Web Analytics Made Easy - Statcounter

پویان باقرزاده نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما درباره فعالیت جدیدش در عرصه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: در حال آماده‌سازی نمایشی هستم که براساس نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» آریل دورفمان نوشته شده و قرار است پاییز به صحنه برود. این اثر نمایشی «هارشدگی» نام دارد و در حال حاضر تمرین‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی برخلاف نمایشنامه اصلی که سه پرسوناژ داشت، ۴ شخصیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگران نمایش نیز ترکیبی از هنرمندان سینما و تئاتر هستند. مراحل نگارش، بازنویسی و آماده‌سازی نمایشنامه حدود یکسال به طول انجامیده چون در عین اینکه در نمایش مدام به متن اصلی رجوع می‌شود، نمی‌خواستیم کار کاملاً شبیه به متن دورفمان باشد، از همین رو آن را با شرایط مردم جامعه در ایران نزدیک کردیم.

باقرزاده با اشاره به تغییراتی که در این اثر نسبت به متن اصلی رخ داده است، بیان کرد: در «هارشدگی» چند بازیگر در حال تمرین نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» هستند که در این میان روابط و اتفاقاتی را که بینشان رخ می‌دهد، شاهد هستیم. برخلاف متن اصلی که نقش قربانی و ظالم کاملاً مشخص است در این نمایش مدام جای ظالم و مظلوم عوض می‌شود و روی تم انتقام که متن روی آن متمرکز است کمتر مکث شده است.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: تلاش ما این است به این مساله توجه کنیم که در شرایط حال حاضر جامعه ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد؛ چون جامعه کمی خشمگین و مستاصل است و در این شرایط مردم ممکن است دست به خشونت‌هایی بزنند و روبروی هم قرار بگیرند. در واقع در این نمایش، برخلاف متن اصلی که حاکمیت در مقابل مردم قرار دارند، مردم رو در روی هم قرار می‌گیرند و این مساله مورد توجه قرار داده می‌شود که در شرایط بحرانی واکنش مردم جامعه نسبت به یکدیگر چیست.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در این اثر نمایشی موسیقی نقش پررنگی برعهده خواهد داشت و کوارتت «مرگ و باکره» شوبرت نقش پررنگی در موسیقی زنده نمایش خواهد داشت. با وجودی که نمایشنامه دورفمان و همچنین فیلم «مرگ و دوشیزه» رومن پولانسکی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است اما تلاش کردیم نمایشی متفاوت از آنچه که تا امروز از این متن به صحنه رفته است، اجرا ببریم.

ماجرای نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» در کشوری بی‌نام می‌گذرد. پائولینا سالاس در رژیم دیکتاتوری قبلی زندانی سیاسی بوده و بازجویان و شکنجه‌گران زندان، تحت هدایت یک دکتر سادیستی او را آزار می‌دادند. پائولینا هرگز صورت دکتر را ندیده بود. حالا، پس از سقوط رژیم دیکتاتوری، پائولینا به مردی برمی‌خورد که احتمالاً همان دکترِ شکنجه‌گر است. پائولینا تصمیم می‌گیرد شخصاً دکتر میراندا را محاکمه کند و این در حالی است که همسرش از سوی رئیس جمهور به‌عنوان یکی از اعضای کمیته‌ای انتخاب شده که رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در رژیم گذشته را به عهده گرفته است. «مرگ و دوشیزه» در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه لارنس اولیویه شد. رومن پولانسکی نیز فیلمی موفق براساس این نمایشنامه ساخته است. در سینمای ایران نیز بیژن میرباقری پیش از این فیلم سینمایی «روز برمی‌آید» را با اقتباس از این متن کارگردانی کرده است.

کد خبر 4672012 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: پویان باقرزاده تئاتر ایران کارگردان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۸۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ «نذر عشق»؛ طبخ ۳۲ هزار نان به نیت شهدای غزه

همزمان با فرارسیدن نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) مردم افغانستان در اقدامی نمادین ۳۲۰۰۰ قرص نان را به نیابت از ۳۲۰۰۰ شهید مظلوم غزه طبخ کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، همزمان با فرارسیدن نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام، مردم افغانستان در اقدامی نمادین 32000 قرص نان را به نیابت از 32000 شهید مظلوم غزه طبخ کردند.

همزمان با این اقدام گروه سرود کودکان افغان، نماهنگ «نذر عشق» را برای پیوند این اقدام مردم کشورشان در سالروز ولادت کریم اهل‌بیت(ع)  با تحولات و‌ شهادت مظلومانه بیش از 32000 شهر‌وند فلسطینی اجرا کردند که اثری کم‌نظیر در هنر افغانستان است.

گفتنی‌ است برای طبخ این تعداد نان، مردم افغانستان در مساحتی چند هزار متری و با طراحی نام مبارک امام حسن مجتبی(ع) اقدام به برپایی ده‌ها تنور کرده و با مشارکت صدها نفر از نانواهای سطح شهر کابل در یک روز تعداد 32000 قرص نان به نیابت از 32000 شهید غزه طبخ کردند.

 

.

 

لازم به ذکر است این نان‌ها سپس در میان خانواده‌های کم‌بضاعت شهر کابل توزیع شده و از دریافت‌کنندگان این هدیه خواسته شد تا برای شادی روح شهدای مظلوم فلسطین فاتحه قرائت کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دوگاری: امباپه در تیم ملی فقط راه می‎‌رود!
  • گردشگری معدن تجربه‌ای متفاوت برای مسافران نوروزی
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش | از خاک حاصلخیز صحنه سنگلج
  • وقتی مظفرالدین شاه در یک نمایش فقط دختران خوشگل را می‌بیند!
  • اجرای نمایشنامه‌ای از حسین کیانی
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • تجربه علمی-تخیلی رئال با نمایشگر 360 درجه!‏
  • نماهنگ «نذر عشق»؛ طبخ ۳۲ هزار نان به نیت شهدای غزه
  • پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های پاییز ۱۴۰۲