Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- هر سال در فوتبال ایران به فهرست طلبکارانی که به دلیل تغییر مالکیت باشگاه‌‌ها به حق و حقوق خود نمی‌رسند، اضافه می‌شود. فیفا برای مقابله با این مسئله قانون انضباطی جدید وضع کرده است. تاریخ انتشار: 12:00 - 31 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۳۴۶۳

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، فدراسیون جهانی فوتبال با تغییر قوانین انضباطی، مبارزه با مالکانی را آغاز کرده که با تغییر نام یا فروش باشگاه از پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان فرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فوتبال باشگاهی ایران این مورد رو به افزایش است. به همین دلیل خطر برخورد فیفا با فدراسیون فوتبال وجود دارد.

فدراسیون فوتبال با انتشار فهرست باشگاه‌های بدهکار اعلام کرد که تا این باشگاه‌ها دیون معوقه خود را نپردازند، حق نقل‌وانتقالات بازیکن و فروش باشگاه را ندارند. اما فهرست ارائه از سوی فدراسیون فوتبال به روز نیست و بدهی باشگاه‌ها در سال ۹۷ را نشان می‌دهد.

پروسه شکایت یک بازیکن یا مربی بابت پرداخت نشدن مطالبات به این صورت است که در گام نخست، شکایت به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون می‌رود. این کمیته پس از بررسی مدارک و مستندات دو طرف، حکم خود را صادر می‌کند. به دلیل شکایات فراوان و انبوه بودن پرونده‌ها، مراحل رسیدگی به یک شکایت چند ماه طول می‌کشد. بعد از اعلام حکم، باشگاهی که به پرداخت مطالبات بازیکن محکوم شده می‌تواند در کمیته استیناف فرجام‌خواهی کند که بازهم به دلیل زیاد بودن پرونده‌ها، حکم تجدید نظر هم چند ماهی زمان می‌برد. با صدور رای در استیناف، حکم نهایی لازم‌الاجرا می‌شود. این نشان می‌دهد که یک شکایت از لحظه ثبت در کمیته وضعیت تا پاسخ نهایی استیناف شاید نزدیک به یکسال طول می‌کشد. البته بسته به پرونده و مدارک این زمان متغیر است.

در حال حاضر فهرستی کمیته تعیین وضعیت مربوط به شکایاتی است که در استیناف هم برایش رای صادر شده و باشگاه‌ها ملزم به تسویه حساب با این طلبکاران هستند و چنانچه این اتفاق رخ ندهد، اجازه نقل‌و‌انتقال بازیکن یا فروش و واگذاری به باشگاه بدهکار داده نمی‌شود. از آنجا که با پایان فصل هجدم تعداد زیادی بازیکن یا مربی -چه در لیگ‌برتر و چه در لیگ یک- از باشگاه‌های خود شکایت کرده‌اند که صدور حکم نهایی آن‌ها شاید چند ماه دیگر آماده شود.

با درنظر گرفتن این شرایط و سابقه فدراسیون فوتبال در مواجه با تیم‌های بدهکار که به دلیل شکایات متعدد به باشگاه‌ها فرجه می‌داد تا به صورت اقساطی بدهی‌های خود را تسویه کنند، احتمالا باشگاه‌هایی که اخیرا در فهرست بدهکاران قرار دارند، تنها با پرداخت نهایت ۳۰ درصد بدهی هر بازیکن مجوز ثبت بازیکن جدید را می‌گیرند، اما بازهم تعدادی طلبکار از آن‌ها در نوبت قرار دارد که چند ماه بعد حکم می‌گیرند و به این لیست اضافه می‌شوند.

از سوی دیگر باشگاه‌های بدهکار لیگ یکی که معمولا امتیاز آن‌ها زیاد خرید و فروش می‌شود از این فرصت استفاده می‌کنند و تنها با پرداخت ۳۰ درصد بدهی خود مجوز واگذاری می‌گیرند. زمانی مشکل حاد می‌شود که یک باشگاه بدهکار با این ترفند تغییر مالکیت می‌دهد. مالک جدید هنگام خرید در قرارداد نقل و انتقال قید می‌کند که طلبکاران بدهی خود را از مالک قبلی باید بگیرند و مالک جدید باشگاه را بدون بدهی تحویل گرفته است. چند ماه بعد که کمیته استیناف حکم نهایی خود در خصوص شکایاتی که سال ۹۸ ثبت شده را اعلام می‌کند، مالکیت تغییر کرده و مالک جدید به استناد قرارداد خرید، ملزم به تسویه حساببا طلبکاران نیست. مالک قبلی هم که با تحویل تیم نقشی در فوتبال ندارد، مطالبات بازیکنان را حتی با حکم استیناف نمی‌پردازد و فدراسیون فوتبال هم قدرتی برای گرفتن مطالبات بازیکنان از مالکی که از فوتبال بیرون رفته ندارد.

با اعلام فهرست باشگاه‌های بدهکار از سوی فدراسیون فوتبال، اغلب باشگاه‌هایی که طلبکاران زیادی را پشت در باشگاه می‌بینند، با تنها با پرداخت دیون گذشته که استیناف برایش حکم داده مجوز واگذاری مالکیت تیم را می‌گیرند و با انبوهی بدهی و فهرست بلندبالایی از طلبکاران که پرونده‌های‌شان در تعیین وضعیت یا استیناف به حکم نرسیده، از فوتبال فرار می‌کنند. با این اتفاق، کاری از دست مربیان و بازیکنان طلبکار بر نمی‌آید و فدراسیون هم قدرتی برای اجرای احکام خود ندارد. به همین دلیل فهرست بلند بالایی از بازیکنان و مربیان هستند که شاید از ۱۰ سال پیش مطالباتی از باشگاه‌های فوتبال دارند، اما واگذاری باشگاه با این ترفند آن‌ها را در بلاتکلیفی محض قرار داده است. ظاهرا به‌رغم تلاش کمیته تعیین وضعیت برای جلوگیری از فروش یا نقل‌وانتقال باشگاه‌های بدهکار، امسال هم بر تعداد این قبیل طلبکاران افزوده می‌شود و تا زمانی که پروسه صدور حکم در فدراسیون طولانی باشدف نه‌تن‌ها از تعداد طلبکاران کاسته نمی‌شود که هر فصل تعداد بیشتزی بازیکن بلاتکلیف خواهیم داشت.

این درحالی است که فیفا با تغییرات اساسی در مقررات انضباطی، مبارزه با مالکانی که قانون را دور می‌زنند را آغاز کرده و به شدت به فدراسیون‌هایی که در این زمینه ضعف دارند، تذکر می‌دهد. طبق قانون جدید، با فدراسیون‌هایی که نتوانند با این جریان مقابله کنند، برخورد انضباط می‌شود. از آنجا که در ایران تعداد طلبکارانی که به دلیل تغییر مالکیت باشگاه به حق خود نرسیده‌اند رو به افزایش است، خطر برخورد قانونی فیفا به شدت احساس می‌شود. فیفا در این زمینه فدراسیون فوتبال کشور‌ها را مسئول و پاسخگو می‌داند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فدراسیون فوتبال لیگ برتر لیگ یک فیفا کمیته تعیین وضعیت کمیته استیناف نقل و انتقالات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ برتر تا هفته پایانی بدون VAR/ دلیل مخالفت فیفا مشخص شد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز گذشته خبری آمد مبنی بر اینکه فیفا با برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از کمک داور ویدئویی مخالفت کرده است.

پیگیری های خبرنگار آنا نشان می دهد دلیل مخالفت فیفا این بوده که برگزاری تک بازی با VAR از نظر رعایت اصل جوانمردی در برگزاری لیگ منافات دارد و در پاسخ به درخواست فدراسیون فوتبال برای برگزاری برخی مسابقات حساس با کمک داور ویدئویی مخالفت کرده و تاکید داشته دیگر به صورت تک بازی اجازه استفاده از VAR را نمی دهد و فدراسیون فوتبال اگر می خواهد از این سیستم استفاده کند باید در همه مسابقات داشته باشد.

با توجه به این مخالفت فیفا به احتمال بسیار زیاد برگزاری فینال جام حذفی هم با کمک داور ویدئویی منتفی است.

البته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز در تازه ترین گفت وگویی که داشته اعلام کرده سعی می کنند فصل آینده همه مسابقات با VAR برگزار شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیگ برتر تا هفته پایانی بدون VAR/ دلیل مخالفت فیفا مشخص شد
  • دلیل مخالفت فیفا با برگزاری بازی های لیگ با VAR مشخص شد
  • رای کمیته استیناف برای پرسپولیس و سپاهان
  • محکومیت سپاهان و پرسپولیس در کمیته استیناف
  • آرای کمیته استیناف درباره سپاهان و پرسپولیس
  • کمیته استیناف اعتراض پرسپولیس و سپاهان را رد کرد
  • محکومیت سپاهان و پرسپولیس در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال
  • رای کمیته استیناف در مورد دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان
  • اعتراض پرسپولیس در استیناف رد شد؛ سرخپوشان 51 میلیون جریمه شدند
  • اعلام آرای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال