Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@06:28:37 GMT

بانک‌ها در فروردین ماه چقدر وام دادند؟ + جدول

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۲۵۵۸

بانک‌ها در فروردین ماه چقدر وام دادند؟ + جدول

به گزارش تسنیم، گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت کامل مانده سپرده ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین ماه سال جاری نشان می دهد، مانده کل سپرده ها بالغ بر 20825 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 4058 هزار میلیارد ریال (24.3 درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل 151.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 هزار میلیارد ریال (0.7 درصد) افزایش یافته است.

بیشترین مبلغ سپرده ها مربوط به استان تهران با مانده 11417.9 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل 54.3 هزار میلیارد ریال است.

نکته مهم در این گزارش، پیشی گرفتن حجم سپرده های بانک ها از حجم کل نقدینگی کشور است؛ آنطور که گزارش بانک مرکزی در هفته های اخیر نشان داد، در پایان سال 97، حجم نقدینگی 18 هزار و 828 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به پایان سال 96 معادل 23.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته 22.1 درصد بوده است.

* بانک‌ها در فروردین ماه چقدر وام دادند؟

مانده کل تسهیلات بالغ بر 15107.2 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 2306.4 هزار میلیارد ریال (18 درصد) و نسبت به پایان سال قبل 17 هزار میلیارد ریال (0.1 درصد) افزایش داشته است.

بیشترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده 9808.8 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل 51.3 هزار میلیارد ریال است.

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده ها بعد از کسر سپرده قانونی 80.8 درصد می باشد که نسبت به پایان فروردین ماه 97 و پایان اسفند 97، به ترتیب 4.3 و 0.5 واحد درصد کاهش نشان میدهد.

البته نسبت مذکور در استان تهران 94.7 درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد 106.4 درصد است.

هرچند یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت های بانکی آنها از طریق شعب بانک ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا ایمیدرو؛ ۱۴۷ هزار میلیارد ریال

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام ایمیدرو، گواهی سپرده شمش طلا روش نوین جذب نقدینگی و منابع مالی برای حوزه تولید و توسعه معدن و صنایع معدنی است که توسط ایمیدرو ابداع و با همکاری بورس کالا و بانک ملت (به عنوان خزانه دار)، از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ اجرایی شده است.

در سال ۱۴۰۲ افزون بر ۴۲ میلیون و ۱۰۴ هزار گواهی سپرده شمش طلا به ارزش بیش از ۱۴۷ هزار و ۲۸۷ میلیارد ریال معامله شد که برابر با چهار هزار و ۲۱۰ کیلوگرم شمش فلز زرد رنگ بوده است.

این گزارش حاکی است که کل شمش عرضه شده ایمیدرو (مربوط به واحدهای طلای موته و زرشوران) یک‌هزار و ۸۲۵ کیلوگرم بوده در حالی که «معاملات انجام شده» بر روی اوراق گواهی سپرده، با رشد بیش از ۲ برابری به چهار هزار و ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است.

کد خبر 6085157 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • تورم فروردین ماه؛ تورم سالانه وارد کانال ۳۰ درصد شد
  • نرخ تورم فروردین اعلام شد
  • تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین، ۳۸.۸درصد شد
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی
  • ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا ایمیدرو؛ ۱۴۷ هزار میلیارد ریال
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش