دو شخصیت اصلی متوجه می‌شوند که میرغضب فوت کرده و قرار است که فرزند او جانشینش شود و سرهای این دو را از بدن جدا کند و این دو نفر باید انتظار بکشند تا فرزند میرغضب بزرگ شود تا سرهایش جدا شود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرقنمایش «چشم به راه میرغضب» محتوای بسیار ملتهبی دارد که در گزارش پیشین مشرق به برخی مصدایق محتوایی آن اشاره شد. اما بر اساس شنیده‌ها قرار است که این نمایش در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اغلب جوایز مهم این جشنواره را به خود اختصاص دهد و به همین دلیل علی‌رغم سالن سنگلج محل اجرای نمایش، زمان اجرا تا بیستم مرداد ماه ادامه دارد.

اما آنچه محتوای این نمایش را ملتهب می‌کند اشارات کنایه‌داری است که بر اساس متن نمایش قابل بررسی است. آنطور که در صفحه نخست نمایش قابل ارزیابی است، استفاده از کلمه انتظار است که بدست ممیزان همانطور که در تصویر زیر مشهود است به چشم براه میرغضب تغییر یافته است.

بیشتر بخوانید:

اصلاح‌طلبان جیره‌خوار انگلیس و اصولگرایان نوکر شاه هستند!؟ +عکس

در نمایشنامه‌ همانطور که در گزارش نخست مشرق منتشر شد رضی الله (اصلاح‌طلب) و ذبیح الله(اصولگرا) در استخری  منتظر میرغضب هستند تا هر کدام به علت جرمی که انجام داده‌اند سر آن‌ها را از تنشان جدا کند.

در بخش پایانی نمایش دو شخصیت اصلی متوجه می‌شوند که میرغضب فوت کرده و قرار است که فرزند او جانشینش شود و سرهای این دو را از بدن جدا کند و این دو نفر باید انتظار بکشند تا فرزند میرغضب بزرگ شود تا سرهایشان جدا شود.

در نمایشنامه چشم انتظار بودن برای اینکه توسط میرغضب زده شود، بسیار ثواب دارد. در واقع یکی از دو شخصیت اصلی به ثواب گردن زده شدن نیز اشاره می‌کند.

البته نمایش خلاصه به تمثیل‌های موهن  انتظار و میرغضبی که قرار  است که گردن همه را بزند نمی‌شود. در بخشی از این هجویه سراسر وهن و متلک، زیرساخت‌های اعتقادی ادیان ابراهیمی به تمسخر گرفته می‌شود و نیست‌انگاری قیامت، بخشی از آن را شامل می‌شود.

و حتی کنایه‌هایی نظیر نه شرقی و نه غربی در متن نمایش که با خنده توامان حضار همراه می‌شود، کاملا استعاری و کنایی است.

تئاتر به هیچ نشانه‌ای برای هجو تمسخر رحم نمی‌کند. ذبیح الله اصولگرا نیز باید گردن زده شود و قبل از اعدام یقه پیراهن اعدامی باید بریده شود. اما پیرهن ذبیح مثل اغلب دیپلمات‌های ایرانی یقه ندارد و این دیالوگ نشانه‌ موثری است که برخی مصدایق سیاسی را به ذهن متبادر می‌کند.

و همانطور که در گزارش پیشین مشرق اشاره شد این نمایش هر دو جناح سیاسی کشور را مورد هجوی تمام عیار قرار می‌دهد که با تفسیری مستقیم در آن گزارش به این بخش از تئاتر چشم به راه میرغضب اشاره شد.

حسین کیایی، کارگردان مورد علاقه شهرام کرمی( مدیر کل هنرهای نمایشی ) است که متن مذکور بواسطه و حمایت او تصویب شده و تالار سنگلج با حمایت ایشان به مدت ۲ ماه در اختیار این نمایش قرار گرفته است تا با همزمانی اجرای این نمایش و اجرای نوزدهمین جشنواره تئاتر، جوایز مهم این جشنواره نصیب این نمایش و عوامل آن شود. این سطح حمایت از حسین کیایی چندان جای تعجب ندارد.

پناهجویان شهرنو قبل از انقلاب، مسئولان انقلابی شدند

در نمایشنامه «روز عقیم» حسین کیایی، عده‌ای از انقلابیون، قبل از پیروزی انقلاب از دست نیروهای امنیتی حکومت قبلی به خیابان جمشید معروف به شهرنو پناه می‌برند و پس از پیروزی انقلاب تمامی آنان صاحب مسئولیت‌های متعدد دولتی می‌شوند. در این میان یکی از انقلابیون با یکی از این زنان ارتباط نامشروع می‌گیرد و همزمان با پیروزی انقلاب، بچه این رابطه نامشروع در روز ۲۲ بهمن به دنیا می‌آید.

جمهوری اسلامی شوره‌زار حسین کیایی است؟

در نمایش تمثیلی شوره‌زار مشاغل و طیف‌های مختلف مردمی در شوره‌زار هستند و یک نگهبان از آنان مراقبت می‌کند که از شوره‌زار خارج نشوند و موتیف دیالوگی نمایش این است که یکی خواهد آمد و در نهایت کسی برای نجات آنان از شوره‌زار نمی‌آید.

آثار حسین کیایی و محتوایی که او روی صحنه نمایش می‌برد، عمدتا با این حواشی همراه است و او نمی‌تواند کارگردان بی‌حاشیه‌ای باشد و شنیده‌های حاکی از آن است که او در جشنواره تئاتر آیینی قرار است جوایز اصلی را دریافت کند؟ باید منتظر ماند و دید سکان‌داران فرهنگ و نهادهای نظارتی چگونه به وظایف ذاتی خود عمل خواهند کرد.

مشرق این موضوع و دست‌های پشت پرده جریان حاکم بر تئاتر کشور را بیشتر پیگیری خواهد کرد.

منبع: مشرق

مطالب پیشنهادی:

عکس جدید نگار جواهریان

اجرای جنجالی فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی+فیلم

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو شد +سوابق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی جمهوری اسلامی اصولگرا رضی الله شهرام کرمی تالار سنگلج ذبیح الله تئاتر نقد تئاتر نمایش

منبع این خبر، وبسایت www.mashreghnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۴۹۴۶۶۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی|استقبال بی‌نظیرمردم عامل ماندگاری تئاتر خیابانی مریوان است

کارگردان نمایش "این کجا و آن کجا" گفت: مسلماً استقبال بی‌نظیر و مهربانی مردمان این سرزمین مهم‌ترین عامل ماندگاری، موفقیت و تقویت تئاتر خیابانی مریوان است. ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

پژمان شاهوردی کارگردان و نویسنده نمایش "این کجا و آن کجا" از شهرستان بروجرد، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مریوان اظهار داشت: به عنوان نمایش برگزیده جشنواره بین‌المللی فجر و جشنواره‌های ملی ارس و هرسین در بخش مرور برگزیدگان به چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور یافته‌ایم.

وی افزود: این نمایش در خصوص پرداختن به دو دیدگاه فرهنگی در خصوص قهرمانان کشورهاست و دریچه قضاوت در خصوص این دو نگاه را برای تماشاچی باز می‌گذارد.

کارگردان نمایش "این کجا و آن کجا" با ذکر اینکه چند دوره مختلف در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته است، تصریح کرد: امسال شاهد استقبال بی‌نظیری از سوی هنرمندان، مسافرین، مردم و شهروندان مریوانی از نمایش‌های خیابانی جشنواره هستیم.

وی با تأکید بر اینکه حمایت‌های مالی و تخصیص اعتبار به جشنواره می‌تواند به ارتقاء کیفی جشنواره منجر گردد، گفت کرد: با حمایت مالی از جشنواره دغدغه هنرمندان در خصوص اسکان و هزینه‌های ایاب و ذهاب از میان می‌رود و با فراغ خاطر بیشتری بر اجراهای خود تمرکز خواهند کرد.

چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی| تئاتر خیابانی صحنه تبادل پیام بین هنرمند با مردم استچهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی| 1.5 میلیارد تومان اعتبار به تئاتر خیابانی مریوان اختصاص می‌یابدچهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی| تئاتر خیابانی مریوان هر سال از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء می‌یابد

شاهوردی با اذعان به اینکه رسالت تئاتر خیابانی فرهنگ‌سازی است، ادامه داد: تئاتر خیابانی صدای اعتراضی است که در قالب آن آگاه‌سازی‌ها رقم می‌خورد و اجماع فکری در میان مردم و مسئولان شکل می‌گیرد.

وی خود را سفیر فرهنگی مردم مریوان توصیف کرد و خاطرنشان کرد: فرهنگ غنی و هنر زیبای این دیار، سوغات و ره آوردی است که ما پس از بازگشت به دیارمان با خود به همراه خواهیم برد.

این کارگردان تئاتر خیابانی در پایان با تأکید بر اینکه خوبی و مهربانی مردمان کُرد در خاطر ما حک شده است، یادآور شد: مسلماً استقبال بی‌نظیر و مهربانی مردمان این سرزمین مهم‌ترین عامل ماندگاری، موفقیت و تقویت این نوع تئاتر شده است.

انتهای پیام/ ت

R7848/P/S6,66/CT2

دیگر خبرها

  • سولشر: اگر پیشنهاد خوبی برسد سانچز از یونایتد جدا می‌شود
  • چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی| بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی فعالیت هنرمندان تئاتر چیست؟
  • یک استقلالی دیگر از این تیم جدا شد
  • نورالهی از استقلال جدا شد
  • مهدی نوراللهی از استقلال جدا شد
  • مهدی نوراللهی، دروازه‌بان جوان استقلال از این تیم جدا شد
  • نوراللهی از استقلال جدا شد
  • برنامه اجرای نمایش‌ها در آخرین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
  • دروازه‌بان استقلال جدا شد
  • چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی| تئاتر خیابانی مریوان آیین‌های کهن را زنده کرده است
  • نمی‌توان انجمن اسلامی را از سیاست جدا کرد / ماجرای درگیری انجمن لندن درماجرای گروگانگیری سفارت ایران
  • ماجرای درگیری انجمن اسلامی لندن در گروگانگیری / انجمن اسلامی را هیچ وقت نمی‌توان از سیاست جدا کرد
  • آغاز جشنواره تئاتر در ملایر
  • سی و یکمین جشنواره تئاتر استان همدان در ملایر آغاز شد
  • انتشار فراخوان جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان در ۶ بخش
  • امید به نهادینه شدن بخش «رادیو تئاتر» در جشنواره تئاتر فجر
  • معضلات فرهنگی سوژه روز اول نمایش ها/آئین های سنتی کشور مرور شد
  • کارناوال افتتاحیه تئاتر بین المللی خیابانی مریوان به راه افتاد
  • میدان امام حسین(ع) قطب نمایش‌های آیینی شود