Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:14:31 GMT

خیز سنگاپور برای دستیابی به انرژی هسته ای

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۴۰۹۹

خیز سنگاپور برای دستیابی به انرژی هسته ای

اگرچه این گزارش ها تاکنون به طور رسمی توسط دولت سنگاپور تائید نشده اما برخی مسئولان ارشد این دولت - شهر آن را روندی اجتناب ناپذیر برای مقابله با روند فزاینده گرمایش زمین و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی مانند نفت ارزیابی کرده اند.

طبق گزارش های رسانه های فعال درجنوب شرق آسیا، تمایل سنگاپور برای برخورداری از انرژی هسته ای هنوز به دلیل حوادث زیانبار ناشی از عدم امنیت کامل آن هنوز به اجماع کامل نرسیده، اما به نظر می رسد برخی گروههای سیاسی صاحب نفوذ و قدرت در این کشور منافع ملی سنگاپور را در کسب انرژی اتمی گره خورده می بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گمانه زنی های رسانه ای دراین زمینه هنگامی افزایش یافت که " هو چنگ Ho Ching رئیس اجرایی صندوق سرمایه گذاری دولت سنگاپور موسوم به Temasek Holdings ماه گذشته با گذاشتن یک پست در صفحه فیس بوک خود از کسب این انرژی توسط سنگاپور حمایت کرد و آن را اقدامی ضروری برای این کشور دانست.

وی که یکی از مقام های ارشد سنگاپور است، در این پست نوشت: " به طور کلی، برای برخورداری از یک زمین سبزتر و کاهش انتشارگاز کربن، ما باید انرژی هسته ای را به عنوان یک راه حل کلیدی به کار گیریم. در حال حاضر، بهتر است کشورهای توسعه یافته و توانمند بیشترظرفیت قدرت هسته ای خود را تقویت کنند. این اقدام سبب کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی و کاهش انتشار گاز کربن در زمین خواهد شد."

سنگاپور در ۱۲ سال گذشته دو بار به طور رسمی اعلام کرد که نیروی هسته ای نامناسب است، اما اظهارات جدید این مقام بلند پایه می تواند نشانه ای از تغییر رویکرد این دولت- شهر درمورد کسب انرژی هسته ای ارزیابی شود.

البته اظهارات این مقام سنگاپوری با موضع اعلام شده دولت آلمان مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۲۲ درصدد است تا استفاده از انرژی هسته ای را کاملاً کنار گذارد همزمان شد و آلمان در این مسیر تنها کشوری نیست که درصدد است به دلایل ناامن بودن این انرژی به طور کامل از آن چشم پوشی کند.

به طور کلی هراس جهان از انرژی هسته ای پس از حادثه آتش سوزی سال ۲۰۱۱ در مراکز هسته ای فوکوشیمای ژاپن افزایش یافت، اما درعین حال تهدیدات فزاینده ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی، کشورها را برای یافتن جایگزین های سوخت فسیلی به ویژه سوخت هسته ای با استفاده از راکتورهای ایمن نیز سوق داده است.

فاجعه اتمی فوکوشیما که پس از چرنوبیل روسیه در سال ۱۹۸۶ میلادی دومین حادثه اتمی بزرگ دنیا بود، منجر به نشت مواد رادیواکتیو در زمین، هوا و دریا شد، به همین دلیل کشورهای مختلف درجهان خواستار به کارگیری تمهیدات درخوربرای جلوگیری از تکرار آن شدند.

اکنون بسیاری از کشورها معتقدند که باید با گسترش تحقیقات، امنیت راکتورهای هسته ای را برای تولید انرژی افزایش داد تا از بروز مجدد فجایعی مانند فوکوشیما در جهان جلوگیری کرد.

براساس گزارش انجمن جهانی هسته ای، به رغم تمام مخاطرات امنیتی، درحال حاضر ۳۰ کشور مختلف جهان از جمله امارات، ترکیه، نیجریه، بنگلادش، مصر و اندونزی برنامه ها ملی برای شروع پروژه های علمی به منظور دست یافتن به انرژی هسته ای را در دستور کار دارند.

ظاهراً سنگاپور در خلال سال های گذشته صرفاً به یک دلیل و آن هم عدم رضایت از امنیت فناوری های مرتبط با انرژی هسته ای، برنامه های ملی خود را دراین زمینه به تعویق انداخته است.

"لی هسین لونگ" نخست وزیر سنگاپور درسال ۲۰۰۷ میلادی گفت که انرژی هسته ای منبع انرژی جایگزین قابل قبولی نیست، زیرا زمین های کافی برای ساخت راکتورهایی با شعاع ایمنی ۳۰ کیلومتر وجود ندارد، اما وی سه سال بعد گفت که ضروری و حیاتی است که سنگاپورباید برای استفاده از این انرژی خود را آماده کند.

طبق گزارش رسانه های سنگاپوری، پس از حادثه فوکوشیما در سال ۲۰۱۲ برخی مراکز تحقیقاتی دراین کشور اعلام کردند که فناوری های موجود انرژی هسته ای هنوز به اندازه کافی برای سنگاپور امن نیست که این موضوع حاکی از تاثیر این فاجعه زیست محیطی بر تمایل ملی این دولت- شهر بود.

اما در سال ۲۰۱۴ دولت سنگاپور با ایجاد "مرکز برنامه تحقیقات و آموزش ایمنی هسته ای"، با اختصاص بودجه افزون بر ۴۶ میلیون دلاری، اراده ملی خود را برای بررسی پیامدها و تحولات مرتبط با به کارگیری از انرژی هسته ای نشان داد.

"هو چنگ" Ho Ching رئیس اجرایی صندوق سرمایه گذاری دولت سنگاپور در پست فیس بوکی ماه گذشته خود استدلال نمود که تولید انرژی هسته ای از زمان فوکوشیما بسیار امن تر شده و تاکید کرد که سنگاپور نه تنها حامی این انرژی بوده بلکه به تازگی Tay Eng دانشمند هسته ای خود را برای کسب آموزش های لازم در این زمینه به آژانس انرژی اتمی انگلیس فرستاده است.

پروفسور "چانگ کنگ یئو" Chung Keng Yeow مدیر پروژه تحقیق و ایمنی هسته ای سنگاپور در دانشگاه ملی این کشور دراین زمینه به رسانه ها گفته است: برخلاف راکتورهای هسته ای نسل دوم، راکتورهای نسل سوم دارای سیستم های خنک کننده منفعل هستند و در صورت قطع برق، مانند آنچه در فاجعه فوکوشیما رخ داد، نیروگاه های هسته ای می توانند برای جلوگیری از بروز آتش سوزی از سیستم خنک کننده استفاده کنند.

وی افزود: دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان درحال توسعه و ارتقای نسل بعدی راکتورها هستند و امیدوارند که احتمال بروز فجایعی مانند فوکوشیما را به صفر برسانند. آنها همچنین در حال توسعه انواع کوچکتر و مدولار هستند که وعده داده اند آنها با تولید گرمای کمتر، ایمن تر و راحت تر مدیریت شوند.

طبق گزارش های اعلام شده، قریب به ۹۵ درصد از برق سنگاپور از گاز طبیعی وارداتی از مالزی و اندونزی تولید می شود. انرژی خورشیدی که سنگاپور یکی از مهمترین کشورهای جنوب شرق آسیا در توسعه فناوری آن است، درحال حاضر صرفاً منبع ۰.۸ درصد از کل الکتریسته تولیدی این کشور در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. اما این دولت- شهر در پروژه های ملی خود اعلام کرده که قرار است ۲۵ درصد از الکتریسته این کشور تا سال ۲۰۲۵ از انرژی خورشیدی کسب شود.

در مجموع ناظران منطقه ای می گویند: سنگاپور به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جنوب شرق آسیا در سال های اخیر از نرخ رشد اقتصادی فزاینده ای برخوردار بوده و همواره بر استفاده از فناوری ها و دانش های نوین در برنامه های عمومی و ملی خود بسیار تاکید دارد. این دولت - شهر در صورت نیل به انرژی هسته ای علاوه بر ارتقای شاخص های قدرت ملی و بومی خود، می تواند به عنوان یکی از پایگاههای اصلی صادرکننده این فن- دانش در منطقه جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر باشد.

گزارش: مریم شفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی فعال حوزه انرژی مؤثر عمل کرده است، گفت: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی به‌ویژه با همسایگان است.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی انرژی فعال عمل کرده است، اظهار کرد: این دولت خوشبختانه هم با کشورهای همسایه و هم با دیگر کشورها از جمله اعضای گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای ارتباط مطلوبی برقرار کرد که این سبب شد دیپلماسی انرژی فعالی نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در پس تحریم‌های دشمن شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند به‌ویژه در حوزه نفت و گاز ایجاد شد، افزود: این شرکت‌ها امروز بسیاری از کالاها و مواد اولیه مورد نیاز صنعت نفت را تولید می‌کنند، از این رو این شرکت‌ها کمک بزرگی به رشد بخش انرژی کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق، همچنین صادرات برق به این کشور، فعال شدن بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی و... نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی در این دولت به‌ویژه با همسایگان است.

محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همز با بیان اینکه دولت سیزدهم به لحاظ شرایط حاکم بر کشور ناشی از تحریم و ناکارآمدی دولت گذشته، در صادرات نفتی و غیرنفتی در عمل با مشکل روبه‌رو شد، اظهار کرد: در این مدت که از دولت سیزدهم گذشته است تلاش شد وضع اقتصادی کشور سر و سامان یابد.

وی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی افزود: دولت با پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی و فرامنطقه‌ای، هم‌افزایی منطقه‌ای و بین‌المللی خود را گسترش داد که مردم باید نتایج این پیمان‌ها را احساس کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدیران قوی فعال در دیپلماسی اقتصادی کشور و بدنه اقتصادی دولت باید تلاش کنند این پیمان‌ها به نتیجه برسد و در کشور سرمایه‌گذاری انجام شود.

دیگر خبرها

  • نگرانی گروسی از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای خودرو!
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن
  • آخرین پیش‌بینی انیشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو
  • تبدیل آب دریا به سوخت هیدروژنی در سنگاپور
  • تبدیل آب دریا به سوخت جایگزین در سنگاپور
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق نتیجه تقویت دیپلماسی انرژی است
  • دولت بر ایجاد بازار گسترده ای برای نفت خام ایران به ویژه در شرق آسیا متمرکز شده است