Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازهم لودرها و برای چهارمین بار به جان بافت تاریخی میبد با قدمت نزدیک به 1500 سال افتادند. اتفاقی که باعث شد این بار نیز دادستانی برای توقف در روند تخریب حکم صادر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هیات امنای چاه کشاورزی شهر میبد بار دیگر به جان بافت تاریخی این شهر افتادند تا با حفاری‌ داخل این بافت آب را از چاه کشاورزی شهر به زمین‌های کشاورزی برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخریب‌کنندگان بافت تاریخی میبد برای چهارمین بار است که در اقدامی خودسرانه تصمیم به تخریب بافت تاریخی شهر به بهانه آبرسانی به زمین‌های کشاورزی کرده‌اند.

حفاری‌ها که از دو روز گذشته در بافت تاریخی میبد آغاز شده بود منجر به کشف یک سازه معماری تاریخی در زیر خاک شد.

تخریب‌گران بافت تاریخی میبد اقدام به حفاری حدود 80 متر از این بافت به عمق 5 متر کردند و دادستانی یزد نیز ساعاتی پس از این اقدام حکم توقف تخریب‌ها را صادر کرد.

بررسی‌های ایلنا نشان می دهد عده‌ای منافع طلب  به عنوان نمایندگان چاه کشاورزی و  به نام مردم اقدام به تخریب آثار تاریخی و انتقال آب از قنات و مسیر سیصد ساله می کنند. بر این اساس انتقال آب از قنات و مسیر سیصد ساله به درون لوله به صورت موازی با قنات صورت می‌گیرد ، این موضوع در حالی است که این افراد به اخطارها و مخالفت‌های صریح اداره میراث فرهنگی و کارشناسان مربوط بی‌توجه بوده و  اهمیت نداده‌اند تا اینکه دادستانی در این زمینه حکم توقف می دهد.

این اقدام ضمن اینکه موجب از بین رفتن مسیر گردشگری و "رختشوی خانه" قدیمی و آسیاب شده، آب جاری و پایابها که تنها جاذبه پایدار خانه های قدیمی در دل کویر هستند را با مشکلات عدیده زیست محیطی همچون زاد و ولد پشه سالک و مالاریا به ویژه در داخل قنات مواجه کرده است.

خشک شدن بستر زمین که منجر به نشست ساختمان و پدیده فرو نشست و فرو چاله می شود نیز از دیگر مشکلاتی است که به دلیل تعرض و تخریب آثار تاریخی و انتقال آب از قنات بوجود آمده است.

اگرچه با پی‌گیری‌های میراث فرهنگی یزد با متخلفان و متعرضان به آثار تاریخی برخورد شد و  کار حفاری با دستور دادستانی میبد تعطیل شد ،اما به نظر می رسد برخورد قاطعانه با این افراد به منظور حفاظت و صیانت از آثار تاریخی باید با شدت بیشتری انجام شده و نظارت ها نیز مقطعی نبوده و همیشگی باشد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال زمین زیست محیطی کشاورزی گردشگری مالاریا قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

دادستان مرکز استان گلستان برای بررسی موضوع برداشت شن و ماسه در منطقه جنگل "باغ شاه" به توسکستان گرگان رفت و دستور داد که تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان تخریب شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان،  پس از انتشار ویدیویی از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه منطقه باغ شاه جنگل توسکستان و آسیب به درختان این منطقه، دادستان مرکز استان گلستان برای بررسی به این‌منطقه رفت.

محمود اسپانلو گفت: در این بازدید مدیران چند دستگاه مرتبط نیز برای ارائه توضیحات به این محل فراخوانده شدند.

وی گفت: پس از بررسی و شنیدن نظر کارشناسان دستور توقف عملیات برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه در عمق جنگل‌های هیرکانی در منطقه "باغ شاه" توسکستان صادر و بلافاصله دیشب همه ماشین آلات برداشت از منطقه خارج و ورودی جاده منتهی به این‌منطقه با خاک مسدود شد.

دادستان مرکز استان گلستان  گفت: برای همه مدیرانی هم که با صدور مجوز‌ها بستر را برای برداشت شن و ماسه و تخریب این جنگل فراهم کردند، پرونده تشکیل شد.

وی به منطقه معروف به باغ‌سرهنگ توسکستان رفت و دستور داد تمام ویلا‌های ساخته شده در این منطقه که بدون مجوز تغییر کاربری و ساخت و ساز شده است، در اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی تخریب شود.

اسپانلو گفت: همه مدیران مرتبط هم که با نظارت نکردن ِ خود، سبب شدند طی یک سال این منطقه به شهرک تبدیل شود به جهت ترک فعل تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

جنگل توسکستان گرگان بخشی از محدوده جنگل‌های هیرکانی است که به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • شکستگی لوله انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تخریب غیرعمد بود