Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@04:40:07 GMT

محور پژوهشهای دانشگاه آزاد در ۱۹ استان مشخص شد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۰۲۵۸

محور پژوهشهای دانشگاه آزاد در ۱۹ استان مشخص شد

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجا که به گفته مسئولان دانشگاه آزاد «تبدیل دانشگاه آزاد به سازمان حل مساله» یکی از محوری‌ترین و مهمترین اهداف دانشگاه آزاد به شمار می‌رود، این دانشگاه از سال گذشته اجرای طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی) را به عنوان طرحی پیشران در حل مشکلات و چالش‌های کشور در دستور کار خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نظام پایش» به دنبال توسعه پایدار، تحقیق و شناسایی و رفع چالش‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، نوآوری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با استفاده از پتانسیل اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

سال گذشته به صورت رسمی از «سامانه پایش آزاد» رونمایی شد و بنا به گفته مسئولان دانشگاه به واسطه ایجاد این سامانه، از این پس مباحث مربوط به پایان نامه‌ها منظم و ساماندهی می‌شود و اساتید بر روی پایان نامه‌ها نظارت بیشتری خواهند داشت که به طور مثال آیا موضوعی که دانشجو بر روی آن کار می‌کند، منجر به حل مسائل کشور خواهد شد یا خیر. همچنین یکی از مزیت‌های مهم این سامانه، جلوگیری از پایان نامه فروشی و کپی کاری عنوان شده، چرا که یکی از کارکردهای آن ثبت و مستندسازی پایان نامه‌ها به شمار می‌رود.

آنطور که مسئولان این دانشگاه می‌گویند قرار است در آینده‌ای نزدیک یک تالار گفتگو نیز به این سامانه اضافه شود تا مراودات دانشجویان و اساتید در این تالار انجام شود و از طرفی دیگر این امکان به وجود خواهد آمد که صنعتگران و متخصصان در حوزه‌های مختلف در کنار اساتید دانشگاهی به‌عنوان استاد مشاور به دانشجویان و پژوهشگران کمک کنند.

دانشگاه آزاد با طراحی نظام پایش در نظر دارد چالش‌های کشور را به موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشجویان تبدیل کند و دانشجویان موظف خواهند بود که موضوعات را از سامانه پایش استخراج کنند.

در همین رابطه بابک نگاهداری، رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار مهر می‌گوید: از مهرماه سال جاری پایان نامه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی بر اساس طرح پایش و موضوعات مندرج در آن تعریف می‌شود.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که این طرح هم اکنون به صورت اختیاری در دانشگاه آزاد اجرا می‌شود اما از مهرماه الزامی خواهد بود.

نگاهداری با بیان این مطلب که در این طرح ۴۰ محور موضوعی تعیین شده که از دل این محورها، ۱۰ هزار موضوع اصلی استخراج می‌شود، گفت: دانشگاه آزاد موضوعات علمی هر یک از استان‌ها را مبتنی بر «اقتصاد شهری و منطقه‌ای» همان استان طراحی می‌کند. در این طراحی‌ها بنا داریم با توجه به مزیت‌ها، قابلیت‌ها و پیشینه یک صنعت و تولید و نظایر آن در هر استان، برنامه‌های علمی پایش را بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و اقتصاد شهری اجرایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد ادامه داد: در نظر داریم با تغییر رویکرد مبتنی بر علاقه پژوهشگر به رویکرد تلفیقی، علاوه بر آنکه نیاز کشور مبنای انتخاب موضوع پایان نامه دانشجویان باشد، به علایق پژوهشگران در انتخاب موضوعات نیز توجه شود. در نهایت هدف ما این است که هر دو مؤلفه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برنامه علمی ۱۹ استان که در نهایت قرار است آن را به یک قطب علمی در یک حوزه خاص تبدیل کند، طراحی شده است، تصریح کرد: محیط زیست، گردشگری، تربیت بدنی، اعتیاد، کشاورزی، معادن و… از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌روند.

در جدول زیر نام استان و شهرستان‌هایی که قرار است به قطب علمی-اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شوند، قرار داده شده است.

نام واحد استانی دانشگاه آزاد محور موضوعی یزد نساجی و پوشاک میبد کاشی آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه و اقتصاد مرزی آذربایجان شرقی مدیریت و مهندسی محیط زیست و توسعه پایدارِ حوضه آبریز دریاچه تبریز چرم و کفش قزوین شهر هوشمند هرمزگان دریا و علوم مرتبط با دریا اصفهان آب، امنیت غذایی و ذوب آهن لرستان سیل، بازسازی و کشاورزی‌های پس از سیل گیلان علم و رشته گردشگری قم زیارت و فرش دستباف تهران جنوب قطب مواد و انرژی واحد یادگار (شهرری) شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل تهران غرب و علوم پزشکی صنعت، سلامت و اعتیاد و ایدز تهران شرق مخاطرات طبیعی قدس صنعت و تجارت تهران مرکز محیط زیست، تربیت بدنی و علوم مهندسی ورزش تهران شمال پدافند غیرعامل با همکاری واحد هرمزگان خراسان رضوی صنایعِ گوگردی و حاشیه نشینی مازندران پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، محیطی زیستیِ گردشگری گلستان کشاورزی پس از سیل خوزستان کشاورزی و توسعه پایدار ماهشهر صنایع پتروشیمی امیدیه ازدیاد برداشت از مخازن نفت سمنان کویر کرمان معادن همدان صنایع تبدیلی، مبل و منبت

نگاهداری با بیان این مطلب که در این سامانه هر استان پیشگام یک موضوع می‌شود، اما اساتید و دانشجویان از تمام کشور می‌توانند آن موضوع را انتخاب کنند، افزود: تاکنون موضوعات محوری ۱۹ استان مشخص شده اما برای ۳۱ استان برنامه داریم که موضوعاتِ استان‌های باقی مانده در حال بررسی است و تا دو سه ماه آینده قطعی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در توضیحات تکمیلی خود درباره طرح پایش نیز گفت: از این پس تأسیس رشته‌های جدید، تعریف پایان نامه‌ها، راه اندازی مراکز تحقیقاتی، ایجاد مدارس مهارتی بر اساس برنامه پایش انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پایش یک برنامه علمی و پویا و تمام نشدنی است، گفت: این برنامه در مقاطع زمانی مختلف قابلیت به‌روزرسانی دارد که این به روز رسانی بر عهده پژوهشگاه گذاشته است.

در صورتی برنامه دانشگاه آزاد در قالب طرح پایش آنطور که وعده داده شده محقق شود، دانش آموختگان دانشگاهی به سمت حل مسائل مردم سوق داده خواهند شد و از طرفی نظام پایان نامه‌های دانشجویی در این دانشگاه نیز سامانمند شده و لزوم استخراج موضوعات از دل طرح پایش، پایان نامه‌ها را به سمت محصول محور شدن و تولید فناوری سوق خواهد داد.

اجرای درست این طرح در کنار درایت علمی و تحقیقاتی، نه تنها می‌تواند متضمن پویایی صنعت در استان‌ها ی مختلف کشور باشد، بلکه ارتباط بین پژوهش‌های دانشگاهی، صنعت و فناوری را منسجم‌تر از قبل خواهد کرد و در نهایت برای این طرح زمانی می‌توان چشم انداز خوبی متصور شد که این برنامه در تمام واحدها سازماندهی شده و عملیاتی به جلو حرکت کند.

کد خبر 4671234

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی پایان نامه تحصیلات تکمیلی محمد مهدی طهرانچی اقتصاد شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف دغدغه امروز مردم و مسئولان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست هم‌اندیشی مسئولان و مدیران حراست واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه اسلامی استان بوشهر و هادی دشتی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی این دانشگاه برگزار شد.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این نشست با ارائه گزارشی از مسائل، چالش‌ها و عملکرد حراست در سال گذشته و تشریح اجمالی برنامه‌های سال جدید، اظهار کرد: در دوره کنونی دانشگاه، تلاش کردیم دیدگاه‌های عموم نسبت به حراست و حفاظت فیزیکی تغییر کند و بیشتر تقویت بُعد فرهنگی فعالیت‌های مجموعه حراست در نظر گرفته شده است.

رضا آبشیرینی با بیان اینکه حجاب و عفاف یکی از دغدغه‌های اصلی امروز مسئولان و دلسوزان جامعه و کشور است، ادامه داد: در این نشست ضمن تدوین برنامه عملکردی یک سال پیش رو، کارگاه آموزشی مدیریت فضای سایبری و مجازی و گزارش‌نویسی برای مدیران حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دیدگاه فعالیتی در مجموعه حراست دانشگاه، در نظر گرفتن منفعت کارمند، استاد، دانشجو و دانشگاه بر منفعت شخصی است، خواستار جدیت و دغدغه‌مندی بیشتر همکاران حراست در انجام وظایف و مسئولیت‌ها شد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم در این نشست با اشاره به اینکه حراست، خط مقدم ورود افراد به دانشگاه است، افزود: بُعد نظارتی و ارتباطی حراست بسیار تعیین‌کننده است و این بُعد می‌تواند عاملی برای جلوگیری از بسیاری از انحرافات و اصلاحات باشد.

هادی دشتی با اشاره به عملیات رزمندگان سپاه در پاسخ به وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «بزرگ‌نمایی ضعف‌های کشور خیانت است و باید این حماسه‌آفرینی‌ها که منجر به امیدآفرینی است، جامع و دقیق بازگو شود.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • حجاب و عفاف دغدغه امروز مردم و مسئولان است
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد
  • برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • رایزنی برای رفع مشکل سند مالکیت دانشگاه آزاد میاندوآب
  • تحقیقات مسئله‌محور در مسیر موفقیت/ امیدها به رشد درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد آباده افزایش یافت