Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@16:51:23 GMT

فريز کردن رحم چيست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۸۸۷۴۹

فريز کردن رحم چيست؟

خبرگزاري آريا -
........
انجام فريز زخم دهانه رحم توسط متخصصان زنان يکي از مباحثي است که خانم ها سوالات زيادي در مورد آن دارند. اين بخش به چند سؤال مهم خانم ها در اين رابطه پاسخ ميدهد تا پيش از انجام اين شيوه براي مبارزه با بيماري هاي زنان اگاهي کافي و لازم را داشته باشند.
فريز کردن رحم چيست؟
فريز کردن دهانه رحم، يک شيوه درماني جهت از بين بردن يک لايه از بافت دهانه ي رحم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مواردي استفاده ميشود که الزامي باشد يک يا چند لايه از بافت دهانه ي رحم بطور کامل خراب شود. در اين شيوه با استفاده از گاز، با ايجاد دماي بسيار پائين، سولهاي سطحي از بين رفته و بعد از مدتي انتظار رشد سلوهاي طبيعي را داريم. استفاده ي اصلي کرايو، در تغييرات پيش سرطاني دهانه ي رحم است. ولي خب، مورد استفاده ي فرعي کرايو، همين زخم دهانه ي رحم ميباشد.
درد فريز کردن رحم چطور است؟
ممکن است دردهايي مثل درد پريود فورا پس از فريز کردن زخم رحم حس شود. اين دردها پس از 24 ساعت از بين ميروند. درصورتي که درد پس از 24 ساعت ادامه پيدا کرد به پزشک مراجعه کنيد.
فريز کردن رحم و پيش‌گيري از سرطان:
نگراني اصلي در خصوص زخم دهانه رحم اين است که ميتواند باعث سرطان دهانه رحم شود. سرطان دهانه رحم بيماري خطرناکي است؛ ولي درصورتي که به موقع تشخيص داده شود قابل معالجه است. درمان سرطان دهانه رحم در نخستين مراحل بسيار ساده است و با فريز کردن سلول هاي غيرطبيعي دهانه رحم به آساني انجام ميشود.
با فريز کردن زخم دهانه رحم از ابتلا به سرطان جلوگيري ميشود. مشکلات و علايم فرد هم پس از فريز کردن بهبود پيدا ميکند. در شيوه فريز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فريز ميشود. فريز زخم، سلول هاي غيرطبيعي را تخريب ميکند. سرما دادن به سلول ها در طي دو مرحله و به فاصله پنج دقيقه انجام ميشود. فريز کردن اغلب زماني انجام ميشود که تست سرکه يا تست پاپ اسمير مثبت شده باشد.
........
نکات مهم در خصوص فريز کردن رحم:
- فريز کردن دهانه رحم، معمولاً در مطب و بدون بي هوشي و …انجام ميشود و در کل بيش از 2- 3 دقيقه طول نمي کشد.
- در روز انجام کرايو، احتياج است که يک همراه داشته باشيد. امکان دارد تا 1 هفته پس از کزايو، ترشحات زياد و خونابه اي داشته باشيد. معمولاً پانسماني در محل تعبيه ميشود و به شما سفارش ميشود نهايتا تا 2- 3 هفته نزديکي واژينال نداشته باشيد.
- فريز زخم رحم در دوره پريود نبايد انجام گيرد و يک يا دو هفته قبل از عادت ماهانه انجام شود.
- در صورت حاملگي، نبايد فريز زخم رحم انجام شود و درصورتي که خانمي احتمال ميدهد که حامله باشد، بايد حتماً پزشک را در جريان اين مسئله قرار دهد.
- با توجه به اين که موقع فريز زخم رحم، حس گرفتگي عضلات به وجود مي آيد، با استفاده قرص ايبوپروفن يک ساعت پيش از فريز اين وضعيت قابل کنترل است.
- فريز دهانه زخم رحم 20 دقيقه طول ميکشد ولي بعضي بيماران چند وقتي پس از پايان فريز به استراحت کوتاهي احتياج دارند به همين علت براي انجام فريز زخم رحم بايد يک ساعت را در نظر گرفت.
بعد از فريز کردن زخم رحم قابليت ايجاد عفونت وجود دارد؛ ترشحات غيرعادي واژينال، درجه حرارت بالا و درد شکم از علايم ايجاد عفونت هستند. رعايت سفارش هاي زير به کاهش قابليت عفونت پس از فريز کردن زخم رحم کمک ميکند:
- استفاده از نوار بهداشتي به مدت چهار هفته( استفاده از تامپون سفارش نمي شود)
- پرهيز از برقراري روابط جنسي به مدت سه الي چهار هفته( تا زمانيکه ترشحات واژينال طبيعي شوند)
تأثير فريز کردن زخم رحم در ناباروري
تأثير فريز کردن زخم رحم در حاملگي فرد در آينده تا کنون ثابت نشده است. ولي تجربه نشان ميدهد براي اطمينان بيش تر بهتر است خانم هايي که تصميم حاملگي در آينده دارند تا حد امکان فريز رحم انجام ندهند. همچنين سفارش ميشود پس از فريز کردن زخم رحم، خانم‌ها 3 الي 4 هفته از برقراري روابط جنسي جلوگيري و يا با استفاده از کاندوم مبادرت به نزديکي با همسر خود کنند تا دهانه رحم بهبود پيدا کند.
متأسفانه در بسياري از مراکز شاهد انجام بي مورد و بسيار کرايو که به آن فريز يا يخ زده کردن دهانه رحم هم گفته ميشود، هستيم. در بسياري از مراکز هم به وفور براي هر گونه ضايعه دهانه رحم، عفونت يا تغييرات طبيعي در دهانه رحم، براي بيمار کوتر يا سوزاندن زخم دهانه رحم( سرويکس) انجام يا پيشنهاد ميشود .
در بسياري مراکز هم براي درمان ترشحات مقاوم به درمان و ترشحات زياد واژينال، توصيه به کرايو( منجمد يا فريز کردن) يا سوزاندن( کوتر يا ليزر کردن) ميکنند.
شايان يادآوري است که هم نماهاي غير طبيعي دهانه رحم و زخم ها (سرويسيت) و هم ترشحات مقاوم به درمان واژني از مواردي هستند که نيازمند بررسي با شيوه کولپوسکوپي و مشاهده دهانه رحم با لنزهاي اختصاصي و بزرگ نمايي است.
نگهداري هاي بعد از فريز کردن رحم:
بطور کلي ميتوانيد فورا بعد از فريز رحم براحتي تمام فعاليت هاي طبيعي خود را انجام دهيد ولي بايد به مدت 2 تا 3 هفته از دوش واژينال، تامپون و روابط جنسي بپرهيزيد تا سلول هاي دهانه رحم به وضعيت معمولي خود باز گردند.
معمولاً تا 2 هفته بعد از فريز رحم با ترشحات خوني با آبکي رو به رو خواهيد بود اين علايم خطرناک نيستند و بيانگر ترميم سلول هاي داخلي بشمار ميروند. در اين زمان حتماً بايد به جاي تامپون از نوار يا پد بهداشتي استفاده کنيد.
درصورتي که از قرص هاي پيش‌گيري از حاملگي استفاده ميکرديد ميتوانيد بدون اصلاً نگراني استفاده آن را ادامه دهيد.
3 تا 6 ماه بعد از انجام فريز بايد يک تست پاپ اسمير انجام دهيد تا از زدودن سلول هاي بيمار و متوقف شدن رشد دوباره آن ها اطمينان حاصل کنيد.
معمولاً نحوه فريز کردن 85 تا 90 درصد موفقيت آميز خواهد بود ولي درصورتي که بعد از 3 تا 6 ماه هم چنان سلول هاي بيمار وجود داشته باشند، بايد براي درمان آن ازشيوه ديگري استفاده کرد.
........
خطرات روش درماني فريز کردن رحم:
رايج ترين خطر فريز کردن، گرفتگي و انقباض کم در زمان انجام فريز است. درصورتي که در زمان روند فريز کردن دچار گرفتگي شديد به پزشک يا پرستار اطلاع دهيد.
متوقف شدن اين روند به مدت چند دقيقه ميتواند حال شما را بهتر کند و اين علايم را از بين ببرد. بطور کلي فريزکردن زخم دهانه رحم به ندرت ميتواند به مشکلات زير منتهي شود:
- خون ريزي شديد واژينال( شديد تر از خون ريزي ماهانه)
- عفونت
- غش
- عود مکرر عفونت لگني
- سوختگي در واژن
احتمال خطر خون ريزي و عفونت بسيار پائين است ولي امکان دارد به دليل وارد شدن يک جسم خارجي به واژن ايجاد شود با مشاهده هر يک از علايم زير سريع به اورژانس يا پزشک خود مراجعه کنيد:
- تب بالا
- لرز
- ترشحات غير معمولي و بد بوي واژينال
- درد شکم يا لگن
- خون ريزي شديدتر از خون ريزي ماهانه
در موارد نادر امکان دارد فريز کردن باعث زخم و تنگ شدن دهانه رحم شود اين عوارض ميتواند حامله شدن حفظ حاملگي و زايمان طبيعي را با مشکل روبرو کند اين مشکل در اواخر حاملگي شدت بيشتري پيدا ميکند تنگي دهانه رحم باعث افزايش انقباضات و دردهاي رحمي در زمان قاعدگي ميشود.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته

آيا مي دانيد خروج سخت مدفوع خشک باعث ...
آيا مي خواهيد به کانادا مهاجرت کنيد
دندان هاي زيبا داشته باشيد
مشاوره تلفني رايگان
فروش انواع گوشي موبايل به صررت اقساط
پيشنهادي ويژه براي خوشگذراني با همسرتان
وکيل خانواده (طلاق،نفقه،مهريه و ...)
هر آن چيزي که براي ارتودنسي بايد بدانيد
نرم افزار اتوماسيون اداري
نگران مکالماتتان در سفر حج نباشيد
اگر روزمرگي کلافه‌تان کرده کرده کليک کنيد
آنلاين خريد کن، اقساطي پرداخت کن

تازه ترين مطالب سلامت(بيماري ها، پيشگيري، داروها، تغذيه، پزشکي آنلاين و...) ساير مطالب سلامت
راههاي درمان هيدروسل

زنيان، گياهي ناشناخته اما پرخاصيت

گياهان تقويت کننده مغز را بشناسيد

10 تمرين آسان براي از بين بردن درد پشت

10 مواد غذايي اسيدي که بدنتان ممکن است شما را از خوردن متنفر کند

8 ترفند ساده که به شما کمک مي کند در 5 دقيقه از درد کمر خلاص شويد

همه آنچه قبل از ارتودنسي بايد بدانيد

راههاي درمان کبد چرب

خواص عرق بادرنجبويه و نحوه‌ي مصرف آن

نشانه هايي که به شما کمک مي کند 10 بيماري جدي را تشخيص دهيد

همه چيز درباره شپش

راهنماي راه اندازي و تجهيز مراکز درماني و پزشکي
ساير مطالب سلامت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در رختکن محو صحبت‌های مسی می‌شدم

به گزارش "ورزش سه"، بدون شک، در سطح بین المللی، لیونل مسی و خوان سباستین ورون دو نفر از بزرگترین افراد تاریخ فوتبال آرژانتین هستند. اولی، اسطوره بارسلونا و برنده هشت توپ طلا و دومی، با دوران موفق در پارما، لاتزیو، اینترمیلان، منچستر یونایتد و چلسی.

هر دو در تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۰ هم‌بازی بودند و در آن زمان لئو برای اولین بار کاپیتان تیم ملی شد. او پس از این دوره موفق توانست به یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال جهان تبدیل شود.

ورون که خود در سال ۲۰۰۲ کاپیتان تیم ملی بود در مصاحبه‌ای در مورد هم‌بازی شدنش با مسی صحبت کرد. او گفت:«لئو در مقطعی به مشکل‌ خورد. این طبیعی است. دیه‌گو(مارادونا) لئو را برای کاپیتانی تیم انتخاب کرد، درحالی‌که گزینه‌های دیگری بودند که از او باتجربه‌تر بودند.

تغییر او مرا شگفت‌زده نمی‌کند. در زمانی که او برای بارسلونا می‌درخشید من با خوشحالی می‌دیدم که او به حقش رسیده است.
من او را بیشتر به‌عنوان یک قهرمان و رهبر می‌دیدم. در طول سال‌ها شما باید این نقش را بازی کنید و او این کار را به خوبی انجام داد.

بعد از اینکه توانست نقش خود را به‌عنوان کاپیتان پیدا کند علاوه‌بر زمین در رختکن هم درخشان بود. من به صحبت‌های او در رختکن گوش می‌دادم و محو نظراتش می‌شدم. برای همین در سال‌های آینده که کارهای شگفت‌انگیزتری انجام داد از شرایطش تعجب نکردم. می‌دانستم که به آنجا خواهد رسید.»

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • حدیث روز | تشویق به محاسبه نفس
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • در رختکن محو صحبت‌های مسی می‌شدم
  • فریز شدن رژیم صهیونیستی پس از عملیات موشکی وعده صادق
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت