Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو، گفت: برای ایجاد همگرایی میان استان‌ها و نهاد‌های مختلف، سعی می‌کنیم جاده ترانزیتی استان گلستان جا به جا شود. روی گشت هوایی و سنسور‌های حرارتی در محدوده جنگل های هیرکانی نیز باید کار شود و برای جلوگیری از قاچاق چوب نیز باید کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما پیگیر ایجاد سامانه اطفای حریق در سایت‌های ثبت شده و اختصاص بودجه مناسب برای سایت‌های جهانی هم هستیم. از همه مهم‌تر بحث استفاده از توانایی مناطق محلی در حفاظت از جنگل‌های هیرکانی است. پیشنهاد می‌کنیم که یک روز از سال به نام جنگل‌های هیرکانی شناخته شود.

حق شناس، استاندار استان گلستان هم ضمن قدردانی از زحمت‌های سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: خوشبختانه جنگل‌های هیرکانی سومین اثری است که از استان گلستان ثبت جهانی شده است. ما به دنبال این هستیم که اثر دیگری از استان گلستان را هم ثبت جهانی کنیم و آن دیوار گرگانی با طولی حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

استاندار استان گلستان اظهار کرد: ۲۰ درصد جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان است. من از این فرصت استفاده می‌کنم تا جاذبه‌های گردشگری استان گلستان بیشتر دیده شود. ما ۳ منطقه سیل زده در استان داریم و حتما می‌دانید که مردم سیل زده آق‌قلا و گمیشان این دین را بر گردن ما دارند که جشنی برای آن‌ها بگیریم و پیشنهاد من این است که مراسم ثبت جهانی هیرکانی در استان گلستان برگزار شود تا دین همه به استان گلستان ادا شود.

ابراهیم کریمی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت:گلستان، نگارستان اقوام است و بستر خوبی برای جذب گردشگر ایجاد کرده است. ثبت ۸۲۵ اثر ملی و ۳ اثر چهانی در کارنامه این استان است. گلستان دسترسی به جنگل و دریا دارد. خوشحالیم که اشاره کنیم امروز در استان گلستان هیچ مشکل میراثی وجود ندارد و دیوار دفاعی گلستان به همت خیرین میراث فرهنگی متقاضی مرمت دارد.

حسین زادگان، استاندار استان مازندران هم در بخش دیگری از نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گفت: ما در استان مازندران همچون استان گلستان در کنار سایر سرمایه‌های تاریخی و طبیعی خود، سرمایه‌ای به نام جنگل‌های هیرکانی را داریم و من فکر میکنم اگر بخواهیم به ظرفیت‌های موجود برگردیم، متوجه می‌شویم هر کجا که مردم به سر کار آمدند توانستیم از جاذبه‌های گردشگری و سرمایه هایمان نگهداری کرده و آن‌ها را حفظ کنیم. همانطور که مردم تا به امروز جنگل‌های هیرکانی را حفظ کرده اند.

وی افزود: ما هم اکنون شمشاد خزری را داریم که در نگهداری از آن هم به دلیل آگاهی‌های کم و بی توجهی ها، کم کاری شده است. استاندار استان مازندران به لزوم حل مشکل پسماند‌ها نیز تاکید کرد و گفت: در کنار این باید به شدت با موضوع قاچاق چوب برخورد شود. این بحث اساسی است که می‌تواند دامن جنگل‌های هیرکانی را هم بگیرد. ما باید در این خصوص از نظر کمی تعداد سمن‌ها را افزایش بدهیم و از لحاظ کیفی هم به آن‌ها رسیدگی کنیم. در ضمن باید مشکلات معیشتی جنگل نشینان را حل کنیم.

فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت: استان مازندران به دلیل همجواری با پایتخت هرساله پذیرای گردشگران زیادی است. ما باغ تاریخی عباس آباد را ثبت جهانی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم که قله دماوند، چشمه سورت و اسپهبد خورشید ثبت جهانی شود.

 

ادامه دارد/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۳۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد

با توجه به بازدید روزانه بالغ بر ۱۰ هزار بازدیدکننده در ایام نوروز و ایجاد ازدحام و صف‌های طولانی بازدیدکنندگان، درب ورودی کوچه تکیه دولت به مسیر کاخ گلستان باز شد.

به گزارش ایسنا همزمان با فرارسیدن نوروز ۱۴۰۳ در ورودی کوچه تکیه دولت که کم‌ترین فاصله با بازار تهران را دارد به عنوان سومین در ورودی مجموعه ثبت جهانی میراث فرهنگی کاخ گلستان بازگشایی شد .

پیش از این گردشگران و علاقه مندان به بازدید از این کاخ، می بایست از درب میدان ارگ و باب عالی وارد می شدند که با توجه به آمار رسمی وزارت میراث فرهنگی مبنی بر دومین مکان پربازدید تاریخی تهران پس از کاخ نیاوران، بازگشایی ورودی تکیه دولت که نزدیک سبزه میدان است در دستور کار قرار گرفت. 

وحید رضا انارکی محمدی - شهردار منطقه۱۲ - در بازدیدی که به همراه آفرین امامی - مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان - از ورودی تکیه دولت داشت، گفت: مدیریت شهری در تسهیل دسترسی گردشگران به این بنای با ارزش جهانی با مجموعه میراث فرهنگی همراه و همگام است.

وی منطقه ۱۲ را قطب تاریخی، گردشگری و تجاری تهران دانست و اظهارکرد: با باز شدن درب تکیه دولت، پلی میان دو قطب گردشگری و تجاری قلب تهران زده شد.

به گزارش شهر آفرین امامی نیز در این بازدید گفت : ورودی در کوچه تکیه دولت در مجاورت محوطه‌ای به مساحت 1800 مترمربع است که با بهره‌برداری از این فضا و با بازگشایی در، امکان گردشگری شبانه در آینده را فراهم می کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزییات جدید از قطع درختان جنگل‌های هیرکانی از زبان یک حقوقدان: تخلف شرکت برق مازندران در ماجرای قطع درختان الیمالات/ حداقل جرم اداره‌کل منابع طبیعی، کوتاهی در انجام وظایف است
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست
  • عکس| استوری خبرساز یحیی گل‌محمدی؛ وای بر ما!
  • (عکس) استوری خبرساز یحیی گل‌محمدی؛ وای بر ما!
  • تردد روان در محور‌های گلستان جریان دارد/ بازگشایی محور جنگل گلستان
  • بازگشایی محور بجنورد به جنگل گلستان
  • جاده جنگل گلستان به چمن‌بید بازگشایی شد/آب‌گرفتگی برخی مناطق گرمه
  • بازگشایی محور جنگل گلستان - چمن بید
  • جاری شدن سیلاب در ۴ شهرستان خراسان شمالی/محور چمن بید به جنگل گلستان باز شد