Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:52:44 GMT

همدان در کنترل فشار خون جزو سه استان برتر کشور است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۳۹۵۶

همدان در کنترل فشار خون جزو سه استان برتر کشور است

رشید حیدری مقدم روز دوشنبه در آئین اختتامیه بسیج ملی فشار خون در استانداری همدان افزود: برای اولین بار بسیج ملی کنترل فشار خون برای زیر پوشش دادن ۴۰ میلیون نفر صورت گرفت که هزینه‌های این طرح معادل ۳۵ تا ۴۰ تخت آی.سی.یو است.

وی با بیان اینکه کاهش ورودی بیمارستان‌ها به اقتصاد درمان کمک می‌کند اضافه کرد: طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ حدود یک سوم جمعیت ایران دارای فشار خون بالا یا در معرض فشار خون بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: ۸۱ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند یا کنترل مناسبی برای درمان بیماری ندارند و تنها ۱۹ درصد نسبت به کنترل صحیح این بیماری اقدام می کنند.

حیدری مقدم یادآوری کرد: در سال ۱۹۹۰ حدود ۴۵ هزار مرگ در سال بر اثر فشار خون رخ می داد که این آمار در سال ۲۰۱۷ به نزدیک ۱۰۰ هزار مورد مرگ رسید که می توان یکی از علل افزایش این آمار را مدرنیته شدن جامعه دانست.

وی ادامه داد: در کشور برای کنترل این بیماری بسیج ملی فشار خون با جامعه هدف افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و مادران باردار کلید خورد که ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور در این طرح پوشش داده می شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مصرف بیش از حد نمک را یکی از عوامل بروز فشار خون دانست و اضافه کرد: سرانه مصرف نمک در کشور ۱۵ گرم بود که به ۱۱ گرم کاهش یافت و اگر بتوان سه گرم مصرف نمک را کاهش دهیم ۵۰ درصد سکته‌های مغزی کاهش می‌یابد.

حیدری مقدم ادامه داد: ۸۵۵ هزار نفر از جمعیت استان همدان که سن بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و مادران باردار را تشکیل می دهند هدف طرح ملی کنترل فشار خون بودند که در سطح ملی پوشش ۵۰ درصد جمعیت هدف مدنظر بود اما در همدان بیش از ۷۵.۶ درصد جامعه هدف زیر پوشش قرار گرفتند.

وی یادآوری کرد: اطلاع رسانی از اجرای این طرح از ۲۷ اردیبهشت امسال به مدت یک ماه صورت گرفت و تیم‌ها تجهیز و به همکاران آموزش های لازم داده شد همچنین تیم‌های پایش و ارزیابی مجهز شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از ۱۸ خرداد امسال مرحله دوم این طرح آغاز و تا ۱۵ مرداد ادامه داشت گفت: نحوه اجرای این طرح به صورت مراجعه حضوری به پایگاه‌های و مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت، مراجعه به تیم‌های سیار و خود ارزیابی بود.

حیدری مقدم اضافه کرد: سه هزار تن در رده‌های مختلف، در اجرای این طرح مشارکت داشتند از جمله بهورزان و خانه های بهداشت به عنوان پاشنه آشیل سلامت کشور نقش مهمی در اجرای طرح کنترل فشار خون ایفا کردند.

وی توضیح داد: ۵۱۰ خانه بهداشت در همدان فعال است که ۳۰۰ هزار تن از جامعه هدف در این پایگاه ها مورد ارزیابی قرار گرفتند همچنین ۱۳۰ هزار تن در ایستگاه‌های سیار واقع در پارک‌ها، معابر عمومی، مکان‌های پرتردد و امامزادگان فشار خونشان سنجیده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی و ۶۱ درصد جمعیت شهری مورد ارزیابی فشار خون قرار گرفتند همچنین ۷۸.۵ درصد غربالگری برای بانوان و ۷۱ درصد برای آقایان بوده که این امر گویای توجه بیشتر بانوان به امر خودمراقبتی و سلامت است.

حیدری مقدم با بیان اینکه ۱۶ درصد بانوان و ۱۰.۶ درصد آقایان فشا ر خون بالا دارند افزود: ۳۱ درصد آقایان و ۲۰ درصد بانوان پیش فشار خون دارند یعنی ریسک تبدیل شدن به فشار خون را دارند.

وی اظهار داشت: ۱۳.۵ درصد جمعیت شهری و ۱۲ درصد جمعیت روستایی فشار خون بالا دارد که نزدیک بودن آمار جامعه روستایی به شهری موید افزایش بی تحریکی، چاقی، تنبلی و رژیم غذای نامناسب در روستاها است.

۷۵۲۶/‏۲۰۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح ملی کنترل فشار خون علوم پزشکی همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

رهبر انقلاب در جریان دیدار اخیر جمعی از فرماندهان نظامی، تاکید کردند که عملیات «وعده صادق»، اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران بود، اما دلیل آن چیست؟ واقعیت این است که ایران با ظرفیت فراتر رفتن از یک قدرت منطقه‌ای به قدرت جهانی، سال‌ها تحت فشار خارجی بوده است.

دوره طولانی تنگنای استعماری در دوران قاجار و پهلوی اول از یک سو و دوره‌ای از نفوذ و کودتا در پهلوی دوم از سوی دیگر، از مصادیق این فشار به‌شمار می‌رود. پس از انقلاب اسلامی که اراده مردم بر استقلال و متجلی‌شدن قابلیت بالقوه قدرت کشور قرار گرفت، فشار‌ها ادامه یافت. تحمیل جنگ هشت‌ساله با عراق، فشار تحریم، تخریب رسانه‌ای و هراس‌افکنی سیاسی و دیپلماتیک با چاشنی اغتشاش خیابانی و ترور، از جمله این فشار‌ها بوده است. عبور ایران از همه این موانع، راه را برای تبدیل ایران به قدرت جهانی هموار کرد.

عمده قدرت‌های جهان، در دوره‌ای از این تنگنا‌ها گذر کرده و به‌دلیل عبور از این هفت‌خوان، شایسته رسیدن به موقعیت ابرقدرتی شدند. ایران نیز پس از یک دهه فشار حداکثری در دهه ۱۳۹۰ شمسی، سرانجام از عصر بازدارندگی عبور کرد. کشوری که در عصر قاجار و پهلوی کاملا منفعل بود و اجازه نفوذ و کودتا به کشور‌های خارجی می‌داد، در دهه اول پس از انقلاب اسلامی به موقعیت «دفاع از خود» رسید و سپس وارد دوره بازدارندگی شد که توانست جلوی تکرار سناریوی تحمیل جنگ را بگیرد.

مهار جنگ‌طلبان آمریکایی و اسرائیلی، به‌ویژه در دوران بوش پسر و ترامپ، دشوار بود، اما انجام شد. ایران در این دوران همزمان از توان دفاعی و دیپلماتیک بهره برد تا تلاش برای سر خم کردن کشور شکست بخورد. این روند ادامه داشت تا این‌که پس از تهدید داعش و احتمال حمله تروریست‌ها به داخل ایران، کشور وارد عصر «جنگ پیشدستانه» شد. ترور سردار سلیمانی، این استراتژی را وارد سطح بالاتری کرد و برای اولین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، ایران پایگاه آمریکا را موشک‌باران کرد.

 این همان کاری بود که پس از حمله گستاخانه اسرائیل به سفارت کشورمان در دمشق تکرار شد و عدم‌پاسخ متقابل، نشان داد جهان استراتژی تهاجمی کشورمان را به رسمیت شناخته است. در کنار این حرکت نظامی، کشورمان پس از یک دهه تحریم حداکثری، موفق شد به رشد اقتصادی مثبت رسیده و در حوزه‌های ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی، نوعی بازدارندگی داخلی ایجاد کند. به این ترتیب، حالا جهان شاهد آن است که ایران به جمع کشور‌های قدرتمند پیوسته و با وجود همه تبلیغات منفی رسانه‌های غربی، نظم نوین جهانی نمی‌تواند این قدرت را انکار کند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • رقابت بیش از ۲۳ هزار داوطلب همدانی در آزمون سراسری
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • مرگ ۲۵ کارگر در اثر حوادث کار در همدان
  • همدان در میان 7 استان برتر آبرسانی روستایی
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی
  • کبودراهنگ رتبه اول فرزندآوری در استان همدان
  • طی دو سال هشت میلیون فقیر به تعداد فقرای کشور اضافه شده است!