Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج یا همان الیاف پنبه تولید شود و به دلیل بازار مناسب این محصول، امسال هم همچون سال گذشته خرید تضمینی آن تا زمانی که لازم نباشد، انجام نمی‌شود.

پنبه یکی از محصولات اساسی بخش کشاورزی است که هر ساله از سوی دولت نرخ خرید تضمینی آن مشخص می‌شود تا زمان پایین آمدن نرخ آن در بازار و در راستای حمایت از کشاورزان، از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت تضمینی خریداری شود اما امسال هم همچون پارسال دولت پنبه را از کشاورزان خریداری نمی‌کند چرا که بازار آن آنقدر مناسب است که نیازی به دخالت در آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم هزارجریبی - مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی کشت حدود ۸۲ هزار هکتار پنبه بود که با رشد ۶ درصدی نسبت به این برنامه‌ریزی، ۸۶ هزار و ۸۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت پنبه رفت و این میزان نسبت به سال گذشته، رشد حدود ۲۰ درصدی داشت.

وی افزود: البته در تولید پنبه نیز با همین میزان رشد مواجه هستیم چرا که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار تن پنبه وش برداشت شود که از آن حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج (حلاجی شده یا الیاف پنبه) تولید خواهد شد که این میزان نسبت به تولید ۵۰ هزار تنی پارسال، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

امسال هم پنبه را نمی‌خریم!

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: وضعیت بازار پنبه در سال‌های گذشته مناسب بوده و نیازی به خرید تضمینی آن نیست چرا که سال گذشته نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه ۳۵۰۰ تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۶۵۰۰ تومان بود، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به بازار ورود نکرد.

به گفته هزارجریبی، امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم که وضعیت بازار پنبه همچون پارسال باشد و بنابراین برای خرید تضمینی بازار اقدام نخواهیم کرد چرا که هر کیلوگرم پنبه وش از کشاورزان حداقل به قیمت سال گذشته فروخته خواهد شد.

وی همچنین درباره وضعیت تولید پنبه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت صورت گرفته، پیش‌بینی شده تا افق برنامه ۱۴۰۴ به خوداتکایی که تولید حدود ۱۲۰ هزار تن پنبه محلوج است، برسیم اما اگر بتوانیم شرایط و امکانات را همچون سال‌های گذشته فراهم کنیم، خوداتکایی پنبه زودتر هم می‌تواند اتفاق بیافتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۴۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، استان اصفهان را از ظرفیت تولید سالانه ۷۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی برخوردار دانست و گفت: اصفهان با تولید سالانه ۱۱ هزار تن گل محمدی در سه هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع، رتبه سوم و با تولید ۱۰ تن زعفران در هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع رتبه چهارم کشوری را در اختیار دارد.
احمدرضا رییس‌زاده، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان را در راستای تغییر و اصلاح الگوی کشت برشمرد وافزود: با توجه به کمبود منابع آبی در این خطه، گیاهان دارویی، صنعت مناسب و جایگزین خوبی برای دیگرصنایع کشاورزی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: حدود ۲ هزار واحد سنتی و حدود ۳۰ واحد صنعتی در بخش فرآوری، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در این استان فعالیت دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: هم اکنون مساحت مزارع مرتبط با کشت گیاهان دارویی در استان به هشت هزار و ۳۵۰ هکتار رسیده است.
تولید سالانه محصولات زراعی استان اصفهان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است.
مجموع تولید باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی
  • کف قیمت دلار به کجا می‌رسد؟
  • برداشت ۱۹ هزار تن کلزا در دهلران
  • ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مرکزی
  • بخش کشاورزی با استفاده از فناوری متحول می‌شود