Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@09:29:35 GMT

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در لرستان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۸۰۶۳

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در لرستان

لرستان از جمله استان‌های عشیره‌ای و طایفه‌ای است که در گذشته به این موضوع بسیار اهمیت داده می‌شد و ثبت طلاق همواره آخرین گزینه و راه‌حل بود. اما به دلیل تغییر سبک زندگی در استان، موضوع طلاق و ازدواج نیز دستخوش تغییراتی شده است به طوری که اکنون ثبت ازدواج در آن کاهش یافته و طلاق رو به افزایش است. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که این معضل اجتماعی تنها مختص لرستان نیست و به نوعی تمامی استان‌ها با آن درگیر هستند و لازم است در سطح کلان برای آن تدابیری اندیشیده شود تا بنیان خانواده‌ها این‌گونه سست نشود و به راحتی فرونریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیم‌گیری خودسرانه جوانان

یک کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی در این خصوص به همشهری می‌گوید: یکی از دلایل اصلی افزایش طلاق، کمرنگ شدن معیارهای سنتی خانواده‌ها در زمینه ازدواج است. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم این سنت‌ها کمرنگ شده و در بسیاری از موارد کاملا از بین رفته‌اند. «سعید هراتی» می‌افزاید: البته منظورم از این حرف این نیست که خانواده‌ها باید هنوز هم درگیر معیارهای سنتی باشند، بلکه باید معیارهای اساسی را در ازدواج مد نظر قرار بدهند چون در ازدواج‌های موفق، معیارهای سنتی نقش مهمی دارند و تفاوتی نمی‌کند که شما در چه دوره‌ای زندگی کنید.

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از موضوعات این است که برخی از جوانان در انتخاب همسر با خانواده‌های خود مشورت نمی‌کنند و با پافشاری بر انتخابشان، نقش خانواده‌ها را محدود می‌کنند. هراتی ادامه می‌دهد: همین لجبازی جوانان باعث می‌شود در طول زندگی مشترک نیز خانواده‌ها هیچ‌گونه حمایتی از آنها به عمل نیاورند و شرایط حاکم بر زندگی‌شان نیز در اولویت خانواده‌ها قرار نگیرد. وی می‌گوید: همین تنهایی و نبود پشتوانه باعث می‌شود جوانان در اوایل زندگی مشترک با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و چون تحمل و صبر زیادی ندارند، خیلی زود از گردونه زندگی مشترک خارج می‌شوند.

از نبود تفاهم تا مشکلات اقتصادی

این کارشناس اظهار می‌کند: جوانان اگر به کسی برای ازدواج علاقه‌مند هستند، باید اول شرایط خانوادگی خود و طرف مقابل را بسنجند و با مشورت با خانواده و حمایت آنها به ازدواج و زندگی مشترک فکر کنند. وی می‌افزاید: البته منظور این نیست که جوانان به خانواده‌ها وابسته باشند، بلکه باید حمایت خانواده‌ها و مشورت با آنها را در همه شرایط و موقعیت‌های زندگی داشته باشند زیرا حتی فکر کردن به آن هم به افراد قوت قلب می‌دهد.

هراتی به دیگر دلایل طلاق نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود تفاهم و توافق اخلاقی، نداشتن درک درست از خصوصیات اخلاقی و رفتاری طرف مقابل و تلاش نکردن برای رسیدن به درک درست، واکنش‌های سریع و ناپخته، بداخلاقی و بدرفتاری، خشونت‌های رفتاری و بدنی از دیگر عوامل موثر در طلاق هستند. وی ادامه می‌دهد: نداشتن تفاهم فرهنگی و اجتماعی، بدبینی و سوءظن داشتن به یکدیگر، اعتیاد، دخالت دیگران، اختلاف سنی (بیشترین موارد مربوط به بزرگ‌تر بودن خانم از آقاست)، نداشتن امنیت شغلی و... از دیگر عواملی به شمار می‌روند که در طلاق موثر هستند.

پایان زندگی‌های مشترک

هراتی می‌گوید: در گذشته طلاق تیر خلاص زوجین به یکدیگر بود، وقتی که دیگر هیچ راهی برای بازگشت به زندگی مشترک و کنار آمدن با شرایط سخت وجود نداشت. اما امروز به دلیل بالا بودن توقعات زوجین از یکدیگر و کم‌تحملی آنها و این‌که از شرایط و موقعیت درک درستی ندارند، فورا به سراغ گزینه طلاق می‌روند.

وی می‌افزاید: البته برخی اوقات نیز زوج‌ها برای ایجاد ترس یا تلنگر زدن به یکدیگر به سراغ درخواست طلاق می‌روند، اما بعدا به دلیل لج و لجبازی‌هایی که توسط ۲ نفر پیش می‌آید و کم‌کم شدت می‌گیرد، این موضوع بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و چون هیچ‌کدام حاضر به گذشت نمی‌شوند، موضوع به طلاق ختم می‌شود. این کارشناس اظهار می‌کند: افزایش آمار طلاق در جامعه باعث ایجاد عدم امنیت و بی‌اعتمادی بین سایر زوجین یا جوانان مجرد می‌شود و یک نوع بحران اجتماعی را در جامعه رقم می‌زند.

تاثیر بیکاری و اقتصاد مشکل‌دار

معاون استاندار لرستان نیز در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: عوامل بسیار زیادی در شکل‌گیری روند طلاق تاثیرگذار هستند اما مهم‌ترین آنها توقعات بالا، بیکاری و اقتصاد بیمار است. «عبدالرحیم رحیمی» ادامه می‌دهد: طلاق در جامعه علل مختلفی دارد که باید با برگزاری همایش‌ها و سمینارها در مدارس و دانشگاه‌ها جوانان را از آنها آگاه کنیم. بالا رفتن سطح توقعات جامعه و وجود بیکاری و مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین دلایل کاهش ازدواج است.  وی تاکید می‌کند: علل و عوامل کاهش ازدواج و افزایش طلاق باید مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم در این زمینه اندیشیده شود.

ازدواج‌های ثبت‌شده 

در این میان مدیرکل ثبت احوال لرستان در مورد آمار ازدواج و طلاق در استان می‌گوید: در ۳ ماه اول سال جاری ۴۶۰۴ واقعه ازدواج به ثبت رسید، یعنی در هر شبانه‌روز ۵۰ ازدواج. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۲۵۳ ثبت ازدواج داشتیم. «مصطفی امانی» می‌افزاید: این آمار نشان‌دهنده کاهش ۱۲/۴ درصدی ازدواج در لرستان در مقایسه با ۳ ماه اول سال گذشته است. وی درباره میانگین سن ازدواج در استان بیان می‌کند: میانگین سن ازدواج‌های ثبت‌شده بار اول برای مردان ۲۷/۶ سال و برای زنان ۲۲/۷ سال بوده است.

آمار طلاق

امانی در ادامه به آمار طلاق‌های رخ داده در استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در مدت یادشده همچنین ۸۷۸ واقعه طلاق به ثبت رسید، یعنی در هر شبانه‌روز به طور متوسط ۹ واقعه. وی ادامه می‌دهد: از این تعداد، ۹۷ واقعه طلاق مربوط به ازدواج‌های کمتر از یک سال بود، یعنی ۱۱ درصد از طلاق‌های صورت گرفته در استان در همان اوایل ازدواج و قبل از رسیدن به سالگرد ازدواج ثبت شده است.

امانی اظهار می‌کند: در مدت مشابه سال گذشته ۸۷۳ واقعه طلاق در استان ثبت شده بود. آمار ثبت شده طلاق در استان نشان از افزایش ۰/۱ درصدی طلاق نسبت به سال گذشته دارد. این مسئول در مورد میانگین سن طلاق زوج‌های لرستانی می‌گوید: میانگین سن طلاق در استان برای مردان ۳۵ سال و برای زنان ۳۰ سال است.  

کد خبر 448725

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «زندگی با آیه ها» در خانواده

دریافت 24 MB کد خبر 6062261

دیگر خبرها

  • خطرات ناشی از ازدواج با تفاوت فرهنگی
  • صمیمیت معنوی در ازدواج چیست؟
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است ؟
  • عکس | ازدواج دوم بهنوش طباطبایی بعد طلاق مهدی پاکدل!
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟
  • دلیل ازدواج دیوید بکام با ویکتوریا؛ از این خصوصیات او خوشم می‌آید
  • سامانه «تصمیم»؛ مشاوره تخصصی برای کاهش طلاق‌های توافقی
  • شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟
  • اجرای طرح «زندگی با آیه ها» در خانواده