Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به عوارض و خطرات ناشی از ورزش در هوای گرم و عدم رعایت نکات تندرستی در این خصوص گفت: در اثر افزایش دما که این روزها شاهد آن هستیم بدن آب زیادی را از دست خواهد داد که در صورت عدم تأمین آب ازدست‌رفته بدن با عوارض جدی روبرو خواهد شد.
مهدی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ورزشکاران در فصل تابستان برای ورزش کردن با آن روبرو هستند بحث افزایش دما و عوارض ناشی از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی در هوای گرم به دلیل افزایش دمای بدن، کمبود آب بدن و گرمازدگی که ایجاد می شود، موجب می‌شود تا ورزشکاران علاوه بر بی‌حالی، دچار سردرگمی و کلافگی شوند.
وی افزود: فعالیت ورزشی در آب‌ و هوای گرم باعث کاهش توان هوازی در ورزشکاران شده و با افزایش دمای داخلی باعث کاهش حجم خون جریانی در عضلات می‌شود که این به معنای کاهش کارایی عضلات است، این موضوع بیانگر آن است که در چنین شرایطی علاوه بر این‌که فرد به هدفیش نمی رسد، بلکه بدن خود در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و این موضوع به ما می‌گوید که در زمان گرمای زیاد هرگز ورزش نکنیم و یا اگر مجبور به انجام آن هستیم با رعایت نکاتی محتاطانه‌تر رفتار کنیم.
وی ادامه داد: بهترین حالت این است که ورزشکاران در انتخاب مکان و زمان برای پرداختن به تمرین و ورزش دقت کافی را داشته باشند. ورزش در هوای گرم عوارضی بدی می‌تواند، داشته باشد، یکی از این عوارض تعریق زیاد و در ادامه کمبود آب بدن و از دست دادن الکترولیت‌ها و سدیم بدن است که ساده‌ترین و سریع‌ترین عارضه‌ای که ایجاد می‌کند گرفتگی عضلات است، که این گرفتگی می‌تواند یک گرفتگی ساده باشد و یا به‌ تدریج به اسپاسم دردناک منجر شود.
این پزشک ورزشی، خاطرنشان کرد: با بروز چنین حالتی باید بلافاصله فعالیت ورزشی خود را متوقف کنید و در دمای مناسب و خنک قرار گیرید. استفاده از مایعات ازجمله محلول حاوی سدیم و یا اضافه کردن کمی نمک به آب مصرفی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر در ناحیه گرفتگی دچار درد و یا ورم شدید، از یخ استفاده کنید.
محمدی تصریح کرد: البته بهتر است ورزشکاران برای پیشگیری از این مساله قبل از ورزش آب بدن خود را تأمین کنند و همچنین در حین ورزش کردن از نوشیدنی‌های مناسب استفاده کنند.
وی اظهار کرد: یکی از عوارضی که افزایش دما در بدن ایجاد می‌کند اختلال در توزیع مایعات بدن و افزایش حجم خون در اندام‌های تحتانی بدن است که سرگیجه و خستگی مفرط از شایع‌ترین عوارض بروز این مساله است که با بروز این مشکل باید علاوه بر توقف تمرین و تأمین مایعات بدن، روی زمین خوابیده و پاها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید و سعی کنید دمای بدن را نیز با شستن دست و صورت و حوله خنک، کاهش دهید.
دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، گرمازدگی را شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه ورزش در هوای گرم دانست و گفت: این مساله برای تمامی افراد در هوای گرم رخ می‌دهد که برای ورزشکاران می‌تواند عوارض بدی را به همراه داشته باشد. گرمازدگی به علت فشار و کمبود آب، افزایش ناگهانی دمای بدن و در نتیجه از کارافتادگی سیستم عصبی ایجاد می‌شود. سرگیجه، از کار افتادن گردش خون، از حال رفتن و آسیب‌دیدگی بافت‌ها از مهم‌ترین علائم و عوارض این مساله است.
وی افزود: توقف تمرین، رفتن به‌جایی که دمای بهتر دارد و یا دوش گرفتن با آب سرد یا دمای پایین می‌تواند مناسب باشد، در این مورد نیز باید فرد بلافاصله در صدد تأمین آب ازدست‌ داده باشد و درمجموع برای قرار نگرفتن در چنین وضعیتی بهتر است ورزشکاران تا جایی که امکان دارد در فضای سرپوشیده‌ای که دارای سیستم تهویه و خنک‌ کننده مناسب دارند یا در پارک و در زمان خوب مثل اول صبح و یا ساعاتی از بعدازظهر که دمای هوا کاهش پیداکرده به تمرین بپردازند.
محمدی خاطرنشان کرد: همچنین باید به نسبت روزهای عادی در غذای خود نمک بیشتری استفاده کنند، با نوشیدنی‌های متعادل حاوی الکترولیت، آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید. استفاده از موادی که دارای کافئین است و همچنین قهوه را کاهش دهند تا کمتر دچار دردسر شوند.
کد خبرنگار: 13042

انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آسیب دیدگی استان اصفهان اصفهان پزشک زمین قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی هوای تهران در چند روز آینده

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش نسبی دمای هوا در تهران طی امروز خبر داد.

 همچنین طی این مدت با عبور موجی ضعیف در بعضی ساعات (به ویژه ساعات بعدازظهر) در نیمه شمالی استان افزایش ابر گاهی رگبار پراکنده و در نیمه جنوبی، مناطق غربی و ارتفاعات استان وزش باد شدید مورد انتظار است.

از روز جمعه تا شنبه (۱۰ و ۱۱ فروردین) با استقرار جوی نسبتا پایدار، آسمان صاف تا قسمتی ابری گاهی با وزش باد ملایم پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، امروز افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

طبق این گزارش، آسمان تهران فردا (۸ فروردین ماه) کمی ابری در بعدازظهر افزایش ابر گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و در روز پنجشنبه (۹ فروردین ماه) کمی ابری در بعدازظهر افزایش ابر گاهی بارش پراکنده و وزش باد شدید با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۲۰ و کمیته دمای ۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران و ایستگاه توچال با بیشینه ۰ و کمینه ۱۲- سردترین نقطه تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

دیگر خبرها

  • بخشی از درآمد معدنی در یزد به ورزش اختصاص می‎یابد/سهم ورزش از بودجه استان افزایش می‌یابد
  • بخشی از درآمد معدنی در استان به ورزش اختصاص می‎یابد/سهم ورزش از بودجه استان افزایش می‌یابد
  • احتمال بارش باران و وزش باد در همدان
  • توسعه ورزش همگانی در گرو افزایش تعامل و همکاری‌های بین بخشی
  • ورزشکاران مازندرانی ۸ سهیمه المپیک پاریس را کسب کردند
  • ۸ ورزشکار مازندران سهمیه المپیک پاریس را کسب کردند
  • ورزشکاران بیماران خاص اردبیل ۱۵ مدال کشوری کسب کردند
  • پیش‌بینی هوای تهران در چند روز آینده
  • افزایش نسبی دمای هوای تهران
  • پیش بینی افزایش دمای هوای خوزستان