Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:01:02 GMT

تناقض همچنان باقیست

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۲۳۹۰

تناقض همچنان باقیست

به گزارش ایرنا، سرانه فضای آموزشی استاندارد جهانی به ازای هر دانش آموز باید ۸.۴ مترمربع باشد این در حالی است که به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور سرانه میانگین فضای آموزشی در ایران ۵.۲ متر مربع است.

مهرالله رخشانی مهر می گوید: در ۲ سال گذشته ۱۴ هزار کلاس درس به فضای آموزشی کشور اضافه شده اما همچنان ۴۰ هزار کلاس درس نیمه تمام در کشور وجود دارد و تا بهمن ماه امسال ۱۲ هزار کلاس دیگر از مجموع نیمه تمام ها تحویل آموزش و پرورش می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال اما به نظر می رسد مشکل فضای آمو زشی و فاصله کشور تا استانداردها فراتر از مجموعه اقدام هاییاست که تاکنون انجام شده است و این سوال ایجاد می شود که به راستی این همه فضای آموزشی که سالانه ساخته می شود و این همه فضای نیمه تمامی که تمام می شود کجا می رود و چرا مشکل همچنان به قوت خود باقی است؟

ظرفیت مدارس تکمیل است

«ف. جعفری» یکی از والدینی است که از کمبود فضای آموزشی گله مند است و می گوید برای ثبت نام فرزندم در مدرسه دولتی باید دنبال پارتی و واسطه باشم زیرا ظرفیت مدرسه دولتی پر شده است.

مادر دیگری هم گلایه می کند که چون ظرفیت مدرسه دولتی نزدیک منزلشان تکمیل شده مجبور است فرزندش را به مدرسه غیر انتفایی ببرد و هزینه آن را خارج از توان خانواده می داند.

اما برخی هم از شلوغی کلاس ها می نالند و نگرانند زیاد شدن تعداد دانش آموزان روی پیشرفت تحصیلی و حتی تربیت بچه ها تاثیر بگذارد.

جنس مشکلات مردم در حاشیه شهر متفاوت است. خانواده ها از اینکه به دلیل نبود مدرسه مجبورند فرزندانشان به خصوص دخترها را به مرکز شهر یاسوج بفرستند ناراحتند.

«ز بهادران» می گوید: دخترم تا از مدرسه برگردد آرام و قرار ندارم چون نگرانم که تاکسی و یا ماشین مطمئنی پیدا نشود و یا اتفاقی در مسیر شلوغ و پر تردد یاسوج تا مادوان برایش بیفتد.

دختربچه نحیفی که کنارش ایستاده و می گوید من کلاس هشتم هستم. بعضی وقتها ساعت ها در ایستگاه مادوان منتظر می مانم و به خانه که می رسم از شدت خستگی حتی نمی توانم غذا بخورم و روزانه بخشی از انرژی ام در همین مسیر تلف می شود.

سرانه فضای آموزشی در حد استاندارد!

به رغم همه این گلایه ها اما آمارها می گویند در کهگیلویه و بویراحمد میانگین سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز ۸ مترمربع است؛ سه متر بیشتر از سرانه فضای آموزشی کشور و چیزی در حد استاندارهای جهانی!

در نتیجه این سوال پیش می آید تناقض میان سرانه فضای آموزشی و گلایه مندی خانواده ها از کمبود فضای آموزشی از کجا نشات می گیرد؟

نماینده مردم بویراحمد و دنا در پاسخ به این سوال می گوید: سرانه آموزشی ۸ مترمربع میانگین استانی است اما در شهر یاسوج سهم هر دانش آموز از فضای آموزشی کمتر از ۶ متر مربع است.

غلام محمد زارعی ادامه می دهد: حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی استان فقط در شهر یاسوج مرکز استان در حال تحصیل هستند و این بدان معناست که سرانه فضای آموزشی بیش از نیمی از جمعیت دانش آموزی استان به آن ایده آلی که گفته می شود نیست.

توزیع فضای آموزشی بر اساس آمایش سرزمینی نیست

وی تاکید می کند: توزیع سرانه فضای آموزشی در گذشته بر اساس آمایش نبوده و نباید آمار سرانه استانی موجب فراموش شدن ضرورت های امروز شود.

زارعی می گوید: درحالی در حاشیه شهر یاسوج با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که بسیاری از فضای های آموزشی در روستاها بدون دانش آموز و یا با تعداد کمی خدمات آموزشی ارایه می دهند که این فضاها در مجموع سرانه حساب می شوند.

سرانه فضای آموزشی چگونه به دست می آید؟ این سوالی است که رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پاسخ به آن می گوید: سرانه فضای آموزشی از محاسبه تمامی فضاهای آموزشی شامل نیم ساخته، خالی از دانش آموز و حتی مدارس مخروبه و تخریبی به نسبت تعداد دانش آموزان محاسبه می شود.

کهگیلویه و بویراحمد ایده آل است

رخشانی مهر موضوع خالی شدن روستاها از سکنه و مدارس بدون دانش آموز را اتفاقی فراگیر در کشور می داند و بر این باور است این استان هم شرایطی مشابه بسیاری از استان های کشور دارد و در نتیجه اگر قرار باشد چنین فضاهایی را از مجموع فضاهای آموزشی استان حذف کرد، باید این کار را برای همه کشور انجام داد؛ در نتیجه سرانه فضای آموزشی کشور پایین می آید و باز هم کهگیلویه و بویراحمد در زمره استان های با وضعیت ایده آل قرار می گیرد.

وی می گوید: از ۱۳ سال پیش تاکنون سهم فصل آموزش از اعتبارات استانی از ۲۰ درصد به ۳ درصد در سال ۹۸ کاهش یافته است.

آمار ۲۰ درصدی سهم اعتبارات اگرچه از دوران طلایی آموزش و پرورش در کشور حکایت دارد اما یادآور خزانه پر از پول و دلار گران قیمت و پروژه های بی حساب و کتاب هم هست. اعتباراتی که چون محدودیتی در میزان و نحوه هزینه کردشان وجود نداشت باعث شد بدون کار کارشناسی و آینده نگری در هر روستایی کلنگ یک مدرسه به زمین زده شود بی آنکه بررسی شود این روستاها برای داشتن مدرسه چقدر مستعد هستند و آیا در آینده نظام آموزشی توانایی ارایه خدمات آموزشی به این روستاها را دارد؟ حتی جمعیت آینده را نیز پیش بینی نکرده است.

حالا تمامی آن روستاها خالی از سکنه و آن مدارس مستهلک و مخروبه شده اند با این حال یک سانتی مترشان در آمارها از قلم نمی افتد در عوض دانش آموزان در حاشیه شهرها به دنبال میز و نیمکت برای نشستن می گردند و سرنوشت و کیفیت آموزشی صدها نفرشان در همین آمارها از قلم افتاده است.

در نهایت باید گفت تا زمانی که در محاسبه فضاهای آموزشی کشور غربالگری صورت نگیرد و فضاهای خالی از دانش آموز و مخروبه از آمارها حذف نشوند تناقض موجود نیز برطرف نمی شود. به عبارتی با چنین محاسبه بدون پالایشی وضعیت همواره مطلوب است و دانش آموزان هم در سختی تحصیل می کنند. و زنگ خطر هم هیچگاه به صدا در نمی آید. پس در این وضعیت به ظاهر مطلوب در بسیاری از استان های کشور کاهش اعتبارات فصل آموزش از ۲۰ درصد به ۳ درصد هم روندی طبیعی است که جای گلایه ای برای هیچکس باقی نمی گذارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۸۸۴ مدرسه دولتی دارد که ۱۴۴ هزار دانش آموز در آن تحصیل می کنند. تعداد ۱۴۳ مدرسه غیردولتی نیز در استان وجود دارد که ۲۱ هزار دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند. ین استان ۸۷۸ مدرسه زیر ۱۰ دانش آموز و ۲ هزار مدرسه زیر ۱۵ دانش آموز دارد.

گزارش از فاطمه رشیدی

۹۹۲۹/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور مدارس غیر دولتی یاسوج آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت همچنان ادامه دارد

به گزارش «نماینده»، سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به روند صدور یک روزه گواهینامه از سوی پلیس راهور گفت: بر اساس شرایط موجود در کشور، ما تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم و در واقع مقرر شد گواهینامه‌های موتورسیکلت طی مدت یک روزه صادر شود. این گواهینامه بر اساس مصوبه هیئت وزیران صادر می‌شود و فرآیند خاصی دارد، از جمله اینکه فرد باید در دوره های آموزشی ثبت نام و شرکت کند.پس از گذراندن دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند، در واقع اینطور نیست که برخی تصور کنند حتما در عرض یک روز گواهینامه دریافت می‌کنند، بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را اخذ کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: در بررسی‌های پلیس مشخص شد که بالغ بر شش و نیم میلیون موتورسیکلت سوار در کشور ما، فاقد گواهینامه هستند و هنگامی که از سوی پلیس مورد سوال قرار می‌گیرند؛ مدرکی برای ارائه پلیس ندارند. به همین دلیل نیز از تیرماه سال گذشته طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز درحال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند؛ افزود: سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد؛ فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند. پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه تا ۲۴ ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد.

کرمی گفت: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را می‌سنجند و پس از تائید این مدارک، به متاقضی مجددا پیامک برایش ارسال می‌شود که شما مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و اکنون باید هزینه این گواهینامه را پرداخت کنید.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه افزود: هزینه های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود اما این رقم به صورت استانی اعلام می‌شد و هر استان با سایر استان ها متفاوت است اما در این طرح ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم متغییر نیست.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: پس از پرداخت هزینه، فرد نسبت به موقعیت مکانی خود، در یک آموزشگاه برای شرکت در دوره آموزشی شرکت می‌کند. ما در کشور ۲۱۰ آموزشگاه آموزش موتورسیکلت داریم که از این تعداد بالغ بر ۱۸۰ مرکز در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی افزود: زمانی که فرد برای شرکت در دوره آموزشی به آموزشگاه مراجعه می‌کند؛ پزشک نیز در محل حضور دارد و اگر سلامتی فرد تائید شود؛ در آموزش ها شرکت می‌کند، در واقع ما تمام مراحلی را که در گذشته طی چندین روز به طول می‌انجامید در یک روز و در یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم.

رئیس مرکز صدور گواهینامه با بیان اینکه افرادی که در این طرح شرکت می کند مهارت کافی درباره راندن موتورسیکلت را دارند؛ ادامه داد: آموزش ها نیز بر اساس توانایی‌های فردی است؛ اگر فرد توانایی کامل داشته باشد؛ کفایت آموزشی صادر می شود و فرد برای آزمون به افسر آزمون معرفی می‌شود. اگر فرد نیاز به آموزش بیشتر داشته باشد باید در دوره های آموزشی شرکت کند.

کرمی با اشاره به نوع آزمون ها ادامه داد: آزمون آئین نامه در این طرح شفاهی است تا سرعت بالاتری داشته باشد. همچنین در صورت قبولی در آزمون آئین نامه، فرد برای آزمون عملی اقدام می‌کند و در نهایت می‌تواند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیرد. در نهایت نیز ۲۴ ساعت بعد از قبولی در آزمون اطلاعات برای پلیس ارسال شده و در کمترین زمان گواهینامه برای فرد متقاضی چاپ و ارسال می شود.

دیگر خبرها

  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • آمریکا شریک جرم صهیونیست‌ها است
  • طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت همچنان ادامه دارد
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور