Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگذاری مهر، جلسه ۱۰۳ کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه در رابطه با مباحث جلسه گذشته گزارشی درباره «نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور» از سوی معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دکتر ملونی ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش تعاریف و مفاهیم (استارتاپ، شرکت دانش بنیان، شتابدهنده) ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتابدهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شد.

در ادامه این گزارش همچنین آمار ذیل نیز مورد اشاره قرار گرفت: ۱۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در ۴۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری تصویب شده، ۱۵۷ پتنت ثبت شده، ۳۰۰۰ هسته کسب و کار استارت آپی، ۴۰۹ شرکت خلاق و ۱۱۳۶ نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند.

همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها اشاره شد که در سه ماهه نخست سال ۹۸، تعداد ۱۳ شتابدهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتابدهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.

در ادامه گزارش نیز اشاره شد که با عضویت این ۱۳ شتابدهنده، اعضای مرکز شتابدهی نوآوری به ۴۰ عضو افزایش یافت و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست بوم استارتاپی (نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارت آپ‌های کشور با سایر کشورها آمارهایی پیرامون میزان تخصیص بودجه استارت آپ ها، نحوه حمایت از استارت آپ ها در نظام قانون‌گذاری و… ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعتبارسنجی و راستی آزمایی کلیه آمارهای بخش علمی و فناوری، توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از نوع فعالیت شرکت‌های استارت آپی خدماتی در جامعه، لزوم طراحی برنامه مدون توسط متخصصین و تقویت زیرساخت‌ها در خصوص استارتاپ‌ها.

توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد و رشد استارت آپ‌های فناوری، اجتناب از هرگونه فعالیت نمایشی و بدون پشتوانه علمی و توجه بیشتر به شاخص‌های کیفی (مانند خروجی، دستاورد و اثر) تا پرداختن به شاخص‌های کمی (مانند تعداد شرکت‌ها و… و.) و سرمایه‌گذاری بیشتر بر ایجاد استارت آپ های فناوری.

با توجه به اتمام وقت جلسه ادامه بررسی موضوع به جلسه آینده موکول شد.

کد خبر 4672970 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی باید تولید شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم‌اندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با حضور رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامه نویسان و کارگردان‌های مطرح کشور برگزار شد.

در این نشست که عصر روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس این پارک، مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، دکتر محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان، مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده، حجت الاسلام حسین رحیم‌زاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخش‌های مختلف این رویداد حضور داشتند و در مورد مسائل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هم اندیشی کردند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکل‌گیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشته‌های علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاه‌های مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده ست.

ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با شناسایی استعداد‌های جدید و جوان و پرورش ایده‌ها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و انشالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.

در ادامه نشست محمود اربابی گفت: رویداد استارت‌آپی فیلم نامه نویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرح‌های برگزیده توسط آن‌ها خریداری شود.

در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آنرا دلگرم کننده خواند و تاکید کرد: تجربه‌های قبلی در مورد جشنواره‌های فیلم نامه نویسی نشان می‌دهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایه‌گذاران حضور نداشته‌اند و کار به نتیجه نرسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمان‌ها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.

این فیلم ساز مطرح کشور با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و این رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینما گران ندارد. امیدوارم پارک فناوری‌های نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.

مهدی سجاده چی در ادامه این نشست سخن گفت. رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما با اشاره به تجربه‌های ناموفق قبلی در زمینه رویداد‌های فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوماً کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانع کننده و جذاب هم برسیم.

وی حلقه مفقوده این رویداد‌ها را حضور و مشارکت جدی سرمایه‌گذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و گفت: امروز دیگر ماموریت‌ها و رویکرد‌های این سازمان‌ها شفاف و مشخص است و این دستگاه‌ها می‌توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده‌ای که با آنها همسو و هماهنگ است را تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.

در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویداد‌هایی می‌توانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.

در ادامه هومان فاضل عضو هیئت مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را مستلزم دائمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دوره‌های قبلی، به ثمر رسیده و آثقاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام حسین رحیم‌زاده نیز در این رویداد گفت این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایده‌ها را هموار می‌کند و پیشنهاد داد: پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.

این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویداد‌هایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.

در ابتدای این نشست نیز برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سید جلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هریک گزارش‌هایی در مورد فعالیت‌های دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارائه کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمینه حضور پرشور مردم ورامین در دور دوم انتخابات فراهم شده است
  • نقش هولدینگ‌های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری بررسی می‌شود
  • گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی باید تولید شود
  • پارک فناوری پردیس به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • بزرگترین مزیت جمهوری اسلامی وجود نیروی جوان و نخبه است
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد
  • تور بازدید از ناحیه نوآوری پردیس در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می شود
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و واحد تهران شرق