Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سیدمرتضی خاتمی در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن گفت: بررسی های کارشناسی تفکیک بازرگانی از وزارت صنعت را مناسب نمی داند. سیاستگذاری غلط چه با وزارت بازرگانی چه بدون آن نتیجه یکسانی دارد. مشکلات موجود در نظام توزیع بیشتر ناشی از سیاست گذاری های غلط  و تصمیمات یک شبه در حوزه ارزی است.

اخبار اقتصادی-نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارتخانه ای که بجای ادغام ،تجمیع شده پس از چند سال شکل واقعی اقدام به خود نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال چگونه همین مدیریت و همین اراده، توانمندی لازم جهت تفکیک را اجرائی خواهد کرد؟ آنچه  اهمیت دارد شکل ساختار وزارتخانه ها نیست، بلکه کارکرد مورد نیاز این ساختار است. مزیتهای نسبی و رقابتی، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و استراتژی های توسعه در امر تجارت و صنعت بایستی بیشتر مد نظر باشد. 

تشکیل وزارت بازرگانی که زنجیره تامین محصولات کشاورزی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را به خطر می اندازد، درتعارض با اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و همچنین تجارب جهانی  است

 وی گفت: قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی که زنجیره تامین محصولات کشاورزی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را به خطر می اندازد، درتعارض با اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و همچنین تجارب جهانی  است.

نائب رئیس فراکسیون خانواده ضمن اشاره به تجربه جهانی یادآور شد: هرچه درجه توسعه یافتگی کشورها بیشتر می شود، معمولا در ساختار این کشورها شاهد حضور بازرگانی و صنعت و حتی سایر بخشهای اقتصادی در یک وزارتخانه هستیم، تا سیاست گذاری و زنجیره تامین هم در خصوص تولید و صادرات و هم در خصوص واردات، پاسخگو باشد.

وزارت بازرگانی وظیفه تعرفه گذاری و واردات و توزیع را برعهده می گیرد و کنترل بازار از طریق تعرفه پایین و واردات را ترجیح می دهد؛ چرا که متولی حمایت از تولید وزارتخانه ای دیگر را می داند.

 اولین آسیب تشکیل وزارت بازرگانی را بخش تولید در سال رونق تولید خواهد خورد. بنابراین لازم است سیاست های تجاری و صنعتی بصورت یکپارچه سیاست گذاری گردد. 

وی در پایان افزود: تفکیک بازرگانی برخلاف قوانین بالادستی و سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

 در شرایط کنونی که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد رانت تقدیم سوداگران شده و پس از افزایش قیمت های ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی برخی کالاها و رسیدن به سقف قیمت ها شاهد کاهش و تثبیت قیمت ها هستیم چه ضرورتی دارد به بهانه تنظیم بازار، ساختارها را بهم بریزیم .

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی وزارت بازرگانی رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

حامد رستمی رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت را حکیمانه و راهگشا دانست و گفت: تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری از پیش نیاز‌های توسعه پایدار است.

او بیان کرد: اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در روستا‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دولت تمامی توان خود را در این زمینه به کار می‌گیرد.

رستمی افزود: شورای جوان‌سازی در روستا‌ها به صورت هدفمند به فعالیت می‌پردازد و استاندار مردمی فارس تاکید ویژه‌ای بر اجرای موثر آن دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در راستای تشکیل خانواده و فرزندآوری به همراه تحکیم بنیان خانواده از راهکار‌های عملیاتی در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی هستند.

رستمی از ظرفیت‌های روستایی به عنوان موتور محرک تولید یاد کرد و افزود: روستا‌های استان پهناور فارس پرچمدار تولید در ایران اسلامی هستند و تحقق شعار سال با هم‌افزایی روستانشینان ممکن خواهد بود.

او اظهاری امیدواری کرد: اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در روستا‌ها به مهاجرت معکوس منجر شده و با ارتقای کیفیت زندگی روستانشینان شاهد افزایش جمعیت روستایی و بالندگی کشور در عرصه تولید باشیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس یادآور شد: تشکیل شورای جوان‌سازی در روستا‌ها با مدیریت دهیاری، اعضا فرمانده پایگاه‌های مقاومت، خانه‌های بهداشت و معتمدین محلی صورت می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • واکنش نماینده دماوند و فیروزکوه به تشکیل استان تهران شرقی
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • بساط دلالی و سوداگری از طریق سامانه خودنویس جمع آوری می‌شود
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • حضور تولیدکنندگان زنجانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴