Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@06:58:01 GMT

مشارکت مردم؛ حلقه مفقوده توسعه صنعت گردشگری

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۰۰۹۵

مشارکت مردم؛ حلقه مفقوده توسعه صنعت گردشگری

یکی از راه‎های توسعه گردشگری، مشارکت مردم است، بدون شک مشارکت مردم می‎تواند یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری نیز قلمداد شود، مشارکتی که تاکنون مغفول مانده و باید آنرا حلقه مفقوده توسعه این صنعت دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ امروزه گردشگری بعنوان یکی از صنایع مهم در  جهان به شمار میرود که نقش برجسته و خاص آن در توسعه اقتصادی حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی  از راه های توسعه این صنعت، مشارکت  مردم است، بدون شک  مشارکت مردم میتواند یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری نیز قلمداد شود.

مشارکتی  که  تاکنون مغفول مانده و باید آنرا حلقه مفقوده توسعه این صنعت دانست.  
در گردشگری به عنوان صنعتی خدماتی و  انسان محور، نباید از نقش سازنده مردم برای  توسعه غافل ماند.

نگاه به مردم در این صنعت نباید صرف نگاه به مصرف کننده باشد و اینکه تنها گروه خاصی از جامعه عهده دار  تولید و عرضه هستند.

باید مردم را در توسعه این صنعت و تصمیم‎سازی‎ها و سیاست گذاریها وارد نمود تا در اجرای برنامه ها  مشارکت داشته  و با مشکلات،  موانع و مزایای حاصل از این صنعت به خوبی آشنا شوند .

در میان عوامل و عناصر مختلف در توسعه این صنعت، مشارکت مردم باید به عنوان محور و شاخص توسعه  در نظر گرفته شود.



در گام بعدی، جلب مشارکت مردمی میتواند به شکل دخالت دادن  و به شور گرفتن مردم از طریق نشست های مختلف با اقشار مردم بالاخص  اقشار تاثیر گذار در هر منطقه ، در سیاست گذاریها برای توسعه گردشگری منطقه توسط شوراهای شهر و روستا اشاره کرد تا در کنار طرح مسائل و مشکلات ، مزایای منطقه را به ایشان یاد آور شوند دراین صورت مردم مشارکت در توسعه گردشگری منطقه را همانند هر رویداد اجتماعی دیگری که به حضور ایشان نیاز است  بر خود فرض خواهند دانست .

بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری

بوم گردی از جمله صنایعی است که با توسعه آن در روستاها  و شهر ها و تقویت زیرساخت های گردشگری می توان رونق اقتصادی خاصی به روستاها  و شهر ها  بخشید.

با رونق بوم گردی مردم نقاط مختلف کشور و دنیا می توانند از فرهنگ، آداب ورسوم وآیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستا نشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.

با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و تنوع بالای آنها در مسائلی از قبیل هزینه، طراحی، کاربری، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی زمینه مناسبی برای معرفی جاذبه های مختلف، فرهنگی، اجتماعی، طبیعی، تاریخی و اقتصادی مناطق مختلف کشور فراهم شده است.

اقامتگاه بوم‌ گردی به معنای محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه است و ساخت آنها به دلیل اینکه قاعده خاصی ندارد حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی باشند باز هم تشابه کمی با همدیگر دارند و بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت اقامتگاه های بوم گردی می زنند.

مهمترین تمایز مراکز اقامتی بوم گردی داشتن سبک سنتی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و مالکان این مراکز اصرار به داشتن این سبک زندگی دارند.

اقامتگاه های بوم گردی به دلیل اینکه براساس معماری سنتی منطقه ساخته می شوند کمترین تاثیر مخرب زیست محیطی را دارند و به نوعی بخشی از بافت طبیعی منطقه به حساب می‌آیند.

شاید اجرای درست این طرح بتواند گردشگری را از اتهاماتی مانند تخریب به فرهنگ و طبیعت و محیط زیست مبرا کند و شیوه‌ای از گردشگری را اجرا کند که هم بتواند به نیازهای گردشگران پاسخ دهد و هم با حفظ ویژگی های سنتی و بومی، اقتصادی جدید و پایدار بدون صرف هزینه هنگفت در بخش صنعت و تغییر کاربری زمین رقم بزند.

بوم گردی جاذبه ای شیرین
گردشگری که در حال بازدید از اقامتگاه بوم گردی بود  در این زمینه به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: بوم گردی شبیه هیچ یک از تجربه های یک سفر معمولی نیست ، اقامت در اقامتگاه بوم گردی به گردشگر کمک می کند تا راجع به جامعه محلی و مردمانش بیشتر یاد بگیرد، از محیط طبیعی اطراف بیشتر بداند و راه و روش یک زندگی پایدار و دوستدار محیط زیست را تجربه کند.

وی افزود: بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری است که مسافر خسته از زرق وبرق زندگی صنعتی و ماشینی امکانی می یابد تا زیر آسمان صاف و پرستاره روستا، با پدیده های بکر فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور آشنا شود.

این گردشگر اضافه کرد: در دنیای مدرن امروز و هیاهوی زندگی مدرن و صنعتی که انسان را دچار فشارهای روانی و عصبی فراوان می کند، سفر و اقامت در مکان سنتی و همراه با همه ویژگی های فرهنگ گذشته می تواند تجربه ای شیرین باشد.
 
 
با سختی کار به اینجا رسیده‌ام و علاقه و پشتکار اجبارم می‌کند کاری را که شروع کرده‌ام تا پایان بتوانم ادامه دهم

مسلم قربانی موسس و مدیر دهکده سنتی توریستی اقامتی هزار چشمه هفشجان در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: اولین جرقه‌ای که باعث شد این بوم گردی را راه‌اندازی کنم شغل هفشجانی‌ها بود که به خاطر آن مجبور بودن به دور از خانواده کار کنند.

بوم‌گردی زمین‌ساز اشتغال جوانان

قربانی افزود:  با توسعه این بخش از گردشگری علاوه بر رونق گردشگری می توان موجب توسعه کسب و کار در مناطق بومی نیز شد که خود رشد و درآمداقتصادی را در پی دارد

وی گفت: بوم گردی و توسعه گردشگری در روستاها و شهر های کوچک  مزایای فراوان با خود به همراه دارد که رونق مناطق بومی، روستاها و شهرهای کوچک، معرفی فرهنگها، آیینها، سنتها و صنایع دستی مناطق به گردشگران، تحقق مهاجرت معکوس، جذب و بازگشت جوانان برای حضور و فعالیت در روستاها و مناطق محلی از آن جمله است.



وی ادامه داد:  هر گردشگر چندین فرصت شغلی را بطور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند و با رشد بوم گردی و اقامتگاه های آن توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال محقق می گردد.

وی با اشاره به اینکه در این بوم‌گردی جوان‌های بسیاری می‌توانند کار و فعالیت داشته باشند تصریح کرد: جوان‌های سالم با انرژی بالا و با تمام توان می‌توانند در این بوم‌گردی کار کنند، دیگر رنج دوری از خانواده را نکشند و انرژی خود را در غربت صرف نکنند.

توسعه گردشگری در گرو مشارکت مردمی
مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در رابطه با نقش مردم در توسعه گردشگری به خبرنگار جهانبین نیوز گفت: در حال حاضر  بهترین برنامه های توسعه خصوصاٌ گردشگری در گرو مشارکت جوامع محلی و برنامه ریزی توسعه منابع انسانی و فعالیت هدفمند برای شناسایی منابع بالفعل به بالقوه و هدف گذاری و تطبیق عوامل توسعه از جمله نیروی انسانی در یک منطقه محسوب می شود.

وی ادامه داد : توسعه و موفقیت گردشگری در گرو عوامل متعدد از جمله ثبات اقتصادی و اجتماعی ، زیست محیطی ، شناخت بازار ، مقاصد گردشگری ومدیریت و برنامه ریزی برای تبلیغات وبازاریابی جاذبه ها و محصولات و خدمات گردشگری و ایجاد زیرساخت ها و از مهم تر عوامل نیروی انسانی فعال در حوزه گردشگری است.

جوادی  اضافه کرد: دراین بین نیروی انسانی مرتبط با گردشگری به عنوان موتور محرکه و هماهنگ کننده این حوزه از اهمیت خاصی  در توسعه گردشگری برخوردار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: نیروی انسانی حوزه گردشگری بصورت گسترده ای بخش عظیمی از جامعه را در بر می گیرد ، بخشی به صورت مستقیم و بخشی غیر مستقیم با حوزه گردشگری در ارتباط هستندبه عنوان مثال دفاتر خدمات مسافرتی ، راهنمایان گردشگری، مراکز اقامتی به صورت مستقیم و عوامل حمل ونقل به صورت غیر مستقیم با این صنعت در ارتباط هستند

وی بیان کرد: جوامع محلی به عنوان یکی از مهمترین پتانسیل ها به شمار می رود که شناسایی و تقویت این جوامع از طریق آموزش نقش مهمی در رونق اقتصادی و توسعه مناطق به دنبال خواهد داشت

به گزارش جهانبین نیوز، بدون شک قبل از طرح این موضوعات ، بسترسازیهای فرهنگی و جلب مشارکت جوانان منطقه یکی از گامهای بنیادی خواهد بود تا در مراحل بعد سایر قشرها نیز به این وادی راه یابند.

همچنین در صورت آگاهی از ارزشهای بومی خود کمتر دستخوش و متاثر از فرهنگ گردشگران قرار میگرند .

برنامه ریزی فرهنگی با حضور مردم در قالب تشکلهای خود جوش که از پیشینه و پایه قوی در کشورمان برخوردار است و جلب و دعوت دیگر به دیدار از شهر یا روستا  از دیگر نکاتی است که از موارد جلب مشارکت مردمی میتواند باشد .

 هر شهر و روستای این مرز بوم در کنار جاذبه های طبیعی یا تاریخی از فرهنگ بومی و آداب و سننی خاص نیز برخوردار است که بدون شک میتواند بعنوان یک جاذبه مطرح شود

لذا با تقویت مشارکت مردمی در این حوزه  و تشریح اهداف و برنامه های در نظر گرفته شده برای مردم  هر منطقه راه بسوی توسعه و نیل به اهداف چشم انداز نیز تسهیل میگردد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش

تشکیل شوراها و کمیته های تخصصی اجرایی، دستور جلسه چهارمین نشست ستاد سفرهای تابستانی کیش بود.

کنسرسیوم توسعه پایدار گردشگری با مشارکت و نظارت سازمان منطقه آزاد کیش و مشارکت تمامی جوامع صنوف کیش وبا ایجاد بستر لازم برای رونق گردشگری و هموارسازی جذب گردشگران داخلی و خارجی تشکیل می‌شود.

کنسرسیوم با یادآوری لزوم ایجاد انگیزه و مشوق سفر به کیش و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش را بهره‌ور و مسیر رونق گردشگری را تسریع و تسهیل می‌کند.

سرهنگی با تاکید بر اصلاح و ارتقاء رویه خدمات رسانی در جزیره کیش و در شان گردشگران و برخورد با متخلفان و با اشاره به بسترسازی پلت فرم گردشگری بر اساس نظرسنجی مردمی گفت: فصل کم فروغ گردشگری کیش در تابستان فرصت مغتنمی است تا تمامی مراکز گردشگری در زمینه بازسازی و تجهیز مجموعه خود و آموزش کارکنان و اصلاح و ارتقاء خدمات رسانی به گردشگران بکوشند.

رحیم سرهنگی در سومین نشست "ستاد سفر‌های تابستانی کیش" که با حضور نمایندگان جوامع صنوف، معاونان گردشگری، توسعه مدیریت و فرهنگی اجتماعی این سازمان و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش عصرشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد؛ از تدوین برنامه‌های راهبردی و خلاقانه در راستای رونق بخشی پایدار گردشگری این منطقه بویژه در فصل کم فروغ تابستان خبر داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که کنسرسیوم توسعه پایدار گردشگری با مشارکت و نظارت سازمان منطقه آزاد کیش و مشارکت تمامی جوامع صنوف کیش تشکیل می‌شود؛ خاطر نشان کرد: ایجاد بستر لازم برای رونق گردشگری و هموارسازی جذب گردشگران داخلی و خارجی از اهداف کلیدی این کنسرسیوم است.

وی با یادآوری لزوم ایجاد انگیزه و مشوق سفر به کیش ادامه داد: این کنسرسیوم ظرفیت‌های بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش را بهره‌ور و مسیر رونق گردشگری را تسریع و تسهیل می‌کند.

سرهنگی با تاکید بر اصلاح و ارتقاء رویه خدمات رسانی در جزیره کیش و در شان گردشگران و برخورد با متخلفان و با اشاره به بسترسازی پلت فرم گردشگری بر اساس نظرسنجی مردمی گفت: فصل کم فروغ گردشگری کیش در تابستان فرصت مغتنمی است تا تمامی مراکز گردشگری در زمینه بازسازی و تجهیز مجموعه خود و آموزش کارکنان و اصلاح و ارتقاء خدمات رسانی به گردشگران بکوشند.

وی برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های جذاب فرهنگی، مذهبی و ورزشی با رویکرد ورزش‌های دریایی، جشنواره غذا و سنت ها، هفته فرهنگی استان‌ها و برپایی همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی را به عنوان مولفه‌های اصلی رونق گردشگری کیش عنوان کرد و خواستار تولید محتوا و برجسته سازی جاذبه‌های کیش برای بازار‌های هدف داخلی و خارجی و انتشار آن از طریق رسانه ملی، پلتفرم‌های نمایش خانوادگی و فضای مجازی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش پیش نیاز توسعه گردشگری کیش را توسعه همه جانبه و متوازن و فراهم کردن زیرساخت‌ها با اجرای برنامه‌های نوآورانه و خلاق عنوان کرد و افزود: برای رونق گردشگری در این منطقه باید همه بخش‌ها همگام با هم رشد کنند تا همزمان با اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه گردشگری، پاسخگوی نیاز‌های گردشگران وایجاد علاقه مندی برای سفر‌های مجدد گردشگران به کیش باشیم.

وی از تشکیل کارگروه مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کیش، با مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و تمام طرف‌های موثر در بهبود وضعیت پرواز‌ها؛ موضوعات مربوطه را پیگیری می‌کنیم.

گفتنی است این سومین نشست هم اندیشی در راستای اجرای همکاری‌های مشترک بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش در راستای تشکیل ستاد سفر‌های تابستانی و تحقق مفاد مذکور، به صورت مستمر و دوره‌ای ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است
  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • ترکش‌‌ جنگ بر تن شرکت‌ های گردشگری
  • محدودیت‌ها و حرایم بهداشتی مانعی برای مشارکت مردم در صنعت دام‌داری و توسعه بخش کشاورزی
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • ترکش‏ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی