Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:43:49 GMT

تعامل ادیان از نظر ما تعارف نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۶۰۰۷

تعامل ادیان از نظر ما تعارف نیست

آیت الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه کشور و عضو شورای نگهبان در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» در سازمان فرهنگ و ارتباطات انسانی، گفت: امیدوارم این نشست گامی در جهت توافق و تعامل میان مذهبی در ایران، منطقه و جهان باشد.

وی افزود: ما معتقدیم که رنگین‌کمان ادیان و مذاهب بر اساس اصول مشترک در حوزه‌های فلسفی، حقوقی، ارزشی و فقهی می‌توانند جبهه مشترکی در جهان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما معتقد به سلسله اصول انسانی پیشینی و ماقبل دینی هستیم، چیزی که از آن تعبیر به مستقلات عقلیه و مفاهیم مشترک عقلی و فلسفی می‌شود. ما در عین حال مفهوم نسبی گرایی مطلق را نمی‌پذیریم، با آنکه از حقانیت اسلام و با منطق سخن می‌گوئیم و از منظر نسبی‌گرایی مطلق نیست که از آن دم می‌زنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: اگر نسبی گرایی مطلق را بپذیریم راه برای تفاهم درست مسدود می‌شود. نسبی‌گرایی مطلق بر اساس پست‌مدرنیسم بنا شده است، نه یک منطق عقلی و فلسفی مستحکم. پست مدرنیسم بر منطق نسبی گرایی متکی است، چیزی‌که گفتگو را یک گفتگوی مصلحتی و غیر ژرف می‌کند. اما در منطقی که مبتنی بر مبانی عقلی و فلسفی است، گفتگو بر اساس مشترکات عقلی و انسانی انجام می‌شود. گفتگو در این منطق بسیار ژرف‌تر است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: ما معتقدیم که نظامات سیاسی و اجتماعی صرفاً بر اساس فرهنگ‌های مختلف نیست. بلکه بر اساس آبشخورهای مشترکی است که فرهنگ‌های مختلف می‌توانند حول آن به وحدت برسند. گفتگو بر پایهٔ این منطق می‌تواند همه جهان را در بر بگیرد. چیزی که بر پایه یک منطقه عمیق و اصیل انسانی استوار است و هم فلسفه انسانی و هم نظام حقوقی و فقهی و هم نظام اخلاقی مشترک را در بر می‌گیرد. بشر هنوز گام‌هایی باید بردارد تا به این گفتگوهای مبتنی بر اصول عقلی، انسانی و فلسفی برسد.

وی ادامه داد: در یک گفتگوی دینی و عقلانی، ادیان آسمانی دارای یک فلسفه حقوق و اخلاق مشترک هستند. سطحی که سطح پیشرفته‌تری برای گفتگوی دینی است. البته سطح مشترکات بسیاری از چیزی که امروز هست افزون‌تر است. این نشست نشان دهنده این است که ما در سه سطح مورد اشاره به گفتگوی دینی، انسانی و مذهبی نه به عنوان تعارف، بلکه به عنوان امر ریشه دار و حقیقت‌مند معترفیم.

وی ادامه داد: رنگین کمان تعامل ادیان و مذاهب بر پایه یک تعارف و اضطرار نیست. بلکه بر پایه یک منطق عمیق و ژرف استوار است.

مدیر حوزه‌های علمیه قم ضمن اشاره به بحث تحریم گفت: تحریم گرچه در یک شرایطی می‌تواند در برابر ظلم و ستم مشروع باشد اما آنچه در قرن اخیر از سوی قدرت‌های استکباری شاهد هستیم یک‌پرونده زجرآور و نفرت انگیز است. به گونه‌ای که تحریم ابزاری در دست مستکبران برای ظلم و ستم است. آنچه امروز شاهد آن هستیم، یک تحریم ظالمانه و جائرانه است. تحریمی که به سردمداری حاکمان آمریکا به همکاری برخی قدرت های وابسته انجام پذیرفته است. چیزی که یک پروژه بسیار زشت و نفرت انگیز است. تحریم از سوی دولت آمریکایی که دولتی غارتگر، اشغالگر و جنگ افروز در سطح جهان است.

اعرافی ادامه داد: در زنجیره تحریم ایران چند نکته حساس و مهم وجود دارد. اولین اینکه تحریم ایران به عنوان یک کل، تحریمی نامشروع است. چرا که حکومت ایران حکومتی مشروع و بر پایه رأی مردم است. حکومتی که در همه مقاطع رفتاری منطقی و بدون ستیز داشته است و رفتارهای انقلابی هم هر جا وجود داشته برای دفاع بوده است. ما به علاوه با منطق دینی مخالف گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستیم.
همچنین جمهوری اسلامی با همه توان خود در برابر تروریسم مذهبی و دینی افراط‌گرانه در منطقه و جهان ایستاده است. مبارزه با ستم نیز منطق دارد. مبارزه با اسرائیل گویای این حضور منطقی انقلابی است. در آنجا نیز ما مدافع دکترین انتخابات آزاد در میان همه فلسطینیان در همه جای دنیا هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: نکته دیگر درباره تحریم این است که تحریم فعلی بر ضد ملت است و ملت در آن هدف‌گیری شده است. همچنان که شاهدیم طیف وسیعی از نیازهای ملت را تحریم دربرگرفته است. همچنین تحریم هنگامی انجام می‌شود که هنوز امضای توافق خشک نشده است. در نکته پنجم تحریم به سمت مقدسات ادیان آمده است. اینکه رهبری هدف این تحریم قرار بگیرد ننگی برای بشر است. رهبری نماد مقاومت در برابر تروریسم و نماد مقدس یک مذهب است. ورود به این ساحت آنها را به شکست سوق خواهد داد.

اعرافی افزود: مقام معظم رهبری مرجع تقلید و نماد ایران مقتدر است. ایشان به عنوان نماد تقدس دینی شناخته شده است. دارای مرتبهٔ جهانی از دین و تفقه و معنویت است که گفتمان جامع ایشان را در عالم زبانزد کرده است. مقابله با این نماد قطعاً مقابله‌ای نابخردانه است که دودش به چشم تحریم گران خواهد رفت. آنچه که ما در عالم می‌بینیم این است که زنجیره‌ٔ تحریم‌ها بر علیه ایران در همه حوزه‌های مورد اشاره خلاف قوانین و قواعد بین المللی است.

اعرافی ادامه داد: این دوران اولین دورانی نیست که ایران بدون هیچ فرمانی از بیرون مقدرات خود را به صورت مستقل تعیین می‌کند. این افتخارات البته به ملت بزرگ ایران برمی‌گردد. این ظرفیت چنین اقتداری را برای ایران ایجاد کرده است. در حالی‌که زورگویان در مقابل اقتدار مظلومانه ایران صف بسته اند. چیزی که در آن شکست خواهند خورد. راه ما راه ایستادگی است ایران متکی بر ارزش‌های اخلاقی بوده و حتماً پیروز است و پشتوانه محرومان و مظلومان عالم خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ایران اجازه نخواهد داد صحنه استعمار برگردد. با تأسی به مقام معظم رهبری و رنگین کمان مذاهب و ادیان بر همه توطئه‌ها پیروز خواهیم شد و در گام دوم انقلاب شاهد تجلی پیروزی‌های بیشتر خواهیم بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

ماموستا ملا محمود ابن الخیاط امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه شافعیه سقز در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب وحدت عملی در جامعه اسلامی را لازمه حکومت های اسلامی دانست و اظهار داشت: وحدت در ذیل سایه احترام متقابل شکل خواهد گرفت؛ هر زمان مسئله وحدت و تقریب مطرح می گردد باید به مولفه مهم یعنی احترام در این میان توجه ویژه نمود، البته احترام تنها مختص و فی ما بین مذاهب اسلامی نمی باشد بلکه تمام ادیان در جهان بشریت دارای احترام هستند و توهین به هر شخص و مذهب جایز نیست.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴ می فرمایند: " قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ" یعنی ای اهل کتاب باید در شناخت خداوند متعال در کنار یکدیگر باشید، این بدین معنا است که غیر از مذاهب اسلامی باید ادیان دیگر را به رسمیت شناخت و باید به مقدسات یکدیگر احترام گذاشت و از توهین پرهیز نمود که این ادیان در زمان خود دارای جایگاه و قابل احترام بوده اند.

این عالم اهل سنت، تصریح کرد: روسا و حاکمان کشورهای اسلامی باید بر رویه اسلام و سنت رسول الله حرکت کنند؛ باید اهداف آیه شریفه "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لاتَفَرَّقُوا.." را دنبال کنند و آگاهانه باید با اهداف آنانی که به تفرقه و جدایی دامن می زنند مقابله کنند.

وی عنوان کرد: عمل به به آیه شریفه "واعتصموا به حبل الله" در نتیجه عمل به رهنمودهای علما و فضلای مذاهب اسلامی است، حکام و روسای دولت های اسلامی باید همواره همراه و پیرو خطوط الهی باشند و از توصیه های علمای اسلام استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: مشکلات عدیده جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به نظرات و توصیه های علمای جهان اسلام است؛ اینکه دشمنان از نفوذ و هر نوع آسیب بر پیکره اسلام استفاده می کنند از عدم همراهی حاکمان کشورهای اسلامی با علما است.

ابن الخیاط در پایان تاکید کرد: تمام مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع ، باید با همبستگی و متحد پشتیبان نخبگان و علماء باشند و علماء نیز پشتیبان امت اسلام بوده و دولت ها نیز حمایت گر امت ، نخبگان و علماء جهان اسلام باشند تا وحدت مداوم برقرار باشد و دشمنان نتوانند ضربه ای به این اتحاد بزنند.

 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم