نباید آن را به کل جریان اصلاحات مرتبط کنید.  تا آنجا که من می‌دانم کلیت جریان اصلاحات، قصد زاویه گرفتن با دولت ندارد و من تا به حال چنین چیزی را به طور جدی ندیده‌ام، اما طبعا اصلاح‌طلبان هم عین همه کسان دیگر می‌توانند انتقاد کنند و اعتراض داشته باشند، ولی اینکه به طور جدی از طرف بخش قابل توجهی از جریان اصلاحات این ایده مطرح باشد، من تاکنون نشنیده‌ام...

 آقای جهانگیری خودش باید ببیند در دولت کارایی دارد یا نه. اگر متناسب با کارآیی که دارد کار می‌کند، می‌ماند و اگر این چنین نباشد باید بگوید من کار نمی‌کنم.»

***

اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در گفت وگو با خبرنگار جماران گفت:به نظر من اگر دو جمله آقای خاتمی یعنی اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» و «همچنین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند» را تز و آنتی تز بدانیم، سنتز آن نظریه غالبی است که اکنون در جامعه و در بین اصلاح طلبان با عنوان «مشارکت مشروط» در انتخابات وجود دارد.

عضو بنیاد باران افزود: انتخابات را نمی توان تحریم کرد، زیرا تحریم انتخابات هیچ گاه در ادبیات سیاسی اصلاح طلبان نبوده است. آقای خاتمی درباره رأی سال 90 خود در دماوند توضیح گفتند که انتخابات را تحریم نمی کنیم اما چون نیروهای ما همه ردصلاحیت شدند دیگر برای خودمان تکلیفی نمی بینیم چون نیروهای دیگر را برای مجلس مطلوب نمی دانیم.

عبدالله ناصری گفت: فکر می کنم این دوگانه، یک دوگانه بسیار شفاف است که وجه سومی از آن استنباط می شود و  آن مشارکت مشروط است. به نظر من این رویکرد برای هر اصلاح طلبی اقناع کننده است. اصلاح طلبان به دنبال تحریم انتخابات نرفته اند و نخواهند رفت. ممکن است برخی از جریانات سیاسی در اسفند ماه لیست ارائه ندهند اما کسی انتخابات را تحریم نمی کند.

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم به اعتمادآنلاین گفت: من فکر می‌کنم مملکت در هر وضعیتی که قرار گرفته باشد، همه باید در انتخابات شرکت کنند. چه افرادی که می‌خواهند کاندیدا معرفی کنند، چه افرادی که خود را شایسته این کار می‌دانند و چه مردم. در هر حال این نظام مبتنی بر آرای عمومی و رای ملت است. بنابراین هیچ بهانه‌ای قابل‌ قبول نیست. مردم، جریان‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و همه احزاب و گروه‌‌های سیاسی و غیرسیاسی، حتماً باید در انتخابات شرکت کنند؛ باید تاکید کرد که این اصلی اساسی است.

حبیبی افزود: اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، با شرکت‌ نکردن برطرف نمی‌شود. عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند با شرکت‌ نکردن اوضاع بهتر می‌شود، در حالی که با تحریم این فعل، شرایط از اول بهتر که نمی‌شود هیچ، بلکه بدتر هم می‌شود چون در این حالت افراد ضعیفی می‌آیند مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند و در آخر مردم هستند که افسوس می‌خورند چرا چنین شد.

***

روایت زیباکلام از علل انفعال آمریکا در برابر ایران

صادق زیباکلام در روزنامه شرق با طرح این پرسش که «چرا به نظر می‌رسد که ایالات متحده در برابر ایران، به طور متناوب در حال کوتاه‌آمدن است؟» نوشته است: «به نظر می‌رسد چهار دلیل برای خودداری ترامپ از درگیر‌شدن با ایران محتمل است. نخستین احتمال، همان نظر شماری از فرماندهان نظامی کشورمان مبتنی بر این است که ایران دست بالای نظامی را در منطقه دارد و آمریکایی‌ها اصراری برای درگیرشدن در چنین شرایطی ندارند.

دلیل دوم، همان است که رئیس‌جمهور ایالات متحده صراحتا عنوان کرده؛ مشارکت دیگر کشورها در هزینه برقراری امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس. او همان‌طور که به کشورهای عضو پیمان ناتو خاطرنشان کرد که آمریکا دیگر هزینه تأمین امنیت آنها را تقبل نمی‌کند و خود اعضا باید سهم به‌مراتب بیشتری را در مقایسه با گذشته بپردازند، درباره هزینه برقراری امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس هم ظاهرا همین موضع را اتخاذ کرده است.

دلیل سوم هم همچنین اقتصادی است. ناامنی در خلیج فارس باعث افزایش قیمت نفت می‌شود و ایالات متحده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول، خیلی هم از این بابت متضرر نمی‌شود. البته بسته‌شدن تنگه هرمز ممکن است نفت را به بشکه‌ای صد دلار هم برساند که به‌هیچ‌روی باب میل ترامپ نیست؛ چون قیمت سوخت را در آمریکا بسیار افزایش داده و در نتیجه از محبوبیت او در جریان رقابت‌های انتخاباتی می‌کاهد؛ اما افزایش چند دلار بر قیمت نفت که چندان باری هم بر دوش مصرف‌کننده آمریکایی نگذارد، خیلی هم برای او نامطلوب نیست.

دلیل چهارم، باز‌می‌گردد به تجربه تلخ دخالت نظامی آمریکا در افغانستان و عراق. اگرچه آمریکایی‌ها بنا ندارند حتی یک سرباز هم وارد خاک ایران کنند و شکل درگیری احتمالی با ایران کاملا با آنچه در افغانستان و عراق اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود، در‌هر‌حال تهران می‌داند درگیری نظامی با ایران با اقبال عمومی در آمریکا رو‌به‌رو نخواهد شد.»

***

جلسات گفت‌وگوی ملی با طرح آشتی ملی خاتمی تفاوت دارد؟

مدتی است اخباری از جلساتی با عنوان گفت‌وگوی ملی منتشر می‌شود. برخی این جلسات را در راستای ایده آشتی ملی سیدمحمد خاتمی داسته‌اند. محمدرضا باهنر که از حاضرین در ای جلسات است درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «آقای خاتمی یک بحث دیگری را به نام آشتی ملی مطرح کرد که در پاسخ گفته شد «ملت که با همدیگر قهر نیستند، اگر هم قهری است شما سیاسیون با همدیگر قهرید». ملت دارند با هم کار و زندگی می کنند. گفتگوی ملی اصلا آن تم را ندارد ما صحبتمان این است که اولا رقبایی که می گوییم همه را در چارچوب نظام می گیریم. موقعی که می گوییم گفتگوی ملی مقصودمان فتنه گران نیستند. مقصودمان انحرافی های این طرفی هم نیستند که یک موقع منتسب به اصولگرایی بودند. ما گفتگو را بین جریاناتی می دانیم که در چارچوب نظام هستند.

نکته دوم می گوییم اینها که در چارچوب نظام هستند، باید رقابت بکنند. رقابت هم نشاط و هم شادابی و هم جمعیت پای صندوق می آورد. این رقابت لابد است و اصلا انتخابات یعنی رقابت. اما ما در بسیاری از مسائل با همدیگر اختلاف موضع نداریم. جاهایی که با همدیگر اختلاف موضع نداریم باید با همدیگر همکاری کنیم. تجربه ای که از حدود ۲۸8 سال حضور در مجلس دارم، احصا نکردم ولی می خواهم بگویم از هر صد تصمیمی که ما در مجلس می گرفتیم، مخالفت یا موافقت می کردیم، قانون تصویب می کردیم، از هر صد تصمیم ۵ تا سیاسی بود و ۹۵ تا سیاسی نیست. می خواهیم رونق اقتصادی راه بیفتد. آیا الان در مملکت کسی هست که از نظر تئوری مخالف رونق اقتصادی باشد؟ ممکن است در مسیرها نظرهای متفاوتی داشته باشیم. مسئله معیشت مردم، مسئله بیکاری، مسئله فساد مالی یا محیط زیست. در بسیاری از مسائل با همدیگر تفاهم داریم.

ما در جاهایی بیخودی با هم دعوا می کنیم، غیرضرور با هم دعوا می کنیم. بحثمان از گفتگوی ملی این است که اولا تریبونی با هم صحبت نکنیم، اگر به هم نقدی هم داریم سر میز بنشینیم و با هم نقد کنیم. برخی در مورد گفتگوی ملی می گفتند نکند که اینها می خواهند با همدیگر یک لیست ببندند! اصلا جالب است که مگر می توانید در انتخابات یک لیست داشته باشید؟ حتما باید دو یا سه تا لیست وجود داشته باشد. اصلا بحث ائتلاف در انتخابات نیست بلکه بحث در همکاری در موارد غیرسیاسی است که داریم این را دنبال می کنیم.»

***

ورود دادستانی به قمار در فضای مجازی

مدتی است سایت‌های قماربازی فعالیت زیادی دارند و ظاهرا تاکنون توانسته بودند از مجازات قانونی فرار کنند. دادستان کل کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای در این زمینه، دادستان‌ها را موظف کرد با این پدیده برخورد کنند. در این بخشنامه آمده است: «۱- ارتکاب قمار با هر وسیله و ابزاری ولو در فضای مجازی و سایت‌های قمار حرام و جرم است. ۲- طراحی و راه‌اندازی سایت قمار همچون دایر کردن مکان برای قماربازی محسوب شده و مشمول ماده ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است.»

بیشتر بخوانید:

بخشنامه دادستان کشور درباره سایت‌های قمار

ورود دادستانی به موضوع قمار در فضای مجازی، هرچند شاید اندکی دیر باشد اما باز هم قابل تقدیر است. البته اجرای این بخشنامه مهمتر از صدور آن است و باید با جدیت اجرا شود. به‌علاوه، دادستانی باید در زمینه تخلفات دیگر در فضای مجازی از قبیل فیشینگ و تخلفات ارزش افزوده هم ورود کند و با متخلفین برخورد قانونی انجام دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

 وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده‌ها شرکت آمریکایی و نهاد‌های دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت‌های سایبری علیه نهاد‌های آمریکایی را منتشر می‌کند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: بازیگران سایبری مخرب ایرانی در یک کارزار هماهنگ و چند جانبه به هدف قرار دادن شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی آمریکا با هدف بی ثبات کردن زیرساخت‌های حیاتی ما و آسیب رساندن به شهروندان ما ادامه داده اند.

او گفت: آمریکا به استفاده از تمام اختیارات دولت خود برای افشا و مختل کردن عملیات این شبکه‌ها ادامه خواهد داد.

شرکت مهرسام اندیشه ساز نیک، شرکت داده افزار آرمان، علیرضا شفیع نسب، رضا کاظمی فر رحمان، حسین محمد هارونی و کمیل برادران سلمانی از جمله شرکت‌ها و افرادی هستند که امروز تحریم شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم ادعاهایش افزود: «بازیگران سایبری ایرانی با استفاده از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مخرب سایبری، از حملات باج‌افزار علیه زیرساخت‌های حیاتی گرفته تا فیشینگ و دیگر اقدامات علیه افراد، شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی، به هدف قرار دادن آمریکا ادامه می‌دهند.»

این نهاد آمریکایی و اجرا کننده فشار‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران مدعی شد: «شاخه سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از سازمان‌های دولتی ایران که پشت فعالیت‌های مخرب سایبری است، از طریق یک سری شرکت‌های سوری برای هدف قرار دادن آمریکا و چندین کشور دیگر فعالیت می‌کند. اگرچه مدیریت شرکت و کارمندان آنها می‌دانند که عملیات آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی می‌کند، اما بسیاری از مردم ایران نمی‌دانند که برخی از شرکت‌ها در ایران، مانند مهرسام اندیشه ساز نیک، به‌عنوان شرکت‌های سوری برای حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شوند. مردم ایران باید بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شرکت‌های خصوصی و کارکنان آنها برای رسیدن به اهداف غیرقانونی استفاده می‌کند.»

دولت بایدن از نخستین روز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی به بهانه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه با تحریم‌های پی در پی به بهانه‌های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته‌ای و حقوق بشر، در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است
  • ضربه راهبردی ایران به رژیم صهیونیستی از نگاه عباس عبدی
  • ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد
  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"