Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@09:56:57 GMT

تاملاتی برای مبارزه با فساد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۵۹۲۲

پیش از آن که مدیران خائن و فاسد به عذاب الهی گرفتار شوند، حکومت اسلامی باید طعم سخت مجازات دنیوی را به آنها بچشاند تا بتوانیم شاهد اصلاح فساد در کشور باشیم.به گزارش بلاغ،سعید مسعودی پور نوشت: امروز بازگو کردن اخبار صحیح و دروغ مفاسد اقتصادی، بین مردم به‌شدت افزایش یافته است. اگرچه استنادی به پژوهش متقنی در این خصوص در دست نیست اما به نظر می‌رسد ادراک عمومی از فساد اقتصادی در کشور در سال‌های اخیر شدت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد مهم‌ترین پرسش درون‌گفتمانی برای انقلابی که چهار دهه از عمر آن می‌گذرد این است که چه شده که چنین ادراک عمومی از فسادهای گسترده در بین مردم ایجاد شده و در حال شدت گرفتن است؟

  فسادهای اجرایی

به نظر می‌رسد بخشی از تخلفات و فسادهای اقتصادی کشور، نه به وسیله افراد عادی، بلکه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط افرادی که دارای مسئولیت اجرایی هستند در حال رخداد است. درواقع بخش مهمی از فساد اقتصادی کشور، ناشی از فساد مسئولان اجرایی است.

به‌عنوان مثال خبرهای متعددی از برخورداری افراد منتسب خانوادگی به مسئولان مهم اجرایی_از مناصب اجرایی گرفته تا وام‌های کلان کم‌بهره، تخصیص ارزهای کلان و سایر امتیازات اقتصادی_ در رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود. علاوه‌بر این خبرهای متعددی از بازداشت مسئولان اجرایی در سطوح مختلف مانند مدیران وزارتخانه که قصد خروج از کشور را داشته‌اند، به گوش می‌رسد.

اگر این نکته را بپذیریم، این سوال جدی پیش می‌آید که چگونه در ساختار اجرایی امکان‌پذیرش و پرورش چنین افرادی فراهم شده و چطور شده است که چنین مدیرانی توانسته‌اند مناصب مهمی را در کشور کسب کرده و در جهت منافع شخصی خود تا این حد پیش بروند؟ چرا ساختار و نظام تربیت مدیر در ساختار اجرایی نتوانسته است از ورود چنین افرادی جلوگیری کند؟ یا در بزنگاه و در لحظه لازم به مقابله جدی با آنها بپردازد؟ آیا مشکل مدیرانی که دچار لغزش شده‌اند و به پیگیری منافع شخصی و خیانت به بیت‌المال مشغول شده‌اند، نتیجه مکانیسم‌های جذب و پرورش مدیران در ساختار اجرایی است؟ این یادداشت بر دو محور اصلی برای پاسخ به سوالات فوق تکیه می‌کند. اگرچه روشن است که دلایل آن به این دو محور منحصر نخواهد شد.

  محور اول: ریسک پایین پذیرش مسئولیت

یکی از علل پذیرش و رشد و ارتقای افرادی که شایستگی برای برعهده گرفتن مسئولیت در نظام اسلامی ندارند، به ساختار شکل‌گرفته در حکومت در بعد از پایان جنگ تحمیلی برمی‌گردد. در طراحی تدریجی صورت‌گرفته از آن زمان، پست‌ها و مسئولیت‌های اجرایی از جذابیت مادی و دنیوی بالایی برخوردار شدند و در مقابل، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و ریسک قبول کردن مدیریت در کشور به حد پایینی تنزل کرد. در نظام اداری طراحی‌شده و مستقر در کشور، از یک سو نه‌تنها مدیران درباره عملکردشان مورد بازخواست و سوال قرار نمی‌گیرند، بلکه به بهانه‌های مختلف از امکانات ویژه چه در قالب حقوق و مزایا، دسترسی به اطلاعات، انواع رانت‌ها، سفارش‌ها و توصیه‌نامه‌ها، فراهم کردن فرصت رشد ناعادلانه برای نزدیکان و در شکل‌های بدتر برخورداری از نفوذ نامشروع برای جلوگیری از مقابله با فساد و رفتارهای غیرقانونی دیگران برخوردار شده‌اند. روشن است که شکل‌گیری چنین موقعیتی از مسئولیت‌های اجرایی، یک‌شبه اتفاق نیفتاده است؛ اما روند کلی نظام اداری و مسئولیت اجرایی کشور به سمتی بوده است که ریسک پذیرش مسئولیت اجرایی در کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این در حالی است که در آموزه‌های دینی در مورد پذیرش مسئولیت ریاست بر مردم هشدارهای تکان‌دهنده‌ای داده شده است. از امام رضا(ع) روایت شده است که ایشان نام شخصى را برد و فرمود: او ریاست را دوست دارد. سپس فرمود: دو گرگ وحشى در گله گوسفندى که چوپان‌هایش از آن جدا شده‌اند، پرضررتر نیستند از ریاست در دین مسلمان (الکافی، ج‏2، ص298). از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمودند: نخستین چیزهایی که موجب نافرمانی پروردگار گردید، شش خصلت بود: دنیا‌طلبی، ریاست‌طلبی، شکم‌پرستی، شهوت‌پرستی، علاقه به خواب و راحت‌طلبی(إرشادالقلوب إلى‌الصواب، ج‏1، ص177). روایت مشهوری هم از حضرت صادق(ع) نقل شده است که فرمودند هر کس طالب ریاست باشد، هلاک می‌شود. (الکافی، ج‏2، ص297) چراکه ریاست جز برای اهل آن صحیح نیست. (بحارالأنوار، ج‏70، ص154)

 این موضوع را اگر در کنار بسته بودن حلقه‌های مدیریتی کشور قرار دهیم، به روشنی مشخص می‌شود که در عمل شکستن چنین ساختاری، بسیار پیچیده و دشوار است. بخش قابل توجهی از مدیران اجرایی در کشور، رسوب کرده‌اند و چرخش مدیریت به اندازه لازم در کشور رخ نمی‌دهد، چراکه جذابیت چنین موقعیتی که کمترین پاسخگویی و وظیفه‌مداری را می‌طلبد، حتی در بخش خصوصی نیز قابل دست یافتن نیست. مدیران بخش خصوصی درمورد عملکرد خود مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که از توانمندی لازم برخوردار نباشند، امکان ادامه فعالیت به آنها داده نمی‌شود. در حالی که چنین اتفاقی در مورد مدیران اجرایی رخ نمی‌دهد.

  محور دوم: تسامح در برخورد

این موضوع هم به‌عنوان یکی از مصادیق افزایش ریسک پذیرش مسئولیت قابل طرح است. اما با توجه به شرایط فعلی کشور به نظر می‌رسد برجسته کردن آن در قالب یک محور جداگانه، لازم است.

این در حالی است که در آموزه‌های دینی، مقابله با فسادِ آنانی که منتسب به حکومت اسلامی هستند، با شدت و قوت بیشتری باید انجام شود. در آیه 30 سوره احزاب، خداوند متعال وعده عذاب دوچندان به زنان پیغمبر داده در صورتی که به کار زشت آشکار اقدام کنند. به نظر می‌رسد می‌توان این نکته را از این آیه برداشت کرد که گناه آشکار افراد منتسب به پیامبر اسلام که رهبری و مدیریت کلان جامعه دینی را برعهده دارد، منجر به تضعیف و تخریب این جایگاه می‌شود و از این جهت است که عذاب الهی آنها دوچندان است. بنابراین کسانی که منتسب به حاکمیت هستند (شامل همه مدیران و مسئولان اجرایی و خانواده و اقوام آنها) اگر رفتاری کنند که تصویر و جایگاه حاکمیت را مخدوش کنند، باید با شدت بیشتری با ایشان مقابله کرد؛ نه اینکه به واسطه پست و مسئولیت اجرایی خود، از معافیت‌های قضایی و تساهل و تسامح‌های قانونی برخوردار شوند.

اصلاح نظام قضایی کشور درخصوص بررسی تخلفات مدیران اجرایی و افراد منتسب به آنها به‌ویژه خویشاوندان‌شان، موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه رفع فساد اجرایی در کشور را فراهم کند. دستگاه قضایی چه در سرعت رسیدگی و چه در شدت مجازات متخلفان مدیران اجرایی و منسوبان آنها، کاملا سختگیرانه و بدون هیچ‌گونه تخفیف و ترحمی برخورد کند.

  جمع‌بندی

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی کشور، نه با تشویق و حواله دادن برخی مدیران به حورالعین و سلسبیل و ثیاب سندس می‌توان به مبارزه با فساد پرداخت و مانع آنها از دست‌اندازی به بیت‌المال شد و نه با ترساندن ایشان از سموم و زقوم و حمیم می‌توان بعضی مدیران را از غارت منافع و منابع عمومی بازداشت. ریاست و مدیریت امور اجتماعی در کشور به خودی خود دارای ریسک بالقوه است و اگر مدیری شایستگی لازم را برای اداره امور عمومی نداشته باشد، زمینه‌ساز معضلات و مسائل بعضا غیرقابل جبرانی در اجتماع می‌شود. همین مساله بر این موضوع تاکید می‌کند که نمی‌توان نظام اداری کشور را بر پایه ترس از قیامت و مجازات اخروی طراحی کرد و به جای طراحی‌های دقیق ساختاری، متمسک این موضوع شد و از آن طریق به کنترل رفتارهای مدیران اقدام کرد. نظام اداری ما بیش از آن که نیاز به افزایش ترس در مدیران اجرایی از قیامت و عذاب الهی داشته باشد، نیازمند کاهش جذابیت‌های مادی پست‌های اجرایی و افزایش ریسک پذیرش مسئولیت و افزایش پاسخگویی برای مدیران است، چراکه هیچ تضمینی درخصوص ایجاد چنین ترسی در مدیران فاسد وجود ندارد و نمی‌توان تنها به واسطه تکیه بر بازدارندگی آن، سرنوشت جامعه و مردم را به دست آنها سپرد.

اهمیت اداره امور عمومی به اندازه‌ای هست که نظام اداری کشور با دقت و حساسیت بیشتری طراحی شود تا از ورود افراد فاقد صلاحیت جلوگیری کند یا مانع انحراف رفتاری آنها در طول دوران مسئولیت خود شود. در طراحی نظامات اداری باید به‌گونه‌ای عمل شود که کمترین امکان و فرصت سودجویی و پیگیری منافع شخصی برای مدیران فراهم باشد. نظام پاداش و حقوق و برخورداری از مزایا نباید به‌گونه‌ای باشد که جذابیت و کشش مادی و دنیاطلبانه برای افراد برای رسیدن به پست اجرایی را فراهم آورد. تقویت نظام کنترلی و رصد مستمر فعالیت‌ها و عملکرد مسئولان، احتمال سوءاستفاده را کاهش خواهد داد. یکی دیگر از نظامات مهمی که باید در حوزه اداره امور اجتماعی ایجاد شود، نظام بازخواست و ارزیابی است. باید هر مسئول و مدیری برای تصمیمات اشتباه اخذ شده مورد بازخواست و سوال قرارگیرد. نظام قضایی و تنبیه و مجازات برای مسئولان متخلف باید سریع، شدید و بدون هیچ ملاحظه یا تسامح و سیاسی کاری انجام شود. آنهایی که در امانت واگذارشده به ایشان خیانت می‌کنند یا دستدرازی به بیت‌المال دارند، علاوه‌بر جرم سنگین و غیرقابل بخشش خیانت در امانت و دزدی از حقوق ملت، وجهه حکومت را مخدوش می‌کنند. پیش از آن که مدیران خائن و فاسد به عذاب الهی گرفتار شوند، حکومت اسلامی باید طعم سخت مجازات دنیوی را به آنها بچشاند تا بتوانیم شاهد اصلاح فساد در کشور باشیم.
 

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۵۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: قزوین از شهرهای کهن است و مستنداتی وجود دارد که ریشه‌های عمیق فرهنگی، ایمانی و معنوی این مردم را بیان می‌کند، برای مثال ناصر خسرو قبادیانی در سفرنامه خود که بیش از هزار سال از آن می‌گذرد در ترسیم قزوین می‌گوید قزوین مثل نگینی است که باغستان اطراف آن را پوشش داده است.

وی ادامه داد: ناصر خسرو در این سفرنامه می‌گوید باغ‌های قزوین حفاظ، پرچین و دیوار ندارند، البته ناصر خسرو این را در مورد باغ‌ها گفته است اما در حقیقت مردم این شهر را خطاب کرده که نیاز نداشتند به‌خاطر تعرض دیگران به مال و میوه آن‌ها برای باغ‌های خود حفاظ بگذارند، یعنی این مسئله را به زیبایی بیان می‌کند که مردم این شهر با فرهنگ آشنایی عملیاتی و میدانی دارند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: رهبر حکیم انقلاب نیز در سفر به قزوین بسیاری از مسائل فرهنگی قزوین را بیان کردند، بنده یک نمونه از آن فرمایشات را عرض خواهم کرد، ایشان فرمودند فقط اگر بخواهیم نام علمای برجسته و شاخص این شهر را بیان کنیم ۲ الی ۳ ساعت زمان لازم است، البته ایشان از هر قرنی برخی نمونه‌ها را در صحبت‌هایشان فرمودند، این پیشینه قزوین است و البته اکنون هم این شهر بزرگان تأثیرگذاری دارد، ما هم زیر سایه این بزرگان و شهدا زندگی می‌کنیم.

طرح اعتلا با جدیت دنبال شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه طرح اعتلا با جدیت دنبال شود، بیان کرد: یک نکته مهم، بحث طرح اعتلا است، طرح اعتلا همسایه دیوار به دیوار شورای فرهنگ عمومی در سطح کلان کشور است، یعنی قرار است بیش از نهصد امام جمعه به‌صورت جدی‌تر، تمام عرصه‌های فرهنگی و معنوی را رصد کنند، شرایط را ببینند، فرصت‌ها را بشناسند، موانع را از سر راه بردارند و رسالت خود را به انجام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: طرح اعتلا در ۱۴ حوزه کار شده است، در استان قزوین هم این موضوع خیلی جدی بوده و در کلان کشور هم پیشنهادات استان ما تأثیرگذار بوده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تأکید کرد: رهبر حکیم انقلاب حرف انبیا و ائمه (ع) را به ما یاد می‌دهند، ایشان این مسئله را فرموده‌اند و همچنین رسول گرامی اسلام (ص) نیز فرموده «عَلَیکُم بِالقُرآن، فَاتَّخِذوه اِماما وَ قائِدا»، قرآن باید در فرهنگ، زندگی و همه دغدغه‌های ما نقش امام را داشته باشد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: برای روشن شدن فرق بین امام و قائد می‌توان یک مثال زد، شهید ابومهدی المهندس درباره حاج قاسم سلیمانی فرمودند حاج قاسم قائد است، یعنی منظورشان این بود که رهبر حکیم انقلاب امامت می‌کنند و حاج قاسم نیز در میدان این امامت را محقق می‌سازند.

وی یادآور شد: قرآن هم امام و هم قائد است، مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی حدیث هُدنه را از رسول اکرم (ص) آورده‌اند که حضرت در ادامه این حدیث فرموده هر کس قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهد قرآن او را تا بهشت هدایت می‌کند و اگر کسی قرآن را پشت‌سرش بیندازد قرآن او را به سوی جهنم می‌راند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر ما هر چه فعالیت کنیم اما فقط با الفاظ و عبارات بازی کنیم و فعالیت‌های ما رنگ و بوی قرآنی نداشته باشد، این فعالیت‌ها نتیجه‌ای نخواهند داشت، برای اینکه از برکت خالی هستند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خوشبختانه استان قزوین در فضای قرآنی در سطح کشور درخشیده و شرایط بسیار خوبی دارد، چنان که در حوزه عفاف و حجاب نیز جزو سه استان برتر کشور هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین بیان کرد: بنابراین عزیزانی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند نمی‌توانند طرح اعتلا را نادیده بگیرند، خیلی روی این طرح کار شده و جلسات فراوانی برگزار شده و به‌صورت مویرگی و نقطه‌زنی در حوزه‌های مختلف بر روی این طرح مطالعات انجام شده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر قرارگاه بودن نمازهای جمعه تأکید دارند، این کلام ایشان در سطح کلان کشور، در ادبیات مسئولان ما و در عملکرد وزارتخانه‌های مربوطه آن‌طور که باید دیده نشده است، این مسئله باید خیلی جدی گرفته شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ما در محلات مساجد جدی‌تری داریم و می‌گوئیم مساجد جزئی‌تر باید با مساجد محلات هماهنگ باشند، هر مسجدی چشمه جوشش مؤمنین و مسائل ارزشی است، این چشمه‌ها باید به مساجد جامع محلات بیایند و از محلات در اقیانوس نماز جمعه و نماز عید فطر جاری شوند، این نقشه‌ای است که در همه کشور باید دنبال شده و جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: اگر ما سفره فرهنگمان را از سفره نماز جمعه، قرآن، مساجد، محرم، عاشورا، ماه رمضان، لیله‌القدر و شب‌های احیا جدا کنیم، سفره تهی، فقیرانه و بی‌محتوایی خواهیم داشت و چنین سفره‌ای اصلاً معنا ندارد.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: برای مثال گلایه‌ای که بنده به مسئولین آموزش‌وپرورش داشتم این بود که چرا کتابی تحت عنوان دین و زندگی در مدارس وجود دارد؟ عنوان این کتاب باید دینِ زندگی باشد، اگر حائلی میان دین و زندگی قرار گرفت، این دیگر آن مطلوب موردنظر نمی‌شود، ما نباید بگوییم کمیته‌ای تحت عنوان دین و مذهب داریم، چون هیچکدام از حوزه‌های فعالیتی ما جدا از دین و مذهب نیستند و همه آن حوزه‌ها و کمیته‌ها باید در خدمت دین و مذهب باشند، اصلاً در ایران اسلامی جدا کردن دین و مذهب از حوزه‌های دیگر با مهندسی موردنظر همخوانی ندارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در رابطه با شبکه امامت و فرصت‌هایی از مساجد، تمام همت این است که پیش‌نمازهای ما تبدیل به امامان، مدیران و فعالان تأثیرگذار و جدی در منویات رهبر حکیم انقلاب باشند که از مساجد انتظار می‌رود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین عنوان کرد: اینکه می‌گوئیم قرآن باید محور و «فَاتَّخِذوه اِماما وَ قائِدا» باشد، باید بدانیم خدای متعال تمام دنیا را مدرسه معرفی می‌کند، اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد سوره عقل بود که ادبیات آن دانشگاهی و مدرسه‌ای است، حال ببینیم کتاب و جزوه این مدرسه چیست؟ خدای متعال در آیه ۷۷ سوره واقعه می‌فرماید «اِنَّه لَقُرآن کَریم»، خدای متعال در این آیه با یک تیر دو نشان زده است، یعنی هم کتاب را معرفی کرده و هم موضوع درس را بیان کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در رابطه با انسان‌ها «وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَم» و در رابطه با خودش «رَبِّ اَکرَم» را عنوان کرده است، بنابراین کتابی که برای ما انسان‌ها در نظر گرفته شده باید کتاب کریم باشد، برای اینکه انسان‌ها به کرامت رسیده و «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَالله اَتقاکُم» محقق شود.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: همه این‌ها موضوعات اصلی تأثیرگذار هستند، ما باید این موارد را به عنوان اصول ببینیم که اثر آن را در همه رگه‌های تصمیمات، موضع‌گیری‌ها و حمایت‌هایمان شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۱۲۹ سوره بقره می‌فرماید «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ»، یعنی (پروردگارا در میان آنان فرستاده‌ای از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‌شان کند)، این درخواست حضرت ابراهیم (ع) از خدا بود وقتی که کعبه را ساخت.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال سه بار این درخواست را در آیه ۱۶۴ سوره آل‌عمران، آیه ۲ سوره جمعه و آیه ۱۵۱ سوره بقره پاسخ داد، خدای متعال در هر سه جا با لفظ «یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُم» پاسخ حضرت را داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: منظور این است که ما در همه کارهای فرهنگی باید ببینیم چرا ما اقدام فرهنگی می‌کنیم اما روی مردم تأثیر نمی‌گذارد؟ خدا وقتی به ما می‌فرماید قرآن بخوانید، می‌گوید «لا یَمَسّه اِلّا المُطَهَّرون»، یعنی ابتدا ما را به سمت طهارت و سپس به سوی قرآن سوق می‌دهد، یعنی لقمه حرام، آلودگی روحی و حتی آلوده بودن جسمی بدون طهارت مانع فهم قرآن است.

وی اظهار کرد: خدای متعال برای نماز خواندن فرموده که باید وضو بگیرید و سپس نماز بخوانید، یعنی با طهارت نماز و قرآن بخوانید، باید گفت که همه مسائل معنوی و فرهنگی با طهارت درست می‌شوند، برای مثال ما از خودمان اقتدار نشان دادیم و صهیونیست‌ها را تحقیر کردیم، در پی آن به سرعت دیدیم رفتار مردم هم تغییر کرد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: اگر ما بیاییم به «یُزَکِّیهِمْ» عمل کنیم، یعنی مردم ما ببینند عدالت برای مسئولان ما خیلی مهم است و برایمان اهمیت دارد که مردم شاهد صحنه زشت تبعیض نباشند، این‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های فرهنگی ما تأثیرگذار باشند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیز»، یعنی (به راستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهان او و پیامبرانش را یاری می‌‏کند آری خدا نیرومند شکست‌ناپذیر است).

عملکرد دستگاه قضا در عدالت و مبارزه با فساد در وضعیت امروز حجاب مؤثر بود

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه نمی‌گوید مردم را به قسط وادار کنید، بلکه می‌فرماید شما زمینه را فراهم کنید، مردم خودشان برمی‌خیزند، اصولاً کار فرهنگی را نمی‌شود با فرمان دادن و به‌صورت دستوری به جایی رساند، باید انگیزه‌های درونی در مردم ایجاد شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در انقلاب اسلامی ما شاهد بودیم امام خمینی (ره) به مردم وعده‌های ایمانی دادند و در مردم ایجاد انگیزه کردند، سپس مردم خودشان قیام کردند، اکنون نیز هر چه می‌بینیم مردم سرپا هستند و ایستادگی می‌کنند مربرط به نگاه‌هایی است که رهبر حکیم انقلاب دائماً مردم را راهنمایی و حمایت می‌کنند، بنابراین ما نیز باید کار را از همین جا شروع کنیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در بحث عفاف و حجاب باید بدانیم حجاب یکی از شاخه‌های عفاف است، یعنی یک نمونه از بروز و ظهورهای بیرونی عفاف، حجاب است، البته حجاب فقط به معنای پوشش نیست، در گویش هم باید عفت کلام داشته باشیم، همچنین لازم است عفت بطن داشته باشیم، همچنین در قرآن از سؤال‌کنندگانی سخن به میان آمده که عفیف هستند و نیازشان را اظهار نمی‌کنند، بنابراین عفت حوزه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها پوشش یعنی حجاب است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین یادآور شد: عفت یکی از شاخه‌های کرامت انسانی است، کرامت انسانی یکی از آثار و برکات تقواست، خدای متعال در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، یعنی (در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: تقوا نیز اثر عبادت است، یعنی عبادات ما را به تقوا می‌رسانند، عقیده منجر به عبادت می‌شود، اگر ما همه این پس‌زمینه‌ها را نادیده گرفتیم و در خیابان‌ها شروع به جنگیدن با بدحجاب‌ها کردیم، معلوم می‌شود اصلاً مهندسی دینی نمی‌دانیم، رهبر حکیم انقلاب فرمودند دشمن این مسئله بدحجابی را در کشور ما مدیریت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: دشمن می‌خواهد دو قطبی بدحجاب و باحجاب در کشور ما درست کند، ما وظیفه داریم طبق مبانی دینی کار کنیم، اگر تمام بخش‌های دستگاه قضا در بحث عدالت و مبارزه با مفاسد بیشتر اقدام کرده بودند، حال حجاب ما از حال فعلی بهتر می‌شد و باید در این موضوع مهم همه ابعاد را در کنار هم ببینیم.

کد خبر 6085630

دیگر خبرها

  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد وجود ندارد
  • عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است