Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:34:53 GMT

روزنه‌ هایی برای تقویت امید اجتماعی

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۰۴۵۴

روزنه‌ هایی برای تقویت امید اجتماعی

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون؛ گفت وگو روزنه‌ای به اعتماد و امید اجتماعی، پای مافیای دارو روی قلب سلامت، جاهای خالی پازل ضدفساد، ترامپ به دنبال خروج با اقتدار از بحران، هوشمندسازی، از رویا تا واقعیت، گامی کوچک اما مهم و چرا تنگه هرمز مهم‌ترین گذرگاه جهان است پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت وگو روزنه‌ای به اعتماد و امید اجتماعی

روزنامه ایران با انتشار مطلبی با عنوان گفت وگو روزنه‌ای به اعتماد و امید اجتماعی به گفت وگو با فعالان سیاسی پرداخت و نوشت: گفت وگوی اجتماعی پروژه‌ای است که دولت اعتدال در دستور کار خود قرار داده است. علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گویا عهده‌دار اجرایی شدن این پروژه شده است. محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: سلسله گفت ‎و‬ گوهایی که ماه‬ ‎هاست دولت پیشگام آن شده و با عنوان گفت‎وگوی اجتماعی قشرهای گوناگونی از جامعه شناسان، سیاستمداران و اقتصاددانان را وارد مباحثه و ارائه پیشنهاد برای بهبود وضعیت کشور کرده، اگرچه می‎تواند به تقویت اعتماد عمومی بینجامد اما موانع زیادی را هم پیش روی خود دارد. اساساً مهمترین موضوعاتی که باعث شده اعتماد مردم به حاکمیت و دولتمردان اگر نخواهیم بگوییم سلب کمرنگ‏ شود شاید بطور کامل ربطی به دولت نداشته باشد و در اینکه گفت وگوهای اخیر بتواند این اعتماد را بازگرداند، جای بسی تأمل و تفکر است که پاسخ آن را هم مشکل می‎کند.

احمد خرم فعال سیاسی اصلاح طلب نیز می گوید: اساساً گفت وگو گمشده اصلی فرهنگ سیاسی ایرانیان است. این بدان معنا نیست که ما در ساحت های دیگر جامعه ایرانی با پدیده گفت وگو مواجه نیستیم. بلکه برعکس؛ حداقل در ساحت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی فرهنگ گفت وگو هم دارای قدمتی بسیار طولانی است و هم دارای عمقی بسیار قابل توجه. در سایه همین فرهنگ گفت‌وگو است که در تاریخ ایران اکثر اقوام مهاجم در فرهنگ مادر این سرزمین حل و تبدیل به جزئی از آن می‌شوند. و البته همین فرهنگ گفت وگو است که همزیستی مسالمت‌آمیز و متسامح اقوام مختلف ایرانی را از اعماق تاریخ به دنیای امروز متصل می‌کند و در اثر آن جامعه چند فرهنگی ایران در معنای مدرن آن تشکیل می‌شود. اما برخلاف این ساحت های فرهنگی و اجتماعی، در حوزه سیاسی ما نه تنها سابقه اثرگذاری از بروز عملی فرهنگ گفت وگو نداریم بلکه به وضوح در هر دوره‌ای با جنس و شکلی از گفت و گو گریزی و گفت وگو هراسی مواجه هستیم. پدیده‌ای که به جای آنکه در پی تجمیع و همگرایی مفهوم «خود» و «دیگری» باشد از این مفاهیم دو قطبی «دیو و دلبر» می‌سازد و جبهه‌بندی و تقابل را از بطن جامعه آغاز می‌کند.

پای مافیای دارو روی قلب سلامت

روزنامه ابتکار با درج مطلبی با عنوان پای مافیای دارو روی قلب سلامت آورده است: «دارو» مهم‌ترین چالش وزارت بهداشت و حوزه سلامت در ایران است. ماده‌ای که بهبود، درمان و حتی ادامه زندگی برخی بیماران به آن وابسته است. تامین دارو اما وابستگی مستقیمی به ارز و تحولات اقتصادی و بعضاً سیاسی در ایران دارد. چندی پیش اخباری از کشف یک فساد گسترده در وزارت بهداشت و درمان در فضای مجازی منتشر شد. در آن زمان گفته شد چندتن از مقامات سازمان غذا و دارو بازداشت شده‌اند. پس از گذشت مدتی وزیر بهداشت جزئیاتی از فساد در این وزارتخانه را افشا کرد. وزیر بهداشت چندی پیش از شبکه انحصار و احتکار در واردات دارو یاد کرد و گفت که سرنوشت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی مشخص نیست. او از توزیع داروی تقلبی نیز پرده برداشته است. این سخنان وزیر بهداشت در دو جلسه با محوریت فساد در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح شد.

او جزئیات تکان دهنده از این شبکه فساد را مطرح کرد. سعید نمکی پس از این دو نشست در اینستاگرام خود نوشت: «شبکه‌های رانت، فساد و انحصار به هزار و یک رنگ از جیب ملت ارتزاق و داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند، در انبارهای پیدا و پنهان احتکار می‌کنند و داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند.» نمکی اعلام کرد که شبکه فساد اقتصادی برای تخریب او و وزارت تحت امرش، میلیاردها هزینه می‌کند، اما او از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه عقب نخواهد نشست.

جاهای خالی پازل ضدفساد

روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب تیتر جاهای خالی پازل ضدفساد نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس خانه‌های ناتمام در پازل ضدفساد را معرفی کرد. این شناسایی در قالب تحلیل طرح مدیریت تعارض منافع انجام شد. طرح مدیریت تعارض منافع از سوی نمایندگان با هدف مقابله با رانت‌جویی و استفاده از ارتباطات در تصدی مشاغل پیشنهاد شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با تایید کلیات این طرح، ۶ نکته به جا مانده را به تصویر کشیده است. نکاتی که اگر توجه نشود می‌تواند به منزله خانه‌های پرنشده در پازل مبارزه با فساد محسوب شود. این نکات در محورهای «حوزه شمول»، «اشخاص مشمول قانون»، «مسوولیت اجرای قانون»، «گزارش‌دهی تخلف»، «راهکارهای عمومی واختصاصی مدیریت تعارض منافع» و «ضمانت اجرا و دادرسی» ارائه شده است. به اعتقاد کارشناسان، بازوی پژوهشی مجلس، به‌دلیل لزوم جامع نگری در تدوین قوانین، طرحی که بستر عمده بروز فساد را نشانه رفته است باید در کنار سایر طرح‌ها، لوایح و قوانین مربوط به حوزه مبارزه با فساد و در یک پازل دیده شود. دلیل این موضوع این گونه مطرح شده که با ایجاد هم‌افزایی میان قوانین، افزایش کارآمدی و عدم‌موازی‌کاری حاصل خواهد شد.

بازوی پژوهشی مجلس در یک اظهار نظر کارشناسی، ۶ نکته مغفول در طرح مدیریت تعارض منافع را به تصویر کشید. در این گزارش کلیات «حوزه شمول»، «اشخاص مشمول قانون»، «مسوولیت اجرای قانون»، «گزارش دهی تخلف»، «راهکارهای عمومی واختصاصی مدیریت تعارض منافع» و «ضمانت اجرا و دادرسی» تشریح و در هر یک از این موارد، نقدها و نکات کلیدی برای بهتر شدن این طرح پیشنهاد شده است. معاونت پژوهش‌های اقتصادی دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد «طرح مدیریت تعارض منافع» اظهار نظر کارشناسی کرده است. در این اظهار نظر آمده است به‌رغم اینکه دولت در اواخر سال ۹۶، پیش‌نویس لایحه مدیریت تعارض منافع در بخش عمومی و فراخوان جلب مشارکت خبرگان را منتشر کرده اما هنوز لایحه در دستور کار هیات وزیران قرار نگرفته است در نتیجه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل آثار مخرب عدم‌مدیریت تعارض منافع به خصوص در رانت‌جویی و استفاده از ارتباطات در تصدی مشاغل و سکوت قوانین کشور درخصوص آن، طرح مدیریت تعارض منافع را برای طی مراحل قانونی پیشنهاد داده‌اند.

ترامپ به دنبال خروج با اقتدار از بحران

روزنامه آرمان با درج مطلبی با عنوان ترامپ به دنبال خروج با اقتدار از بحران به گفت وگو حشمت الله فلاحت پیشه پرداخت و نوشت: اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی مقابله به مثل نبود، بلکه این اقدام بر اساس مقررات بین‌المللی انجام شد. هر چند مقامات رسمی کشور نیز به صراحت اعلام داشتند که اقدام ایران به منظور مقابله به مثل نبوده است. نفتکش انگلیسی تجهیزات رهگیری‌اش را خاموش کرده و به گونه‌ای ادامه مسیر می‌داد که احتمال تصادف و یا ایجاد حادثه در منطقه وجود داشت. لذا ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی این نفتکش را توقیف کرد. اما شاید از توقیف این نفتکش اثری مقابله به مثل گونه تعبیر شود. این در حالی است که این گونه نبود. دنیا متوجه شد که ایرانی‌ها در برابر منافع ملی خودشان هیچ‌گونه تعارفی با دیگران ندارند. ترامپ سیاست فشار پر قدرت در برابر ایران را در پیش گرفته است. لذا ترامپ به دنبال آن است که با شاخص‌هایی که مطرح داشته اگر آنها را به اثبات برساند قدرت آمریکا را به اثبات برساند. همچنین در مقابل آنها از دیگر کشورهای دنیا امتیاز گیرد. برخی از کشورهای دوست آمریکا با آن همراه شده‌اند اما کشورهای دیگری همچون چین، روسیه و ایران نسبت به آن موضع گرفته‌اند.

لذا به نظر می‌رسد که سیاست ترامپ به گونه‌ای جنگ روانی برای نشان دادن قدرت آمریکا است. اما جنگ روانی زمانی که با واقعیت مواجه گردد. در آن زمان عملاً دیگر راهبردی برای ادامه آن وجود ندارد. در موضوع ایران به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ عملاً راهبردی برای بعد از ادامه این مسیر ندارد. این مشکل امروز آمریکا است. مشکلی که باعث شده که نتواند راهکاری برای برون رفت از بحران داشته باشد. بحرانی که با جنگ روانی آغاز شد اما با سقوط پهپاد آمریکایی و عدم سقوط اقتصاد ایران در مقابل فشارهای آمریکا و به‌ویژه به‌روز شدن ایران با شرایط تحریم کنونی و همچنین عدم همراهی سایر کشورهای دنیا با آمریکا ادامه یافت. به گونه‌ای که ایرانیان توانسته‌اند نیاز بودجه‌ای خودشان از نفت را به رغم شرایط سخت کنونی مدیریت کنند. اما کشورهای دیگر حاضر نشدند ریسک همراهی با آمریکا را بر علیه ایران شکل دهند. این سیاست جنگ روانی با یک چالش عملیاتی مواجه شده است. لذا به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال برون رفت از آن است منتها این برون رفت را سعی می‌کند با اقتدار داشته باشد که چنین شرایطی برای وی فراهم نیست. بعد از جنگ سرد تاکنون آمریکا به لحاظ نظامی دچار حقارت نشده است. بنابراین آمریکایی‌ها به دنبال دستاوردی هستند تا سقوط پهپاد خودشان را جبران کنند. تاکنون چنین حقارتی را آمریکایی‌ها تجربه نکردند. لذا مشاهده می‌کنیم که خبری کذب توسط رئیس‌جمهور آمریکا مطرح می‌شود. بعد از آن هیچ سندی برای اثبات این ادعاها ارائه نمی‌کند. اسناد ایران نشان می‌دهد نه تنها پهپاد ایرانی سقوط نکرده بلکه این پهپاد ماموریتش را به پاپان رسانده است.

هوشمندسازی، از رویا تا واقعیت

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان هوشمندسازی، از رویا تا واقعیت آورده است: دو روز پیش وزیر ارتباطات اعلام کرد که تا پایان امسال تمامی مدارس کشور هوشمند می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم با سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای بند ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه برای هوشمندسازی مدارس کشور در نمایشگاه الکامپ گفت: تا پایان سال جاری با پیاده‌سازی زیرساخت‌های فنی هوشمندسازی مدارس، تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند. لازم به ذکر است مدارس هوشمند که از دستاوردهای مهم توسعه فناوری اطلاعات در برنامه‌های آموزش و پرورش است، رویکرد جدید آموزشی است که با تلفیق فناوری اطلاعات و برنامه‌های درسی، تغییرات اساسی در فرایند یاددهی و یادگیری را به دنبال خواهد داشت. در این رویکرد نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقال دهنده دانش، نقش دانش‌آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد و مشارکت جو، به جای عضوی منفعل و مصرف کننده دانش و نظام ارزشیابی به صورت فرایند محور نه نتیجه محور، تغییرخواهد کرد.

در حالی وزیر ارتباطات از هوشمندسازی مدارس حرف می‌زند که به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر فقط ۲۲ درصد مدارس کشور هوشمند هستند و ۷۷ هزار مدرسه به نوعی به خدمات اینترنتی متصل هستند. در مقابل اندک مدارس هوشمند در مدارس برخی مناطق به ازای هر ۱۰۰ دانش‌آموز، تنها ۷ دستگاه کامپیوتر وجود دارد، آن هم در حالی که مناطقی وجود دارند که در آن‌ها به ازای هر ۲۰۰ دانش‌آموز، تنها یک دستگاه کامپیوتر در دسترس است. فارغ از نبود بستر الکترونیکی در بسیاری از مدارس کشور، آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور هنوز درگیر مدرسه‌های کپری، گاه گلی و فرسوده هستند. آمارها و مشاهدات میدانی نیز گویای وضعیت نامطلوب مدارس کشور است. سه روز پیش رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز از وجود ۴۰۰ مدرسه کاهگلی در سطح کشور خبر داد که از این تعداد ۲۰۰ مدرسه فرسوده فقط در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. واقعیت این است اگرچه هوشمندسازی مدارس نیاز آموزشی امروز است، اما فاصله زیادی با تصور هوشمندسازی مدارس داریم و اجرایی کردن برنامه‌ها و پروژه‌های این‌چنینی و همچنین حل چالش‌های آموزش و پرورش بودجه بیشتر و مدیریت بهتری را می‌طلبد.

گامی کوچک اما مهم

روزنامه اعتماد با درج گزارشی با عنوان گامی کوچک اما مهم می نویسد: معدن کاری بی ضابطه و بی اعتنا به حفظ محیط زیست یکی از چالش های جدی توسعه معدن‌کاری در ایران به شمار می‌رود. مطابق قانون، مواد معدنی همچون سنگ آهک، سنگ گچ، شن و ماسه معمولی، خاک رس معمولی، صدف دریایی، پوکه معدنی، نمک آبی و سنگی، سنگ لاشه ساختمانی و نظایر آنها در گروه طبقه یک قرار می‌گیرند. همچنین آهن، طلا، کروم، قلع، جیوه، سرب، روی، مس و تیتان از جمله مواد معدنی طبقه دو به شمار می‌روند که حالا با تصمیم جدید شورای عالی معدن صدور مجوز اکتشاف آنها در پنج استان یاد شده ممنوع شده است. ظهرابی در این همین زمینه به اعتماد توضیح داد: نه تنها صدور مجوز معادن طبقه یک و دو در این استان‌ها ممنوع شده بلکه تمدید مجوز معادنی که اکنون مشغول فعالیت هستند هم به موافقت محیط زیست و رعایت استانداردهای محیط زیستی مشروط شده است. وزارت صنعت و سازمان محیط زیست دو توافق دیگر هم با یکدیگر داشته‌اند. یکی بر سر منطقه خبرساز بهرام گور و دیگری درباره تصمیم گیری پیرامون معدن کاری در مناطق چهارگانه محیط زیست. منطقه بهرام گور یکی از مناطق مهم محیط زیست ایران به شمار می‌رود چنان که این منطقه از تنوع زیستی قابل توجهی برخوردار است و زیستگاه اصلی گورخر ایرانی به حساب می‌آید.

حالا وزارت صنعت با سازمان محیط زیست توافق کرده که اکتشافات معدنی به سه پهنه کاهش یابد. ظهرابی به اعتماد گفت: درباره ممنوعیت اکتشاف در یکی دیگر از این پهنه‌ها هم در حال رایزنی هستیم که در صورت موافقت وزارت صنعت تعداد پهنه‌های اکتشافی به دو مورد کاهش یابد. تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون معادن تصریح کرده است در صورتی که سازمان های منابع طبیعی یا محیط زیست با معدن‌کاری در یک منطقه موافقت نکنند، یک کارگروه استانی این موضوع را بررسی کند. پیش از این ظهرابی به «اعتماد» گفته بود که ترکیب این کارگروه به گونه‌ای است که در اکثر مواقع رای به نفع معادن صادر می‌شود.

چرا تنگه هرمز مهم‌ترین گذرگاه جهان است

روزنامه شرق با انتخاب تیتر چرا تنگه هرمز مهم‌ترین گذرگاه جهان است، نوشت: تنگه هرمز به‌عنوان مهم‌ترین شاهراه جهان، سواحل جنوب و جنوب‌شرقی آسیا و شرق آفریقا را که پرجمعیت‌ترین مناطق کره زمین محسوب می‌شوند به قلب خاورمیانه ارتباط می‌دهد. این تنگه پیش از اکتشاف نفت هم یکی از شاهراه‌های مهم به شمار می‌آمد و با اکتشاف این ماده حیاتی، اهمیت تنگه هرمز بیش از گذشته شد. ۹۰ درصد نفت صادره در جهان که ۲۰ درصد نیاز بین‌المللی را شامل می‌شود، از این تنگه تقریباً ۳۹ کیلومتری عبور می‌کند. به گزارش فارزن افرز، درواقع هیچ کشوری کنترل کامل تنگه هرمز را در اختیار ندارد. در شمال این تنگه ایران قرار دارد و در جنوب آن عمان.

در این میان ایران به دلیل موقعیت خود می‌تواند در تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز اختلال ایجاد کند. پس از آنکه عراق در سال‌های جنگ با ایران، به تأسیسات و ترمینال نفتی در جزیره خارگ حمله کرد، ایران ترمینال نفتی خود را به جزیره لارک انتقال داد.‌عدم کنترل کامل تنگه هرمز از سوی یک کشور باعث شده تا ایالات متحده به‌عنوان دارنده قدرتمندترین نیروی دریایی جهان، ضامن تردد آزادانه در این تنگه باشد. از همین منظر، در سال ۱۹۸۷ ایالات متحده با مداخله در جنگ ایران و عراق مانع از حمله به کشتی های کویتی شد. در سال ۱۹۸۸ نیز ایالات متحده در جریان جنگ نفت‌کش‌ها، تعدادی از ناوها و قایق های گشتی ایران را غرق کرد. در سال ۱۹۹۱ هم آمریکا با استقرار ناوهای خود در خلیج فارس، جنگ اول خلیج فارس را با هدف ممانعت از تصرف کویت از سوی عراق کلید زد. در این گزارش آمده است که ایران از این تحولات تاریخی درس‌های زیادی آموخته و می‌داند که تأثیرگذارترین استراتژی برای امتیازگیری در مذاکرات یا بی‌اثرکردن تحریم ها، نه اقدامات منفعلانه، بلکه طفره روی است. به این‌ترتیب این کشور شناورهای کوچک و سبک خود را روانه خلیج فارس و تنگه هرمز کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

به گزارش خبرگزاری مهر، دنیس آفاناسیف در جلسه وبیناری با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان و فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: سال گذشته در خصوصی برگزاری ملاقات ۲ طرف مسئولان آستارا خان روسیه و گیلان برای توسعه مراودات اعلام آمادگی کردیم ضمن اینکه در ملاقات انجام شده توافقاتی صورت گرفت تا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه باید چند ماه قبل این جلسه وبیناری برگزار می‌شد، اضافه کرد: اگر چه در ماه دسامبر سال گذشته این موضوع را در جلسات ۲ طرفه مطرح کردیم اما یک سری مشکلات، منجر به تعویق این نشست و پیگیری‌های بعدی شد.

رئیس دولت آستاراخان روسیه با اشاره به حمایت استانداران گیلان و آستاراخان از توسعه روابط ۲ جانبه بیان کرد: در این وبینار از همه وزرای دولت آستاراخان دعوت شده تا موضوعات مطرح شده و توافق‌های اولیه را در این جلسه مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهار کرد: از همکاران در این وبینار درخواست می‌شود تا چشم‌اندازهای همکاری بین استان گیلان و آستاراخان روسیه را مطرح کنند ضمن اینکه موضوعات و محورهای مربوط به افزایش این همکاری‌ها نیز ارائه شود.

لوتوس آستاراخان روسیه منطقه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است

«مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان روسیه نیز در این جلسه با بیان اینکه باید تا به امروز سه یا چهار نشست وبیناری برگزار می‌کردیم، گفت: برای برگزاری این جلسات همواره اعلام آمادگی کرده‌ام.

آکوچکیان اظهار کرد: لوتوس آستاراخان روسیه منطقه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری واحدها و شرکت‌های مختلف اقتصادی گیلان است و باید از این منطقه و امتیازات آن بهره‌مند شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی بیان کرد: در عین حال شرکت‌های بزرگ آستاراخان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی در آن سرمایه‌گذاری کنند ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها باید به توسعه مناسبات راهبردی ۲ کشور کمک کند.

آکوچکیان با اشاره به تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان و با بیان اینکه این سرا تاکنون به اهداف خود دست نیافته است، اضافه کرد: از استاندار گیلان خواست که این موضوعات را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

وی بیان کرد: دیدارهای مختلفی از این سرای تجاری توسط مقامات اتاق بازرگانی گیلان و ایران انجام شده اما تاکنون در عمل شاهد تغییر وضعیت نبوده‌ایم و این موضوع برای ما جالب نیست.

آکوچکیان با بیان اینکه برنامه برقراری خط هوایی مستقیم بین آستاراخان و یکی از شهرهای ایران به ویژه شمال یکی از اهداف سرکنسولگری ایران در روسیه بوده و هست، اضافه کرد: برای ایجاد این خط هوایی از هر ۲ طرف حمایت می‌شود و آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را داریم.

تشریح ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف

«حسین محمدیان» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این وبینار در سخنانی گفت: قرار بود جلسات نزدیک به هم بین دست اندرکاران دو استان برگزار شود اما به دلیل تعطیلات ۲ طرف به تعویق افتاد.

حسین محمدیان با اشاره به سفر سال گذشته هیأت اقتصادی گیلانی به آستاراخان روسیه ابراز امیدواری کرد تا این جلسات وبیناری به صورت ماهانه و منظم برگزار شود تا موضوعات مورد بحث در این سفر در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه با تشریح ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان در حوزه‌های مختلف اعم از ریلی ایجاد شده که در ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری ۲ جانبه مؤثر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری طی ماه آینده در تهران گفت: دعوتنامه‌ها از وزارت امور خارجه ایران به همه سفارتخانه‌ها ارسال شده از این‌رو از مسئولان دولت آستاراخان روسیه برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌شود.

کد خبر 6081231

دیگر خبرها

  • سفر دولت سیزدهم به استان، بارقه های امید را تقویت کرد
  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • طرح «هرکلاس، یک قفسه کتاب» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد
  • جشنواره بازی های بومی محلی در مدارس پارس‌آباد
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است
  • ایجاد روحیه امید و همبستگی ملی از ثمرات وعده صادق است
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان