Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهر برجسته افغانستانی گفت: شاهنامه دارای ویژگی‌های شعری بسیار ارزنده‌ای است که می‌توان به فصاحت بیان و استواری و بلاغت کلام آن اشاره کرد؛ شاهنامه جلوه‌گاه اخلاق‌مداری و اسطوره ایرانی است. ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمدکاظم کاظمی در سومین نشست «شاعر ماه» انجمن ادبی بانوان رضوی «گوهرشاد» که با حضور بانوان اهل شعر و ادب و با محوریت حکیم ابوالقاسم فردوسی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان زمینه‌های پیدایش شاهنامه اظهار داشت: فردوسی روایت‌های تاریخی گردآوری شده پیشینیان را در کتابی تحت عنوان «نامه باستان» به نظم درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر شاید پس از فوت فردوسی به شاهنامه معروف شده است.

وی با اشاره به گوشه‌هایی از زندگی‌نامه فردوسی افزود: شاهنامه دربردارنده نزدیک به 50 هزار بیت در قالب مثنوی در یک وزن خاص و متناسب با محتوای حماسی است و اگر فردوسی این روایت‌های ارزشمند تاریخی و داستان‌های رزمی را به نظم در نمی‌آورد شاید این روایت‌ها از بین می‌رفت.

این شاعر برجسته از شاهنامه به عنوان یکی از قله‌های شعر فارسی نام برد و گفت: این اثر فردوسی علاوه بر بخش هویتی و روایتی خود از نظر عناصر شعری و زبانی نیز در اوج کمال است.

مشهد| رئیس حوزه هنری کشور: شاهنامه شناسنامه فرهنگ، تاریخ، هویت و زبان ما است"شاهنامه" نامه ماندگاری مرز پرگهر ایران استمشهد| زمینه ثبت جهانی شاهنامه فراهم می‌شود

کاظمی ادامه داد: شاهنامه دارای ویژگی‌های شعری بسیار ارزنده‌ای است که می‌توان به فصاحت بیان و استواری و بلاغت کلام آن اشاره کرد. همچنین تخیل و تصویرگری وسیعی دارد و از نظر الفاظ نیز اثری فاخر است.

وی با تقسیم شاهنامه از نظر روایت به سه دوره بیان کرد: در ابتدا فردوسی به جنبه‌های اساطیری شاهنامه پرداخته است یعنی با تصویرگری زمینه‌های پیدایش تمدن در دنیا به گونه‌ای تاریخ بشر را نوشته است. پیدایش آتش، رام کردن حیوانات و زندگی شهرنشینی، از جمله موضوعات این بخش شاهنامه است.

سخنران این نشست ادبی اضافه کرد: در بخش دیگر فردوسی روایت‌های رزمی و پهلوانی را در حالی که با اخلاق، آداب و کنش‌های بشری آمیخته شده ذکر کرده است. به بیانی دیگر، این بخش شاهنامه جلوه‌گاه اخلاق‌مداری و انسان‌شناسی شاهنامه و تقابل خیر و شر و عقل و نفس و اوج آن است.

وی ادامه داد: در بخش سوم نیز دوره تاریخی شاهنامه آغاز شده و روایت‌هایی درباره انوشیروان، خسرو پرویز، حکومت‌های ساسانی و... بیان می‌شود. چون در این بخش شاهنامه خصوصیات انسانی پر رنگ نیست، از اهمیت کمتری برخوردار است و روایت‌های آن شاید دقت تاریخی لازم را نداشته باشد.

کاظمی با تأکید بر وجه تمایز شاهنامه با دیگر متون کهن افسانه‌ای و رزمی مانند گرشاسپ‌نامه گفت: داستان‌های شاهنامه بسیار انسانی است و در آن تمام خصوصیت‌های رفتاری انسان از معصومیت، جوانمردی، خردورزی تا حسادت و بدبینی قابل مشاهده است، به طور نمونه شخصیت رستم به روایت یک انسان نزدیک‌تر است. بنابراین شاهنامه مظهر جدی خصایص مثبت تا رذایل انسانی است.

وی با اشاره به برخی داستان‌های شاهنامه مانند هفت‌خوان رستم، نبرد رستم و سهراب و عبور سیاوش از آتش افزود: شاهنامه علاوه بر ارزش داستانی و حماسی دارای ارزش معنوی نیز است و اخلاق نکوهیده‌ای را رواج نمی‌دهد.

این شاعر مقیم ایران درباره داستان رستم و اسفندیار نیز تصریح کرد: اگر چه این داستان پیچیدگی و تعلیق داستان رستم و سهراب، تنوع داستان سیاوش و فضای متنوع هفت‌خوان رستم را ندارد، اما با این وجود در فضایی محدود سرشار از فراز و فرود است.

همچنین قاسم شاهد رئیس اداره برنامه‌های هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تأکید بر توجه ویژه این مؤسسه به ارتقای شعر بانوان، گزارش مختصری را درباره فعالیت‌های انجمن‌های ادبی بانوان رضوی کشور در این محفل ادبی ارائه کرد.

در این نشست علاوه بر خوانش برخی بیت‌های شاهنامه، نکاتی درباره دغدغه شاعران امروز و ظرفیت شعر بانوان ایران اسلامی بیان شد. همچنین شاعران نوجوان حاضر در نشست مورد تشویق و ترغیب قرار گرفتند.

عطیه انتظام شاعر جوان مشهدی اجرای سومین نشست شاعر ماه انجمن ادبی گوهرشاد مشهد را بر عهده داشت. حسن ختام برنامه نیز شعرخوانی سعید ایران‌نژاد شاعر اصفهانی بود که به عنوان یکی از زائران حرم رضوی میهمان این نشست شده بود.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان جمکران| روایت تصویری بنای مسجد مقدس جمکران

هفدهم رمضان امسال هزار و هفتاد و دومین سالروز بنای مسجد مقدس جمکران به امر مبارک حضرت ولیّ عصر(عج) است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مسجد مقدس جمکران در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال 373 هجری به امر مستقیم امام زمان(عج) بنا شد و امروز به پایگاه عظیمی برای مسلمانان و میعادگاه منتظران ظهور تبدیل شده است.

به مناسبت هفدهم رمضان هزار و هفتاد و دومین( 1072) سالروز بنای مسجد مقدس جمکران به امر مبارک حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف، کلیپ روایت تاسیس این مسجد مقدس را ببینید.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستان جمکران| روایت تصویری بنای مسجد مقدس جمکران
  • روایت ویژه از گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای یک شاعر با رهبر انقلاب
  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • اولین رویای ملی‌پوش ایرانی در تکیه بر باد رفت
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • شاعر جوان سروستانی در دیدار با رهبر معظم انقلاب شعر خواند
  • چرا قرآن از عهدین اقتباس نشده است؟
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان
  • رسانه‌ شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و «ایرانی‌گری» باشد