Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکنون در اگزوز خودروها برای جذب گازهای آلاینده هوا، از فلزات کمیاب platinum group metals- (PGMs) استفاده می‌شود که این کار چند مشکل اساسی دارد؛ نخست گران‌قیمت و سپس کمیاب بودن این گروه از فلزات و عناصر است و دنیا به زودی در تولید و اکتشاف آنها با مشکل روبه‌رو خواهد شد و سومین مشکل، سمی (toxic) بودن و ایجاد آلایندگی محیط زیستی توسط آنهاست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً دو محقق کشورمان موفق به اختراع یک نانو بیوکاتالیست با قابلیت جذب بالای ۹۵ درصدی گازهای آلاینده ناشی از سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در بخش صنایع مختلف از جمله خودروسازی شدند.

این اختراع از سوی دکتر محمدمهدی درودمند استاد بخش شیمی دانشکده علوم دانشگاه شیراز (مدیر گروه تحقیقاتی) و حسین ترابی منفرد دانشجوی دکترای شیمی بخش شیمی به کمک شرکت فناورفارس طبیب تکنولوژی به ثمر و در سازمان مالکیت معنوی ایران به ثبت رسیده است.

آنها این روزها در حال پیگیری ثبت این نانو بیوکاتالیست در کشور آمریکا هستند.

مدیرعامل شرکت فناورفارس طبیب تکنولوژی که گروه تحقیقاتی آنها حمایت و پیگیری برخی طرح‌های مبتکرانه را در دست اقدام دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، به برخی ویژگی‌های این نانو بیوکاتالیست ابداعی اشاره کرد و در دسترس بودن مواد اولیه این نانو بیوکاتالیست اختراعی و تولید به صرفه با قیمت مناسب با حدود ۴۰ درصد قیمت کاتالیست‌های موجود را از جمله مزایای این ماده برشمرد.

یوسف بالش زر دلیل ارزان بودن این نانوبیوکاتالیست را استفاده بالای ۷۵ درصدی مواد اولیه این محصول از ضایعات گیاهان سازگار با محیط زیست عنوان کرد.

پودر و ماده سبز رنگ، نانو بیوکاتالیست است که دانه‌های شفاف بستر پلی‌کربنات و دانه‌های زرد رنگ درخشان بستری هست که روی آن نانو بیوکاتالیست بر روی آن پوشش داده شده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، این نانو بیوکاتالیست از قابلیت استفاده در بسیاری صنایع کشور از جمله صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی و کارخانه‌های استفاده‌کننده از سوخت‌های فسیلی و جذب بالای ۹۵ درصدی منوکسیدکربن و گازهای آلاینده این صنایع برخوردار است.

وی با اظهار تاسف از اینکه کاتالیست‌های اگزوزها از خارج کشور تامین و ارز بسیار زیادی به خاطر آن از کشور خارج می‌شود، افزود: این درحالی است که مواد اولیه آنها کمیاب، گران و سمی است و برای محیط زیست آلایندگی ایجاد می‌کنند.

بالش زر ادامه داد: با وجود گذشت حدود ۹ ماه از ثبت این اختراع و همچنین مزایای زیاد محصول، متاسفانه تاکنون هیچیک از خودروسازهای بزرگ کشور، هیچ اقدام عملی برای استفاده از این اختراع نکرده‌اند و تنها در طول این مدت شرکت ساپکو در حد صحبت، اقدام کرده است؟!

وی تصریح کرد: به دلیل استقبال نکردن کارخانه‌های خودروسازی ایران و کارخانه‌های تولید کاتالیست داخلی از این نانو بیو کاتالیست، در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی از جمله مرسدس بنز آلمان هستیم.

این فعال دانش‌بنیان، استقبال نشدن از اختراعات و ابداعات کاربردی و ترجیح محصولات خارجی را مایه دلسردی مخترعان ایرانی می‌داند و انتظار دارد مسئولان و دست اندرکاران، اقدامات عملی برای برداشتن سدهای مقابل نخبگان و مخترعان بردارند تا ضمن ایجاد دلگرمی از ناامیدی و مهاجرت آنان جلوگیری شود.

بالش زر، ساخت آب شیرین‌کن با مزیت بالا و مصرف انرژی کم، سلول‌های خورشیدی با مزیت تولید انرژی برق در شب را از دیگر طرح‌هایی نام برد که این شرکت فناور در دست پیگیری و اقدام دارد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی درباره حمایت‌ از بانوان در حوزه مشاغل خانگی و فروش صنایع دستی گفت: صنایع دستی متولی خاص خودش را دارد اما ما برای حمایت از بانوان در بحث تسهیلات و مجوزهای کسب و کار اقدامات لازم را در دستور کار داریم.

بیشتر بخوانید: خبر خوش انسیه خزعلی برای مادران شاغل

وی افزود: همچنین در بحث بازارچه های فروش استانها، یکی از موارد مورد اشاره در اعتبارات تصویبی برای استانها حمایت از تولیدات بانوان در این بازارچه‌ها بوده است.

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره صدور کارت ملی و شناسنامه با نام مادران گفت:‌این مسئله تا یک مراحلی پیش رفت اما با توجه به اینکه مسئولان امر عنوان کردند که قرار است در کارت‌های جدید صرفاً کدملی قید شود و نام پدر و مادر دیگر ثبت نمی‌شود، مسئله قید شدن نام مادران نیز موضوعیت خود را از دست داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227478 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • تأمین کننده ها و توزیع کننده های ورق گالوانیزه در ایران
  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین + جدول
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو 207 اتوماتیک / اولین شرایط فروش BAC X۳ PRO در سال جدید اعلام شد (+ جدول فروش، عکس و مشخصات خودرو )
  • خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد
  • رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی با نانو پوشش ها